Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ingen har brytt sig om kommentera etiken. Hur kan man inte se att detta är det som är viktigt i meningen?

Därför att utan anynomiteten faller hela resonemanget. Utan anonymitet är vi en grupp människor var och en med sin egen agenda och åsikter som debatterar den här händelsen. Vi är ingen formlös massa.

Wolfgang verkar hävda att anonymitet gör att all etik kastas överbord. Det är då högst relevant om vi ÄR anonyma eller inte. Uppenbarligen har Wolfgang själv missat att vi SKA uppträda under våra riktiga namn - det sätter ett litet frågetecken för om Wolfgang verkligen är Wolfgang, om inte annat.

Vad gäller själva etiken så ser jag inget speciellt etiklöst. Om vi tar inkomster etc: Hellesö Photography är ett företag som naturligtvis bör granskas i ljuset av vad som kommit fram - exakt som t.ex. tråden "Bedragare på Blocket" eller en tråd om Mediamarkt eller vilken tråd som helst i Butiker och leverantörer-avdelningen på forumet. Saknar den delen etik? Det är väl extremt relevant om ett företag i fotobranschen saknar f-skatt?
 
Jag har läst poster där det spekuleras vilt om olika eventuella sjukdomsbilder samt inlägg där makarnas ekonomiska situation belyses. Inget av detta faller under någon som helst sekretess. Inte ens inlägg där inkomstuppgift finns med gör det. Finns det några sådana på FS alls?
Dålig stil att ta upp det? Kanske det men det var Terje som pekade ut den pressade ekonomin som en faktor till hans agerande.
Oetiskt att spekulera i någons sjukdomstillstånd? Ja kanske det. Speciellt om ingen ens har den medicinska kunskapen att göra det. Men att spekulera i hans agerande tycker jag inte är fel alls.


Nej, det anser inte jag heller, Terje Hellesö har själv talat om ”terjefotografen och terjepersonen”, som vore det två olika människor, men urgammal kunskap berättar om hur allt hör samman, att varje person är en helhet och har ansvar för sina handlingar. För mig är det solklart, men några i tråden vill enbart diskutera ”terjefotografen”, fast de flesta ser naturligtvis till hela människan. Alltså, hur TH har agerat, är av stor vikt för denna diskussion.

Vart det bär hän, vet vi inte, kanske blir det så, vilket några antytt, att stormen bedarrar, inget nytt uppdagas, för TH har inget behov av visa gamla bilder. Liknande händelser finns i Sverige, med personer, som gjort nya karriärer, trots tvivelaktig historik, inte otänkbart i den individualistiska och ytliga period, vi just nu lever i.

Det märkliga i denna affär är, att man inte tar reda på bakgrund hos en person, som söker arbete eller uppdrag i ett litet land, där det borde vara en bagatell, i tider med då man ständigt talar om vikten av research och CV.
 
Jag blir ganska irriterad på att i stort sett ingen tar upp de fotografer som fått sina verk olagligt nyttjade utan man förbi ser detta väldigt tydligt.

När någon tonåring tankar några låter eller en film vars rättigheter tillhör en multimiljardkoncern blir det rubriker om hur fruktansvärt den olagliga kopieringen är. Men då några fotografer blir utsatta för samma brott, egentligen grövre och kommersiellt eftersom att Terje har gjort detta och faktiskt tjänat pengar och planerade att tjäna ännu mera pengar på det, då hör man inte ett pip!

Inte ens från branschtidningarna! Utan det framställs nästan som att Terje är ett offer som till slut fått erkänna hans dåd och sedan är det visst bra.

Om några borde ta avstånd från detta är det väl fototidningarna. Jämför med misstankarna mot SFI och spridning av film från deras nätverk. Hade de tagit misstankarna med samma klackspark som media i allmänhet gjort i detta ärende och fototidningar i synnerhet, då hade man fått stänga butiken samma dag.


http://terjadefoton.wordpress.com/2...lyser-de-drabbade-brutus-ostling-och-60-fler/

http://terjadefoton.wordpress.com/2011/09/27/pressmeddelande-fran-flashbacks-gravare-kalla-internet/

2 nya inlägg på bloggen - ett inlägg som direkt belyser de drabbade av incidenten, samt ett som fungerar som ett pressmeddelande.

Bland annat https://twitter.com/#!/yasmineelrafie (Yasmine El Rafie, journalist) twittrar vidare om de senaste inläggen.
 
Sluta med "terja"

Jag tycker det är bra att denna tråd fortfarande lever. TH förtjänar kritik för sitt bildfusk. TH förtjänar också kritik för att han fortfarande smyger i buskarna och håller inne med sanningen, i hopp om att stormen ska bedarra. Jag hoppas att granskningen av TH fortsätter.

Men en sak jag INTE gillar är ordet "terja" som någon uppfunnit för att häckla TH. Detta är pubertalt beteende på gränsen till mobbning. Kritisera gärna THs beteende, men gör det sakligt och hitta inte på okvädningsord.
 

Innan pressen uppmärksammar den frågan ordentligt krävs nog att någon upphovsman/kvinna anmäler upphovsrättsbrott.
Har FLB eller någon informerat resp upphovsman? (några kanske inte ens känner till det hela)

Drabbade upphovsmän/kvinnor kan börja med att skicka en faktura. Det är ju så T själv brukar göra. Det är enkelt, fakturan är första steget.
 
Innan pressen uppmärksammar den frågan ordentligt krävs nog att någon upphovsman/kvinna anmäler upphovsrättsbrott.
Har FLB eller någon informerat resp upphovsman? (några kanske inte ens känner till det hela)

Drabbade upphovsmän/kvinnor kan börja med att skicka en faktura. Det är ju så T själv brukar göra. Det är enkelt, fakturan är första steget.

Samtliga upphovsmän är kontaktade, både privatpersoner och stocksidor.
 
Jag tycker det är bra att denna tråd fortfarande lever. TH förtjänar kritik för sitt bildfusk. TH förtjänar också kritik för att han fortfarande smyger i buskarna och håller inne med sanningen, i hopp om att stormen ska bedarra. Jag hoppas att granskningen av TH fortsätter.

Men en sak jag INTE gillar är ordet "terja" som någon uppfunnit för att häckla TH. Detta är pubertalt beteende på gränsen till mobbning. Kritisera gärna THs beteende, men gör det sakligt och hitta inte på okvädningsord.

Stopp och broms! Varför gör du det samma?
 
Samtliga upphovsmän är kontaktade, både privatpersoner och stocksidor.

Undrar om det räcker när det gäller privatpersonerna. De kanske inte vet riktigt hur de ska gå tillväga.

Och angående dokumentation för att kunna driva det rättsligt:
- De bilder som enbart publicerades på hans blogg innan den togs ner, där behövs det dokumentation som visar att bilden varit publicerad: tex komplett skärmdump av sidan innehållande bilden.
- Bilderna som publicerats utanför hans blogg får väl anses vara väldokumenterade: tex bilderna i Jönköpingsposten och hos Naturvårdsverket.
 
Undrar om det räcker när det gäller privatpersonerna. De kanske inte vet riktigt hur de ska gå tillväga.

Och angående dokumentation för att kunna driva det rättsligt:
- De bilder som enbart publicerades på hans blogg innan den togs ner, där behövs det dokumentation som visar att bilden varit publicerad: tex komplett skärmdump av sidan innehållande bilden.
- Bilderna som publicerats utanför hans blogg får väl anses vara väldokumenterade: tex bilderna i Jönköpingsposten och hos Naturvårdsverket.

TH säger själv att han "plockat bort" närmare hundra bilder, varav många aldrig var visade. Det torde innebära att det är svårt att påvisa att han stulit fler än de bilder folket på Flashback hittar (eftersom han är i sin fulla rätt att använda andras bilder på sin egen dator).

Skulle tro att anledningen till att TH säger sig måsta gå genom sina bilder är just att minska skadeverkan - vilka fuskbilder har han publicerat, och vilka finns bara i hans dator?

Jag är inte ett dugg drabbad av Terjes fuskande (förutom som skattebetalare), och borde enligt somliga inte bry mig om det (någon påstod att man saknade talang som fotograf om man ägnar sig åt att kritisera Terje eller liknande beteende)., men jag har rätt att undra ...
 
Jag blir ganska irriterad på att i stort sett ingen tar upp de fotografer som fått sina verk olagligt nyttjade utan man förbi ser detta väldigt tydligt.

---------------

Inte ens från branschtidningarna! Utan det framställs nästan som att Terje är ett offer som till slut fått erkänna hans dåd och sedan är det visst bra.

Om några borde ta avstånd från detta är det väl fototidningarna. Jämför med misstankarna mot SFI och spridning av film från deras nätverk. Hade de tagit misstankarna med samma klackspark som media i allmänhet gjort i detta ärende och fototidningar i synnerhet, då hade man fått stänga butiken samma dag.


Jag håller med om att det varit tyst om de bildstölder som Terje gjort.
Vad händer med dessa brott? Varför säger inte branschen ifrån?
 
Jag skulle kunna tänka mig att läsa hans böcker bara för att se vad som rör sig däruppe.....
Innan detta hade jag bara ryckt på axlarna om någon frågat, om jag vill läsa hans bok.

Så jag tror att han kan sälja mer böcker nu än innan, ja. Förtjänar han det? Nej.


BIBLIOTEKET lånar ut böcker gratis, sedan finns alltid blocket, tradera eller vänner som kan låna ut böcker.

TIPS!
 
Och angående dokumentation för att kunna driva det rättsligt:
- De bilder som enbart publicerades på hans blogg innan den togs ner, där behövs det dokumentation som visar att bilden varit publicerad: tex komplett skärmdump av sidan innehållande bilden.

Hur pass vanligt är det att bloggare fälls för olovlig publicering? Vissa bloggare har förvisso intäkter, men om det är en sajt med få visningar tycker jag att det är tveksamt om det finns några pengar att hämta. Någon som vet hur välbesökt TH's blogg var innan avslöjandet?
 
Stopp och broms! Varför gör du det samma?

Jag tror inte att jag använt detta påhittade ord i min egen argumentation om TH-affären. Möjligtvis har jag nämnt att ordet har förekommit i FS-diskussioner för många år sedan, men då i en annan betydelse.

Som sagt, det är jättebra med kritisk granskning, men man bör välja sina ord med omsorg. Påhittade okvädningsord som "terja" är totalt onödiga.
 
BIBLIOTEKET lånar ut böcker gratis, sedan finns alltid blocket, tradera eller vänner som kan låna ut böcker.

TIPS!

Lyckligtvis har Hellesö inte sålt så många böcker. Upptäckte det när jag skulle fjärrlåna boken Året. Den visade sig endast finnas på 5 bibliotek i hela Sverige! Ett ex ligger nu hos mig så det finns fyra att slåss om....
 
Det jag reagerar över i Terjes senaste inlägg är:

Blir det skuldsanering, blir det socialbidrag. Hur ser den framtiden ut?


Finns det inga vanliga jobb för de där två människorna att dra in pengar på?
Varför blir det socialbidrag och skuldsanering om man inte kan fortsätta fota?

Så vitt jag vet finns det massvis med jobb på arbetsförmedlingen, så man slipper både socialbidrag och skuldsanering. Hur tänkte han här?
 
Intressant att de ändå verkar haft som plan att kräva tillbaka honom på en del av pengarna. Men det är nog svårt då bilderna kanske inte var manipulerade (alla)..

Ja, och troligtvis står inget i avtalet att bilderna inte får vara redigerade vilket säkert gör det svårare att vinna ett mål. Förutom pengar ligger det nog inte i kommunens intresse att driva ett sådant mål.

Kommunen har väl valt att plocka bort TH's bilder pga de inte vill förknippas med osanna bilder av deras kommun?
 
Hur pass vanligt är det att bloggare fälls för olovlig publicering? Vissa bloggare har förvisso intäkter, men om det är en sajt med få visningar tycker jag att det är tveksamt om det finns några pengar att hämta. Någon som vet hur välbesökt TH's blogg var innan avslöjandet?

Tydligen Sveriges mest besökta naturfotoblogg, enligt Terje själv.

Och jag ser inte vem annars som skulle "konkurrera" inom naturfoto-bloggvärlden, särskilt inte nu senast efter hans lo-år, så det kan säkerligen stämma.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS