Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergivna hus, fabriker mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kopparlunden/Teknikbyn i Västerås

Jag vandrade för övrigt runt i Kopparlunden i Västerås häromdagen. För er som inte känne rtill det så är det det gamla Metallverks-området i centrala Västerås som under lång tid var en levande miljö för koppar och stålindustrin. Under de senaste åren har området renoverats och rustats upp för kontor m.m. Dock finns de gamla fina tegelfasaderna kvar. Det finns även ett antal byggnader som ännu inte har gjorts iordning. Kanske inte så jättespännande, och det verkar omöjligt att komma in i dem.

Däremot hade jag turen att råka på en öppen port i en av de vackrare fasaderna och medan jag tog bilder kom en man ut och undrade vad jag höll på med. Det slutade med att jag fick komma in och titta mig omkring på egen hand. Inget uppseendeväckande, men kul ändå.
 
Vacker fasad! Synd att de har gjort kontor av området, för min del är ett ödsligt och övergivet område vackrare.

//Anders
 
Placeboworks skrev:
Vacker fasad! Synd att de har gjort kontor av området, för min del är ett ödsligt och övergivet område vackrare.

//Anders

Som centralt placerat kontorsområde är det ju betydligt roligare med dessa gamla tegelbyggnader än nya grå betongklossar.

Ur fotosynpunkt hade det dock gärna fått vara ordentligt slitet, nedgånget och övergivet. Men det är inte alltför gott om sådana områden i Västerås-trakten.
 
En glad nyhet för den som vill plåta i Gamla Riksarkivet men inte hann boka innan platserna tog slut. Jag har just avbokat min plats eftersom det kom annat i vägen.
Jag får nytt golv inlagt just den dagen.

*undrar vad som dyker upp när jag ska till Saltsjöqvarn?*
 
Säters gamla paviljong

Jag stannade som hastigast i Säter idag och tittade in i den gamla förfallna paviljongen. Tyvärr så är den ju mest förfallen p.g.a. mänsklig förstörelse, snarare än tidens och naturens påverkan. Men har man vägarna förbi är det ju värt att stanna. Nu kanske en solig vår-eftermiddag inte inger den rätta stämningen, men å andra sidan ville jag inte gå runt där ensam. Vet inte om jag är för feg, men när man hör ljud (förmodligen från andra människor) från källaren eller våningen ovanför så känns det lite osäkert att ensam vandra runt med en kamera som enda försvar. Kanske är bättre att vara åtminstone två på dylika utflykter.

Bilden är medvetet gjord lite "skitig" för att få fram en känsla.
 

Bilagor

  • säterfs1x.jpg
    säterfs1x.jpg
    46 KB · Visningar: 2,733
Ja Säter verkar intressant, men jag håller med, det är inte så kul när man märker att det finns folk i huset, man vet ju aldrig vad det kan vara.
 
Svindlersvik

Ok, jag tänkte inte åka tillbaka hit utan sällskap då jag vid mitt första besök såg att det bodde lite kufar där...men i Torsdags så passerade jag och kunde inte låta bli :) Jag träffade en gubbe som först inte ville prata men det lossnade efter en stund. Jag var redan ute på en av pråmarna när han kom. Han drev något slags "företag" där med bil och metalskrot. Jag vandrade runt ganska mycket och det fanns hur mycket skrot, rost och patina som helst. Hade ingen ficklampa med mig så jag var aldrig ner i bottenvåningen på pråmen (får bli en vända til:)
Här är ett litet collage:
http://www.mindwrench.com/photo/Svindlersviken.jpg
 
Robert - Säter låter intressant, man kanske skall åka dit lite fler personer, så att man inte känner sig ensam. Om intresset finns och det går att hitta en gemensam dag så är jag med.

Anders - Charmiga bilder ifrån Svindlersvik. Kan var värt ett besök där när amn någon gång passerar..

\\Sten
 
Stativ?

Någon snäll själ som har ett stativ över?
Mitt är kasst och orkar inte hålla upp min kamera...
Npgon som kan tänka sig att släpa med ett till?
Till Riksarkivet alltså...


//Marie
 
Re: Stativ?

LMJ skrev:
Någon snäll själ som har ett stativ över?
Mitt är kasst och orkar inte hålla upp min kamera...
Npgon som kan tänka sig att släpa med ett till?
Till Riksarkivet alltså...
Jag kan ta med ett Manfrotto 190 med 308-kula om det duger.
 
Lövsta: Jag har fått namn på en ny person jag ska tala med. Han ville visst veta lite närmare exakt vad vi ska göra där inne; de låter lite nervösa över den högst vidkommande skaderisken. Han svarade inte i fredags så jag ska ringa på måndag eller tisdag.

//Marcus
 
Svindlersviken

Någon som kan förklara lite närmare vart Svindlersviken ligger. Jag har fårstått att det ligger i Nacka.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.