Annons

Önskar bildexempel med hög iso/lågt brus 300D/20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det går väl knappast att förneka heller, alltså inget som helst dravel.

Vad jag/du tycker är fult kan ju någon annan tycka är hur snyggt som helst, eller hur?

Verkligheten är subjektiv, din verklighet är inte som någon annans verklighet, även om man kan enas om vad som är fakta och inte fakta.

I din verklighet kanske rosor är varma, vackra och viktiga.
Medans i någons annans fula, stickiga, oviktiga och kalla.

Du kan som vanligt inte se mönstret i dina poster.
Varje gång, mer eller mindre, som någon säger att D70:ns brus är mindre iögonfallande så replikerar du med att "300D har BETYDLIGT (vilket är en klar överdrift) lägre brus än D70. Titta här: *länka till dpreview*" och säger därmed att det enda relevanta är hur stort MÄTBART brus det är. Vilken mätmetod man faktiskt använder spelar ingen som helst roll. Hur man upplever bruset spelar inte heller någon som helst roll. Det enda som spelar roll är är vad Phils siffror säger... Ända till 20D kommer och har ett finkornigare brus än 10D/300D. Då förändras helt plöstligt verkligheten och det hela är ett argument, bara för att det går att applicera på en kamera som det står Canon på.

Faktum är att 20D har ett brus som är mer likt D70 än 300D.

dumbo skrev:
Du kan som vanligt inte se mönstret i dina poster.
Klart som 17 jag kan, jag vet exakt vad jag skriver och inte skriver.
Du underskattar mig våldsamt vilket du inte borde göra.

dumbo skrev:
Varje gång, mer eller mindre, som någon säger att D70:ns brus är mindre iögonfallande så replikerar du med att "300D har BETYDLIGT (vilket är en klar överdrift) lägre brus än D70.
Det är ingen som helst överdrift, D70 har dubbelt så mycket brus som 300D på respektive lägsta ISO, det är betydligt lägre brus, utan minsta tvekan.
dumbo skrev:
Faktum är att 20D har ett brus som är mer likt D70 än 300D.
Det har jag heller inte förnekat, eller hur?

Men 20D har en brusnivå som är avsevärt lägre än D70.

sagan skrev:
Klart som 17 jag kan, jag vet exakt vad jag skriver och inte skriver.
Du underskattar mig våldsamt vilket du inte borde göra.

Uppenbarligen gör jag inte det.

Det är ingen som helst överdrift, D70 har dubbelt så mycket brus som 300D på respektive lägsta ISO, det är betydligt lägre brus, utan minsta tvekan.

2 bilar är dubbelt så många som 1. 2000 bilar är dubbelt så många som 1000. Med din logik är 1 bil samma sak som 1000.

sagan skrev:
I din verklighet kanske rosor är varma, vackra och viktiga.
Medans i någons annans fula, stickiga, oviktiga och kalla.

Vad jag menade med verklighet var på papper, luddigt av mig där....

//Larsa som hatar 100%-crops som verklighet...

dumbo skrev:
2 bilar är dubbelt så många som 1. 2000 bilar är dubbelt så många som 1000. Med din logik är 1 bil samma sak som 1000.
Vilket rent skitsnack, jag kan visa skillnaden mellan 300D:s 100ISO och D70:s 200 ISO:

D70 bilden til vänster då..men det behövs väl knappast nämnas.

Bilagor

• 300dww.jpg
    300dww.jpg
    23.2 KB · Visningar: 223
sagan skrev:
Vilket rent skitsnack, jag kan visa skillnaden mellan 300D:s 100ISO och D70:s 200 ISO:

D70 bilden til vänster då..men det behövs väl knappast nämnas.

Gillar inte kompositionen ;-)

Edit: Kikar närmare & ser en ljusblå & en mörkblå bild???

Vadan detta?

Tvivlar dock inte på ditt påstående i cropskriget men ändå?

.Z. skrev:
& D7D här ännu lägre brusnivå! Ha ha, jag leder ;-)

//Larsa som retas utan att ha fått sin D7D, suck...

Tävlingen fortsätter....
Japp, D7D har lägre brus men även lägre upplösning, vilket ger mer brus i praktiken än 350D/20D då fler pixlar (och upplösning) ger mindre brus vid samma avbildningskala.

Jag skulle vilja se dig skilja de två, om vi bortser från skilnaden i färgton, printade i 300ppi, på ett normalt betrakningsavstånd, dvs utan lupp och utan att trycka näsan mot pappret.

sagan skrev:
Japp, D7D har lägre brus men även lägre upplösning, vilket ger mer brus i praktiken än 350D/20D då fler pixlar (och upplösning) ger mindre brus vid samma avbildningskala.

Du har då svar på allt Kim...

Borde inte ditt resonemang ovan ge ett jämviktsläge?

Högre upplösning, mer brus. Lägre upplösning mindre brus???

OBS! Se min EDIT ovan på cropsen!!!

dumbo skrev:
Jag skulle vilja se dig skilja de två, om vi bortser från skilnaden i färgton, printade i 300ppi, på ett normalt betrakningsavstånd, dvs utan lupp och utan att trycka näsan mot pappret.
Beror givetvis på storleken på kopian, vid 10 x 15 ser man naturligtvis ingen skillnad.

dumbo skrev:

Du menar att du inte använder lupp när du förevisar dina bilder??? ;-)

//Larsa

.Z. skrev:
Du menar att du inte använder lupp när du förevisar dina bilder??? ;-)

//Larsa
Att det är påtaglig skillnad i brusnivå vore fånigt att förneka - det framgår ju tydligt -.

Sen om man tycker att skillnaden är viktig är en helt annan sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar