ANNONS
Annons

Överföra bilder till datorn - Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag köpte nyligen en systemkamera, Nikon D60 och allt funkar bra och jag är jättenöjd hittills, dock har jag försökt att överföra bilderna till datorn men jag har inte lyckats. När jag försöker öppna bilderna på datorn genom sladden står det något om att visningen inte är möjligt, antar att det har något med upplösningen att göra? använder jag kanske fel bildvisare på datorn...? någon som vet vad det kan vara för fel?

tack på förhand! :)

View NX2 program

Det är lite olika mellan olika Nikon-modeller. D80 och D50 till exempel identifieras som en flyttbar disk så det är bara att öppna eller flytta filer. Med D7000 behöver man View NX2 för att komma åt filerna.

föra över bilder

Hej på dig, har du kollat om du har en liten minneskort lucka på datorn som du kan stoppa i minneskortet i direkt ( kanske bara finns på laptops ) då öppnar datorn ett dialog fönster som man kan öppna filerna i men först bör man göra en mapp som man koppierar filerna till innan man gör något med dom annars försvinner dom från minneskortet.

Hej,

Jag köpte nyligen en systemkamera, Nikon D60 och allt funkar bra och jag är jättenöjd hittills, dock har jag försökt att överföra bilderna till datorn men jag har inte lyckats. När jag försöker öppna bilderna på datorn genom sladden står det något om att visningen inte är möjligt, antar att det har något med upplösningen att göra? använder jag kanske fel bildvisare på datorn...? någon som vet vad det kan vara för fel?

tack på förhand! :)

Använder du Macintosh? Dessa lär inte kunna läsa av kameran som en USB-sticka, utan måste använda något program för detta, t.ex. iphoto.

Windows och Linux, däremot, kan öppna filerna direkt genom sladden. Detta trots att kameran inte är ett så kallat "USB mass storage device". Jag provade nyss en D60 och det funkade fint.

Men jag håller med de andra; att flytta minneskortet är mycket snabbare och är det sätt jag själv använder.

Per.

PS. Jag blev litet förvånad när jag såg att Windows XP klarar att öppna filerna direkt i filhanteraren via sladden. Jag har alltid trott att det inte skulle gå utan ett specialprogram för bildflytt.

Tack så mycket för alla snabba svar! Jag kollade vad den hade för bildinställning, och den stod på raw! kan det vara problemet? Det fanns normal, fine och Raw+B så nu valde jag normal. Tror ni det kan funka nu? :)

Använder du Macintosh? Dessa lär inte kunna läsa av kameran som en USB-sticka, utan måste använda något program för detta, t.ex. iphoto.

Windows och Linux, däremot, kan öppna filerna direkt genom sladden. Detta trots att kameran inte är ett så kallat "USB mass storage device". Jag provade nyss en D60 och det funkade fint.

Men jag håller med de andra; att flytta minneskortet är mycket snabbare och är det sätt jag själv använder.

Per.

PS. Jag blev litet förvånad när jag såg att Windows XP klarar att öppna filerna direkt i filhanteraren via sladden. Jag har alltid trott att det inte skulle gå utan ett specialprogram för bildflytt.

jo, jag försökte att öppna filerna genom sladden och det "funkade" ju, men då stod det ju det med att filerna inte kunde visas, antagligen på grund av upplösningen.

Tack nu funkar det,men var och hur ändrar jag i kameran så det blir rätt bildformat, dvs så jag får bredbild som fyller skärmen på datorn och tv,n nu får jag gråa fält vid sidorna, tror det är format 4:3 ? som visas nu-

gammal tjockteve: 4:3
ny plattteve: 16:9

Men kan man ställa in bildförhållande i kameran? Bildstorlek och bildformat är inte det samma som bildförhållande (4:3/16:9).

Nej, du har nog inte tagit i 4/3 med en Nikon, utan det är nog att din skärm är bredare än formfaktorn i kameran. Många teveskärmar är bredare, och då blir det tomma fält vid sidorna när man visar hela bilden.

Du kan läsa i bruksanvisningen hur man tar i olika format när man spar jpeg, men när du spar råfilen finns bara ett format, sensorns eget.

Var ? hur ?

gammal tjockteve: 4:3
ny plattteve: 16:9

Men kan man ställa in bildförhållande i kameran? Bildstorlek och bildformat är inte det samma som bildförhållande (4:3/16:9).

Jag hittar hur jag ställer bildstorlek men inte var jag ställer formatet, i min tidigare enkla digitalkamera fanns det så jag kunde välja mellan, 4:3 och Wide ( 16:9. ,men det verkar inte som denna möjlighet finns på D60 ???

Jag hittar hur jag ställer bildstorlek men inte var jag ställer formatet, i min tidigare enkla digitalkamera fanns det så jag kunde välja mellan, 4:3 och Wide ( 16:9. ,men det verkar inte som denna möjlighet finns på D60 ???

Nej, det är riktigt. Systemkameravärlden är mycket konservativ och håller sig till det format småbildsfilm har, dvs 3:2.

Per.

Den möjligheten finns ofta i kompaktkameror men sällan i systemkameror. Delvis beror detta på rent praktiska problem -- den optiska sökaren i en systemkamera har ju ett fast format som inte är lika enkelt att ändra som den elektroniska sökaren i en kompaktkamera.

Men det är relativt lätt att i ett bildbehandlingsprogram beskära bilderna från kamerans 3/2-format till tv:ns 16/9.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar