Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergav de analoga Minoltavännerna sitt märke?

Produkter
(logga in för att koppla)
Begpriser på Minoltaoptik finns även Här.

Själv gav jag ungeför 2000:- för ett 24RS i kanonskick för ett par veckor sedan. Kanske inget fynd, men ett OK pris eftersom jag inte hade lust att vänta på en bättre deal. Ett nytt motsvarande hos Nikon/Canon kostar 4600.

/Andreas

700-850 max för ett 28mm/2.8 låter billigt? Vilket skick då? Jag gav 1 100 för ett i mycket bra skick vilket jag anser vara OK. Ingen superdeal men jag är helnöjd med gluggen. Ovanligt skarp på 2.8

Nu blev det verkligen off topic här...

hbengtsson skrev:
700-850 max för ett 28mm/2.8 låter billigt? Vilket skick då? Jag gav 1 100 för ett i mycket bra skick vilket jag anser vara OK. Ingen superdeal men jag är helnöjd med gluggen. Ovanligt skarp på 2.8

Nu blev det verkligen off topic här...
Normalpris nu ligger väl nånstans runt 700-1000kr tror jag, har för mig mitt kostade 900 eller nåt.

FILM) (Anddje skrev:
http://www.maxxumeyes.com/UsedPrices.htm

Där har ni högsta, lägsta och genomsnittspriser från ebay på alla fasta gluggar och G-zoomar från Minolta.

Tack för länken, mycket intressant. Konstigt att folk köper begagnade Minolta 70-200 ssm för i genomsnitt 2217 euro när de kan köpa splitter nya Sony med garanti för 2399 euro (kanske finns ännu billigar också?).

Blev ännu mer off topic nu, ville bara tacka för länken.

DanielSand skrev:
Tack för länken, mycket intressant. Konstigt att folk köper begagnade Minolta 70-200 ssm för i genomsnitt 2217 euro när de kan köpa splitter nya Sony med garanti för 2399 euro (kanske finns ännu billigar också?).

Blev ännu mer off topic nu, ville bara tacka för länken.
Kan hända att den gick för 2217€ innan sonyn fanns.

Sten-Åke Sändh skrev:

...Som jag ser det lyckades inte Minolta fullt ut med lanseringen av D7D då den skulle konkurera med exv. Canon D20 i motsvarande prisläge (runt 15-17.000) (några tusen mindre för enbart huset)som hade 8 Mp mot D7D:s drygt 6...

Minolta kom ju, som jag skrev tidigare, sist in på D-SLR fältet, säkert för att utprovningen av sin inovation AS försenade hela lanseringen av kamerahuset K-M 7D.
Ibland kan det bli en miss, att komma med en speciell inovation senare än beräknat, kunderna hade väl ingen aning om, varför K-M inte kom ut med en D-SLR.
Se bara hur många hysteriska K-M vänner på Fotosidan idiotförklarade företaget, under tidigt 2004, när Nikon och Canon redan var stora på D-SLR!

Ett säga att K-M har varit med om ett RAS, det var att ta i!
Däremot, de insåg att elektroniken i K-M 7D/5D inte var deras specialité, utan det kunde Sony bättre, elektronikdelen kräver mycket stora investeringar för att kunna hänga med i utvecklingen!
Sony köpte sin partner K-M, idag är det fortfarande K-M folk bakom utvecklingen av kommande D-SLR från Sony!
K-M gick inte i konkurs alltså!

Under sent 2007 beräknas Sony lansera en pro D-SLR (FF bildsensor kanske?), samt en budget D-SLR.

Mitt märke är det jag tycker är bäst för stunden.

Sk*ter fullständigt och högaktningsfullt vad märket heter och vad alla okunniga märkesnördar tycker. Det låter raljerande men man måste sovra och sålla ordentligt om man ska få en relativt realistisk uppfattning om prylars kvalitet när man läser fotosajter.

Jag hade en ganska stor och för mig utmärkt analog Dynax-utrustning innan jag konverterade till digitalt dvs. DSLR.

Det var när EOS 300D kom och en DSLR var överkomlig även för en vanlig eller "genomsnittlig" hobbyfotograf. Tidigare var dessa kameror mycket dyrare.

När det gäller optik sk*ter jag fullständigt i om det står Canon, Sigma,Tamron eller något annat på gluggen. Dessa tillverkare gör en mängd olika objektiv med skiftande prestanda och olika prisklasser. Bara för att nämna ett exempel, Tamrons 2,8/90mm makro är allmänt hyllat och erkänt mycket bra objektiv.

Generellt sett är de standardzoomar och vidvinkelzoomar som är anpassade för APS-C formatet bättre och lämpligare att använda än "gamla" fullformatsgluggar. Det är nog av den anledningen som många byter bort sina gamla grejor. Teleobjektiven, telezoomarna och makroobjektiven däremot kan ju med fördel användas på den mindre sensorna.

Mvh J O

larsborg skrev:
[B

"Ett säga att K-M har varit med om ett RAS, det var att ta i!"

"Sony köpte sin partner K-M, idag är det fortfarande K-M folk bakom utvecklingen av kommande D-SLR från Sony!
K-M gick inte i konkurs alltså!"

"Under sent 2007 beräknas Sony lansera en pro D-SLR (FF bildsensor kanske?), samt en budget D-SLR." [/B]

1. Det var väl främst Patrik Wiberg som talat om RAS..RAS..RAS. Minolta var ju ganska stora på kompakter och avancerade såna ända till förr förra sommaren. Men de tjänade inga pengar på denna prispressade marknad. Det var ju när DSLR:erna blev tillräckligt billiga (<10.000) som de verkligen fick problem, då de ännu inte hade några DSLR:er inarbetade på marknaden. Kompakterna gav ju lägre marginaler och ingen eftermarknad heller för tillbehör, så det var ju därför Minolta började med att först stoppa den tillverkningen och gick ut med att de bara skulle satsa på DSLR:erna innan de slängde in handduken för gott.

2. Visst KM gick ej i konkurs och de anställda fick anställning på Sony många, men det föregicks inte av ett RAS, utan faktiskt av ett totalstopp med alla följder det förde med sig. Det om något satte mitt och många andras förtroende i gungning tills Sony äntligen lättade på förlåten. De tveksamma som inte bytt till Canon/Nikon tidigare i väntan på KM:s DSLR:er som aldrig kom och som köpt eller stod i begrepp att köpa en KM-DSLR fick sig en rejäl tankeställare då om inte förr.. Jag ska inte fördjupa mig i följdproblemen med RAW-format som inte längre stöds och annat mer eller mindre hanterbart elände. Övergången har verkligen skötts uselt och Sony har verkligen inte varit speciellt frikostiga med info om sina framtida planer efter A100.

3. Vad har du läst om kommande Sony-lansreringar som jag missat? Kan du ge mig en länk eller två? Jag har letat men inte funnit speciellt mycket.

Jag tror att de flesta som bytt inte ser det som att de övergav minolta utan att minolta övergav dem. Minolta hade ambitioner att göra proffessionell utrustning. Det kommer troligen inte Sony att ha. Varför?

Därför att de hitills inte har valt att satsa på något proffessionell utrustning om det inte ligger i high-end nivå. Dvs utrustning för tv-bolag och liknande. Sonys idé har länge varit att producera finessfyllda produkter i teknikens framkant till överkommliga priser. Snarare än att satsa på kvalité. Sony har heller inget bra rykte skulle jag vilja påstå, förutom på en marknad där ryktet är ganska bra fortfarande. Nämligen skärmar och platt-tvs.

Men jag känner ingen som ägt en Sony där man kan säga att ett utmärkande drag varit god kvalité. Grejerna håller och fungerar bra i typ tre till fem år och sen får man fixa nytt. Efter walkman tycks det ha gått utför.

Därmed är det ytterst tveksamt att det skulle komma någon D9D utan möjligen en hottad D7D eftersom den produkten till stora delar redan finns.

Det synd eftersom Sony som bolag är betydligt större än de andra och faktiskt har de ekonomiska förutsättningarna att utmana Canon och Nikon. Fast jag tror inte de kommer att försöka. De köpte sig en kundgrupp, mer än så är nog inte ambitionen tror jag.

Mvh
Maverick
(Man skulle kanske slänga ut sitt gammla 300:a på eBay...)

mnorrback skrev:
Jag vet inte om jag kan hålla med om att antalet Minolta/Sony fotografer skulle ha minskat sedan A100 kom. En motivering till detta är de höga priser som nu betalas för begagnad Minolta optik på till exempel Ebay. Detta tyder på att det är nya fotografer som köpt A100 som ännu saknar objektiv. Gamla Minolta fotografer skulle inte betala i vissa fall dubbla priser jämfört med vad grejerna kostade för två - tre år sedan. jag har ingen statistik på detta men med tanke på utbud och efterfrågan så verkar det som om Minolta/Sony fotograferna har blivit fler.

Det jag däremot håller med om är att Sony nog inom kort bör lansera en modell med proffskaraktär, helt enkelt minst en efterföljare till D7D för att behålla de gamla Minolta vännerna. Det har även ryktats om en nedskalad A100 och jag hoppas att den inte kommer först för det skulle inte se bra ut, för då skulle Sony ge implikationer på att det är konsumentkamerorna som gäller.

Att priserna på gamla Minolta-grejor har stigit så mycket den senaste tiden kan också tyda på att Minolta/Sony-användare köper begagnat och inte nytt. En A100 användare är troligen inget proffs och köper inte ny optik för 10.000-tals kronor. Det måste ut ett hus med proffsambitioner dvs. lägst 7D-klass för att systemet ska fungera.
Jag har också märkt att 7D börjar bli rätt vanlig på begmarknaden. Jag tror inte att nån som säljer sin 7D gör det för att han/hon har köpt en A100. Säljaren har troligen bytt system och Sony har förlorat ytterligare en tänkbar köpare till en proffskamera.
Användarkåren urvattnas nu på fotografer i ett lite högre segment och sedan kan Sony stå där med sina fina CZ-gluggar och undra varför de inte säljer. Förhoppningsvis kommer några A100 användare utveckla sig såpass att de vill köpa upp sig till en exklusivare kamera om säg ett år(om en sådan kamera kommer...).
Minolta/Sonys taktik känns så usel att man börjar fundera på om det av någon outgrundlig anledning är med vilje.

Fribbe skrev:
Jag har också märkt att 7D börjar bli rätt vanlig på begmarknaden. Jag tror inte att nån som säljer sin 7D gör det för att han/hon har köpt en A100. Säljaren har troligen bytt system och Sony har förlorat ytterligare en tänkbar köpare till en proffskamera.

Jag hoppas du har fel. Annars är ju Sony på väg att upprepa KM:s misstag och det känns både onödigt och sorgligt. Faktum kvarstår. Det har varit väldigt lugnt efter lanseringen av A100. Det brukar ju alltid läcka ut en del info till marknaden om vad de stora har på gång en tid innan lanseringarna. Jag tycker det är svårt att hitta nåt på nätet som indikerar vad som är på gång från Sony och det bekräftar väl bara mönstret där Sony inte släpper nån info om vad de har "i röret" förrän de är väldigt nära lanseringsdatum.

Maverick skrev:
Jag tror att de flesta som bytt inte ser det som att de övergav minolta utan att minolta övergav dem. Minolta hade ambitioner att göra proffessionell utrustning. Det kommer troligen inte Sony att ha. Varför?

Därför att de hitills inte har valt att satsa på något proffessionell utrustning om det inte ligger i high-end nivå. Dvs utrustning för tv-bolag och liknande. Sonys idé har länge varit att producera finessfyllda produkter i teknikens framkant till överkommliga priser. Snarare än att satsa på kvalité. Sony har heller inget bra rykte skulle jag vilja påstå, förutom på en marknad där ryktet är ganska bra fortfarande. Nämligen skärmar och platt-tvs.

Men jag känner ingen som ägt en Sony där man kan säga att ett utmärkande drag varit god kvalité. Grejerna håller och fungerar bra i typ tre till fem år och sen får man fixa nytt. Efter walkman tycks det ha gått utför.

Därmed är det ytterst tveksamt att det skulle komma någon D9D utan möjligen en hottad D7D eftersom den produkten till stora delar redan finns.

Det synd eftersom Sony som bolag är betydligt större än de andra och faktiskt har de ekonomiska förutsättningarna att utmana Canon och Nikon. Fast jag tror inte de kommer att försöka. De köpte sig en kundgrupp, mer än så är nog inte ambitionen tror jag.

Mvh
Maverick
(Man skulle kanske slänga ut sitt gammla 300:a på eBay...)
Du glömmer att Sony är en av ledarna när det gäller proffsgrejer inom video mm. Jag tror helt klart att dom är kapabla att slåss med Canon.

Tror inte heller att det kommer en upphottad 7D, då hade dom släppt den för länge sedan, nä, nästa Sonykamera blir just det, en Sonykamera.

Intressant den där litet besynnerliga ängslan så många har att inte det är "proffs"-kameror/objektiv/stativ blablabla de har.
Givetvis blir man nyfiken och tittar vad som fotograferas och läggs in här på fotosidan. Tja, det varierar förstås men är påfallande det vanliga som varenda fotobutiksexpedit har sett till leda sedan den tiden alla bilder som skulle ses måste kopieras. Semesterbilder (i solsken). Egna barn -eller andras, utomhus (i solsken) eller inomhus (i blixljus). Någon sportbild, fotboll (i solsken) eller kanske hockey (inomhus). Någon naturbild eller landskap (företrädesvis i middagssolljus eller på morgonen/kvällen i varmt solljus. Några konstnärliga bilder med kameran på stativ (inomhus).
Alltihop är helt OK, men var finns det egentliga behovet av vattentäta slagtåliga proffsutrusningen - ja, utom i den inneboende pryldjävulen förstås?
Us

Det skall bli intressant att följa Sonys utveckling. Jag är lite kluven med teorierna. Självklart önskar man att Sony bara är lite sega i starten och har en maffig proffsmodell runt hörnet som skall ersätta 7D och samtidigt tvåla dit konkurrenterna i mellanskiktet med ny teknik och bättre prestanda. Men samtidigt undrar man om det verkligen är taktiskt? Vem är den tänkta köparen?

Lanseringen av sweindyra Sony/CZ objektiv skvallrar ju om fokus på en proffsmarknad. Men idag är väl i stort sett hela proffsarmén helnöjda med sina Mark II:eek:r och D2x. Enorma summor har investerats på tillhörande objektiv - att slå sig in på den marknaden låter extremt riskfyllt - för att inte säga omöjligt?

Min teori är att Sony kommer satsa mest på instegs DSLR:er. Snart är kameramobilerna så avancerade så målgruppen för kompaktkameror kommer vara försvinnande liten. Alla med någorlunda fotointresse kommer istället välja en DSLR.

Detta gillar Sony men vet samtidigt att man har en liten Minoltamarknad med 7D ägare som väntar på något större. Därav de svindyra objektiven och inga nyheter om en ny modell...man tvingar en del av kunderna att byta system. Det vore ju synnerligen otaktiskt att rakt upp och ner säga att man inte har några ambitioner att bygga bättre kameror än A100...

Min lilla teori. Är säkert åt h-sike fel - skulle inte förvåna mig om Sony smäller upp en helside annons om en 16 megapixels "D9D" i veckan...nåväl, ville bara dela med mig...

Sonnaren skrev:
Intressant den där litet besynnerliga ängslan så många har att inte det är "proffs"-kameror/objektiv/stativ blablabla de har.
Givetvis blir man nyfiken och tittar vad som fotograferas och läggs in här på fotosidan. Tja, det varierar förstås men är påfallande det vanliga som varenda fotobutiksexpedit har sett till leda sedan den tiden alla bilder som skulle ses måste kopieras. Semesterbilder (i solsken). Egna barn -eller andras, utomhus (i solsken) eller inomhus (i blixljus). Någon sportbild, fotboll (i solsken) eller kanske hockey (inomhus). Någon naturbild eller landskap (företrädesvis i middagssolljus eller på morgonen/kvällen i varmt solljus. Några konstnärliga bilder med kameran på stativ (inomhus).
Alltihop är helt OK, men var finns det egentliga behovet av vattentäta slagtåliga proffsutrusningen - ja, utom i den inneboende pryldjävulen förstås?
Us

Amen!

Jeppe skrev:

Själv valde jag Canon för många år sedan, men skulle inte tveka att byta om någon annan tillverkare erbjuder ett mervärde. För mig så är det ingen som gjort det, även om Nikon är snubblande nära ;)

Verkligen OT, men vad ser du for mervarde i Nikon eftersom de ar snubblande nara att fa dig att byta?

Sjalv har jag precis kopt en 5D och dess egenskaper i daligt ljus ar helt fantastiska.

Sten-Åke Sändh skrev:

3. Vad har du läst om kommande Sony-lansreringar som jag missat? Kan du ge mig en länk eller två? Jag har letat men inte funnit speciellt mycket.

Inga speciellt hemliga info källor, utan enbart säkra iakttagare inom fotobranchen.

Zeiss har intresse av att Sony kommer med en pro D-SLR, deras objektiv är ju till för yrkesfolk, med höga krav, kosta vad det vill, det fattas bara ett rätt kamerahus.
Budget kamerahus, varför är det på gång?
Alla kamera tillverkare plagierar varandra, när det gäller att ha olika kameror för olika kundgrupper, så självklart även för Sony.
Se på Nikons D40, minsta Nikon D-SLR någonsin, lika kompakt som Canon 400D, konsumentsidan är den som genererar mest pengar, stora volymer, - prosidan skapar status till märket, men ger mindre förtjänster.
Sony kommer ...
"Sony smäller upp en helside annons om en 16 megapixels "D9D" i veckan...nåväl, ville bara dela med mig..."
Håll i er, för snart kan det bli så, ha-ha!
De är ju mycket stora inom DVD kameror, tillsammans med Canon, pro sidan för biograffilm använder ofta handhållna Sony eller Canon, så PMA i februari..., tror inte det, det behövs en något längre tid för utveckling ....!

Själv vet jag inte om jag skall säga att jag inte övergav mitt märke då mina minoltaprylar hade legat i malpåse ett antal år innan fotointresset åter väcktes och det var dags att ge sig in i den digitala systemkameravärlden. Det SKULLE ha kunnat bli ett annat märke, men efter att ha känt på diverse hus i butik så var det ju klart att det var en KM D7D jag ville ha. Ergonomin passade mig som handsken, knappar istället för att rota i menyer är suveränt och jag insåg att jag inte skulle ha råd att köpa objektiv med inbyggd IS på ett tag så att få det i huset var ju kanon! Även OM den nu inte är lika bra som att ha den i objektivet så är den ju absolut bättre än ingen alls. :) Sen hade jag ju några gluggar liggande i kameraväskan så...

Jag tror (hoppas kanske man borde säga) att SONY har en riktig dräpare att presentera nu i februari. Ryktena säger att KM hade en "D9D" på G innan de blev uppköpta och jag skulle tro att SONY har utvecklat den vidare för att matcha Nikon och Canon, eller ännu hellre från deras sida, överglänsa dessa. SONY har ju garanterat sugit i sig responsen att deras A100 brusar lite mer än den borde och att exponeringarna inte alltid sitter som de skall (med D5D och D7D i alla fall) och sett till att de problemen är borta.

Det vanliga förfarandet i en tillverkares modellserier är ju att man har en värstingmodell som man ser till att ha den senaste utveckligen i och att den tekniken efter en tid hamnar ner i konsumentserierna. SONY är inget undantag där. Så nog tror jag att de ser till att komma med ett duktigt bra hus som gör rättvisa till CZ-optiken och jag gissar att den kommer snart. För inte köper de inte kameraavdelningen från KM för att lägga ner den! De har säkert större planer än så. Visst är det så att de tjänar mest på konsumentprodukterna, men utan ett PRO-segment blir det svårt att ha ett konkurrenskraftigt konsumentsegment. Det går ju inte att planka de andra tillverkarnas lösningar ett år senare, då får man inte sälja mycket...

Nåväl, mest gissningar och lite önsketänkande från min sida. Men JAG tror så i alla fall.
Förresten skulle det bli lite jobbigt för mig om det kom en värsting från SONY nu. "Vill ha"-faktorn skulle bli hög och det skulle inte plånboken tycka om. :)

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar