Tack för tipsen, när du skriver att jag skall öka exponeringen 2/3 menar du att jag skall ligga på 2:an på den inbyggda exponeringsmätaren ? om jag nu inte hamnar på 2:an ! vilket är bäst ? att dra upp ison eller att sänka slutartiden resp öppna upp bländaren mer ? Hur påverkas bilden av det jag frågade ovan ? vilken metod ger bäst bild ?
När man fotar inne i en hall (eller för den delen på nåt annat ställe med konstant belysning) så tycker jag att det är klart enklast att ställa tid, bländare och ISO manuellt. Om man gör det så kommer exponeringsmätaren att visa lite olika utslag beroende på vad som finns i rutan. Vad jag menade med att öka exponeringen 2/3 var att jag gissar att man skulle behöva öka exempelvis bländaren med två "hack" (varje hack är 1/3). I det exemplet du visade kunde du till exempel istället ha valt f/2.2. Det är just 2/3 ljusare än f/2.8. (Sen kunde du nog ha ökat på ännu mer, jag bara höftar.)
Det är ju såklart upp till dig att välja vad du tycker funkar bäst, men jag skulle göra ungefär såhär när jag kom till en innebandyhall:
1) Ställ kameran på Av och knäpp en bild på måfå med den bländare du vill ha, t.ex. f/2.5. Den enda vitsen med det är att få hjälp av kamerans ljusmätare med en grovinställning för exponeringen.
2) Kom ihåg kamerans val och växla över till M. Där knappar du in kamerans val manuellt tillsammans med ditt valda f/2.5. Det kan t.ex. bli 1/200, ISO1600.
3) 1/200 är ju för slött. Då skulle jag öka ISO till 3200 (helt steg) och snabba upp tiden med 3 "hack" (d.v.s. 3/3=1 steg) till 1/400. Det är fortfarande för slött. Då kör vi upp till ISO6400 och rattar tiden 3 hack till till 1/800. Nu duger det.
4) Sen finjustering. Leta upp nåt ljust som typiskt kommer att vara med på bilderna. En vit matchtröja är bra. Knäpp en bild på den och kolla histogrammet. Har du högdagervarning på axlarna så sänk exponeringen. Är det utrymme kvar till höger i histogrammet så ökar du såklart istället.
5) Upprepa det här ett par gånger tills du kanske har nån enstaka blinkande högdagervarning på nån vit tröja. Nu har du ställt in schysst exponering.
(I samband med finliret kanske man hamnar på exempelvis f/2.5, 1/1000, ISO6400. Är tiden så pass snabb kan man fundera på att sänka tillbaka ISO till 3200 och kompensera med exempelvis 1/800 och f/2.)
Det här kanske låter omständigt men det är i alla fall ungefär såhär jag gör. Efter att ha gjort det några gånger tar det c:a 20 sekunder att ställa in, och man slipper därefter bekymra sig över varierande exponering beroende på hur många vitklädda spelare som är i bild etc.