Annons

Éxploder vs Photoshop??

Produkter
(logga in för att koppla)

erixbergholm

Avslutat medlemskap
Hur gör ni för att få bilderna arbetade i photoshop att se ut som ni tänkt när ni lägger ut då på fotosidan. Mina bilder tappar kontrast i exploder. Vad skall jag göra? Förmodar att det har med icc-profiler att göra! Eller?
 
Sorry, jag har ingen koll på hur färghanteringen funkar i Elements. Jag förmodar att du måste antingen fotografera i sRGB eller använda ett separat program för att konvertera.
 
ulltand skrev:
Tack för tips!

En fråga iaf, som jag inte hittar svar på. sRGB, är det samma som RGB?
Om inte, vad väljer jag i den enklare PS Elements?

Mina alternativ syns på bilden nedan:

Om du ska lägga ut bilderna på internet så ska du välja "Limited color management - Optimized for Web graphics".

Du ska ju använda bilderna på nätet och inte i tryck (Optimized for print)...

RGB är en färgrymd. Det finns olika varianter av RGB, t.ex Adobe RGB, ColorMatch RGB och sRGB. Den sistnämda är minst och är den som "normala" bildskärmar arbetar med och som används på webben. Adobe RGB är störst och vanligast i den grafiska branchen, förutom CMYK förstås. Det har nyligen kommit en bildskärm från EIZO som klarar att visa i Adobe RGB.Men det är inget för vanliga konsumenter för vi har inte det behovet.

Jag kanske beskriver detta på fel sätt, jag ber om ursäkt i så fall. Men det är så mycket som jag kan förklara i alla fall... Vet inte heller om det gjorde dig, Ulf, så mycket klokare ;-)

Mvh
Christer
 
Jag tror "optimize for web" ändrar profil till sRGB när man sparar bilder. "Optimize for print" bevarar färgprofilen som bilden redan har.

hej/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.