Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergav de analoga Minoltavännerna sitt märke?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, men allt är ju relativt..

hbengtsson skrev:
...har Sony dåligt rykte i Sverige?
Sammenliknad med Sony's starka posision i ljud och bild 10-15 år sedan, har dom blivit pygmeer.
Självfallet har konkurransen hårdnat, men marnadsandelerna har krympt. På video-sidan håller dom stången; men tycker du dom är bra på foto?

Re: Sony.......

fujicanon skrev:
...var bra på ljud, 15 år sedan. Sony var bra på TV 20 år sedan...Sony är bra på video; men ingen köper......
Sony skal jobba läääänge för att återvinna sitt goda rykte i Sverige,
Men i Japan är Sony = keisaren......
Näää, Sony blir ingen hit på D-SLR markedet i Sverige. Oansett hur bra kamran blir. Det vet Sony; dom satsar på andra markeder.
Tror Erik...bestemt!
Det är nog i princip omöjligt att knocka Canon och Nikon från DSLR-tronen. Dessutom har ju bl.a. Pentax visat sig på styva linan på sistone. I bästa fall lyckas nog Sony etablera sig på samma nivå som Pentax ungefär.

Re: Ja, men allt är ju relativt..

fujicanon skrev:
På video-sidan håller dom stången; men tycker du dom är bra på foto?

Har personligen inte testat A100:an t ex. men enligt tester hamnar den ju ganska bra. Och EISA har utnämnt den till årets konsumentkamera 2006/2007. Ganska skapligt för att vara en första DSLR, eller vad tycker du?

Sedan är kanske namnet Sony inte lika inarbetat och "hot" i den professionella fotovärlden än så länge, men jag tror på en förändring där. Sony har enorma förutsättningar att lansera konkurrenskrafiga pro-kameror.

Jag tycker det är bra....

...men det är ju ett uppköp....Så gjänstår att se om Sony's rykte duger till att fighta med dom andra....
Jag tror inte det; men det spelar ingen roll om jag har fel.......

förresten,
blir lite off-topic nu, även om det var så här jag startade den här tråden,
jo - på tal om att slumpa paket, den här veckan, igår 14.30 närmare bestämt, la en stockholmare ut ett Minoltapaket på blocket,
följande ingick:

* en 7000i (är ej 100 på kameran, men jag tror det)
+
* blixt (minns ej vilken, men jag tror det var en 2400 AF)
+
* Minolta AF 24mm F/2.8
* Minolta AF 35-105mm F/3.5-4.5
* Minolta AF 100-300mm
plus väska och lite filter.
Pris:
200 kr. För allt!
!!!!!!
Jo, det är sant,
jag ringde på studs, och gjorde upp affär,
allt var klart (trodde jag), men samma kväll mejlar snubben och säger att "en granne" köpt sakerna. Blev sur och mejlade tillbaka, men han stod på sig och sa att det verkligen var en granne och han ville vara bekväm och bla-bla-bla.
Respekterar det INTE, men förstår ju honom.
Dock har jag förbannat svårt för folk som inte håller vad de lovar. Blir så sne.
Men - faktum kvarstår.
Hur fan kan man slumpa ett sånt här paket för 200 kr? Märkligt. Fast en del verkar inte bry sig om pengar.
Slutpoängen -
det går att göra otroligt fynd med lite tur.
Även om jag inte gjorde det den här gången. Tyvärr. Ville verkligen ha 24mm-objektivet.

christianhylse skrev:
Slutpoängen -
Även om jag inte gjorde det den här gången. Tyvärr. Ville verkligen ha 24mm-objektivet.

200 kronor låter som ett riktigt supefynd för en sådan Minolta utrustning, tråkigt att säljaren drog sig ur... Men det går att få bra betalt för sina Minoltaprylar, jag fick faktiskt mer för mina Minoltaobjektiv (24, 35, 85) när jag sålde dem än jag gett för dem!

christianhylse skrev:
förresten,
blir lite off-topic nu, även om det var så här jag startade den här tråden,
jo - på tal om att slumpa paket, den här veckan, igår 14.30 närmare bestämt, la en stockholmare ut ett Minoltapaket på blocket,
följande ingick:

* en 7000i (är ej 100 på kameran, men jag tror det)
+
* blixt (minns ej vilken, men jag tror det var en 2400 AF)
+
* Minolta AF 24mm F/2.8
* Minolta AF 35-105mm F/3.5-4.5
* Minolta AF 100-300mm
plus väska och lite filter.
Pris:
200 kr. För allt!
!!!!!!
Jo, det är sant,
jag ringde på studs, och gjorde upp affär,
allt var klart (trodde jag), men samma kväll mejlar snubben och säger att "en granne" köpt sakerna. Blev sur och mejlade tillbaka, men han stod på sig och sa att det verkligen var en granne och han ville vara bekväm och bla-bla-bla.
Respekterar det INTE, men förstår ju honom.
Dock har jag förbannat svårt för folk som inte håller vad de lovar. Blir så sne.
Men - faktum kvarstår.
Hur fan kan man slumpa ett sånt här paket för 200 kr? Märkligt. Fast en del verkar inte bry sig om pengar.
Slutpoängen -

24 mm objektivet är verkligen utmärkt om man hittar ett i bra skick och betingar bara det ett pris runt 3000:- i alla fall. Men visst är det intressant med folk som faktiskt inte bryr sig om pengar överhuvudtaget även om den här killen faktiskt verkar ha upptäckt att han gör det i sista stund (eller så har han någon mer jordnära i närheten).

Verkar som att vissa inte förstår att de gamla objektiven även fungerar till dagens digitalkameror, förmodligen därför som prissättningen blir därefter.

Sten-Åke Sändh skrev:
24 mm objektivet är verkligen utmärkt om man hittar ett i bra skick och betingar bara det ett pris runt 3000:- i alla fall.

Nu har jag inte studerat just 24mm så hårt men brukar de inte gå för typ 1500:- på ebay? Möjligt att RS går för mer. För 3000:- hade jag ju hellre köpt mig en 28mm f2.0 men det är smaksak.

Minolta AF 28mm F/2.8 kan man få för runt 700-850 kr, ej dyrare än så.
24mm det dubbla,med lite tur kanske 1300-1400, ej några 3 000 kr. Och det är väl inget som betalar det för detta objektiv? Det hoppas jag inte.

Men ändå,
han bedyrar (efter mitt utskällningsmejl) att han verkligen sålde det till en granne och han fick bara 200 kr för "han ville bara bli av med något som stått och skräpat några år".
Ja,
synd att det inte blev jag som fick det :(
men jag överlever nog ändå. Såklart.

och daniel:
jag tror en del inte ens förstår att det finns ett värde överhuvudtaget i gammal analog utrustning,
man ser så knäppa annonsrader ibland:
"Fota på riktigt"
"OBS: Ej digital"
eller
"fota som på den gamla goda tiden" och så vidare.
De tror att ingen vill ha deras kameror och objektiv.
Å andra sidan ser man motsatsen också, såg bara för någon dag sedan ett 7xi med ganska ordinärt objektiv för 3400 kr. Ändå skrev säljaren att han sålde den billigt på grund av utlandsresa eller semester eller nåt i den stilen.

"Övergav de analoga Minoltavännerna sitt märke? "

Nej inte jag..

Gick från Minolta via Canon och till Minolta igen och tänker fortsätta med det.

Gluggar finns nya och begagnade så det räcker och blir över..och för väldigt små pengar ibland..

Snygg kamera, trevlig och passande ergo,bra tekniska lösningar,servicen funkar, bilderna blir till belåtenhet..har inget behov av att uppgradera stup i kvarten..varför byta eller överge ?

Mvh/Gunte..

christianhylse skrev:
Minolta AF 28mm F/2.8 kan man få för runt 700-850 kr, ej dyrare än så.

F2.0 skrev jag, stor skillnad på de olika 28:eek:rna.

Jo, det är ju ganska självklart att det ringde någon annan som erbjöd honom mer pengar för sakerna, skulle vara roligt att höra vad det gick för i slutändan men det lär vi väl aldrig få reda på.

Några anledningar till Minoltas ras:
Början av 2000-talet. Folk väntar på ett digitalt hus när konkurrenterna lanserat för flera år sedan.
Sedan ett digitalt hus och sedan ett till. Båda alldeles för sent med stort ras till följd.

Sedan hände inte mycket. Mer ras.
Minoltas kamreavdelning säljs till Sony. Mer ras.
Tystnad, tystnad... Ras.
Ett hus och tre-fyra nya objektiv.
Sedan dess absolut ingenting. Tystnad. RAS.

År 2007 har forfarande inget digitalt kamerahus av proffskaraktär lanserats!!! Ras.

Verkar inte finnas någon vilja helt enkelt.
Är det för att slippa ett ramaskri de låter systemet sakta dö ut?

Överge sina gamla prima fasta och zoomobjektiv, bara för att kamerahuset är digitalt numera, verkar rena snurren!
Tror inte många Minoltavänner har gjort det, faktiskt.
De som sålde sina Minolta delar, objektiv och kamerahus, tyckte väl att det tog för lång tid innan en D-SLR från Konica-Minolta dök upp.
Nikon och Canon hade ju redan, sedan en lång tid tillbaka, fina D-SLR.
Säkert, där gick många över till något av de två kamera märkena, Nikon och Canon!
Men, K-M 7D kom ju till slut, med AS, ingen D-SLR hade något liknande tidigare.
Den kameran håller fortfarande stilen, utmärkt produkt, inovativ AS, antalet miljoner pixlar på bildsensorn är inte det högsta idag, men vadå, ägarna är säkert nöjda ändå, ger utmärkta bilder.
A-bajonetten från K-M är densamma som används av Sony idag.
Med adapter kan även gamla Minolta objektiv användas, från 1960-85, skärpan på dessa objektiv är ofta mycket bättre än på dagens kitzoomar.
Vilket märke jag använder idag, gissa?

christianhylse skrev:
Men - faktum kvarstår.
Hur fan kan man slumpa ett sånt här paket för 200 kr? Märkligt. [/B]

Blocket är väl känt för att vara en av de mer välkända hälarkvartarna? Om man skickar en sådan här utrustning för 200 har man sannolikt inte rent mjöl i påsen - även om det naturligtvis inte MÅSTE hndla om stöldgods.

Fribbe skrev:

Ett hus och tre-fyra nya objektiv.
Sedan dess absolut ingenting. Tystnad. RAS.

År 2007 har forfarande inget digitalt kamerahus av proffskaraktär lanserats!!! Ras.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att antalet Minolta/Sony fotografer skulle ha minskat sedan A100 kom. En motivering till detta är de höga priser som nu betalas för begagnad Minolta optik på till exempel Ebay. Detta tyder på att det är nya fotografer som köpt A100 som ännu saknar objektiv. Gamla Minolta fotografer skulle inte betala i vissa fall dubbla priser jämfört med vad grejerna kostade för två - tre år sedan. jag har ingen statistik på detta men med tanke på utbud och efterfrågan så verkar det som om Minolta/Sony fotograferna har blivit fler.

Det jag däremot håller med om är att Sony nog inom kort bör lansera en modell med proffskaraktär, helt enkelt minst en efterföljare till D7D för att behålla de gamla Minolta vännerna. Det har även ryktats om en nedskalad A100 och jag hoppas att den inte kommer först för det skulle inte se bra ut, för då skulle Sony ge implikationer på att det är konsumentkamerorna som gäller.

larsborg skrev:
Överge sina gamla prima fasta och zoomobjektiv, bara för att kamerahuset är digitalt numera, verkar rena snurren!
Tror inte många Minoltavänner har gjort det, faktiskt.
De som sålde sina Minolta delar, objektiv och kamerahus, tyckte väl att det tog för lång tid innan en D-SLR från Konica-Minolta dök upp.
Nikon och Canon hade ju redan, sedan en lång tid tillbaka, fina D-SLR.
Säkert, där gick många över till något av de två kamera märkena, Nikon och Canon!
Men, K-M 7D kom ju till slut, med AS, ingen D-SLR hade något liknande tidigare.
Den kameran håller fortfarande stilen, utmärkt produkt, inovativ AS, antalet miljoner pixlar på bildsensorn är inte det högsta idag, men vadå, ägarna är säkert nöjda ändå, ger utmärkta bilder.
A-bajonetten från K-M är densamma som används av Sony idag.
Med adapter kan även gamla Minolta objektiv användas, från 1960-85, skärpan på dessa objektiv är ofta mycket bättre än på dagens kitzoomar.
Vilket märke jag använder idag, gissa?

Jag tror faktiskt många verkligen har övergivit Minolta men kanske inte för att de inte fattat att de kan använda alla sina AF-objektiv till de digitala husen. Snarare av de skäl jag och andra nämnt ovan.

Som jag ser det lyckades inte Minolta fullt ut med lanseringen av D7D då den skulle konkurera med exv. Canon D20 i motsvarande prisläge (runt 15-17.000) (några tusen mindre för enbart huset)som hade 8 Mp mot D7D:s drygt 6. Sen fanns det ett antal andra kameror i ett billigare instegssegment med både 6 och senare även 8 Mp (Canon 350D). Då blev det riktigt svettigt för Minolta innan man senare svarade med den succen 5D (tyvärr för sent). De som kommer ihåg drar sig säkert till minnes att det vid denna tid var ett otroligt pixelrace på DSLR-marknaden och okunnighten var stor kring vad detta egentligen betydde rent praktiskt. Hade D7D haft 8 Mp så hade den säkert lyckats bättre (hade den uppfyllt de kraven hade den "sopat banan" med konkurrenterna enligt Cyberphotos testpanel).

Faktum är ju att "less is more than you think" i detta fall. 6 Mp räcker långt om du har bra optik. 6 skarpa Mp är faktiskt bättre än 10 oskarpa och chansen att du verkligen får dem skarpa ökar med AS och bra billig gammal Minolta optik istället för kitkräp! Har du dessutom en bra skrivare så räcker det utmärkt till A3-A3+ -utskrifter (men hur stor andel gör verkligen som jag och en minoritet d.v.s. skriver ut bilder i de formaten regelbundet?). Det är faktiskt först i dessa format du rör dig ut mot kamerans tekniska begränsningar.

Om man som många däremot gör idag d.v.s ser sina bilder på stor platt-TV, så kommer man inte i närheten av dessa begränsningar. Kollade på upplösningen på Samsung TV och ingen av deras största LCD TV (upp till 100") klarar mer än 1366x768 punkter. Deras verkliga high-end plasma TV klarar ändå bara 1920x1080 (men det ser bra ut ändå på rätt betrakningsavstånd eller hur? Skulle man göra en affisch i 50x70 cm eller så så går det också bra för även en sån betraktas ju i allmänhet på lite håll).

Men självklart ska jag köpa mig en 10 Mp + kamera den dag jag bara måste byta.

Sony tillbehör

Tappade min fjärrkontroll i våras. I juli beställde jag en ny på Scandinavianphoto så jag i god tid skulle få den innan jag åkte till santorini i september. Fick den inte fören vecka 52!!! Ibland har jag funderat på att byta till Nikon. kjellsn

Har min 800SI kvar och den gör jag aldrig mig av med!

Senast ändrad:
DanielSand skrev:
Nu har jag inte studerat just 24mm så hårt men brukar de inte gå för typ 1500:- på ebay? Möjligt att RS går för mer. För 3000:- hade jag ju hellre köpt mig en 28mm f2.0 men det är smaksak.

Beror nog mycket på skick och tidpunkt. Priserna på Minolta-optiken har varierat en del över tid och sen beor det ju på var man handlar. 24:an finns inte längre kvar i Sony-sotimentet, så det finns faktiskt inte längre några nya.

Hittade en tysk prishistorik på nätet på:
http://www.geizkragen.de/preisvergl...minolta/konica-minolta-af-24mm-28/130814.html

Kolla under länken "preisentwicklung". Priset ligger mellan 430 till 450 Euro under en tremånadersperiod på denna källa. Men visst har jag sett 24 mm objektiv även i Sverige för 1500:- men de har då varit C-klassade i skick. A-klassade har legat t.o.m över 3000.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar