Visst kan det vara så att många analoga Minolta fotografer har gått över till andra märken (läs; Canon, Nikon) men vissa håller envist kvar, undertecknad inkluderad. Problemet ligger nog i det att allt sedan den digitala tekniken började ta över så har det från Minoltas och nu Sonys sida skötts väldigt osmidigt. När det gäller argumentet att folk skulle övergett Minolta för att de inte kunnat erbjuda objketiv o s v i samma mån som Canon och Nikon så köper jag inte det. På optikfronten är är/var det enda som Minolta saknade, fokusering med hjälp av ultraljudsmotor. När det gäller den optiska kvaliteten så skulle jag säga att Minolta låg ganska långt framme. Ta till egempel Minolta G serie som innehåller en mängd ypperliga objektiv. Problemet kan nog dels ligga i marknadföring vilket Minolta inte var de bästa på. Det mest tragiska är att Sony verkar ha tagit över även den traditionen.
För en, så att säga ny tillverkare som Sony, som har enorma tillväxtambitioner så skulle det vara klokt att staka ut vägen som de kommer att gå på och bygga upp ett förtroende för det nya märket. För Sonys del skulle det vara idé att gå ut och säga vad de kommer att komma med i framtiden och ungefär när. Dessutom skulle det vara viktigt för dem att meddela vilket marknadssegment de kommer att spela i. För det är ju helt klart att är man fortfarande Minoltaägare så måste man vara av de mest tålmodiga som finns för nog har vi fått vänta.
Och visst är det möjligen så att många Minolta ägare som tröttnat på väntandet och osäkerheten och byter till annat märke. Men för den skulle betyder det inte att A-bajonetten är död. Tvärtom. Nu verkar det som om med Sonys inträde på markanden som om intresset för A-bajonetten är större än någonsin. För några år sedan när Minolta ännu var vitalt så köpte jag ett begagnat Minolta 80-200 f/2,8 G för 800 euro, ett normalt pris på den tiden. Detta har visat sig att var en av mitt livs bästa investeringar för nu är marknaden för kvalitets Minolta objektiv hetare än någonsin för nu kan samma objektiv betinga priser på upp emot 1500 euro på Ebay.
Dett blev ett långt inlägg i debatten men hoppas det gav svar på några frågor. Jag kommer i alla fall att vara fortsatt envis och vänta tills kameran kommer som jag vill ha för har man hållit i en Minolta Dynax 7 eller 9 eller en D7D så vill man inte hålla i något annat!