Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det jag reagerar över i Terjes senaste inlägg är:

Blir det skuldsanering, blir det socialbidrag. Hur ser den framtiden ut?

Finns det inga vanliga jobb för de där två människorna att dra in pengar på?
Varför blir det socialbidrag och skuldsanering om man inte kan fortsätta fota?

Så vitt jag vet finns det massvis med jobb på arbetsförmedlingen, så man slipper både socialbidrag och skuldsanering. Hur tänkte han här?

Skuldsanering är väl en sak om dom har väldigt stora skulder, vilket dom verkar ha.. Malin har ju gått i personlig konkurs. Men att man per automatik ska få socialbidrag förstår jag inte.

Jag har inte ägt någon av Terjes böcker, utan sett bilderna på nätet. Trodde jag.

Overkligt nog, när jag skulle städa vinden för en vecka sedan, hittade jag Året i en låda och hade totalt glömt att jag fick den i present någon födelsedag sedan. Om man bortser från Terjegate är det kanske lite pinsamt att lägga en fin fotobok åt sidan och sedan glömma bort den...

Men nu är den naturligtvis väldigt intressant att gå igenom. Man kanske ska sälja till högstbjudande ;-)? Den är i fint skick, praktiskt taget otittad. Några bud?

Jag tycker det är bra att denna tråd fortfarande lever. TH förtjänar kritik för sitt bildfusk. TH förtjänar också kritik för att han fortfarande smyger i buskarna och håller inne med sanningen, i hopp om att stormen ska bedarra. Jag hoppas att granskningen av TH fortsätter.

Men en sak jag INTE gillar är ordet "terja" som någon uppfunnit för att häckla TH. Detta är pubertalt beteende på gränsen till mobbning. Kritisera gärna THs beteende, men gör det sakligt och hitta inte på okvädningsord.

Tack för det värmande orden. Jag kan dock inte ansvara för personliga uppfattningar om hur, var och varför ordet används eller varför det kom till, för den delen.
trolol

Informationschefen på Söderhamns kommun säger:
"– Det är ingen jättekatastrof för oss"
Skönt att det inte är en JÄTTE- utan bara en ordinär katastrof :)

På tal om press, här är några UTLÄNDSKA MEDIA om Den fuskande fotografen.
Några artiklar inkluderar även norsk naturskojare nr 2 i samma artikel (han som är "tv-stjärnan" av de två)
"Two unrelated but strangely similar cases of deception are currently getting a lot of ink in Norway and Sweden". Visst är det ett märkligt sammanträffande, två bedragare inom djur&natur, avslöjas nästan samtidigt... och dessutom är båda från Norge. Det är väl nästan osannolikt :)

NEDERLÄNDERNA
Svenska fotografen ser alldeles för många lodjur (Översättning Google)
Zweedse fotograaf ziet teveel lynxen
http://www.photoq.nl/articles/nieuws/actueel/2011/09/19/zweedse-fotograaf-zag-teveel-lynxen/

KINA
Sverige erkänner de vilda verk av fotografer åtalats för bedrägeri eller förfalskning
http://www.dushi.ca/tor/news/bencandy.php/fid11/lgngbk/aid49721

TJECKIEN
En välkänd fotograf och TV-stjärnan har trätt fram som bedragare
Známý fotograf a televizní hvezda se ukázali jako podvodníci
http://www.velkaepocha.sk/201109191...evizni-hvezda-se-ukazali-jako-podvodnici.html

SPANIEN
En prisbelönt svenskt naturfotograf erkänner att ha använt bilder på "lager" manipuleras
Un premiado fotógrafo de naturaleza sueco reconoce haber usado fotos de "stock" manipuladas
http://www.quesabesde.com/noticias/...-year-terje-helleso-lince-manipulacion,1_7956

POLEN
Kända och prisbelönta svenska forograf medgav att många av bilderna monterade på datorn
Znany i wielokrotnie nagradzany szwedzki forograf przyznal sie, ze wiele ze zdjec montowal na komputerze.
http://www.chip.pl/news/wydarzenia/trendy/2011/09/nagradzany-fotograf-robil-zdjecia...-photoshopem

FINLAND
Den prisbelönta naturfotografen erkände bildbehandling
Palkittu luontokuvaaja myönsi kuvamanipulaation
http://www.kainuunsanomat.fi/Ulkoma...u+luontokuvaaja+myonsi+kuvamanipulaation.html

NORGE
Prisbelønnet norsk fotograf afsløret i photoshop-fusk
http://www.pressefotografforbundet....net-norsk-fotograf-afsloeret-i-photoshop-fusk

USA
Celebrated Wildlife Photographer Exposed as Fraud in Sweden
http://www.theepochtimes.com/n2/wor...grapher-exposed-as-fraud-in-sweden-61616.html

ENGLAND
Award-winning wildlife photographer exposed as fraud - by a cat in winter fur in a 'summer' shot
http://www.dailymail.co.uk/sciencet...tographer-exposed-fraud--cat-winter-coat.html

Senast ändrad:
Jag tror inte att jag använt detta påhittade ord i min egen argumentation om TH-affären. Möjligtvis har jag nämnt att ordet har förekommit i FS-diskussioner för många år sedan, men då i en annan betydelse.

Som sagt, det är jättebra med kritisk granskning, men man bör välja sina ord med omsorg. Påhittade okvädningsord som "terja" är totalt onödiga.

I det du skrev använde du inga nedvärderande uttryck? Läs igenom dina inlägg långsamt så ska du få se att du blir överraskad.

Det jag reagerar över i Terjes senaste inlägg är:

Blir det skuldsanering, blir det socialbidrag. Hur ser den framtiden ut?

Finns det inga vanliga jobb för de där två människorna att dra in pengar på?
Varför blir det socialbidrag och skuldsanering om man inte kan fortsätta fota?

Så vitt jag vet finns det massvis med jobb på arbetsförmedlingen, så man slipper både socialbidrag och skuldsanering. Hur tänkte han här?

Mullsjö är en rätt liten håla... nog svårt att få jobb där, men det går lättare om man vill. Jönköping däremot ligger intill.

Eftersom det gick så dåligt med fotot redan innan terjeGATE, så låg de säkert på gränsen till statligt bidrag, som TH själv spekulerat i.

I det du skrev använde du inga nedvärderande uttryck? Läs igenom dina inlägg långsamt så ska du få se att du blir överraskad.

Du har inte fattat min poäng. Det handlar inte om nedvärderande uttryck i allmänhet. Det handlar om att det är dumt att hitta på ord som är kopplade till en specifik person, ord vars enda syfte är att häckla och håna personen i fråga.

Vi behöver inte det pubertala uttrycket "terja". Debatten förs lika bra och t.o.m. bättre med etablerade generella ord som "fuska", "manipulera" eller "klippa och klistra".

Den som använder "terja" gör sig själv en otjänst, för han/hon riskerar att inte bli tagen på allvar. Nog om detta OT-ämne.

I övrigt tror jag att vi delar ungefär samma åsikter i denna tråd.

Senast ändrad:
Du har inte fattat min poäng. Det handlar inte om nedvärderande uttryck i allmänhet. Det handlar om att det är dumt att hitta på ord som är kopplade till en specifik person, ord vars enda syfte är att häckla och håna personen i fråga.

Vi behöver inte det pubertala uttrycket "terja". Debatten förs lika bra och t.o.m. bättre med etablerade generella ord som "fuska", "manipulera" eller "klippa och klistra".

Den som använder "terja" gör sig själv en otjänst, för han/hon riskerar att inte bli tagen på allvar. Nog om detta OT-ämne.

I övrigt tror jag att vi delar ungefär samma åsikter i denna tråd.

Igen här har du ett uttryck som "pubertala" som för även ett otränat öga kan se att du försöker nedvärdera dem som inte tycker som du.

Känns som vi inte kommer längre här. Ville bara poängtera hur du själv kastade dina stenar. Må väl!

Det är ganska svårt att leva på sitt fotograferande, jag känner inte till någon som gör det utan någon form av författarpeng eller konstnärslön. Även ett så känt namn som Anders Petersen måste ju köra en hel del seminarier och workshops för att gå runt. En betydande del av TH:s inkomster kom säkert från hans kurser och seminarier, och efter detta lär nog den biten också vara ganska stendöd. Oavsett att han själv försatt sig i den situation han sitter i är det väl inte så svårt att föreställa sig vad det innebär när försörjningen upphör om man dessutom knappast haft några marginaler innan, utan tvärt om. Är man närmare 50 och hållit på med fotografi hela livet är det kanske inte så lätt, det är svårt även för en 50 årig civilingenjör att hitta ett nytt jobb. Har man dessutom torskat som han gjort blir det nog svårt att leva kvar på en liten ort där de flesta vet det mesta om varandra, och en flytt blir säkert också problematisk, svårt att få kontrakt utan inkomst och med stora skulder. Den personliga tragedin i detta, oavsett att den är självförvållad, verkar en del inte bry sig så mycket om. TH kommer att vara rökt i alla fotosammanhang för all framtid om han själv inte verkligen bevisar att han förtjänar en andra chans, och jag är ganska säker på att även det blir mycket svårt.

Ni är några stycken i denna tråd som ältar samma frågeställningar om och om igen och som tycks tycka att inget straff är nog för denne fuskande fotograf. Några intressanta frågor till er:

Varför har just ni tagit så illa vid er av TH:s fuskande?
Vilka kopplingar till TH och hans fotograferande har ni som gör era reaktioner så starka?
Vilket resultat förväntar ni er av ert ältande?
Vad krävs för att ni skall lämna denna historia bakom er?

Personligen resonerar jag som jag antar att de flesta gör. TH har avslöjats som fuskare, sysslar man med fotografi som utger sig för att vara dokumentär spelar det egentligen inte så stor roll om det rör sig om 10, 100 eller 1000 bilder. Trovärdigheten är redan förstörd i och med den första fejkade bilden. TH hade dessutom ett varumärke som byggde till stor del på hans egen påstådda ärlighet, vilket nu av förklarliga skäl är helt värdelöst eller snarare en belastning. TH har själv bettet sig illa mot andra som tidigare har ifrågasatt honom eller sådana som han ansett plagiera hans bilder. Detta sammantaget gör givetvis att eventuella sympatier minskar. Allt detta känner vi till och ny information ändrar knappast på detta faktum. Visst det kan vara av akademiskt intresse om man hittar fler fejkade bilder och fejkade bilder gjorda tidigare än vad han själv medgivit. Men som sagt, mest av akademiskt intresse, har man åkt dit som fuskare så har man. Det är egentligen ointressant för sakfrågan när det började och i vilken grad det fuskats.

Det är ganska svårt att leva på sitt fotograferande, jag känner inte till någon som gör det utan någon form av författarpeng eller konstnärslön. Även ett så känt namn som Anders Petersen måste ju köra en hel del seminarier och workshops för att gå runt. En betydande del av TH:s inkomster kom säkert från hans kurser och seminarier, och efter detta lär nog den biten också vara ganska stendöd. Oavsett att han själv försatt sig i den situation han sitter i är det väl inte så svårt att föreställa sig vad det innebär när försörjningen upphör om man dessutom knappast haft några marginaler innan, utan tvärt om. Är man närmare 50 och hållit på med fotografi hela livet är det kanske inte så lätt, det är svårt även för en 50 årig civilingenjör att hitta ett nytt jobb. Har man dessutom torskat som han gjort blir det nog svårt att leva kvar på en liten ort där de flesta vet det mesta om varandra, och en flytt blir säkert också problematisk, svårt att få kontrakt utan inkomst och med stora skulder. Den personliga tragedin i detta, oavsett att den är självförvållad, verkar en del inte bry sig så mycket om. TH kommer att vara rökt i alla fotosammanhang för all framtid om han själv inte verkligen bevisar att han förtjänar en andra chans, och jag är ganska säker på att även det blir mycket svårt.

Ni är några stycken i denna tråd som ältar samma frågeställningar om och om igen och som tycks tycka att inget straff är nog för denne fuskande fotograf. Några intressanta frågor till er:

Vilka kopplingar till TH och hans fotograferande har ni som gör era reaktioner så starka?

Personligen resonerar jag som jag antar att de flesta gör. TH har avslöjats som fuskare, sysslar man med fotografi som utger sig för att vara dokumentär spelar det egentligen inte så stor roll om det rör sig om 10, 100 eller 1000 bilder. Trovärdigheten är redan förstörd i och med den första fejkade bilden. TH hade dessutom ett varumärke som byggde till stor del på hans egen påstådda ärlighet, vilket nu av förklarliga skäl är helt värdelöst eller snarare en belastning. TH har själv bettet sig illa mot andra som tidigare har ifrågasatt honom eller sådana som han ansett plagiera hans bilder. Detta sammantaget gör givetvis att eventuella sympatier minskar. Allt detta känner vi till och ny information ändrar knappast på detta faktum. Visst det kan vara av akademiskt intresse om man hittar fler fejkade bilder och fejkade bilder gjorda tidigare än vad han själv medgivit. Men som sagt, mest av akademiskt intresse, har man åkt dit som fuskare så har man. Det är egentligen ointressant för sakfrågan när det började och i vilken grad det fuskats.

Gör gärna en ny tråd om du vill göra en sammanställning till svaren på dina frågor.
Det är så lätt att det blir diskuterande om ämnets diskuterande, än ämnet. :)
(been there, done that)

Jag har inte tagit illa vid mig, men jag är nyfiken av mig, och undrar hur djupt i syltburken han haft näven.

Inget, mer än att jag tycker om att fotografera natur, jag anser dessutom inte att jag reagerar starkt.

Att Terje förstår vad som krävs och lägger korten på bordet.

Att Terje förstår vad som krävs och lägger korten på bordet.

Jag förväntar mig egentligen inga svar. Men hoppas att ni själva tar er en funderare över frågorna.

Okej Alf. Men jag ser inget nytt i ditt inlägg. Det där har du skrivit flera gånger innan. Som du säger "ältat".
Jag uppmanar dig inte att släppa detta. Det väljer du själv!

Jag tror dock att det kommer fler bitar till historien, precis som innan. Nyheter läggs in här i tråden i mellan spekulation och diskussion. :)

Jag tror dock att det kommer fler bitar till historien, precis som innan. Nyheter läggs in här i tråden i mellan spekulation och diskussion. :)

Håller med Henrik här. Nya små pusselbitar trillar faktiskt in då och då, pusselbitar som hjälper oss att förstå helheten. Därför bör tråden hållas vid liv.

Kommentarer till Alfs frågor:
- Jag ogillar alla typer av fuskare som ljuger och bryter mot regler för att skaffa sig fördelar.
- Jag är analytiskt lagd och är väldigt intresserad av att förstå händelseförlopp och orsakskedjor.
- Det är ganska rimligt att en av fotosveriges största skandaler kan väcka starka reaktioner.
- Vad som är ältande ligger i betraktarens ögon. De som är aktivt involverade och intresserade uppfattar sällan en diskussion som ältande. Jag har sett massor av diskussioner på FS som jag personligen tycker är ältande, men jag har aldrig känt behovet att hoppa in och tala om det.
- Det är inte särsklit jobbigt för mig att delta i denna diskussion, det är bara intressant. Därför har jag just nu inget behov av att lägga diskussionen bakom mig.
- Till syvende och sist hoppas man ju att TH ska ta sitt förnuft till fånga och lägga korten på bordet, som yens redan påpekat.

Är naturfotografer högdragna typer?

Sitter just och läser i senaste numret av Utemagasinet och där utalar sig en Gunnar Andersson.
Samma Gunnar Andersson satt i juryn när Terje fick priset Årets naturfotograf.

På frågan:
"Du tycker alltså att det är ok att klippa och klistra i bilderna?"
Svarar Gunnar Andersson:
"Absolut, om man är ärlig och berättar det. Ilskan och hatet som riktas mot Hellesö idag beror på att han ljög, och naturfotografer i allmänhet är ett gäng högdragna typer som anser sig kunna fånga sanning och verklighet på bild, vilket är omöjligt."

Jaha där ser man, då är man väl en högdragen typ då.:)

Sitter just och läser i senaste numret av Utemagasinet och där utalar sig en Gunnar Andersson.

På frågan:
Svarar Gunnar Andersson:
"Absolut, om man är ärlig och berättar det. Ilskan och hatet som riktas mot Hellesö idag beror på att han ljög, och naturfotografer i allmänhet är ett gäng högdragna typer som anser sig kunna fånga sanning och verklighet på bild, vilket är omöjligt."

Ganska otäck inställning av någon som sitter i juryn och ska utse årets naturfotograf. Juryn har gjort bort sig mer än vad den stora massan naturfotografer i den här soppan. Fotograferna hade i alla fall insikt nog att erkänna att Terje lurat dem och kräva sanningen efter avslöjandet. Gunnar och hans kompisar har istället bidragit till Terjes försörjning genom att låta honom vinna en massa pengar med sin klipp och klistra-fauna...

På frågan:
Svarar Gunnar Andersson:

Vilka meriter gav Gunnar Andersson en juryplats? Är han fotograf? Naturvårdare?

I tidningen presenteras han bara som medarbetare och det måste väl vara som medarbetare i tidningen Utemagasinet. Ifall det skulle vara en merit.
Han säger vidare ang lodjuret i sommarpäls att han kan inte minnas att juryn tittade på just den bilden.
Nähä?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar