raderad12
Aktiv medlem
michap skrev:
Vissa graffitimålare tycks vara skickliga hanverkare, men konst...nja.
Jovisst är det konst många gånger, dock inte så ofta önskvärd konst.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
michap skrev:
Vissa graffitimålare tycks vara skickliga hanverkare, men konst...nja.
(Jag antar att du inte menar tapetserare eftersom du nämner målare samtidigt)lottawe skrev:
Undrar när målare/tapetserare börjar kalla sig konstnärer? De skapar ju också..
Vem placerar in ett studioporträtt på flickvännen i genren naturfoto med motiveringen att människan kommer av naturen t.ex? Men det var kanske mer långsökt än att placera in produktfotot/avbildningen på bilen i genren konstfoto? Varför egentligen?
Vi lever inte i en diktatur. Så länge vi inte skadar någon kan vår konst innebära vad fasen som helst. Det är fritt fram att ställa ut ett galleri med graffiti. Själv olagligheten, nämligen att måla på nån annans vägg utan tillstånd, har inte med själva konsten att göra.bEPH skrev:
Men vänta, är det inte här som behovet av konst är som starkast, när konsten bryter mot lagen?
Under diverse diktaturer genom tiderna så är det konsten som gett människan hopp, just den förbjudna olagliga konsten. Att den olagliga konsten skulle vara orelevant är väl en riktig underdrift?
Nog lever vi i en diktatur, en majoritetsdiktatur.Makten skrev:
Vi lever inte i en diktatur. Så länge vi inte skadar någon kan vår konst innebära vad fasen som helst. Det är fritt fram att ställa ut ett galleri med graffiti. Själv olagligheten, nämligen att måla på nån annans vägg utan tillstånd, har inte med själva konsten att göra.
Din definition av diktatur borde nog uppdateras en aning.bEPH skrev:
Nog lever vi i en diktatur, en majoritetsdiktatur.
Såsom vadå till exempel?Sedan så finns det gott om saker som inte får visas om det är mot vad som anses vara politiskt korrekt, eftersom det är politikerna som styr så sätts lagarna därefter med.
Det var ju precis det jag sade;-)Synen på äganderätten av saker följer politikens/majoritetsdiktaturens åsikt.
För att kunna påverka så måste man nå människor, för att kunna nå människor så måste det finnas möjlighet till det. Finns inte möjligheten till att nån människor på laglig väg så finns det folk som väljer den olagliga vägen.
Men konstens eller inte begränsas inte av lagen anser jag, konst kan vara både laglig och olaglig, både lämplig(enligt någons norm) och olämplig.
Det beror på "konstnärens" syfte tycker jag. Har väldigt svårt att tro att nån som gjorde en sån video själv skulle kalla det för konst.Det jag menar är att nån slags grundläggande tanke har varit att om ett verk är gjort för att väcka känslor så borde väl en olaglig video där man misshandlar en människa vara konst?
hound skrev:
det finns de målande konstnärer som hävdar att fotografin är inte riktig konst?
på kultur 's forum har detta DISKUTERATS
som ett avslut skrev JAG DETTA INLÄGG DÄR
http://www.kultur1.se/forum1/viewtopic.php?p=6477#6477
VAD TYCKER DU SOM FOTOGRAF?
Vet inte om du syftar på mig?ntz skrev:
Det finns en del som försöker att dra gränser mellan konst och icke konst genom att ta upp exempel på vad som inte kan betraktas som konst men talar inte om vad konst i sig är för något. Argumentet haltar i och med att allt som inte nämns och bokstavligen exkluderas får kallas för konst. Det tas också upp olika argument mot att t ex beställningsarbete, fotografiska porträtt, produktfoto inte kan vara konst i o m att det är beställaren som avgör motivet och den generella utformningen och att det finns regler.
lottawe skrev:
Vet inte om du syftar på mig?
Det är iaf syftet jag påpekat snarare än motivet. För visst kan man väl fotografera av olika skäl?
Vidare är jag beredd att hålla med David om att presentationen spelar in också.
ntz skrev:
Titta nu på samma bild där jag på ett konstnärligt sätt försöker att illustrera ensamheten i en kvadratiskt värld där allt är i svart-vitt och du inte har någon möjlighet att fly eller smälta in.
Är det här konst?