Annons

Överpriser på 1D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Förlåt, men jag kan inte låta bli att tycka det är rätt med arga mail till människor som försöker få ut nypris eller strax under för begagnade saker.
Det är ju på gränsen till svindleri!

Hej


Håller inte alls med.

Det är inte ens i närheten av svindleri.

Man luras inte på något sätt, priset finns där sedan får man ta en betänkare om det är lönt. Och lönt är det ju alltid om priset är lägre.

Sedan att skicka arga e-mail är ett tecken på omognad och amatörmässighet och sådant hör inte hemma på Fotosidan.

Man får ju vissa lite respekt för säljaren.

Bästa Hälsningar

Omar
 
Ska man tänka krasst ekonomiskt på allt man skaffar sig så kanske man ska undvika digitalkameror och datorer öht? Skaffar man en kamera av mk2ans kaliber så planerar man nog att ha den ett bra tag, så resonerade åtminstone jag när jag köpte min. Många som har mk2an utan N har ju dessutom betalt över 40 papp för sina kameror. Skulle aldrig vid min fot släppa min för under 20, jo när den har gått 199 000 exponeringar kanske? (C;

Tillgång o efterfrågan styr ju priserna så varför ska nån skänka bort en bra grej till nån som vill sätta sitt eget låga pris? Vill man VERKLIGEN ha en mk2 så får man väl tjacka sig en ny mk2N priserna är ju förhållandevis låga från Tyskland tex. JANNE

Ps Jag har inga planer på att sälja min de närmaste åren iaf! Ds
 
Senast ändrad:
Hej

Jag kommer ihåg en god vän till som är proffs och skulle sälja sin Canon 1Ds som han köpt på Yfo och lade ut annons. Jag påpekade att det var lite för dyrt för att priserna hade sjunkit en del och man kunde få en sådan i USA, Honkong Tyskland osv för så och så.

Han hade ingen aning, bara utgick från Priset han engång betalat på Yfo. Han har inte tid att kolla priser på internet världen över, han har annat göra, han är proffs.

MVH

Omar
 
Alla ni som förfasar er över höga begpriser på mk2an ni får väl klaga på Canon för att dom har gjort en så sjuhelvetes bra kamera för det är ju det det här handlar om egentligen? Gnyr ni likadant över guldpriset kan man undra? Eller vad tycker ni om priserna på 30-40 år gamla Leicor tex (C;?

Kombinationen tillräcklig upplösning + grym snabbhet står sig nog ett tag till skulle jag tro? 1,3 faktorn suger väl en del men med tanke på diskussionen om kantskärpa på ff-kamerorna + canonoptiken så kanske det inte är så bråttom för en nöjd mk2 ägare att byta? En tanke ...
JANNE
 
Senast ändrad:
Jag är så nöjd att jag kanske skaffar en till. Men då tänker jag inte betala mer än en bit under 20000 kr. Allt annat är ju svindleri och överpris....Man får ju för bövelen en ny för 155% mer, fastän det är 100% likadan kamera..Det enda som kan få mig att byta är en fullframe 1D för 35000 kr, vilket kanske 1Ds MkII kommer att hamna på någon gång under 2007. då kan jag tänka mig att sälja min för 20000 kr ;)

Ps. Alla har vi åsikter och det är fritt att ventilera, men det behöver inte betyda att man har rätt. Men när jag ventilerar mig har jag alltid rätt ;p
 
Danlo skrev:
Förlåt, men jag kan inte låta bli att tycka det är rätt med arga mail till människor som försöker få ut nypris eller strax under för begagnade saker.
Det är ju på gränsen till svindleri!

Du har ju inte fattat någonting med begagnat marknaden :) Hur kan det vara svindleri att försöka sälja något om man inte luras med pris eller med varan ?
 
Det största problemet är väl inte att folk vill ha ut så mycket som möjligt för sina begagnade kameror (vem vill inte det), utan det faktum att det finns riktiga tokstollar bland köparna också !

När jag brukar sälja något, så försöker jag hålla mig inom en rimlig nivå för vad jag anser att kameran, objektivet eller vad man nu säljer är värt som beg. Problemet är att det finns människor som tror att en beg vara går ner 50% direkt. Vilket är helt befängt att tro.

Dessa människor, och dom är många - börjar inte med att visa sitt intresse för det man säljer (som man normalt enligt mig bör göra), utan kör på direkt -"Bästa priset vae!?!?!?". Jag brukar filtrera bort sådana tilltänkta köpare, och säljer hellre en vara billigare till någon som först visar intresse, än dyrare till någon som DIREKT det första dom gör - råprutar.

Men det är jag det.
 
Knasig debatt

Tycker hela debatten är helknas. Om vi nu skall debattera överpriser bör vi no titta på nypriserna. Den som bestämt sig för ett system och sitter med objektiv har inte så mycket val. Förmodligen är det så att instegskameror som Canon 350 säljs med liten marginal. När kunden sedan vill uppgradera och köpa en bättre är han redan fast med ett par Canon objektiv och måste köpa en Canon kamera till ett pris som Canon kan styra över. Glöm inte att dessa har ett pris som mer eller mindre är detsamma över hela världen. Det är skatter och tillfälliga valutafluktuationer som skapar prisskillnaderna.
Begagnat marknaden är en helt annan. Här har vi ett antal personer som erbjuder en produkt till ett uppskattat värde eller bästa bud. Näör de gör upp en affär, så är det marknadspris. Om någon sedan tycker att det var för dyrt får de väl gå på nästa auktion och se om det blivit billigare. Det finns alltid fynd någonstans, och är man för girig får man vara utan. Att snacka om för höga priser är nonsens så länge någon är beredd att betala dem. Kan bara se det som någons bittra svar på att han inte fick vad han ville ha till ett marknadsmässigt för lågt bud. Om någon tycker att begagnad priset är för högt jämfört med nypriset så är det hans ensak. Det pris som man kan sälja en begagnad pryl för är fortfarande det s.k. markandspriset.
 
Re: Knasig debatt

Flash Gordon skrev:
Om någon tycker att begagnad priset är för högt jämfört med nypriset så är det hans ensak. Det pris som man kan sälja en begagnad pryl för är fortfarande det s.k. markandspriset.

Japp, kan inte mer än hålla med.. eller som jag sa tidigare i tråden

Jeppe skrev:
Tja... om de blir sålda så är det ju någon som uppenbarligen bill betala det priset och därmed är det rätt pris. Marknadsekonomi är ett annat namn för det.

Men det är ju alltid så det är...Man kan sätta datorer, bilar, hus, ja praktiskt taget alla varor i trådens rubrik. Det är inget specifikt för kameramarknaden.
 
Det är nog ingen som menar att detta är ngt unikt för kameramarknanden, kan inte hitta ngt sånt inlägg i alla fall.

Jag tror dock att Omar kommer med en bra mening där han belyser skillnaden mellan begköparen och nyköparen. Helt olika situationer för två helt olika efterföljande ressonemang vad gäller begg-köp/salg.

Men bara för att priser i annonser är si eller så, så behöver det inte alls handla om att de priserna speglar det verkliga marknadspriset. Snarare så är det genomsnittet av priset som de sålda prylarna går för som är det verkliga marknadspriset.. Hur många lägger inte också på en viss procents prutmån?
Annonser på en 1DmII där priset är satt till 23000 menar jag helt klart innehåller en prutmån. I alla fall tänker jag så när jag köper och säljer beggat själv.

Sedan så handlar det också om hur gärna man vill sälja/köpa. Detta påverkar stort de olika beslutens känslighet åt båda hållen av prisskalan.
Ett kännt motto är ju att "köpa när man inte måste ha och sälja när man inte måste sälja".. på samma gång så skall man "köpa när ngn måste sälja och säljer när andra väldigt gärna vill köpa".. en cirkel av dynamik och drama är det allt;)

MVH Niclas,
 
Ingen har väl påstått att ett annonserat pris är ett marknadspris. Ett marknadspris är givetvis vad ett genomsnitt har betalat.
 
Flash Gordon skrev:
Ingen har väl påstått att ett annonserat pris är ett marknadspris. Ett marknadspris är givetvis vad ett genomsnitt har betalat.

Nej precis, men många av oss här utgår nog ifrån de priser som visas svart på vitt i annonserna.. tror jag;)

Det genomsnittliga priset som prylar säljs för är svårt att veta ngt om. Jag tror inte att det ligger långt över 20kkr för ett mII,hus i alla fall, (Snarare ett stycke under). Men det är ju vad jag tror.

Jag ger mig här, tror jag nog;) Hej svejs på er, så hörs vi!

MVH Niclas,
 
Alla ni som tycker begagnat priserna är för höga på Fotosidan. Kolla t.ex. begagnat sidan på Fred Mirandas forum som antagligen är den största begagnat sidan som finns av alla foto forum i världen.
Priserna ligger klart högre där i förhållande till deras nypriser och ofta säljs grejorna för 90 - 95 % av B&H nypris.

http://www.fredmiranda.com/
 
Lars Johnsson skrev:
Alla ni som tycker begagnat priserna är för höga på Fotosidan. Kolla t.ex. begagnat sidan på Fred Mirandas forum som antagligen är den största begagnat sidan som finns av alla foto forum i världen.
Priserna ligger klart högre där i förhållande till deras nypriser och ofta säljs grejorna för 90 - 95 % av B&H nypris.

http://www.fredmiranda.com/

Jag brukar alltid räkna med att det finns 10-20% prutmån på begagnatprylars utgångspris. Om det inte finns prutmån, har ju marknadskrafterna verkligen satt sitt pris - som när jag budade på en 501c/m och la ett skambud och fotografen kom tillbaka med budhistorik där priset redan gått ett par tusenlappar över hans utgångspris - så ska budgivning fungera.

Budgivning är ju ett lysande exempel på hantering av marknadskrafterna.

Mvh
BAW
 
Visst är budgivning ett bra exempel på marknadskrafterna. Men Fotosidan är ingen auktions-sida typ de som finns på E-bay.
Här skriver man vad priset är på varan man vill sälja.
Numera svarar jag för det mesta inte ens de flesta som kommer med sina s.k. bud här på Fotosidan. Skriver du att du vill sälja ett objektiv här för 5000kr så kommer det kanske 5-6 svar från folk som lägger bud på en 3-4000 kr. första dagen. Och det kvittar om du skrivit att priset är fast och där inte är prutmån. Om du svarar att du inte går ner i pris så blir hälften av dem förbannade och skriver oförskämda mail......
 
Niclasfoto skrev:

Det genomsnittliga priset som prylar säljs för är svårt att veta ngt om. Jag tror inte att det ligger långt över 20kkr för ett mII,hus i alla fall, (Snarare ett stycke under). Men det är ju vad jag tror.

Fast isf om dina teorier stämmer så skulle du -om någon- ha haft en mk2a för länge sen eller hur Niclas (C;? Rätt eller fel?
JANNE
 
Aldrig hade jag anat att ett så subjektiv inlägg skulle vålla så många olika tankar och åsikter.

En anledning till att jag skrev inlägget var att jag under ett par veckor sett olika annonser på 25kkr för en 1D Mark II, och då man kunde köpa en ny 1D Mark II N för ca 30-31kkr så kändes det som om något inte låg riktigt rätt till.

Uppenbarligen missbedömde jag prutmöjligheterna på begagnat marknade, men det är alltid trevligt att dra nya lärdomar.

Omar har också sin poäng allt präglas av efterfrågan och utbud oavsett marknad.

Lev väl!
 
Johnny, det största felet med ditt resonemang är att du jämför nypriser från alla EU länder. Men begagnat priserna tar du bara de från Sverige. Du hittar lägre beg. priser i andra länder men de varken tittar du efter eller pratar om.

Bra grejor har högt andrahands pris även om köparna här vill de ska vara billiga :)
 
Lars Johnsson skrev:
Johnny, det största felet med ditt resonemang är att du jämför nypriser från alla EU länder. Men begagnat priserna tar du bara de från Sverige. Du hittar lägre beg. priser i andra länder men de varken tittar du efter eller pratar om.

Bra grejor har högt andrahands pris även om köparna här vill de ska vara billiga :)

Det finns en enkel förklaring till varför beg marknaden i andra länder inte beaktas.

1. Omöjligt att veta vad man köper om man inte åker till köparen, vilket ger en högre kostnad.

2. Att köpa ett osett beg objekt är inte vettigt.

Men med dina argument skulle du säkerligen köpa vad somhelst varifrån som helst, bara det är billigast ?

Vidare, varför skulle Svenska beg marknaden vara så mycket bättre än övriga EU ?

Hamnar iofs utanför detta forum, men det finns väl en naturlig förklaring till importen av beg tyska bilar till Sverige, deras kvalite är ju knappast sämre än beg i Sverige. Vidare har de iallf förnuft att inte salta sina vägar, något de delar med folket i norrland. Att komma med någon slags propagande a la Sverige är bra på beg köper nog inte många.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.