Att vi upplever småbildformatet som den "perfekta kompromissen" beror nog mer på vana (och objektivutbud) än på de fysiska egenskaperna. Det är ju trots allt en återanvändning av ett filmformat, inte framtaget i första hand för sina perfekta egenskaper.
Och tror du det filmformatet blev det mest spridda av en slump?
Att det är exakt 24x36 mm och just 3:2 handlar om en del tillfälligheter, men att ett format ungefär i den storleken har blivit väldigt framgångsrikt beror verkligen inte på någon tillfällighet. Det är verkligen en bra kompromiss mellan för- och nackdelarna med en stor insamlingsyta. Man kan öka ytan ett steg (dvs dubbla den), eller minska den ett steg (halvera den, dvs aps-c) och kompromissen är fortfarande rätt ok. Men ta det ytterligare ett eller par steg i vardera riktningen och kompromissen blir snabbt skev i någon riktning.
Hur många avancerade amatörer och de yrkesfotografer som jobbar med snabba situationer (t.ex. pressfotografer) behöver *verkligen* småbild?
För väldigt många inom denna kategori är den mindre storleken, och den lägre kostnaden, hos APS-C att föredra framför den något bättre bildkvaliteten hos småbild. APS-C är eller kommer att bli tillräckligt bra.
Tja, vilken mindre storlek och lägre kostnad? Vill du uppnå samma bildegenskaper med aps-c är det egentligen bara med ljussvaga zoomar som du får någon meningsfull fördel i form av mindre och lättare objektiv. Med ljusstarka objektiv med hyfsade prestanda blir det i stort sett ett nollsummespel att köra aps-c.
Så snart det blev teknisk och ekonomiskt möjligt att bygga snabba småbilskameror tog de snabbt över hela den professionella sport- och pressfotomarknaden. Det hände inte av någon slump.
Det kommer alltid att finnas yrkesfotografer i mer långsam situationer (t.ex. produktfoto) där extra bra bildkvalitet är värt att betala för (vikt, storlek, pris) och de kommer antagligen att välja mellanformat om utbudet finns.
Jag tror också att det finns en marknad för mellanformat. Med spegelfritt mellanformat slipper man den stora spegeln som en större sensor leder till i en spegelreflexkonstruktion, och därmed alla dess negativa sidoeffekter: en stor spegel är dyrare, långsammare och ger mer skakningar än en liten, så ju större sensor man har, ju större tekniska fördelar har spegelfritt jämfört med spegelreflex.
Men det kommer ta tid att bygga upp ett objektivutbud och med tanke på hur sensortillverkning rent praktiskt går till så kommer det sannolikt ta ett bra tag innan prisskillnaden för att få den större sensorn är proportionell mot de extra prestanda man faktiskt får ut. Vilket gör själva kamerorna dyra, vilket håller nere försäljningen vilket bromsar utbyggnaden av objektivutbudet. Jag säger inte att det inte kan hända, men jag tvivlar på att det kommer vara någon snabb utveckling.
Småbild är en i grunden bra teknisk kompromiss, och tack vare det länge varit en så bra kompromiss så är det formatet desssutom uppbackat av ett enormt objektivutbud.