Konst och "konst"
För mig är allt kreativt skapande konst. Jag är övertygad om att det bor en liten (eller stor
) konstnär inom oss alla. Kan hända att jag är hädisk men jag kan inte godta exklusiviteten där bara en liten bråkdel av allt mänskligt kreativt skapande får betecknas som konst. Däremot är jag medveten om att olika individers färdigheter kan variera mycket kraftigt och att ett fåtal lyckas att genom sina alster förmedla det som var avsett att förmedlas. Det kan vara känslor, förevigande av en situation eller ren skönhet (något som är kulturbestämt). Om jag lyckas att förmedla det jag vill förmedla genom att skriva/spela musik, hugga i sten, använda pensel och färg eller skapa fotografiska bilder är jag en bra konstnär och skapar bra konst. Förmedlar mina alster något annat, oavsett hur väl dessa tas emot och tolkas, har jag skapat mindre bra konst. Naturligtvis är både formen (vad som krävs för att kunna förmedla) och innehållet (vad som är värdefull att förmedla) beroende av tid, rum och den sociala kontexten. E. Munchs "Skriet" är inte estetisk tilltalade enligt mig, dess värde ligger i att den förmedlar mycket starka och skrämmande känslor. Men jag har sett här på FS en bild som förmedlar minst samma känsla:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/522309.htm?set=lp Är den bilden (nu skall jag vara hädisk igen) mycket sämre konst än "Skriet"? Eller inte alls konst? Skulle "Skriet" betraktas som konst/ bra konst under renässansen?
Vad som betraktas som konst och vad som är bra konst är sociala konstruktioner.
Historiskt sett har det alltid funnits och finns auktoriteter, ämbetsmän etc som har fått rätten att mer eller mindre självsvåldigt bestämma vad som är "konst" respektive "bra konst". Dessa har oftast föraktat all form av skapande som inte uppfyller vissa subjektiva krav. Dessa krav som varierat över tiden beroende på auktoriteternas uppdragsgivare (Kyrkan, hovet, kulturetablissemanget, börsen, mm) har alltid utestängt från konstens sfär olika former av kreativt skapande och dragit gränserna mellan "finkonsten" som bejakas och höjs till skyarna och "folkkonsten" som man skall fnysa åt. Dessa auktoriteter har, mig veterligen, inte arbetat fram hållbara diakrona kriterier utifrån det kreativa skapandet som en uttrycksform i sig (Om skaparen har lyckats förmedla det som var avsett) utan bedömer utifrån kriterier som är bl a relaterade till personen (Vem har skapad vad), tema- motivrelaterade, kortlivade trender och etablerade estetiska "sanningar". Lyckligtvis finns det diakrona intersubjektiva estetiska ideal som har överlevt de flesta av dessa normgivande auktoriteter.
I vår tid verkar det som om det är marknadsvärdet och priset som är bestämmande över vad som skall betraktas som konst respektive bra konst.
Konst är, anser jag, mycket mera än "konst" och jag har haft nöjet att kunna se många, många, fina konstverk här på FS.