Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är vi tokiga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det funkar för mig!

Ser att det står det nu!

:)

Fungerar fint för mig..

Fotar bara RAW

Både kört med 300D och 350D

Har precis den modellen..

Kanske kan vara så att den inte stöder vissa RAW format, typ Nikon eller nåt..?

skumt
 
Anders Östberg skrev:
Tack för länken!

"Stödjer ej kopiering av RAW-formats bilder", stämmer det?

Om du är sugen på att prova till din kamera så kan du skicka en RAW bild till mig så kan jag prova om det funkar... (dra in den på CF kortet sen stoppa i CF-kortet i enheten å kpiera...)
 
Vikentij skrev:
Tanken med minneskortet slog mig med...

Men man får väl plats med många bilder på ett halvtbilligt minneskort?!

Fotta i RAW kan man tänka sig vid bröllop, ankor skuter man med JPG. Men till bröllopet släpar folk inte datorer utan det är just till fåglar, svampar och träd...

Stackars de som fortfarande fotar analogt...

Inte? Jag tar med mig datorn på bröllop, gör backup på minneskorten när tid finns eller låter min assistent göra det. Tar oftast laptopen med mig på jobb, ibland för att bilderna måste skickas direkt, ibland för att kolla av så det sitter. Går ner i fotoväskan och väger inte så mkt, fungerar för mig.
 
geronimo13 skrev:
Inte? Jag tar med mig datorn på bröllop, gör backup på minneskorten när tid finns eller låter min assistent göra det. Tar oftast laptopen med mig på jobb, ibland för att bilderna måste skickas direkt, ibland för att kolla av så det sitter. Går ner i fotoväskan och väger inte så mkt, fungerar för mig.

Vad gjorde du för 5 år sedan, dvs innan digitala tekniken var här? Väntade?? =)

Var iväg och köpte Amitech Travel Disk idag. 1500 kr för 40Gb varianten. Det känns tillräckligt med en sådan. Fick iden av Magnus Sandström och efter detta köpet så förstår jag verkligen inte folk som köper 7 Gb minnesmedia i form av CF och sedan köper en snordyr p-2000, eller kör med bärbar.
 
Själv kör ja med en bärbar Powerbook (iofs. gammal som gatan). Har man redan en bärbar så är ju den lösningen klart smidig, å klart billigare än å gå å köpa en pryl till. :)

Nypris på datorn: ca 35000:-
Köpt för 5000:- + trådlöst(500:), ny större disk(1000:), mer ram (800:)

Så den funkar fortfarande till å jobba med om det nu behövs arbetas något med en bild eller så.
 
Senast ändrad:
Vikentij skrev:
...förstår jag verkligen inte folk som köper 7 Gb minnesmedia i form av CF och sedan köper en snordyr p-2000, eller kör med bärbar.
Vet inte hur det är med dina bilder, men jag tycker mina är värda dubbel back up; dels på cf, dels på bärbar eller en Epson.
 
Calle S skrev:
Vet inte hur det är med dina bilder, men jag tycker mina är värda dubbel back up; dels på cf, dels på bärbar eller en Epson.

Där har du ett stort poäng! Tänkte inte på det...

Eftersom jag inte lever på mina fotografier så är inte värdet så högt. Då kan man ju "riskera" att gå miste om de.

Men det är klart, fotar man för att överleva förändras "bilden"...

Fast jag tror att många som släpar med sig datorer till träd och svamp är i första hand pryl/teknik tokiga och inte tänker på backup/säkerhet. Men jag påstår INTE att det är fel. Fritt land, tälta var som hellst...

...med eller utan en bärbar!
 
Senast ändrad:
Olika prylar för olika behov... en persons perfekta lösning behöver ju inte fungera för alla?
 
Vikentij skrev:
Ja, ännu...
I alla fall på foto fronten...
Men jag har en j***a massa annat roligt som räknas =)
jag förstår inte hur du kan tycka att annat än fotoprylar och tillbehör är nödvändigt att ha och dessutom roligt. ;o)
 
Estethia skrev:
jag förstår inte hur du kan tycka att annat än fotoprylar och tillbehör är nödvändigt att ha och dessutom roligt. ;o)

Olika prylar för olika behov... en persons perfekta lösning behöver ju inte fungera för alla?
 
Fotar ganska lite naturbilder, men på senare tid mer modellbilder, och tror knappt jag skulle klarat mig utan den bärbara numera, bra att se vad som funkar och inte funkar med de olika modellerna, delvis för mig, men även för modellen, alltid lättare att visa på en bild vad som fungerar och vad som inte gör det.

Har dessutom vid en del träffar upptäckt att några använder den bärbara som "minneskort", dvs bilderna lagras direkt i datorn, skönt att slippa att tanka över bilderna.....

// Anders
 
Vikentij skrev:
Vad gjorde du för 5 år sedan, dvs innan digitala tekniken var här? Väntade?? =)

Var iväg och köpte Amitech Travel Disk idag. 1500 kr för 40Gb varianten. Det känns tillräckligt med en sådan. Fick iden av Magnus Sandström och efter detta köpet så förstår jag verkligen inte folk som köper 7 Gb minnesmedia i form av CF och sedan köper en snordyr p-2000, eller kör med bärbar.

En del gillar Skoda, andra gillar Rolls-Royce.



/P.L
 
Estethia skrev:
vad sa du? läste jag verkligen rätt? ;o)

Japp! Du läste rätt...

Men jag kan inte föreställa mig att när jag är på en utflykt med familjen och tar ett gäng bilder på de skall ta fram en bärbar och börja greja... Det är väl skilnad på fota för överleva eller fota mest för skoj...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.