stefohl
Aktiv medlem
Om jag visste hur man skulle göra så skulle jag väl inte skriva här? Eller hur?
Det är väl det forumet är till för? Eller?
Så svar på hur man gör är ju det jag eftersöker! Jag har Mac OS X 10.9, dvs Mavericks OS.
När man försöker hitta något om hur man ska tänka så kommer man hela tiden tillbaka till att man behöver kalibrera. Och nu har jag lärt mig att det kräver en speciell pryl. Vilket jag tycker, som den glada amatör jag är, är onödigt. Inte desto mindre vill jag ju försöka få bättre utskrifter.
Jo, jag förstod det, men det var därför jag behövde ställa lite kompletterande frågor. Och du hade en Canon-skrivare och skriver ut via Lightroom.? Du börjar med att ställa in den skrivarprofil som gäller för din skrivare och ditt papper i utskriftsmodulen. Skrolla längst ner och du hittar delen för färghantering. Det är där du väljer din profil.
Om du inte hittar det papper som du använder så välj »Annan« och välj rätt profil från den dialogruta som då öppnas. Om du använder ett papper från någon annan tillverkare så kan du ta hem en profil från den papperstillverkaren i de allra flesta fall. När du tagit hem profilen från tillverkarens hemsida måste du lägga till den i rätt mapp. På Mac är det i Bibliotek > ColorSync > Profiles som är rätt mapp.
Undvik läget »Hanteras via skrivaren«. När du sedan klickår på Skrivare... öppnas skrivardrivrutinen. Där kommer färghanteringen vara avaktiverat på en Mac, men du måste välja rätt medieinställning, alltså rätt papperstyp.