Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överpriser på 1D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
en stor del av priserna på den sajten stämmer inte. Eller så finns inte grejorna hemma.

Sen får man ju jämföra med Svenska priser, annars får vi ju leta efter begagnade priser i de länderna också om det ska vara rättvist

Sådana här argument tycker jag går bort direkt. Själv har jag köpt stor del av mina objektiv i Tyskland och därigenom sparat flertalet tusenlappar. För mig är det enkom marknaden som räknas och någon såkallad rättvisa finns inte, det är bara en subjektiv uppfattning.
 
Hej

Betalade typ 44 lakan för min 1D MkII. Kan tänka mig en del som inte kollar marknaden typ vill sälja den för runt 25 eller mer.

Kan tänka mig att vissa skulle vilja kunna köpa en sådan beg för typ 15000 men då skulle det inte vara någon större vits att köpa en ny 30D, en beg Mark2 är klart bättre som jag ser det, men klart klumpigare.

Jag tror jag kommer ha kvar min, men kommer väl ev sälja den om jag får ett bra pris för den, när nu efterföljaren kommer (2007?)

MVH

Omar
 
Vilket väsen!
Jag betalade knappt 3500 Euro + frakt + växlingsavgift för min Mark II N på AC-Foto i april. 29´som utgångspris ter sig inte orimligt för ett inte mer än provskjutet hus. Jag håller dock med om att 75% av det inhemska priset är det normala och rimliga för beg prylar i gott skick med garanti och det är vad jag brukar begära och även betala när jag köper själv. Cyberphoto begär 36´, vad blir 29´med normal prutmån?
Förresten blir jag allt mer frestad att behålla denna kulspruta trots att den är för tung för mig. Det är bedrövligt att det inte finns någon praktisk möjlighet att vare sig se på eller hålla i grejerna före ett köp för den som bor långt från större städer.
Mvh
Åke Ö
 
Åke, jag tycker ditt pris är helt okej, möjligen tusenlappen för dyr om man jämför med billigaste från Tyskland. Men som du själv säger, den är ju bara provskjuten. Jag tycker inte denna diskussion leder någon vart. Det är som alltid.. Köparna är missnöjda med att det är för höga priser..och säljarna gnäller på som inte vill betala. Till sist ger sig någon och affären genomförs.. Precis som på aktiemarknaden t.ex. Tillgång och efterfrågan, svårare är det inte
 
McPhersson skrev:
Visst har han rätt. Förstår inte varför vissa fått för sig att det är en ny 1D som är på väg.
Jag har varit borta från Canon-forumen ett tag, så jag har ingen susning om vilken modell som är på gång härnäst. Jag skrev: "priserna kommer att sjunka när 1D MkIII kommer med oändligt många pixlar. Det gäller bara att hålla ut...", vilket inte nödvändigtvis innebär att den kommer till hösten. En efterföljare för actionfotografer kommer säkerligen. Hoppas det inte tar alltför lång tid.

/Pontus
 
JSL skrev:
Sådana här argument tycker jag går bort direkt. Själv har jag köpt stor del av mina objektiv i Tyskland och därigenom sparat flertalet tusenlappar. För mig är det enkom marknaden som räknas och någon såkallad rättvisa finns inte, det är bara en subjektiv uppfattning.

Du kan ju inte jämföra priserna från alla EU länder med beg. från Sverige. Du får ju jämföra med beg. priser från hela EU då också.
När en ny kamera äe billigare i Tyskland än i Sverige så är ju en beg. kamera billigare i Tyskland också.

De beg. priserna är alltid rätt. Annars sänks de ju automatiskt när grejorna inte blir sålda till ett pris som de säljs för. Vad priserna än ligger på så kommer det alltid att var många människor som tycker de skulle vara några tusen billigare
 
Jeppe skrev:
Åke, jag tycker ditt pris är helt okej, möjligen tusenlappen för dyr om man jämför med billigaste från Tyskland. Men som du själv säger, den är ju bara provskjuten. Jag tycker inte denna diskussion leder någon vart. Det är som alltid.. Köparna är missnöjda med att det är för höga priser..och säljarna gnäller på som inte vill betala. Till sist ger sig någon och affären genomförs.. Precis som på aktiemarknaden t.ex. Tillgång och efterfrågan, svårare är det inte

Helt riktigt. Är priset för högt så måste man ju sänka det tills en köpare nappar....
 
Tycker nog att beg.priset för instergsmodellerna (procentuellt) ligger mycket högre. Te x här på fotosidans annonser vill en kille ha 3900:- för en USA 300d med 10000 exp...... en NY nikon 50d-hus kan man få för 5000:- osv.
 
Lars Johnsson skrev:
Du kan ju inte jämföra priserna från alla EU länder med beg. från Sverige. Du får ju jämföra med beg. priser från hela EU då också.
När en ny kamera äe billigare i Tyskland än i Sverige så är ju en beg. kamera billigare i Tyskland också.

De beg. priserna är alltid rätt. Annars sänks de ju automatiskt när grejorna inte blir sålda till ett pris som de säljs för. Vad priserna än ligger på så kommer det alltid att var många människor som tycker de skulle vara några tusen billigare

1. Klart att jag kan jämföra ifrån alla som säljer kameror.

2. För mig som köpare är en stor skillnad om det är GARATIN eller ej och den har man väl ÄVEN om kameran är köpt inom EU, eller har jag fel ?

Eftersom inlägget uppfattas som gnäll så antar jag att det inte är någon större vits att längre framföra sina åsikter inom detta tema.

Min tanke var annars bara att diskutera sakfrågan, tack för alla trevliga inlägg!
 
Facit

Det blev som jag hade tänkt mig: 29´minus prut blev slutpris 28´ för huset plus ett CF på 1GB. Alltså ca 75% av nypriset i Sverige. /Åke
 
Re: Facit

aake skrev:
Det blev som jag hade tänkt mig: 29´minus prut blev slutpris 28´ för huset plus ett CF på 1GB. Alltså ca 75% av nypriset i Sverige. /Åke

Tack Åke för upplysningen, men du hade ju jämfört med de flesta andra en ovanligt ny och oanvänd kamera.
 
Re: Re: Facit

JSL skrev:
Tack Åke för upplysningen, men du hade ju jämfört med de flesta andra en ovanligt ny och oanvänd kamera.

Alttså är det väl inte orimligt att begära 23kkr för en något äldre kamera?

Ålder är inget som direkt påverkar dessa modeller, då de är bygda för att hålla i många år och slutaren är garanterad 200.000 rörelser.

Det finns en (1) 1D MkII till salu på FS (som dessutom inte finns i Sverige), Det finns två köpare...På blocket finns två 22-24kkr.

Jag har inte sett någon som begärt 26kkr för sin.. men den kaske redan är såld då? ;)
Å andra sidan så bryr jag mig inte så mycket om det där. Det finns alltid de som vill ha mer än andra, det är inget specifikt för kameramarknaden. Titta på bilmarknaden, där kan det skilja många slantar på två till synes likadana bilmodeller.


/Jeppe - 50000 exponeringar och inte en tanke på att sälja sin 1D MkII
 
Det är ju uppenbart att de annonsörer som sätter ut priset runt 22000-24000 för sin MII också sliter med att få dessa sålda för det priset.

Maila ngn av de kameror som legat länge så får ni det svart på vitt;)

Jag ger mig inte, rimligt pris (som såklart marknaden sätter), ligger nog säkerligen under 20000,sträcket!

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Det är ju uppenbart att de annonsörer som sätter ut priset runt 22000-24000 för sin MII också sliter med att få dessa sålda för det priset.

Än en gång så hittar jag inga annonser med de priserna, däremot finns det två som gärna vill köpa... Några annonser som legat en längre stund hittar jag inte.
 
Nehe, då har de väl precis ramlat bort pga att de legat för länge.

De har väl legat så länge att jag var säker att de fortfarande var där;)!

Säkerligen många hundra medlemmar här som läst dem.

MVH Niclas,
 
Jag har handlat mycket begagnat i mina dagar, och tjänar jag inte en avsevärd summa på beg-köpet så köper jag nytt.
Kan bara inte fatta att någonting alls blir sålt här på fotosidan med de fruktansvärda överpriser fotograferna tar ut.. Jag blir helt förstummad varje gång jag går in och kollar på annonserna..

Herregud, vilka tror folk att de är egentligen?

*suck*
 
Danlo skrev:
Jag har handlat mycket begagnat i mina dagar, och tjänar jag inte en avsevärd summa på beg-köpet så köper jag nytt.
Kan bara inte fatta att någonting alls blir sålt här på fotosidan med de fruktansvärda överpriser fotograferna tar ut.. Jag blir helt förstummad varje gång jag går in och kollar på annonserna..

Herregud, vilka tror folk att de är egentligen?

*suck*

Ja, enig.

Men så finns det folk (idioter rent ut sagt) som mailar annonsörer agressivt och fult om att de tycker priserna är för höga.. SLUTA med sånt skitsnack vetja!

Kommer ihåg hur det var för inte så länge sedan när jag hade min Konica Hexar RF till salu. Begärde si och så mycket, fick sura (oerhört irriterande och barnsliga) mail från fs,medlemmar som menade priset låg typ hela 20-30% över marknadsvärde.
Till saken hör väl att jag sålde kittet inom en vecka för långt över det pris jag själv förväntade få ut..!

MVH Niclas,
 
Förlåt, men jag kan inte låta bli att tycka det är rätt med arga mail till människor som försöker få ut nypris eller strax under för begagnade saker.
Det är ju på gränsen till svindleri!
 
Hej

Så länge priserna är under nypris är det ju värt att köpa beg.

Överpris är nog väldigt subjektivt, man vill ju som säljare försöka få ut så mycket som möjligt och då delvis för att finansiera nästa köp.

Jag tycker prisen är rätt låga jämfört med nypris. Nu ser jag det som säljare och inte som köpare.

Om man tex köper en Canon 1DsMark2 för 80 lakan och har den typ i ett år och inte tar ut "överpris" när nästa modell kommer, säljer den för tex 30 lakan och då har man förlorat 50 lakan. Byter man proffskamera och förlorar 50 lakan per två år kan det bli rätt dyrt. Man försöker som säljare gynna sig själv inte begagnat köparna, kan man få sålt det så kan man, och oavsett vad så tjänar beg köparen på det jämfört med nyköp. Annat är ju att Nya kameror ibland kan vara väldigt svåra att få tag på, kanske ett halvår eller så får man vänta och då är det kanske lättare att få tag i en begagnad.

Det är mycket som styr beg marknaden.

Man har nog lite olika syn som säljare och köpare, men lika lite som en beg köpare vill betala "överpris" vill inte en säljare förlora för mycket pengar.

Oavsett vad så tar nyköparen en mycket högre ekonomisk smäll jämfört med begagnat köparen, väldigt gynnsamt för begagnat köparen.

Bästa hälsningar

Omar Brännström
 
Danlo skrev:
Förlåt, men jag kan inte låta bli att tycka det är rätt med arga mail till människor som försöker få ut nypris eller strax under för begagnade saker.
Det är ju på gränsen till svindleri!

Jag kallar det (ibland) för regelrätta trakaserier..

Så länge det är upplyst klart och tydligt vad som är till salu så kan priset vara hur högt som helst utan att det blir ngt svindleri.

Svindleri är det om ngn säljer tex en D30 för 10000sek under rubriken "beg 30D"!


Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.