Annons

Överexponerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Thres

Medlem
Jag behöver hjälp...
Min Canon 350D överexponerar bilderna i automatikläget (P). Jag ser direkt i sökaren att bilden kommer bli överexponerad. Inomhus väljer automatikläget 5sek (!)
När jag väljer det andra helautomatiska läget blir det mycket bättre, men då har man ju inte möjligheterna att välja bort blixt osv...

Även när jag väljer Tv/Av blir det fel exponerade bilder. Ibland kan det stå bländare 0.

Finns det något man kan göra åt detta, eller är det bara att lämna in kameran?

Nu vet jag inte hur mycket du egentligen kan men....

Om du inte har gjort det så läs grundligt igenom instuktionsboken, så du lär dig alla funktioner.....

Att det tar fem sekunder inomhus beror på ljusmängden inne, kombinerat med vald bländare och iso-inställning. Svårt att säga om det är någon fel.

Eftersom kameran tar bra bilder i helautomatiska läget kan kameran vara inställd på konstant överexponering. Det finns en skala i displayen som visar exponeringskompensationen, pricken skall stå i mitten. Ändras genom att trycka in +/- knappen och ratta.

Att bländaren ibland står på 0 verkar ju mystiskt, det har jag ingen aning om......

350D överexponerar litegrann generellt tycker jag.
Ladda över bilderna till datorn och titta där för du kan även ställa in ljusheten på kamerans skärm och den kanske är inställd på alldeles för ljus.

Thres skrev:

Även när jag väljer Tv/Av blir det fel exponerade bilder. Ibland kan det stå bländare 0.

Att det står bländare 0 ibland tyder på att kamerans elektronik tappar kontakten med objektivet. Överexponeringen kan också bero på dålig kontakt mellan kamera och objektiv eftersom objektivet då kanske inte bländar ner som det skall vid exponering.
Kolla så att inte kontakterna i objektivets fäste är smutsiga. Prova också kameran med ett annat objektiv för att se om problemet är i kameran eller objektivet.

/Anders

Tack för svaret, jag kanske uttryckte mig dåligt i min fråga, men i mitt exempel när jag fotade inomhus så valde automatikläget (P) 5sek då var det "normalt" ljus mitt på dagen och för att få en perfekt exponerad bild krävdes 1/60 dels sekund (bländare lika)... Lite väl stor skillnad tycker jag... Det är inte heller fel på exponeringskompensationen.
Jag får nu fota endast i det manuella läget, men igår upptäckte jag att även det helautomatiska läget (gröna fyrkanten) fungerar. Men jag blir ju så begränsad.
Jättetråkigt!

Vad är det egentligen som kan vara fel?

Jag har provat att byta objektiv, men tyvärr är det samma problem... Men jag ska kolla om jag kan se ngn smuts.

Tack!

Thres skrev:
Tack för svaret, jag kanske uttryckte mig dåligt i min fråga, men i mitt exempel när jag fotade inomhus så valde automatikläget (P) 5sek då var det "normalt" ljus mitt på dagen och för att få en perfekt exponerad bild krävdes 1/60 dels sekund (bländare lika)... Lite väl stor skillnad tycker jag...

Hur avgjorde du vad som var perfekt exponering?
Om det var grönfyrkantläget: Använde kameran blixt?
Grönfyrkantläget aktiverar nämligen automatiskt blixten om slutartiden utan blixt blir för lång (och sätter slutartiden till 1/60) medans P-läget exponerar efter befintligt ljus om du inte aktiverar blixten själv. Det är ofta mörkare än man tror inomhus, även mitt på dagen.

Hur fungerar kameran utomhus?

[edit]
Kan 350D ha automatisk ISO inställning i grönfyrkantläget? Det skulle kunna göra skillnaderna i slutartid mellan grönfyrkant och P, Av, osv stora.
Men, som sagt, att bländaren står som 0 ibland tyder på att allt inte står rätt till med kameran och/eller objektivet.
[/edit]

Senast ändrad:
Tack för dina svar Anders!!

När jag fick den perfekta exponering fotade jag manuellt, utan blixt, samma bländare...
Det manuella läget fungerar perfekt.

Utomhus är det exakt samma sak. Bilderna blir totalt oanvändbara, t.o.m. värre.

ANNONS