ANNONS
Annons

Överdrivna färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan klicka i "korrektur på skärmen" i framkallningsmodulen och välja skrivarprofil samt testa perceptuell och relativ för att hitta den som passar bättre för den bild du ska printa, och redigera lite till för att korrekturförhandsvisningen ska bli så lik orginalet som möjligt och därmed utskriften. Det beror ju också på hur bra din skärm är kalibrerad/profilerad.

Bilagor

• korrektur.jpg
    korrektur.jpg
    38.6 KB · Visningar: 29
Du kan klicka i "korrektur på skärmen" i framkallningsmodulen och välja skrivarprofil samt testa perceptuell och relativ för att hitta den som passar bättre för den bild du ska printa, och redigera lite till för att korrekturförhandsvisningen ska bli så lik orginalet som möjligt och därmed utskriften. Det beror ju också på hur bra din skärm är kalibrerad/profilerad.

Haha, hur bra den är kalibrerad? Den har inte varit i närheten av kalibrering. Jag har bestämt mig för att gilla läget när det gäller den saken. Jag vill fotografera. Men jag har knappt med tid för den saken, ännu mindre för efterbehandling och utskrift, så jag har lagt ner det med kalibrering. Det ligger längst ner på listan. Oftast blir det ändå så att jag blir nöjd, om det inte blir som när jag nu måste nödropa till insatta människor som ni! Tack!

Hoppas det är okej att jag snor tråden.

Kör LR5 i mac med Canon bläckstråleskrivare. Bilderna blir alltid lite för mörka, jag behöver komma ihåg att ljusa upp dem lite för att utskriften ska bli bättre. Jag skriver bättre, för nöjd är jag inte.

Läser om vikten av att kalibrera skärm o skrivare, men jag kommer inte på hur man gör det?
Har kört "Kalibrera..."-funktionen, som finns under Systeminställningar -> Bildskärm. Se bifogade bilder.
Men hur jag ska synka det mot skrivaren har jag inte klurat ut.

Läste någonstans att man i skrivarinställningarna ska välja ColorSync, men tycker inte det har förändrat utskriften nämnvärt.

Ibland blir jag så osäker på om bilden jag kikar på i datorn verkligen är den bild jag tror gällande färgerna. Vilken färg o exponering är liksom rätt? Den jag ser på datorn eller den jag ser på utskriften? Lägger man sedan upp en bild på FB så blir man inte klokare, jag skyller på FB och att återgivningen av en bifogad bild inte blir bra, men så funderar jag på om det är där den riktiga bilden visas?

Så det här med kalibrering? Kan någon förklara hur det går till?

Bilagor

• Skärmavbild 2015-12-13 kl. 23.16.32.png
    Skärmavbild 2015-12-13 kl. 23.16.32.png
    72.9 KB · Visningar: 16
  • Skärmavbild 2015-12-13 kl. 23.19.50.png
    Skärmavbild 2015-12-13 kl. 23.19.50.png
    65.7 KB · Visningar: 13
Hoppas det är okej att jag snor tråden.

Kör LR5 i mac med Canon bläckstråleskrivare. Bilderna blir alltid lite för mörka, jag behöver komma ihåg att ljusa upp dem lite för att utskriften ska bli bättre. Jag skriver bättre, för nöjd är jag inte.

Läser om vikten av att kalibrera skärm o skrivare, men jag kommer inte på hur man gör det?
Har kört "Kalibrera..."-funktionen, som finns under Systeminställningar -> Bildskärm. Se bifogade bilder.
Men hur jag ska synka det mot skrivaren har jag inte klurat ut.

Läste någonstans att man i skrivarinställningarna ska välja ColorSync, men tycker inte det har förändrat utskriften nämnvärt.

Ibland blir jag så osäker på om bilden jag kikar på i datorn verkligen är den bild jag tror gällande färgerna. Vilken färg o exponering är liksom rätt? Den jag ser på datorn eller den jag ser på utskriften? Lägger man sedan upp en bild på FB så blir man inte klokare, jag skyller på FB och att återgivningen av en bifogad bild inte blir bra, men så funderar jag på om det är där den riktiga bilden visas?

Så det här med kalibrering? Kan någon förklara hur det går till?

När man använder rätt pappersprofil i LR och låter datorn styra skrivaren så är det colorsync som styr.

Däremot kan du inte kalibrera/profilera din skärm. Det finns de som har absolut gehör och kan stämma en flygel. Detsamma gäller inte en skärm.
Så du måste låna eller köpa en kalibrator. Utan den kan du inte ställa in diin skärm korrekt.

Att dina bilder blir mörkare än du ser på skärmen beror på att skärmen är för ljust ställd.
Så be tomten om en kalibrator så löser du problemet. i1 Display pro kan rekommenderas.

När man använder rätt pappersprofil i LR och låter datorn styra skrivaren så är det colorsync som styr.

Däremot kan du inte kalibrera/profilera din skärm. Det finns de som har absolut gehör och kan stämma en flygel. Detsamma gäller inte en skärm.
Så du måste låna eller köpa en kalibrator. Utan den kan du inte ställa in diin skärm korrekt.

Att dina bilder blir mörkare än du ser på skärmen beror på att skärmen är för ljust ställd.
Så be tomten om en kalibrator så löser du problemet. i1 Display pro kan rekommenderas.

Tack för svaret.

Okej, man behöver alltså en extern pryl för att kalibrera. Då förstår jag bättre, så jag snokat runt för att hitta någon inställning eller funktion för att få till det. Inser nog kanske att i1 Display pro inte behövs för en glad amatör som vill skriva ut en bild då och då.
Oumbärlig för proffsen, men vi som är amatörer på ren hobbynivå får nog hanka oss fram så gott det går.

Kanske kan jag ändå finjustera skärmen något på fri hand.

Tack för svaret.

Okej, man behöver alltså en extern pryl för att kalibrera. Då förstår jag bättre, så jag snokat runt för att hitta någon inställning eller funktion för att få till det. Inser nog kanske att i1 Display pro inte behövs för en glad amatör som vill skriva ut en bild då och då.
Oumbärlig för proffsen, men vi som är amatörer på ren hobbynivå får nog hanka oss fram så gott det går.

Kanske kan jag ändå finjustera skärmen något på fri hand.

Jag började skriva ut redan på 90-talet. Då fanns ingen kalibrator under 10 000 kr Så jag förösökte att justera min skärm så den stämde med utskrifterna.
Jag vet inte hur mycket papper och bläck jag ödsla bort på det.
Ibalnd tyckte jag att jag fått till det för att sedan med en bild med lite udda färger upptäcka att det trots allt var helt fel.
Så att försöka ställa in skärmen utan kalibrator är nästan hopplöst.
Skälet till det är hur våra ögon anpassar sig till färgstick.
Ett papper ser vitt ut i glödlampsljus lika väl som i blåtimmen. Trots att det i ena fallet har kraftigt rödstick och i det andra kraftigt blåstick. Våra ögon och hjärnan anpassar vad vi ser till att bli det vi förväntar oss.
Se om du inte kan be någon kalibrera/profilera skärmen åt dig. Med dagens skärmar håller en sådan ganska länge efteråt. Helst skall man göra om det med jämna mellanrum för skärmen förändras långsamt med tiden. Fast om man fuskar lite så räcker nog en gång per år.
Det blir oändligt mycket bättre än att försöka göra det på "gehör".

Skärmen är det enda vi har för att bedömma om vår redigering ser ut som vi vill. Stämmer inte det med vad som sedan kommer ut i skrivaren så trevar vi fram i blindo.

Jag började skriva ut redan på 90-talet. Då fanns ingen kalibrator under 10 000 kr Så jag förösökte att justera min skärm så den stämde med utskrifterna.
Jag vet inte hur mycket papper och bläck jag ödsla bort på det.
Ibalnd tyckte jag att jag fått till det för att sedan med en bild med lite udda färger upptäcka att det trots allt var helt fel.
Så att försöka ställa in skärmen utan kalibrator är nästan hopplöst.
Skälet till det är hur våra ögon anpassar sig till färgstick.
Ett papper ser vitt ut i glödlampsljus lika väl som i blåtimmen. Trots att det i ena fallet har kraftigt rödstick och i det andra kraftigt blåstick. Våra ögon och hjärnan anpassar vad vi ser till att bli det vi förväntar oss.
Se om du inte kan be någon kalibrera/profilera skärmen åt dig. Med dagens skärmar håller en sådan ganska länge efteråt. Helst skall man göra om det med jämna mellanrum för skärmen förändras långsamt med tiden. Fast om man fuskar lite så räcker nog en gång per år.
Det blir oändligt mycket bättre än att försöka göra det på "gehör".

Skärmen är det enda vi har för att bedömma om vår redigering ser ut som vi vill. Stämmer inte det med vad som sedan kommer ut i skrivaren så trevar vi fram i blindo.

Det är förmodligen exakt så som du skriver, det förstår jag. Att kunna lita på sina ögon i det här fallet är nog bara att lura sig själv. Det går helt enkelt inte, tror man det så lurar man sig själv.

För mig att köpa en sån där kalibreringspryl känns ändå som en "overkill"-lösning på ett problem man står inför några gånger om året. Det är sant att det går åt bläck och papper i onödan innan man är nöjd.

Trodde kanske att det fanns något enklare sätt att lösa problemet på, någon mjukvara eller så och som inte kostar skjortan.

Det enda som ändå talar för att kalibrera skärmen bättre är bilder man ibland lägger ut online, finns ju fler ställen än typ FB att publicera på, exv här på Fotosidan. Om jag lägger ut en bild som jag tycker blev bra (med mina amatörögon) så är det ju inte alls säkert att andra som sitter vid sina skärmar ser bilden på samma sätt. Det jag ser som ljust och trevligt kan på deras skärmar se grått o tråkigt ut.

Att ställa om skärmen med enbart tangentknapparna för ljusare eller mörkare är iaf den absolut sämsta lösningen. De knapparna rör jag nästan aldrig, men rätt som det är så sitter man ute på mörka altanen en sommarnatt och vrider ner ljuset, och att kunna ställa in exakt med hjälp av dem blir liksom ingen höjdare.

Haha, hur bra den är kalibrerad? Den har inte varit i närheten av kalibrering. Jag har bestämt mig för att gilla läget när det gäller den saken. Jag vill fotografera. Men jag har knappt med tid för den saken, ännu mindre för efterbehandling och utskrift, så jag har lagt ner det med kalibrering. Det ligger längst ner på listan. Oftast blir det ändå så att jag blir nöjd, om det inte blir som när jag nu måste nödropa till insatta människor som ni! Tack!

Jag tycker det är en märklig intsällning att inte vilja kalibrera sin skärm. Många köper väldigt dyr kamerautrustning men lägger en struntsumma på bildskärm. Det är ju på bildskärmen du ser dina bilder. Är den medelmåttig så ser du inte kvalitén som kameran kan ge plus att du inte riktigt vet vad du redigerar. "../ Men jag har knappt med tid för den saken, ännu mindre för efterbehandling och utskrift" skriver du. Vad gör du med bilderna då, kan jag undra?
Det är som att köpa en svindyr förstärkare och sedan gå till Clas Olson och köpa några billiga högtalare. Inte såå kul ;-)

Kalibrering borde ligga högt på din lista...

Jag tycker det är en märklig intsällning att inte vilja kalibrera sin skärm. Många köper väldigt dyr kamerautrustning men lägger en struntsumma på bildskärm. Det är ju på bildskärmen du ser dina bilder. Är den medelmåttig så ser du inte kvalitén som kameran kan ge plus att du inte riktigt vet vad du redigerar. "../ Men jag har knappt med tid för den saken, ännu mindre för efterbehandling och utskrift" skriver du. Vad gör du med bilderna då, kan jag undra?
Det är som att köpa en svindyr förstärkare och sedan gå till Clas Olson och köpa några billiga högtalare. Inte såå kul ;-)

Kalibrering borde ligga högt på din lista...

Ja du... det beror väl lite på hur ens liv ser ut, eller hur? För tio år sedan hade jag ganska gott om tid. Inte fullt så många barn som nu och ett annat sorts yrkesarbete. Då började jag sakta lära mig på egen hand hur en systemkamera fungerar. Läste mycket, lärde mig lite i taget. Det var mycket spännande och tillfredsställande. Jag beställde många bilder från Crimson, satte upp på väggen och gav bort. Sedan höjde de priserna, och jag hade dessutom allt mindre tid att göra fotoalbum. Förra sommaren fick jag för mig att det skulle vara roligt att ha en egen skrivare istället för att beställa enstaka bilder från firmor då och då. (Jag tittar inte på bilderna så värst ofta på skärmen, bara när jag redigerar. Tycker inte det är roligt att titta på skärm.)
Och det var roligt - det är roligt - men då och då blir det helt vansinniga resultat med min Epson. Då får man fin hjälp från bland andra Flash Gordon!
En kalibrator har jag inte råd med. Och tid att sätta mig in i hur den sedan fungerar har jag inte heller. Jag är tillräckligt nöjd med de resultat jag får - liksom Annika också verkar vara - utom som sagt när något riktigt konstigt inträffar.
Din analogi med ljudutrustning är inte oväntad. Det finns alltid de som tycker att man gör fel med sin hobby på ett eller annat sätt... som om ens val på något sätt förstör fotokonsten... Nåja, så menade du säkert inte. Men det är ju så att de flesta människor gör sina val på sina egna grunder, eller hur?
(En sak till - man kan ju spara ihop till en dyrare kamera för de fördelar denna ger utan att främst fokusera på bildkvalitet som den ser ut på skärm. Jag hade andra preferenser.)

Det är rätt så vanligt att man inte har lust/möjlighet/kunnande/råd att kalibrera sin skärm.

Lightroom har därför sedan ett par versioner infört en möjlighet att justera just utskrifterna.

I print-modulen kan man slå på print adjustment och där justera brightness och contrast. Har man inte så stora krav kan detta kanske vara tilräckligt för att bli nöjd.

Prova!

I ärlighetens namn så har inte jag heller kalibrerat fast jag haft digital kamera i snart 15 år och skannat bilder innan det. Jag har dock pratat med tomten så han kommer med en spyder 5 elite i år :)
Skärmen jag har är också en billig acer så nästa investering blir en ny skärm. Visst redigerar man lite i blindo men som sagt så lyckas det ibland och andra gånger funderar man vad som hände. De allra flesta bilderna stannar ju ändå på datorn i alla fall.
Mozo funderar vad man gör med bilderna, ja man kan byta område och fråga sig varför folk åker på en kryssning eller på en resa till Thailand eller varför vissa köper en motorcykel för att köra 30-40 mil en dag för att ändå bara komma hem igen utan att ha uträttat något.

Det är rätt så vanligt att man inte har lust/möjlighet/kunnande/råd att kalibrera sin skärm.

Lightroom har därför sedan ett par versioner infört en möjlighet att justera just utskrifterna.

I print-modulen kan man slå på print adjustment och där justera brightness och contrast. Har man inte så stora krav kan detta kanske vara tilräckligt för att bli nöjd.

Prova!

Precis, det är där jag försöker finna den optimala inställningen så gott det går. men har liksom inte hittat den riktigt än. Så varje gång blir det på känn.... Men tänker att jag någon gång ska få in känslan och kan spara inställningen.

Ja du... det beror väl lite på hur ens liv ser ut, eller hur? För tio år sedan hade jag ganska gott om tid. Inte fullt så många barn som nu och ett annat sorts yrkesarbete. Då började jag sakta lära mig på egen hand ......)

Just nu har jag lite tid över för mitt fotograferande och njuter i fulla drag av varje ny grej jag kommer på. Känner att jag övar upp bildsinnet också, det är så kul.

Jag älskar mina bilder, på norrsken, på barnen, ja på allt som jag får för mig att knäppa.

Halva glädjen är att få stoppa in SD-kortet o se bilderna på skärmen när man kommer hem. Ofta får man positiva överraskningar med någon bild som man först trodde skulle hamna i raderahögen. Andra tror man blev bra men hamnar i raderahögen osv osv

Jag vill titta på mina bilder och använda dem. Därför köpte jag en liten begagnad Mac mini till köksteven och streamar över bilderna från huvuddatorn. Där kör jag bildspel hela tiden och byter bilder när jag känner för det.

För något år sedan köpte jag en begagnad iMac som jag har står i ett annat rum och mest använder för bildspel och en del play-TV. Den ingår också i mitt nätverk och är lått att nå från huvuddatorn.

Så på ett sätt har jag mina bilder med mig, överallt. På alla mina enheter som telefon o iPad.

Att fota utan att använda bilderna verkar inte kul, vad ska man då med dem till?

Jag försöker vinnlägga mig om att framkalla bilderna bra med LR 5 och i min MBP 17 tummare (också köpt begagnad) Den har 16 GB ram och stor disk och jobbar bra. Skärmen är något lite för blank och speglande kanske. Men sitter man bra till så tycker jag att skärmen är helt okej.

Jag lär mig hela tiden, ofta går jag tillbaks till en gammal bild och återställer och framkallar på nytt. För ju mer jag lär mig ju mer inser jag vad jag gjorde fel tidigare. Och ju mer inser jag hur lite jag kan.

Så vill jag då skriva ut en bild, och blir så besviken... Det är de moment som jag tycker att jag har svårt att komma vidare i. Många papper och mkt bläck går åt...

Precis, det är där jag försöker finna den optimala inställningen så gott det går. men har liksom inte hittat den riktigt än. Så varje gång blir det på känn.... Men tänker att jag någon gång ska få in känslan och kan spara inställningen.

När det gäller utskrifter finns det ju ett sätt att göra det det på. Så istället för att experimentera sig fram till vilken inställning som ger »ett bra resultat« så är det väl enklare att göra som man ska göra. Sedan får du lita på att det du får ut ur din skrivare faktiskt är så som din bild ser ut. I korthet går det rätta sättet ut på att du lägger på en skrivarprofil i din utskriftsdialogruta och sedan avaktiverar du färghanteringen i skrivardrivrutinen. För att veta hur du gör det exakt i ditt fall måste vi veta vilket operativsystem du använder och vilken skrivare du har.

När det gäller utskrifter finns det ju ett sätt att göra det det på. Så istället för att experimentera sig fram till vilken inställning som ger »ett bra resultat« så är det väl enklare att göra som man ska göra. Sedan får du lita på att det du får ut ur din skrivare faktiskt är så som din bild ser ut. I korthet går det rätta sättet ut på att du lägger på en skrivarprofil i din utskriftsdialogruta och sedan avaktiverar du färghanteringen i skrivardrivrutinen. För att veta hur du gör det exakt i ditt fall måste vi veta vilket operativsystem du använder och vilken skrivare du har.

Om jag visste hur man skulle göra så skulle jag väl inte skriva här? Eller hur?
Det är väl det forumet är till för? Eller?

Så svar på hur man gör är ju det jag eftersöker! Jag har Mac OS X 10.9, dvs Mavericks OS.

När man försöker hitta något om hur man ska tänka så kommer man hela tiden tillbaka till att man behöver kalibrera. Och nu har jag lärt mig att det kräver en speciell pryl. Vilket jag tycker, som den glada amatör jag är, är onödigt. Inte desto mindre vill jag ju försöka få bättre utskrifter.

Så svar på hur man gör är ju det jag eftersöker! Jag har Mac OS X 10.9, dvs Mavericks OS.

När man försöker hitta något om hur man ska tänka så kommer man hela tiden tillbaka till att man behöver kalibrera. Och nu har jag lärt mig att det kräver en speciell pryl. Vilket jag tycker, som den glada amatör jag är, är onödigt. Inte desto mindre vill jag ju försöka få bättre utskrifter.

Se mitt inlägg #12 det visar hur Lightroom ser ut i print modulen och canon printer

Vilken Epsonskrivare har du? Du vill skriva ut. Du tycker att utskrifterna inte stämmer. Men du vill inte kalibrera skärmen. Då får du koncentrerar dig på att använda rätt inställningar när du skriver ut. Dvs du stänger av färghanteringen i skrivaren och använder rätt pappersprofil till det papper du vill skriva ut på.

Det är inte för att vara elak på något vis som jag och flera andra skriver att det är viktigt med en kalibrerad skärm. Det ÄR viktigt om du vill ha kontroll på hur bilderna ser ut vid tryck, utskrift etc.

mvh
Christer

Vilken Epsonskrivare har du? Du vill skriva ut. Du tycker att utskrifterna inte stämmer. Men du vill inte kalibrera skärmen. Då får du koncentrerar dig på att använda rätt inställningar när du skriver ut. Dvs du stänger av färghanteringen i skrivaren och använder rätt pappersprofil till det papper du vill skriva ut på.

Det är inte för att vara elak på något vis som jag och flera andra skriver att det är viktigt med en kalibrerad skärm. Det ÄR viktigt om du vill ha kontroll på hur bilderna ser ut vid tryck, utskrift etc.

mvh
Christer

Jag har Canon MG7150 skrivare.

Och det är klart att jag gärna skulle vilja kalibrera skärmen, men efter att ha investerat en hel del i fotoutrustning denna höst så mäktar jag inte med mera just nu. Bara för att kunna få snygga utskrifter några gånger per år. Det är som med exv en mangel, den använder jag inte heller oftare. Men när jag väl gör det så är den helt oumbärlig. Så då tänker jag att det borde kunna gå att ändå förbättra utskrifterna liksom det går att stryka duken istället för att mangla den. Resultatet blir inte alls lika bra men bättre med en struken duk än en skrynklig.

:)

Jag tror du missförstod Stefans inlägg. Han vill bara hjälpa till - dessutom är han den vassaste experten vi har här så var snäll mot honom så han inte försvinner! :)

Förslaget gick ut på att om du skriver ut från Lightroom och aktiverar rätt skrivarprofil i Lightroom och slår av skrivarens färghantering i drivrutinen så kommer utskrifterna att bli korrekta. Sannolikt kommer de inte att överensstämma med din skärm men det får du leva med tills du har råd att köpa en kalibrator till skärmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar