Annons

Överdrivna färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Svartvitt funkar. Men färgbilder blir - helt plötsligt - dova, urvattnade, lilatonade, utan minsta likhet med skärmen. Med helt plötsligt menar jag att jag inte bytt patroner eller överhuvudtaget ändrat på något (vad jag vet...). Använder originalpatroner. Har kört rengöring, ingen skillnad. VAD pågår?! Vad göra?

Hade nyligen samma bekymmer. Problemet i mitt fall var att en patron torka. En print av "testdokument" kanske gör dig klokare. Finns antagligen i samma meny som rengöringen...

Hade nyligen samma bekymmer. Problemet i mitt fall var att en patron torka. En print av "testdokument" kanske gör dig klokare. Finns antagligen i samma meny som rengöringen...

Jag har skrivit ut testdokument, det gjorde jag som första åtgärd. Då visade utskriften brutna ränder varför jag körde en rengöringscykel. Då såg testutskriften bra ut igen - men fotot blev lika fult!

Svartvitt funkar. Men färgbilder blir - helt plötsligt - dova, urvattnade, lilatonade, utan minsta likhet med skärmen. Med helt plötsligt menar jag att jag inte bytt patroner eller överhuvudtaget ändrat på något (vad jag vet...). Använder originalpatroner. Har kört rengöring, ingen skillnad. VAD pågår?! Vad göra?

Det är kanske så att du glömt att låta datorn styra färgen? Då skulle det kunna uppträda som du beskriver.

Se till du har valt rätt pappersprofil i utskriftsprogrammet och se till att skrivaren styrs av datorn.

Det är kanske så att du glömt att låta datorn styra färgen? Då skulle det kunna uppträda som du beskriver.

Se till du har valt rätt pappersprofil i utskriftsprogrammet och se till att skrivaren styrs av datorn.

Om det är väldigt lätt hänt att man ändrar i pappersprofil etc har jag kanske gjort det, men jag har alltså inte medvetet ändrat på något sedan förra lyckade utskriften. Hur kollar man? Är inte vid skrivaren nu tyvärr. Jag skriver ut från datorn, som är ansluten med wifi till skrivaren precis bredvid.

Vilket OS kör du? Mac eller PC?
Vilket program använder du sedan för utskrift?

Hej igen! tack för era svar, har inte kunnat komma till en dator på några timmar. Jag har Windows 8, brukar skriva ut via Lightroom, någon gång från Elements. Kan det vara via programmet som något blir fel? Extremt tacksam för hjälp.

Nej det är nog dina inställningar. Svartvitt kan ofta skrivaren klara på egen hand.
I lightroom är det viktigt att du anger på sista delen av dialogen, den som heter print job på engelska.
Där måste du ange rätt pappersprofil för din skrivare och det papper du laddat.
Då kommer datorn skicka rätt värden till skrivaren.
Står det däremot managed by printer så är det färginställningarna i skrivaren som gäller.
Det blir sällan bra.

Nej det är nog dina inställningar. Svartvitt kan ofta skrivaren klara på egen hand.
I lightroom är det viktigt att du anger på sista delen av dialogen, den som heter print job på engelska.
Där måste du ange rätt pappersprofil för din skrivare och det papper du laddat.
Då kommer datorn skicka rätt värden till skrivaren.
Står det däremot managed by printer så är det färginställningarna i skrivaren som gäller.
Det blir sällan bra.

Så fort barnen somnat ska jag kasta mig in till skrivaren och leta efter dessa rutor och dialoger!

Såhär har jag i LR med canon printer.

Bilagor

• LRskriv.PNG
    LRskriv.PNG
    31.9 KB · Visningar: 56
  • print.PNG
    print.PNG
    15.8 KB · Visningar: 59
  • print2.PNG
    print2.PNG
    3.1 KB · Visningar: 938
Jag hittade inte de inställningsrutor du talade om - vilka dialogrutor kommer från Lightroom? - jag ser bara en vanlig ruta som heter Print och så kollar jag om rätt papperskvalitet är markerad och rätt storlek.
Men! Jag tryckte i återgå till originalinställningar och då blev det bra igen... så något konstigt pill hade det ju blivit. Tack så mycket. Jag har det ganska svårt med utskrifter, inte första gången jag får hjälp här!

Såhär har jag i LR med canon printer.

Oj! Den där rutan kommer inte upp för mig när jag skriver ut från Lightroom, vad konstigt, det borde den väl göra oavsett vilken skrivare man använder?
Som jag skrev nyss så har det ordnat sig, men det är alltid irriterande när man inte vet vad som gått snett från början...

När du trycker på print får du upp en ny vy. Alltså allt som rör utskrift.
PÅ höger sidan har du ett antal tabbar längs korsidan. PÅ den som är längst ner står det printjob.
Där skall du alltid kolla att du valt rätt papper i profile:
Se till att det inte står managed by printer. För då ger du skrivaren fria händer. Det blir som sagt sällan bra.
De övriga inställningarna som han visar är från skrivaren.
För min Epson skrivare ser det helt annorlunda ut.

När du trycker på print får du upp en ny vy. Alltså allt som rör utskrift.
PÅ höger sidan har du ett antal tabbar längs korsidan. PÅ den som är längst ner står det printjob.
Där skall du alltid kolla att du valt rätt papper i profile:
Se till att det inte står managed by printer. För då ger du skrivaren fria händer. Det blir som sagt sällan bra.
De övriga inställningarna som han visar är från skrivaren.
För min Epson skrivare ser det helt annorlunda ut.

Aha! Jag har också Epson. Men jag brukar använda Utskriftsformat från menyn till vänster i LR och då kommer en ruta kallad Print Setup fram. Via den (properties) brukar jag ändra sådant som pappersformat och kvalitet.
När jag nu tittar i den meny du visar mig ser det helt annorlunda ut. Bra att hitta!
Får jag passa på att fråga i vilka fall man ska gå in under de övriga flikarna, t ex Layout och bildinställningar?

Aha! Jag har också Epson. Men jag brukar använda Utskriftsformat från menyn till vänster i LR och då kommer en ruta kallad Print Setup fram. Via den (properties) brukar jag ändra sådant som pappersformat och kvalitet.
När jag nu tittar i den meny du visar mig ser det helt annorlunda ut. Bra att hitta!
Får jag passa på att fråga i vilka fall man ska gå in under de övriga flikarna, t ex Layout och bildinställningar?

Layout är intressant för att sätta marginalerna eller alternativt tryckytans storlek.
Image
Bildinställnngar använder du får zoom to fill eller inte. Där kan du också bestämma om du vill ha en linje runt tryckytan.
Rotate to fit har man normalt alltid påslaget.

På sidan print job bör du alltid välja att skrivaren skall endera använda 360 ppi elelr 720 ppi.
Om du klickar ur rutan ser du hur hög upplösningen bilden har utan interpolering. Det anges uppe i högra hörnet tillsammans med bildens tryckyta.
Ligger du under eller straxt över 360 ppi i native så väljer du 360 ppi. Skulle du börja ligga över 400 ppi i native kan du lika gärna slå på 720 ppi. Det ger en liten förbättring av resultatet. Vill poängtera lten knappt synbar.

Layout är intressant för att sätta marginalerna eller alternativt tryckytans storlek.
Image
Bildinställnngar använder du får zoom to fill eller inte. Där kan du också bestämma om du vill ha en linje runt tryckytan.
Rotate to fit har man normalt alltid påslaget.

På sidan print job bör du alltid välja att skrivaren skall endera använda 360 ppi elelr 720 ppi.
Om du klickar ur rutan ser du hur hög upplösningen bilden har utan interpolering. Det anges uppe i högra hörnet tillsammans med bildens tryckyta.
Ligger du under eller straxt över 360 ppi i native så väljer du 360 ppi. Skulle du börja ligga över 400 ppi i native kan du lika gärna slå på 720 ppi. Det ger en liten förbättring av resultatet. Vill poängtera lten knappt synbar.

Hej snälla du!

Det står inte på engelska i min ruta. Betyder 360 ppi detsamma som 360 ppt?
Utskriftsskärpa - ska man låta den vara på standard om man skärpt som man vill i LR?
Färghantering, och där väljer jag Profil samt återgivning - men ska jag ta Perceptuell eller Relativ?
4.Utskriftsjustering, hur hanterar jag den? Låter den vara?

Tusen tack för svar.

Hej snälla du!

Det står inte på engelska i min ruta. Betyder 360 ppi detsamma som 360 ppt?
Utskriftsskärpa - ska man låta den vara på standard om man skärpt som man vill i LR?
Färghantering, och där väljer jag Profil samt återgivning - men ska jag ta Perceptuell eller Relativ?
4.Utskriftsjustering, hur hanterar jag den? Låter den vara?

Tusen tack för svar.

PPI & PPT är säkert samma sak. Man har översatt points per inch till punkter per tum.

Återgivning är beroende på bild. Jag kör normalt perceptuell.
Skärpa beror också på bilden. Oftast räcker standard. Risken med att använda hög är att bilden kommer se överskärpt ut.
Fast på vissa bilder blir resultatet bättre. Det är där erfarenheten kommer in. Jag ser oftast vilket jag bör använda.
Om du har en rätt kalibrerad skärm och bilden blir så ljus som du räknat med så skall du inte använda utskriftsjustering. Det är ett sätt att fuska för de som har fel konstrast och ljus på skärmen.
Det rätta är att gå till baka och ställa in skärmen rätt. Så glöm utskriftsjustering. Det är fel sätt att angripa problemet.

PPI & PPT är säkert samma sak. Man har översatt points per inch till punkter per tum.

Återgivning är beroende på bild. Jag kör normalt perceptuell.
Skärpa beror också på bilden. Oftast räcker standard. Risken med att använda hög är att bilden kommer se överskärpt ut.
Fast på vissa bilder blir resultatet bättre. Det är där erfarenheten kommer in. Jag ser oftast vilket jag bör använda.
Om du har en rätt kalibrerad skärm och bilden blir så ljus som du räknat med så skall du inte använda utskriftsjustering. Det är ett sätt att fuska för de som har fel konstrast och ljus på skärmen.
Det rätta är att gå till baka och ställa in skärmen rätt. Så glöm utskriftsjustering. Det är fel sätt att angripa problemet.

Tack igen! Nu hoppas jag kunna låta dig vara i fred ett tag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar