Annons

Önskar bildexempel med hög iso/lågt brus 300D/20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Bilder i mörker med iso 3200 tagna med 300D blir helt värdelösa. Oerhört mkt brus, ändå har jag hört att det ska funka....har jag fel inställningar tro....

Jag skulle gärna vilja se något exempel med följande:

1. 300D - Bra bild i mörker med högt iso
2. 350D/20D - Bra och dålig bild med högt iso

Skiljer bruset mycket mellan dessa?

Aha, det förklarar saken i så fall.

10D, som har i princip samma brusnivå som 300D har mer brus, mer framförallt mycket fulare brus än 20D.

Så ISO 3200 med 20D fungerar utmärkt, tycker jag iaf, till skillnad mot 10D (och 300D då).

Japp, en del säger att skillnad mellan 10D och 20D är för liten för att vara motiverat att köpa en 20D - naturligtvis ingen av de som köpt 20D då - men som du själv noterat är det rent skitsnack.

Skillnaden i bildkvalitet vid högre ISO och hastigheten är avsevärd.

Tack för bilderna!

Det skiljer ju för f-n ljusår(!) mellan 300D och 20D!

Börjar bli lite less på 300D nu...är ju på nybörjarstadiet ännu, men man vill ju fota för att det är kul å det blir det ju inte om man känner att kameran begränsar en för mycket. Jag är väl för otålig...

350D (med sitt usla grepp), hur skiljer den sig från 20D när det gäller iso-brus?

Lövet skrev:
men man vill ju fota för att det är kul å det blir det ju inte om man känner att kameran begränsar en för mycket.
Det var exakt av den anledningen som jag köpte 20D, fast jag redan hade/har det ypperliga kamerahuset 10D.

Ja, det var en mycket bra anledning. Frågan nu är hur jag skaffar fram pengar till bra optik (vidvinkelzoom i första hand) och en 20D innan intresset svalnar....

sagan skrev:
Jag har ett gäng ISO 3200 bilder från 20D här (samtliga bilder i albumet är tagna vid ISO 3200):
http://fphoto.org/Kim10D/20D
Snygga bilder och med snygg ton..
Men de är väl aningen brusreducerade eferåt?

Så där obrusiga blir iaf inte mina med 20d på 3200..
Har en icke brusreducerad (men förminskad) plåtad på 800iso med 20d här. Tycker nästan den är brusigare än dina exempel trots 2 stegs skillnad. Varför?

Lotta: Hur exponerar du? Om du underexponerar och måste dra till kontrast och nivåer mycket kommer bruset att framträda tydligt.

Jag har plåtat basket med en 10D i 3200 iso men exponerat perfekt. Bruset var mindre än på din bild.

Snälla Kim. På de små bilderna som du & Lotta hänvisar till så är det väl inte så konsigt om det ser superbt ut vid 3200 Asa!

Antar att John tittar på sina bilder vid 100% eller åtminstone 50% när han bedömmer brus...

//Larsa

Joel Marklund skrev:
Lotta: Hur exponerar du? Om du underexponerar och måste dra till kontrast och nivåer mycket kommer bruset att framträda tydligt.
Jodå jag underexponerade medvetet, men brus är jag inte rädd för. Tycker ju inte det är så fult som många andra, isf hade jag brusreducerat efteråt;)
Att underexponera tyckte jag passade läget.

Joel Marklund skrev:
Jag har plåtat basket med en 10D i 3200 iso men exponerat perfekt. Bruset var mindre än på din bild.
Då kan vi också byta hus kanske? Har ju en 10:a med;) Men inte upplever jag bruset vid 3200iso även på perfekta exponeringar som mindre med den i jämförelse med bilden här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar