ANNONS
Annons

Är vi tokiga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vikentij skrev:
Björn, du menar väl inte att du satt i kyrkan och kontrollerade bilder?! Skulle någon blid blivit kass, t.ex på när fadern leder in bruden, skulle du be dom att gå där en gång till? (lite ironi, ta inte illa upp!!)
jamenvisst. så länge man är där och det är dagen B så kan man göra om det mesta.
efter själva vigseln kan man iscensätta händelser på nytt, om något inte blev bra.
det är betydligt tuffare att komma hem och nästa dag upptäcka att bilderna är oanvändbara.
ett brudpar uppskattar att det finns bilder, även om dom fick iscensättas. iscensatta bilder är bättre än inga bilder alls.
men det är nog snarare porträtten man kollar på plats. för dom är ju så lätta att ta om ifall det behövs.
själv använder jag dock bara laptopen (snart en P2000) som förvaring.
eftersom det är bra att plåta så mycket som möjligt och experimentera på plats för utvecklings skull så är det inte alltid mina 7 gig minnen räcker.
ibland är det skönt att bara ha med sig den ifall att. man vet ju aldrig hur många bilder man kommer behöva ta. är brudparet (eller vad man nu ska fota) extra nervöst och stelt går det naturligtvis åt fler bilder för att värma upp dom.
är inte jag i form så behöver jag själv extra bilder och tid att värma upp.
och att stå å radera på plats.... neee. det tar alldeles för lång tid.
 
Erik Schalin skrev:
Jag förstår inte kommentaren.
Vi slipper hela din frågeställning.

Synd om den som plåtar analogt... Den kan aldrig släpa med sig en dator ut i skogen, han/hon måste taga med sig en stor kodak framkallningsmaskin för att på plats se om bilden blev bra...

Fast det hjälper inte heller eftersom analogfoto inte är så skarp, eller hur var det nu igen:

Estethia skrev:
så stora krav ställer man inte på sin analoga utrustning eftersom den ändå inte kan bli så där riktigt knivskarp.
 
Estethia skrev:
för utvecklings skull så är det inte alltid mina 7 gig minnen räcker.

Christel, 7Gb, plåta JPG... Vi pratar om tusentalls bilder! Är det verkligen sant?? Coolt!
Jag tycker lite mera synd om dig som måste sitta och välja ut de bästa bilderna i efterhand än den som kanske får dras med en halvlyckad bild. De där serietagna bilder är ju så lika varandra att man blir blind efter ett tag...
 
För övrigt så har jag sett bröllopsfoto som inte är alls så kontrastrika (färgmässigt) och som är lite oskarpa mm. Likaså med ankor...
Men för mig är bilden ett verktyg som drar igång en fantasiprocessor i mitt huvud som kommer ändå att anpassa det jag ser till det jag vill se...
 
Vikentij skrev:
Christel, 7Gb, plåta JPG... Vi pratar om tusentalls bilder! Är det verkligen sant?? Coolt!
Jag tycker lite mera synd om dig som måste sitta och välja ut de bästa bilderna i efterhand än den som kanske får dras med en halvlyckad bild. De där serietagna bilder är ju så lika varandra att man blir blind efter ett tag...
jajamen, och det var så himla trist på min analoga tid att det knappt fanns några bilder att välja mellan. så tyck inte synd om mig, jag är gladare nu.
dessutom så tar man några bilder på 6-9 timmar om man plåtar heldagsbröllop. det händer ju lixom rätt mycket under en hel bröllopsdag.
2000 bilder på ett heldagsbröllop är inte svårt att uppnå.
och serietagna bilder? vem sa att det är en massa serietagna bilder? det gör jag bara när den/de jag porträtterar blinkar ovanligt mycket eller när det gäller gruppbilder. får man åtminståne en bild där alla tittar, har man tur. så där sprätter man iväg ganska många bilder samtidigt som man pratar som en galning för att roa folk och få dom att titta in i kameran och inte snacka med varann och samtidigt inte blinka.

skulle jag förresten bara köra en massa serietagningar skulle jag ju inte kunna leverera så många varianter på bilder och det är ju inte bra. nej, jag varierar utsnitt, brännvidd, utgångspunkt, posering osv osv så mycket det går.
det är ju så mycket lättare att variera sig när man ser vad man kan jobba vidare på direkt på plats.
det brukar man inse rätt omgående när man fått testa en bra digital utrustning.

nej, det är så skönt att slippa den slöa, oskarpa och tråkiga analogutrustningen.
på 6 "digitala" år kom jag 50 gånger längre i min fotografiska utveckling än jag nånsin gjorde under 14 "analoga" år.
och då gick jag ändå flera fotografiska utbildningar och var mycket flitig fotograf, under den analoga tiden.
 
Jag tycker att den som vill ska få släpa med sig vad han vill på sina fototurer runt kvarteret eller till Borneo.
 
Vikentij skrev:
Tanken med minneskortet slog mig med...

Men man får väl plats med många bilder på ett halvtbilligt minneskort?!

Fotta i RAW kan man tänka sig vid bröllop, ankor skuter man med JPG. Men till bröllopet släpar folk inte datorer utan det är just till fåglar, svampar och träd...

Stackars de som fortfarande fotar analogt...

Det beror helt på kameran. Jag får plats med ca. 100 bilder på ett 2gb cf kort. (raw format)

Anledning till att skjuta raw har väl knappast med någonting med motivet att göra utan snarar om vad bilden skall användas till.

Själv skjuter jag alltid i raw, kontrollen och mitt "workflow" är anpassat efter det.

Men att släpa med mig en laptop för att tömma mitt cf kort skulle jag nog inte göra.. Har en Epson P-2000 som jag dumpar mina cf kort till.

/Paul L.
 
Vikentij skrev:

Björn, du menar väl inte att du satt i kyrkan och kontrollerade bilder?! Skulle någon blid blivit kass, t.ex på när fadern leder in bruden, skulle du be dom att gå där en gång till? (lite ironi, ta inte illa upp!!)

LOL!
Nej inte riktigt så, men först var det kyrkan och sedan porträttsession. Medan andra minglade med fördrinkar drog jag mig undan och tömde ner minneskorten i datorn och kollade att det fanns material som var användbart från porträttsessionen. Det gav en viss sinnesfrid att kunna kolla det då och jag hade kunnat släpa tillbaka dom för några bilder till om det behövts. Hade blivit svårare att göra om bilderna från kyrkan dock. Hade också nytta av att kunna tömma minneskorten och ha plats för festbilderna som togs sedan.
Men inte skulle jag orka släpa laptopen ut i skogen, men däremot följer den med på semestern som portabelt minne och bildtittare.
 
Wizard skrev:
För att det går?? :)

/Peter

Haha! Ja det klart. Jag och min kompis brukar till exempel ha med oss com-radio(walkie-talkies) med oss ut i skogen även fast vi är med varandra hela tiden. Ju fler prylar med sig ut i skogen, desto roligare.

Nämen allvarligt så är en laptop väldigt användbar att ha med sig. När jag och min kompis var ute på järvafältet använde vi datorn som lagringsutrymme och när vi drog förbi Max för att käka var det bara att koppla upp sig med det trådlösa nätverket och surfa lite.
 
FelixSwensson skrev:
...
när vi drog förbi Max för att käka var det bara att koppla upp sig med det trådlösa nätverket och surfa lite.

Det är inte en fördel, det är ett steg på vägen mot utbrändhet.
Slappna av och ät i lugn och ro istället. ;-)
 
Anders Östberg skrev:
Det är inte en fördel, det är ett steg på vägen mot utbrändhet.
Slappna av och ät i lugn och ro istället. ;-)

Att nöjessurfa = avslappning! Och själva grejen med att koppla upp sig var man än är, tex med telefonen är kul. Jag har egentligen inget behov alls av att koppla upp mig när jag är ute i skogen. Det är bara roligt. :)
 
Vikentij skrev:
Ok... Fanns det USB på dessa? Det var inte heller länge sedan som 10Gb var mycket i en bärbar.
Det är smidigare att tanka via PCMCIA, lika snabbt eller snabbare än USB2 om man kör Delkin Pro. Dessutom slipper man sladdarna.

Men jag kan hålla med ang. frågeställningen. Förr så klarade sig de flesta med ett par rullar 36-rutorsfilm på en dagsutflykt....Jag slösade väldigt mycket i början när jag skaffade digitalt, just "för att jag kunde". Men idag är jag snålare, dels för att jag gillar det sättet att plåta, plus att det blir mindre att ta hand om när jag kommer hem.

Bärbar har jag tagit med mig på diverse reklamplåtningar, men det är en annan sak, tycker jag. Förr använde jag ju Polaroid...
 
Tomasz skrev:
Är det där verkligen sant? Eller finns det villkor som måste vara uppfyllda?
Villkor? Njaaaää...? Det räcker med drivrutirnerna till adaptern, i detta fallet eFilmPro från Delkin. Eller vad menar du?

Generellt; USB tar processorkraft, både 1 och 2. Hemma kör jag FireWire som är smidigare, men det är en annan sak.
 
Jo, jag får bara 0,7 MB/s hastighet i min PCMCIA men
4 MB/s i USB. Har testat med både Lexar och Viking PCMCIA-adapter.
Och processorkraft går det åt minsann, när jag använder PCMCIA-gränssnittet för att kopiera bilder från minneskortet är det lönlöst att försöka göra något annat samtidigt.
 
Tomasz skrev:
Jo, jag får bara 0,7 MB/s hastighet i min PCMCIA men
4 MB/s i USB. Har testat med både Lexar och Viking PCMCIA-adapter.
Och processorkraft går det åt minsann, när jag använder PCMCIA-gränssnittet för att kopiera bilder från minneskortet är det lönlöst att försöka göra något annat samtidigt.
Den här är visserligen en Lexar, men torde vara ungefär samma som min Delkin.
 
Vad prastar alla om??

Varför har ni inte bärbara hårddiskar med minneskortsplats?!

Köpte 40 GB för 1800:- slår allt annat!

Eller är det bara för att ni ska kunna kolla på bilderna ni tar med er en dator?
Jag har ett 512MB CF och ett 256, fotar alltid RAW, när ett kort är fullt är det bara att switcha och ladda ur det andra.

Batteritiden är ca 5 GB å det klarar jag mig på lätt!

Hur som helst...

Mitt råd är: Lämna laptopen ta med bärbar hårddisk!

/ Magnus
 
Re: Vad prastar alla om??

Magnus_S skrev:
Varför har ni inte bärbara hårddiskar med minneskortsplats?!

Köpte 40 GB för 1800:- slår allt annat!

...

Fabrikat, eller rent av en länk?
 
Tack för länken!

"Stödjer ej kopiering av RAW-formats bilder", stämmer det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.