Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överpriser på 1D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

JSL

Aktiv medlem
Får folk verkligen sina kameror sålda för 23-26kkr när en ny kostar 31-32kkr inom EU och 35kkr i Sverig, eller är det bara jag som tycker att det är orimligt dyrt för en beg. kamera utan garanti ?
 
Lyckligtvis behöver man inte köpa dom ifall man tycker att det är dyrt, bra va?

Fast jag håller med dig, det känns mycket.
Som jag sagt i andra "gud vad höga beg priser" trådar så skulle jag inte köpa den om den inte var minst 50% av ny priset, och inte ny priset när dom köpte, utan ny priset nu.

Kanske skall tilllägga att jag inte köper sånt beg överhuvudtaget.

/Magnus
 
Tja... om de blir sålda så är det ju någon som uppenbarligen bill betala det priset och därmed är det rätt pris. Marknadsekenomi är ett annat namn för det.

En begagnad 20D kostar ca 8000 kr, en ny 30D kostar 12000, det är 66% av priset

I 1D MkIIs fall så är det då ca 65-70%.. och pro-modeller brukar alltid inbringa ett högre pris på begmarknaden, eftersom de beräknas ha en längre livslängd.
 
DSLRtekniken "saktar nu ned" i jämförelse med takten de senaste åren. Säger inte att utvecklingen stagnerar men helt klart så stabiliseras det en anings.

Jag menar också att det är lite överpris på mII, vilket jag menat i ca 6 mån nu.

Jag ser ett rimligt (rimligt på svenska) pris ligger runt 17-19000 för ett perfekt hus (AAA).

Över 20kkr så närmar man sig ju 1DIIn som torde ligga runt 28000.

En annan aspekt är ju att många byrårer kräver minst den output som en 1DII genererar,,

MVH Niclas,
 
Utbud och efterfrågan. Det kan kanske vara så att du gärna skulle vilja att den var billigare. Att jämföra den med 20D är kanske inte rättvist även om det är 8 megapixlar. Många vill ha ett proffshus och jag försöker inte förespråka höga priser, men det finns inte lika många begagnade 1D MarkII/MarkIIN så därför sjunker inte priset. Det som krävs är kanske en nyare modell som är billigare i grundpriset, då kommer nog även priset på de begagnade 1D att sjunka, men tills dess så får man ta sig en rejäl funderare om man verkligen är i behov av ett proffshus.
 
Ja fast det beror på vilken det blir. För om det är en 1Ds MarkIII med 20 megapixlar eller 22 så tror jag inte att det påverkar priset på 1D så värst mycket.

Om man ser vilka som äger 1D så är det många yrkesfotografer som är i behov av ett rejält hus och snabbheten. Den är vanlig inom tidningar och sport. En del har den som andra hus fall de äger en 1Ds markII. Sedan så finns det alltid personer som gillar teknik och vill ha "det bästa" även om de kanske inte är i behov av det.
Canon vill nog hålla en tydlig gräns mellan konsumentkameror och proffs. Det kommer därför alltid att vara en märkbar prisskillnad mellan dem.
 
Jeppe skrev:
Tja... om de blir sålda så är det ju någon som uppenbarligen bill betala det priset och därmed är det rätt pris. Marknadsekenomi är ett annat namn för det.

En begagnad 20D kostar ca 8000 kr, en ny 30D kostar 12000, det är 66% av priset

I 1D MkIIs fall så är det då ca 65-70%.. och pro-modeller brukar alltid inbringa ett högre pris på begmarknaden, eftersom de beräknas ha en längre livslängd.

Verkligen en intressant fråga blir det sålda ? Själv tycker jag också att 65-70% av billigaste nypris är rimligt. Just nu lutar det dock åt att det blir helt nya prylar för min del.
 
Som några påpekat är det tillgång och efterfrågan som styr, och blir de sålda är det inget överpris. Om det sedan är bättre att köpa nytt är en annan femma.

Jag väntar också på att priserna ska sjunka. Fotade havsörn förra veckan och insåg för första gången 20D:s begränsningar på allvar. Behöver en 1D MkII... Tror många tänker likadant, att en 1D MkI har för få pixlar och övriga är för långsamma. Därför blir det hett om de få 1D MkII som säljs begagnat. Men priserna kommer att sjunka när 1D MkIII kommer med oändligt många pixlar. Det gäller bara att hålla ut...

/Pontus
 
En 1D med 4,15 mp hade jag tagit före en lika dyr 20D 100 ggr av 100 varje dag i 100 år..;)
Vilket jag också gjorde för ett år sedan.

Pixlarna är inte många men mycket användbara sådana.

Jag lutar också mot en mII inom en tid, men men .. De passar nog mig bäst när de liknar ryska ubåtar på gränsen till pension..
Så jag får nog vänta lite till eller söka ordentligt efter rätt exemplar för sisådär få tusenlappar;)

Kommer dock inte över den långt bättre sökaren man får i en fullformatare.. Det är fortfarande stor skillnad.

MVH Niclas,
 
Pongu skrev:
Men priserna kommer att sjunka när 1D MkIII kommer med oändligt många pixlar. Det gäller bara att hålla ut...

/Pontus

Jag hör redan buropen från FS-medlemmarna när det visar sig att kameran är en 1Ds MkIIn med 22MP som inte kommer att påverka priset för en begagnad 1D MkII eftersom den ändå kostar 70 kkr ;)
 
Orimligt dyrt tycker ju alltid de som vill köpa något att den saken är. Givetvis är det rimligt annars hade ju priserna sänkts automatiskt när kamerorna inte blev sålda.
Där finns ju flera objektiv som är dyrare när de är 10-15 år gamla än de var nya.
 
Jeppe skrev:
Jag hör redan buropen från FS-medlemmarna när det visar sig att kameran är en 1Ds MkIIn med 22MP som inte kommer att påverka priset för en begagnad 1D MkII eftersom den ändå kostar 70 kkr ;)

Du kan mycket väl ha rätt tyvärr!

/Pontus
 
Lars Johnsson skrev:
Orimligt dyrt tycker ju alltid de som vill köpa något att den saken är. Givetvis är det rimligt annars hade ju priserna sänkts automatiskt när kamerorna inte blev sålda.
Där finns ju flera objektiv som är dyrare när de är 10-15 år gamla än de var nya.

Nu tycker jag att vi ska hålla oss till sakfrågan och inte sväva ut till objektiv.. eller beg datorer.

Men som en annons här som var utsatt på 29kkr, vilket jag tycker är rent löjligt när man får en ny för 31kkr, vem är så korkad att köpa en beg kamera utan garanti (vilket egentligen endast gäller 1:a ägaren). Eller är jag ute och cyklar.
 
Jeppe skrev:
Jag hör redan buropen från FS-medlemmarna när det visar sig att kameran är en 1Ds MkIIn med 22MP som inte kommer att påverka priset för en begagnad 1D MkII eftersom den ändå kostar 70 kkr ;)

Du menar förstås 1DS M II.
 
JSL skrev:
Du menar förstås 1DS M II.

Lite syftningsfel i den meningen kanske ja.. priset syftade till att den nya 1Ds kommer att kosta 70 kkr ;)

Johnny, du sytar förstås på den 1D MkIIn som har 500 exp på nacken och garanti kvar..

bästa pris i Sverige 34000 (-5000)
bästa pris i EU 31000 (-2000)

För en kamera som inte är mer använd än ett skyltex är väl kanske 10% av, ett rimligt pris?
Du tog ju en ytterlighet som exempel. De flesta 1D MkII (inte n) ligger på runt 23-25kkr vilket jag tycker är rimligt trots allt. Vad som jag däremot INTE tycker är rimligt är de som begär 20-22kkr för sina 1Ds, som har som enda fördel över 1D MkII att den har fullstor sensor.
 
JSL skrev:
Nu tycker jag att vi ska hålla oss till sakfrågan och inte sväva ut till objektiv.. eller beg datorer.

Men som en annons här som var utsatt på 29kkr, vilket jag tycker är rent löjligt när man får en ny för 31kkr, vem är så korkad att köpa en beg kamera utan garanti (vilket egentligen endast gäller 1:a ägaren). Eller är jag ute och cyklar.

Visa då var jag kan köpa en ny för 31kkr

och håll dig till sakfrågan som inte gällde begagnade kameror för 29kkr......
 
en stor del av priserna på den sajten stämmer inte. Eller så finns inte grejorna hemma.

Sen får man ju jämföra med Svenska priser, annars får vi ju leta efter begagnade priser i de länderna också om det ska vara rättvist
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.