Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Innebandy

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipsen, när du skriver att jag skall öka exponeringen 2/3 menar du att jag skall ligga på 2:an på den inbyggda exponeringsmätaren ? om jag nu inte hamnar på 2:an ! vilket är bäst ? att dra upp ison eller att sänka slutartiden resp öppna upp bländaren mer ? Hur påverkas bilden av det jag frågade ovan ? vilken metod ger bäst bild ?

När man fotar inne i en hall (eller för den delen på nåt annat ställe med konstant belysning) så tycker jag att det är klart enklast att ställa tid, bländare och ISO manuellt. Om man gör det så kommer exponeringsmätaren att visa lite olika utslag beroende på vad som finns i rutan. Vad jag menade med att öka exponeringen 2/3 var att jag gissar att man skulle behöva öka exempelvis bländaren med två "hack" (varje hack är 1/3). I det exemplet du visade kunde du till exempel istället ha valt f/2.2. Det är just 2/3 ljusare än f/2.8. (Sen kunde du nog ha ökat på ännu mer, jag bara höftar.)

Det är ju såklart upp till dig att välja vad du tycker funkar bäst, men jag skulle göra ungefär såhär när jag kom till en innebandyhall:

1) Ställ kameran på Av och knäpp en bild på måfå med den bländare du vill ha, t.ex. f/2.5. Den enda vitsen med det är att få hjälp av kamerans ljusmätare med en grovinställning för exponeringen.

2) Kom ihåg kamerans val och växla över till M. Där knappar du in kamerans val manuellt tillsammans med ditt valda f/2.5. Det kan t.ex. bli 1/200, ISO1600.

3) 1/200 är ju för slött. Då skulle jag öka ISO till 3200 (helt steg) och snabba upp tiden med 3 "hack" (d.v.s. 3/3=1 steg) till 1/400. Det är fortfarande för slött. Då kör vi upp till ISO6400 och rattar tiden 3 hack till till 1/800. Nu duger det.

4) Sen finjustering. Leta upp nåt ljust som typiskt kommer att vara med på bilderna. En vit matchtröja är bra. Knäpp en bild på den och kolla histogrammet. Har du högdagervarning på axlarna så sänk exponeringen. Är det utrymme kvar till höger i histogrammet så ökar du såklart istället.

5) Upprepa det här ett par gånger tills du kanske har nån enstaka blinkande högdagervarning på nån vit tröja. Nu har du ställt in schysst exponering.

(I samband med finliret kanske man hamnar på exempelvis f/2.5, 1/1000, ISO6400. Är tiden så pass snabb kan man fundera på att sänka tillbaka ISO till 3200 och kompensera med exempelvis 1/800 och f/2.)

Det här kanske låter omständigt men det är i alla fall ungefär såhär jag gör. Efter att ha gjort det några gånger tar det c:a 20 sekunder att ställa in, och man slipper därefter bekymra sig över varierande exponering beroende på hur många vitklädda spelare som är i bild etc.
 
Hej !
Jag har jätte höga krav på bilderna !
Vad skulle du rekomendera för kamera istället för en 7D ?
Jag vill ju helst sätta så bra bilder som möjligt i kameran, och inte behöva brusreducera bilderna.
Det är inte bara för webb publicering jag skall ha bilderna.

Har du jättehöga krav och vill ha bättre brusegenskaper och bildkvalité utan att tappa de fina egenskaperna i AF och hastighet som 7D har så är det väl 1Dx som gäller om du ska fortsätta med Canon. Även 5DIII kan vara ett alternativ eftersom både hastighet och AF är förbättrat från tidigare 5DII. Du kommer inte upp i riktigt samma seriebildshastighet med en 5DIII som din 7D men jag vet flera som plåtar hockey med 5DIII. Detta är kamerahus som hamnar mellan 30 000-55 000 kr. Vill du byta system till Nikon så har de erkänt fantastiska kameror för att plåta med höga ISO. Även där är det +50 000.- som gäller för ett kamerahus.

Är man duktigt på att tajma, exponera, vitbalansera och brusreducera så kan en 7D leverera fina bilder även på ISO3200. Och som du ser så finns det en hel del pengar att tjäna på att lägga lite krut där.

För ett par år sedan hade jag läst allt jag kunde komma över om sportfoto. Tidningar, webb, kurser, forum o.s.v. Jag uppdaterade till en 7D och ett 70-200 2,8 L IS och började jaga fototillfällen bland de lokala föreningarna. Nu, två år senare med precis samma utrustning, så är det skillnad som natt och dag på bilderna. Ett par års praktik och 25000 bilder i arkivet kan göra mer nytta än 25000.- mindre på kontot. Ha tålamod och öva på så ska du se att det kommer att produceras fina bilder från din 7D.
 
Har du jättehöga krav och vill ha bättre brusegenskaper och bildkvalité utan att tappa de fina egenskaperna i AF och hastighet som 7D har så är det väl 1Dx som gäller om du ska fortsätta med Canon. Även 5DIII kan vara ett alternativ eftersom både hastighet och AF är förbättrat från tidigare 5DII. Du kommer inte upp i riktigt samma seriebildshastighet med en 5DIII som din 7D men jag vet flera som plåtar hockey med 5DIII. Detta är kamerahus som hamnar mellan 30 000-55 000 kr. Vill du byta system till Nikon så har de erkänt fantastiska kameror för att plåta med höga ISO. Även där är det +50 000.- som gäller för ett kamerahus.

Är man duktigt på att tajma, exponera, vitbalansera och brusreducera så kan en 7D leverera fina bilder även på ISO3200. Och som du ser så finns det en hel del pengar att tjäna på att lägga lite krut där.

För ett par år sedan hade jag läst allt jag kunde komma över om sportfoto. Tidningar, webb, kurser, forum o.s.v. Jag uppdaterade till en 7D och ett 70-200 2,8 L IS och började jaga fototillfällen bland de lokala föreningarna. Nu, två år senare med precis samma utrustning, så är det skillnad som natt och dag på bilderna. Ett par års praktik och 25000 bilder i arkivet kan göra mer nytta än 25000.- mindre på kontot. Ha tålamod och öva på så ska du se att det kommer att produceras fina bilder från din 7D.
Jag har nog lite för bråttom och vill nå resultat med en gång, jag får väl sansa mig och träna träna träna...
Tack för alla tips i tråden.
 
...
jag får väl sansa mig och träna träna träna...

Det tycker jag att du ska göra! :)
En bild, tagen med 7D på ISO 6400.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/260502/2800166.htm

Jag tror att bilden talar för sig själv vad det gäller 7D och möjligheten till att ta bilder med vettiga brusnivåer.

"Hemligheten" ligger i att inte underexponera, och att lära sig hur man brusreducerar i Lightroom eller ACR.

7D är bra nog för dig att växa i ett bra tag framöver.
Har själv använt, och använder, 7D som ett yrkesverktyg.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar