Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åh nej, varför ska den heta 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Nu kommer det verkligen bli kaos i forumet då folk ska prata om sin D30.. eller nej, jag meande 30D. Ni förstår, folk kan ju än inte sätta D:et på rätt plats då dom snackar om 20D... *suckar*

Det var bara en parantes jag ville säga :)
 
Därför att det är logiskt. 10, 20, 30...

D30 är en gammal kamera från en tid då digitalfoto inte var förbehållet alla. Vi på forumen känner till D30, men få vanliga canonkunder känner till den.

Fast, det hrä visste du väl redan? Egentligen.. :)
 
froderberg skrev:
Därför att det är logiskt. 10, 20, 30...

D30 är en gammal kamera från en tid då digitalfoto inte var förbehållet alla. Vi på forumen känner till D30, men få vanliga canonkunder känner till den.

Fast, det hrä visste du väl redan? Egentligen.. :)

Ja men logiskt kan det ju visst få vara. Nu har ju inte D30 nå med 30D att göra men det är ju liksom rätt lika i namnet, bara D:et som bytt plats. Så Canon tänkte alltså för länge sedan att vi sätter D:et framför och gör det på alla modeller framöver tills digitalkameran blir mer förbehållet för alla? Det är ju jätte konstigt, jag förstår heller inte varför jag funderar i det så mycket, men jag tycker det är så konstigt bara. :)
 
j3n5 skrev:
Hur många pratar om D30 i dagens läge, egentligen..;)


Skitbra kamera.

Den fotograf som inte klarar av att "ta bra bilder" med den gör det knappast så mycket bättre i den 20D/30D. Thats it.

D30 är som jag ser det en kompetent kamera om vi bortser ifrån högt ISO, stora kopior (+A4), AF, osv osv om vi jämför med dagens fräsarhus. Det jag menar är att den har AF, den har en sökare, den klarar printen som de flesta söker osv osv.

Sedan vill jag inte påstå att inte husen har blivit bättre, men bilderna får man också idag med D30:)!

Mvh Niclas,
 
Foto-Rickard skrev:
Så Canon tänkte alltså för länge sedan att vi sätter D:et framför och gör det på alla modeller framöver tills digitalkameran blir mer förbehållet för alla?

Nej. D:et ändrades nog i en överenskommelse med Nikon.

2000 kostade en ny 30D över 25 000, motsvarande en Eos 5D idag. Knappast en folkkamera som Eos 30D är.

Vad jag menar är att det är så få som känner till D30 att det inte är ett problem.
 
Problemet är ju folk som inte sätter D:et på rätt ställe. Hur många gånger har man inte sett D10, när det är 10D, och D20 när det är 20D, så med samma fel på 30D blir det ju D30, och då är ju förvirringen total (i alla fall för oss som vet att det finns en gammal D30 också)...

/Daniel
 
Det är ju iofs inte så lätt för en nybörjare att få namnen rätt på alla modeller, speciellt när Canon och Nikon har så snarlika namn, bara D:et på olika sidor om siffrorna.. (jajaja, jag vet att de inte har samma siffror heller)
 
froderberg skrev:

2000 kostade en ny 30D över 25 000, motsvarande en Eos 5D idag. Knappast en folkkamera som Eos 30D är.


Och här ser vi precis vilken förvirring beteckningen 30D/D30 skapar, inte ens en auktoritet som Magnus Fröderberg kan ju hålla reda på vilken som är vilken!
 
Nybörjare och nybörjare. Jag ser ofta att inte ens folk som äger kamerorna ifråga vet vad de heter. Har sett både D5, D20 om Canons kameror såväl som 200D om Nikons kamera. Svårt förvirrande.
 
Någonting som fascinerar mig är meningar som " bla,bla,bla på min Canon D20".

Man äger alltså kameran i fråga men vet fortfarande inte vad den heter.

edit: Jaha vi var fler som tyckte det var kul.
 
Lingvistik

Hur länge kommer kamerorna överhuvudtaget att heta något med D som i digital, dvs när övergår det digitala till att bli norm, och man sätter dit en ett A på de analoga kamerorna istället?
 
Canon A modeller

Canon har haft en massa analoga kamerahus med A i modellbetckningen: AE, AT, AV, AL och A
 

Bilagor

  • 1978_a1.jpg
    1978_a1.jpg
    41.9 KB · Visningar: 720
Re: Canon A modeller

Mats G S skrev:
Canon har haft en massa analoga kamerahus med A i modellbetckningen: AE, AT, AV, AL och A

Men hur kan du bara slarva med modellbeteckningarna på det viset.

Det heter ju inte AE utan AE-1 och AE-1 Program. Och AT-1 och AV-1.

Det är ju lika illa som att kalla 30D för D30, eller vice versa... :)
 
Re: Re: Canon A modeller

froderberg skrev:
Men hur kan du bara slarva med modellbeteckningarna på det viset.

Det heter ju inte AE utan AE-1 och AE-1 Program. Och AT-1 och AV-1.

Det är ju lika illa som att kalla 30D för D30, eller vice versa... :)

Bokstaven: A...den första i alfabetet. Resten får man lista ut/ta reda på själv tänkte jag.

Och är det någon som är missnöjd med Canon's val av betekning, byt till nåt' annat kameramärke då :)
 
Re: Re: Re: Canon A modeller

Mats G S skrev:
Bokstaven: A...den första i alfabetet. Resten får man lista ut/ta reda på själv tänkte jag.

Och är det någon som är missnöjd med Canon's val av betekning, byt till nåt' annat kameramärke då :)

Jag funderar lite varför Canon inte kunde bestämma sig för om de skulle använda A för analog eller F för film.
 
Re: Re: Re: Re: Canon A modeller

AFE skrev:
Jag funderar lite varför Canon inte kunde bestämma sig för om de skulle använda A för analog eller F för film.

Dessutom trodde de att T kom efter A..

/magnus (som en gång drömde om en T-90)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.