Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åskan, hur fångar jag den?

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du att din reaktionsförmåga och signalsystem i nervbanorna skule vara lika snabba som ljusets hastighet? Det skulle i så fall vara en fysikalisk sensation.
Om du verkligen lyckats fånga en blixt på det sättet skulle min gissning vara att du fångat en annan blixt på bild.

En blixt brukar ju ofta lysa ett tag 0.5sek kanske.

/Karl
 
Menar du att din reaktionsförmåga och signalsystem i nervbanorna skule vara lika snabba som ljusets hastighet? Det skulle i så fall vara en fysikalisk sensation.
Om du verkligen lyckats fånga en blixt på det sättet skulle min gissning vara att du fångat en annan blixt på bild.

Nejdå, prova själv så får du se att det funkar. Det funkar eftersom samma blixt gärna slår ner flera gånger inom en sekund i samma blixtbana. Det går att se med blotta ögonen förresten.
 
Nejdå, prova själv så får du se att det funkar. Det funkar eftersom samma blixt gärna slår ner flera gånger inom en sekund i samma blixtbana. Det går att se med blotta ögonen förresten.

Inte samma eftersom den inte studsar tillbaka, men liknande blixt.
Men som jag påpekat så baseras detta på tur och att just den blixten följs av multipla urladdningar vilket inte alltid är fallet.
Så min fråga är.. varför förlita sig på tur när man kan förlita sig på andra faktorer?

/Stefan
 
Inte samma eftersom den inte studsar tillbaka, men liknande blixt.
Men som jag påpekat så baseras detta på tur och att just den blixten följs av multipla urladdningar vilket inte alltid är fallet.
Så min fråga är.. varför förlita sig på tur när man kan förlita sig på andra faktorer?

/Stefan

Studsar tillbaka? Blixten slår ofta (=tur, javisst) upprepade gånger i samma spår eftersom första blixten lämnar en joniserad kanal efter sig, dvs en kanal som är mer ledande än omgivande luft som efterföljande blixtar följer. Det är förstås inte samma men de har ungefär samma form.

Jag förespråkar inte alls tur-metoden alls, jag pratar bara om varför den fungerar.

Om jag förespråkar något så är det en ljustrigger, så slipper man tom bulb. Jag har ingen så jag kör bulb-metoden. Vill dock ha en ljustrigger även om jag sällan fotar blixt. Klart rolig grej.
 
Studsar tillbaka? Blixten slår ofta (=tur, javisst) upprepade gånger i samma spår eftersom första blixten lämnar en joniserad kanal efter sig, dvs en kanal som är mer ledande än omgivande luft som efterföljande blixtar följer. Det är förstås inte samma men de har ungefär samma form.

Jag förespråkar inte alls tur-metoden alls, jag pratar bara om varför den fungerar.

Om jag förespråkar något så är det en ljustrigger, så slipper man tom bulb. Jag har ingen så jag kör bulb-metoden. Vill dock ha en ljustrigger även om jag sällan fotar blixt. Klart rolig grej.

Tycker heller inte bulb metoden är bra, likaså en ljustrigger. Bästa är låst trådutlösare!
 
Studsar tillbaka? Blixten slår ofta (=tur, javisst) upprepade gånger i samma spår eftersom första blixten lämnar en joniserad kanal efter sig, dvs en kanal som är mer ledande än omgivande luft som efterföljande blixtar följer. Det är förstås inte samma men de har ungefär samma form.

Jag förespråkar inte alls tur-metoden alls, jag pratar bara om varför den fungerar.

Om jag förespråkar något så är det en ljustrigger, så slipper man tom bulb. Jag har ingen så jag kör bulb-metoden. Vill dock ha en ljustrigger även om jag sällan fotar blixt. Klart rolig grej.

det är inte första blixten som lämnar en kanal efter sig. blixtkanalen byggs upp före själva urladdningen sen kan 1-10 blixtar ta samma kanal, i snitt är det 3 urladdningar.

såg förövrigt ett intressant program på discovery om bl.a. åska. där visade de urladdningarna i slow-motion och man kunde tydligt se hur kanalen byggdes upp av mindre lysande "grenar" sen kom själva urladdningen och den var typ 100ggr mer ljusintensiv.. riktigt häftigt att se
 
Call me Flash

Menar du att din reaktionsförmåga och signalsystem i nervbanorna skule vara lika snabba som ljusets hastighet? Det skulle i så fall vara en fysikalisk sensation.
Om du verkligen lyckats fånga en blixt på det sättet skulle min gissning vara att du fångat en annan blixt på bild.



Eftersom jag gjort det 4 gånger så är jag nog övernaturlig :-D Skämt åsido, Tiden som blixtar varar varierar ganska mycket, som påpekats i denna tråd. Nej, nog var det samma blixt, men om jag fångade den på ner eller uppslag eller första eller x.te pulsen är osagt. Det var det enda blixtNedslaget denna kväll i den sektor jag hade sikt över. så Visst går det, med en massa tur och tjurighet.
Inget att rekommendera men saknar man stativ och vill försöka fånga en rackare så är det inte omöjligt.
bifogar en snabbinscannad bild, blekt och eländig men dock...
 

Bilagor

  • blixt.jpg
    blixt.jpg
    8.3 KB · Visningar: 326
Är det ingen som vart ut o fotat under dom fina åskdagarna ni hade söderöver sista tiden. måste ha funntits helt underbara tillfällen
 
... och jag undrar hur det har gått för Hanna efter alla tips...

Hanna, har du fångat blixten på bild ännu? :)
 
Jag har varit ute!

Jag har varit ute och fångat blixten på bild! Med tanke på att det fortfarande var relativt ljust fick jag köra med ganska kort slutartid vilket resulterade i väldigt många bilder, totalt ca 1000 innan minneskorten blev fulla och jag helt dyngblöt. Två exponeringar fanns det blixt på, här är den som blev bäst.

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/2372224.htm
 
Jag har varit ute och fångat blixten på bild! Med tanke på att det fortfarande var relativt ljust fick jag köra med ganska kort slutartid vilket resulterade i väldigt många bilder, totalt ca 1000 innan minneskorten blev fulla och jag helt dyngblöt. Två exponeringar fanns det blixt på, här är den som blev bäst.

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/2372224.htm

Tusen exponeringar! Tur att du lyckades, kanonbild!
 
Att blixten lyser länge är option jag inte tänkt på. Det förklarar ju saken, att man skulle hinna fånga blixten på reaktionstid. Grattis till fin bilder,
 
Metspöt hann bokas så jag tipsar på en drake kopparledning och fäster den naturligtvis i Blixtskon i och väntar.
Close Encounter of the last degree :)

Fina bilder ni fick.
 
Lyckades i natt med bulb-metoden.
Spontant förespråkar jag den metoden för att man lättare kan styra över när du ska stänga slutaren. Det blir mycket lättare att få med alla vackra förgreningar på det sättet =)

Resultat igår: 4 "träffar" på ca 40 exponeringar. Men vilket åskväder sen ;-)

(Obearbetad)
 

Bilagor

  • IMG_3184.jpg
    IMG_3184.jpg
    7.3 KB · Visningar: 204
Vi hade ett fint åskväder över Gotland i torsdagskväll. Resulterade i ca 6 timmars strömavbrott också. Dessa bilder blev resultatet av 60 exponeringar. Exponering 15 eller 30 sek med ISO 100 och bl 11.

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP7824.jpg
    _IGP7824.jpg
    17.3 KB · Visningar: 193
  • _IGP7837.jpg
    _IGP7837.jpg
    20 KB · Visningar: 195
  • _IGP7840.jpg
    _IGP7840.jpg
    20.4 KB · Visningar: 198
  • _IGP7844.jpg
    _IGP7844.jpg
    24.6 KB · Visningar: 194
  • _IGP7847.jpg
    _IGP7847.jpg
    22.8 KB · Visningar: 197
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.