Photocon
Aktiv medlem
Är ute på resa nu i helgen med min mellanlilla GX-80 och väldigt kompakta lätta m43-objektiv (mindre och lättare än de små smidiga för Fuji och Sony spegellöst).
Inte lika ljusstarkt och kort skärpedjup som småbildsoptik (eller ens APS-C), men hur smidigt och trevligt som helst att resa med!
Hög trevlighetsfaktor på dessa prylar. Sedan blir de ju "kritikfria" i så måtto att förväntningen uteblir att de prylarna ska användas tillsammans med enkilosklumpar till objektiv och däröver.
Precis som mina vänner tycker att min Fuji X-E1 med 18/2.0 är en rasande trevlig kamera av samma orsak förutom dess relativt höga IQ.
En Sony A7 tillsammans med "balanserat rätt objektiv" ger i stort sett samma trevlighetskänsla och en strålande IQ men har fått utökade förväntningar på sig.
En Sony RX1R med fast Zeiss 35/2.0 och därtill FF (434 gram inkl batteri o minneskort) ger för mig den största trevlighetskänslan om vi pratar ren IQ. Ingen förväntar sig att jag ska plåta action i 14 bps med den.
Jag tycker proportions-matchning är viktig. Ovan nämnda är bra matchade eller kan matchas bra. Vill man använda 300/2.8 och hög sekvens så gäller större kamerahus.