Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Åker till New York snart
- Trådstartare Surgeon
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Köpte min EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM när jag var i New York för några år sedan. Det satt på till åtskilliga av bilderna sen.
snap01
Aktiv medlem
beror på vad du vill fota. Det finns allt bara att välja vad du gillar. Vill du fota människor folkliv så är kina distriktet trevligt. Ett sätt att uppleva New York är att åka tunnelbanan från kina distriktet till brooklyn då får du uppleva alla skillnader på kulturer o rikedom/fattigdom. Det är aldrig fel att tex gå över brooklyn bridge o ta bilder runt omkring där sedan så är time square rätt läckert med alla neon skyltar. Gillar du skyskrapor så har du bra utsikt från rockefeller center.
Det är även ok från empire state building. Missa inte den stora fotoaffären i New York BH photo video en kamera affär i storköpsformat. Angående objektiv så tycker jag du absolut ska ta med en riktigt bra vidvinkel med tanke på alla skyskrapor etc, även med en fisheye kan man ha riktigt kul i NY.
Jag har en del bilder från NY på hemsidan. Det är bara ett problem o det är att man får alltid problem med vakter etc om du kör med stativ så ska du fota kvällsbilder från tex skyskrapor så kan du på din höjd använda små bordsstativ. Jag sökte visserligen tillstånd till empire state building men det tar tid att få. En underbar stad att vara i jag har varit där 4 gånger.
Det är även ok från empire state building. Missa inte den stora fotoaffären i New York BH photo video en kamera affär i storköpsformat. Angående objektiv så tycker jag du absolut ska ta med en riktigt bra vidvinkel med tanke på alla skyskrapor etc, även med en fisheye kan man ha riktigt kul i NY.
Jag har en del bilder från NY på hemsidan. Det är bara ett problem o det är att man får alltid problem med vakter etc om du kör med stativ så ska du fota kvällsbilder från tex skyskrapor så kan du på din höjd använda små bordsstativ. Jag sökte visserligen tillstånd till empire state building men det tar tid att få. En underbar stad att vara i jag har varit där 4 gånger.
Maabse
Aktiv medlem
Hej! Jag ska också till NYC, i maj. Har varit där flera gånger förr, men inte med kamera. Så jag köpte en bok, "Photographing New York City", som hade lite tips men som i grunden är rätt överflödig. Det viktigaste jag fick med mig av att läsa den var just det där med stativ -- det verkar inte vara tillåtet nästan någonstans där man kan tänkas behöva det! Så min plan nu är mycket gatufoto, arkitektur (utomhus), en gryningspromenad på Brooklyn Bridge, Central Park mm.
Birdman
Aktiv medlem
Finns oändligt mycket att fota i denna inspirerande storstad, men för all del, glöm inte att ta med telezoomen. Många tips har varit foto med vidvinkel, men för mig passade 70-200 helt suveränt i NYC. Lätt att plocka ut detaljer och få mer intressanta bildvinklar. Men det är ju bara jag...
Många har redan nämnt bra platser, men jag vill trycka extra på "Top of the Rock" högst upp i Rockefeller Center som i mina ögon var bättre än ESB. Glöm heller inte Central Park som är en oas mitt i all betong. Intressanta kontrastbilder kan tas från parken som också är ett bra ställe för oss som gillar fåglar, speciellt delen av parken som kallas "The Rambles". Hells Kitchen är ett lite mer nedslitet område där man kanske kan få till lite ruffigare bilder. China Town och Little Italy är också rätt intressant, men det finns hur mkt som helst och det är bara att vandra runt så hittar du motiven...och då har vi bara varit på Manhattan.
// Daniel
Många har redan nämnt bra platser, men jag vill trycka extra på "Top of the Rock" högst upp i Rockefeller Center som i mina ögon var bättre än ESB. Glöm heller inte Central Park som är en oas mitt i all betong. Intressanta kontrastbilder kan tas från parken som också är ett bra ställe för oss som gillar fåglar, speciellt delen av parken som kallas "The Rambles". Hells Kitchen är ett lite mer nedslitet område där man kanske kan få till lite ruffigare bilder. China Town och Little Italy är också rätt intressant, men det finns hur mkt som helst och det är bara att vandra runt så hittar du motiven...och då har vi bara varit på Manhattan.
// Daniel
mapem
Aktiv medlem
Det beror nog alldelses på vad man är interesserad av att fotografera.
Arkitektur ställer sina krav. New York har höga hus och smala gator, som bekant, så vill man få med något av dem så måste man ha en rejäl vidvinkel.
Men vill man plåta folk på gatorna och i tunnelbanan eller varsomhelst så är det ett ljusstarkt normalobjektiv man behöver. Gärna fast. Motiven står som spön i backen, det är bara att plåta på.
På vissa platser får man inte fotografera. I princip gäller det överallt inomhus, i butiker, gallerior och dylikt. Men jag har märkt att om man ser ut som en vanlig turist med en liten kompaktkamera är det inga problem att fota i stort sett var som helst. Har man något som kan tolkas som proffsutrustniung kan det bli grinigare. Man får vara lite diskret.
Jag har fotat mycket på gator och i t-banan och även i butiker ibland och aldrig hindrats kan jag säga i alla fall. Ofta gillar folk att bli plåtade. Kulturen i USA är ganska exhibitionistsik, folk gillar att synas.
Att använa stativ tror jag kan vara knepigt många gånger, tillåtet eller ej (har aldrig hört talas om att det inte skulle vara det), helt enkelt för att det är så mycket folk i rörelse överallt att man inte får plats att ställa ner det. Man är i vägen, och det är inte populärt. Inte "street smart".
Arkitektur ställer sina krav. New York har höga hus och smala gator, som bekant, så vill man få med något av dem så måste man ha en rejäl vidvinkel.
Men vill man plåta folk på gatorna och i tunnelbanan eller varsomhelst så är det ett ljusstarkt normalobjektiv man behöver. Gärna fast. Motiven står som spön i backen, det är bara att plåta på.
På vissa platser får man inte fotografera. I princip gäller det överallt inomhus, i butiker, gallerior och dylikt. Men jag har märkt att om man ser ut som en vanlig turist med en liten kompaktkamera är det inga problem att fota i stort sett var som helst. Har man något som kan tolkas som proffsutrustniung kan det bli grinigare. Man får vara lite diskret.
Jag har fotat mycket på gator och i t-banan och även i butiker ibland och aldrig hindrats kan jag säga i alla fall. Ofta gillar folk att bli plåtade. Kulturen i USA är ganska exhibitionistsik, folk gillar att synas.
Att använa stativ tror jag kan vara knepigt många gånger, tillåtet eller ej (har aldrig hört talas om att det inte skulle vara det), helt enkelt för att det är så mycket folk i rörelse överallt att man inte får plats att ställa ner det. Man är i vägen, och det är inte populärt. Inte "street smart".
snap01
Aktiv medlem
Det beror nog alldelses på vad man är interesserad av att fotografera.
om du vill ha skarpa bilder i kvällsljus så är det stativ som gäller o det är grinigt värre oavsett var du fotar. Det kan vara folktomt men vakter finns överallt. På följande platser har jag blivit bortjagad/tillsagd när jag använt stativ
Utanför rockefeller center trots det var folktomt mycket vakter runt omkring där.
Nedanför Brooklyn Bridge folktomt även där.
Vid frihetsguddinnan
VId central station
Där vakterna är absolut snabbast är vid central station o Rockefeller center där är dom på dig inom 30 sekunder. Jag står aldrig i vägen för någon när jag använder stativ det är bara det att dom inte vill att du ska kunna sälja o tjäna pengar på bilder tagna av utomstående fotografer.
Där jag aldrig blivit tillsagd är vid time square trots att jag tex fotat 360 bilder o använt stora stativ etc. Många vakter poliser där men det verkar vara andra direktiv där som gäller. Just i NY så är kvällsbilder så läckert när allt tänds upp så om man behöver använda stativ så behöver du göra det på ett smart sätt. Det roliga är att jag har varit på många andra ställen i usa som tex miami o ingen annanstans har jag blivit tillsagd. Om vi ser till andra länder så ska det tex vara förbjudet i Rom men jag har aldrig blivit tillsagd där.
Men mitt råd är att börja aldrig tjafsa med vakterna och fråga var det står att det är förbjudet det slutar bara med att dom ringer polisen o då kommer det kosta dig tid o pengar.
mapem
Aktiv medlem
Det där med stativproblemen var något jag aldrig hört talas om. Är det ett nytt fenomen? Det var tio år sedan jag sist var i New York, måste jag erkänna. Och jag använder aldrig stativ själv, det kan ju vara en anledning att jag inte konfronterats med problemet .
Enda gången jag kan påminna mig om att någon haft något att invända var när jag ställde fotoväskan på en grindstolpe av murat tegel för att böja mig ner och knyta skosnöret på en gata i North Bergen, New Jersey, alltså på andra sidan Hudson River. Då kom en arg dam ut och påpekade att grinstolpen var privat egendom och hon skulle stämma mig om jag inte omedelbart tog bort min väska.
Det var kul att fota i Harlem. Där kom folk fram och undrade nyfiket och intresserat varför jag var där. På den tiden (1980-talet) var det ovanligt med besökare med europeiskt utseende som inte var poliser eller myndighetspersoner. Sen fick jag veta allt om grannskapet, tips på sevärdheter och var berömda musiker osv hade bott och alla jag fotade poserade glatt, även om omgivningen var nedbrunna hus och plundrade bilvrak. En och annan knarklangare höll sig undan, de ville inte vara med på bild, och man gjorde klokt i att undvika att fota vissa personer, men annars var alla mycket tillmötesgående.
Enda gången jag kan påminna mig om att någon haft något att invända var när jag ställde fotoväskan på en grindstolpe av murat tegel för att böja mig ner och knyta skosnöret på en gata i North Bergen, New Jersey, alltså på andra sidan Hudson River. Då kom en arg dam ut och påpekade att grinstolpen var privat egendom och hon skulle stämma mig om jag inte omedelbart tog bort min väska.
Det var kul att fota i Harlem. Där kom folk fram och undrade nyfiket och intresserat varför jag var där. På den tiden (1980-talet) var det ovanligt med besökare med europeiskt utseende som inte var poliser eller myndighetspersoner. Sen fick jag veta allt om grannskapet, tips på sevärdheter och var berömda musiker osv hade bott och alla jag fotade poserade glatt, även om omgivningen var nedbrunna hus och plundrade bilvrak. En och annan knarklangare höll sig undan, de ville inte vara med på bild, och man gjorde klokt i att undvika att fota vissa personer, men annars var alla mycket tillmötesgående.
iBoat
Aktiv medlem
Nu var det längesedan jag var där, men det finns obegränsat med fotovyer i denna häftiga stad. Många tipsar om vidvinkel och fisheye med all rätt. Men det kan också vara riktigt häftigt med ett långt teleobjektiv! Folkvimlet och alla små uteställen i t.ex China Town eller i Greenage Village trycks samman och gör det kompakt och tätare. Om jag minns rätt fick jag ganska bra vyer från Battery Park upp mot en av de långa och myllrande gatorna som leder dit.
voitcanon
Aktiv medlem
Hur kommer det sig? Ser de stativet som en säkerhetsfara eftersom folk kan snubbla på det?Jag har en del bilder från NY på hemsidan. Det är bara ett problem o det är att man får alltid problem med vakter etc om du kör med stativ så ska du fota kvällsbilder från tex skyskrapor så kan du på din höjd använda små bordsstativ. Jag sökte visserligen tillstånd till empire state building men det tar tid att få. En underbar stad att vara i jag har varit där 4 gånger.
Surgeon
Aktiv medlem
om du vill ha skarpa bilder i kvällsljus så är det stativ som gäller o det är grinigt värre oavsett var du fotar. Det kan vara folktomt men vakter finns överallt. På följande platser har jag blivit bortjagad/tillsagd när jag använt stativMen mitt råd är att börja aldrig tjafsa med vakterna och fråga var det står att det är förbjudet det slutar bara med att dom ringer polisen o då kommer det kosta dig tid o pengar.
Tack för alla tips, uppskattas
Gällande stativ så har jag köpt ett manfrotto magic arm och detta släpper de igenom i de flesta skyskrapor
Jonson
Aktiv medlem
Grattis
Till det som kommer bli din bästa fotoupplevelse ever!
Hela staden bara kokar av bra fotoupplevelser
Kan rekommendera dig att du går över brooklyn bridge väl på andra sidan kan du invänta solnedgången det blir fantastiska bilder. Top of the rock på kvällen är en höjdare bättre än ESB. Åk aldrig upp på morgonen då det ofta är disigt. Central Park är oxå en bra plats att bränna av några skott på. WTC området är en annan klassik plats. The village är ett trevligt område att spatsera i. Beroende på hur länge du ska stanna så kan du dela upp staden i etappaer och göra en till 2 stads delar per dag.
Önskar dig lycka till
Du äe välkommen in och kolla mina bilder på nyc här på FS
/Simon
Kan rekommendera dig att du går över brooklyn bridge väl på andra sidan kan du invänta solnedgången det blir fantastiska bilder. Top of the rock på kvällen är en höjdare bättre än ESB. Åk aldrig upp på morgonen då det ofta är disigt. Central Park är oxå en bra plats att bränna av några skott på. WTC området är en annan klassik plats. The village är ett trevligt område att spatsera i. Beroende på hur länge du ska stanna så kan du dela upp staden i etappaer och göra en till 2 stads delar per dag.
Önskar dig lycka till
/Simon
mapem
Aktiv medlem
Om man vill ha en snygg vy av Manhattans sydspets rekommenderas Staten Island-färjan. En rundtur runt Manhattan med Circle Line bjuder på många vyer. South Street Seaport med kvarteren omkring vid Fulton Market har historiska stadsmotiv, båtar och folk i massor. Kvarteren kring Washington Square är mysiga. Lower East Side har pittoreska Lady och Lufsen-miljöer. East Village är väl fortfarande lite bohemiskt och kul. Ruffiga miljöer finns där, i Hells Kitchen, i Spanish Harlem/El Barrio (var lite försiktig) och i South Bronx (var ännu mer försiktig). Harlem däremot börjar bli riktigt uppgraderat, men det är ju också intressant.
I Brooklyns olika "etniska" delar finns spännande miljöer också. I Queens finns ruffa miljöer med T-banan på högbana och jag vet inte vad därunder.
Coney Island kan vara värt en fotosession också. Ett numera något bedagat klassikt nöjesfält visd Atlant-stranden. Rockaway Beach, en enorm strand dit man tar T-banan är också häftig.
Alla avenyerna har sina motiv, liksom tvärgatorna. På 23 gatan ligger t ex Chelsea Hotel. Kan vara värt en bild. Lexington och Madison avenues är ganska smala med mycket folk och olika slags hus. En promenad upp och ner längs dem ger många fototillfällen, kan jag lova!
I Brooklyns olika "etniska" delar finns spännande miljöer också. I Queens finns ruffa miljöer med T-banan på högbana och jag vet inte vad därunder.
Coney Island kan vara värt en fotosession också. Ett numera något bedagat klassikt nöjesfält visd Atlant-stranden. Rockaway Beach, en enorm strand dit man tar T-banan är också häftig.
Alla avenyerna har sina motiv, liksom tvärgatorna. På 23 gatan ligger t ex Chelsea Hotel. Kan vara värt en bild. Lexington och Madison avenues är ganska smala med mycket folk och olika slags hus. En promenad upp och ner längs dem ger många fototillfällen, kan jag lova!
Surgeon
Aktiv medlem
Önskar dig lycka till
/Simon
Tack, jo jag ser verkligen fram emot denna resa, ska kolla in dina bilder för lite inspiration.
Surgeon
Aktiv medlem
Typiskt att de ska stänga just precis när jag planerat in ett besök i deras butik.
Adorama NYC retail Store
The Adorama Retail Store will be closed for the Passover Holiday from Monday April 18, 2011 at 12:30pm and will reopen on Wednesday April 27 at 9:00 am
Hoppas inte att B&H stänger också :-(
Adorama NYC retail Store
The Adorama Retail Store will be closed for the Passover Holiday from Monday April 18, 2011 at 12:30pm and will reopen on Wednesday April 27 at 9:00 am
Hoppas inte att B&H stänger också :-(
ErlandH
Aktiv medlem
Jodå, visst är de stängda.THoppas inte att B&H stänger också :-(
Surgeon
Aktiv medlem
Det har du helt rätt i
Passover Closing
We are currently closed. Orders placed today will ship when we reopen.
Our SuperStore and offices are currently closed. We will reopen on Wednesday, April 27th at 9:00AM EDT.
Orders placed today will be shipped after we reopen.
We apologize for any inconvenience and appreciate your patronage.
Snacka om otur,
Passover Closing
We are currently closed. Orders placed today will ship when we reopen.
Our SuperStore and offices are currently closed. We will reopen on Wednesday, April 27th at 9:00AM EDT.
Orders placed today will be shipped after we reopen.
We apologize for any inconvenience and appreciate your patronage.
Snacka om otur,
The Tor
Aktiv medlem
Just nu håller dom på att bygga om Brooklyn Bridge så det är begränsade fotomöjligheter. En resa upp i Top of the Rock är helt klart värt $22. Köp biljetter en dag när det är dåligt väder (mindre kö) och åk sedan upp en dag när det är bra väder. Biljetten gäller dock en viss tid så man får kolla upp vädret i förväg och ta en chansning.Det är aldrig fel att tex gå över brooklyn bridge o ta bilder runt omkring där