J0£L
Aktiv medlem
Ehhh? 300-70 eller.....
Så borde det kunna bli när optiken är maximalt utzoomad .
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ehhh? 300-70 eller.....
Nikon är bäst, på Canon zoomar man ju baklänges.....
Nikon är bäst, på Canon zoomar man ju baklänges.....
Det var ju en sanning med modifikation att nikon d90 skulle var lika bra bra som d300 fast lättare och filmmöjlighet. D300 är för det första byggt helt i metall, ger ljusmätning med äldre gluggar, vädertätad, fler dedikerade knappar och vred på utsidan, snabbare serietagning, större buffert och en mycket mer utvecklad autofokusmodul, har säkert missat något men det är hur som haver en hel del som skiljer kamerorna åt.
... samt Canons trevliga 70-200 f4. Saknas helt hos Nikon av någon outgrundlig anledning
Risken är förstås att man väljer kamera efter vilka kameror duktiga fotografer väljer. Det är förstås möjligt att det finns nån slags kausalitet mellan bra bilder och fotografens kameraval, men jag skulle tro att den är rätt svag.Mitt tips är att titta på bilder folk tar.. Vanligt folk. Och inte superproffs enbart.. Och se vilken kamera genrellt sett du anser tar bäst levande naturliga bilder..
Risken är förstås att man väljer kamera efter vilka kameror duktiga fotografer väljer. Det är förstås möjligt att det finns nån slags kausalitet mellan bra bilder och fotografens kameraval, men jag skulle tro att den är rätt svag.
Ja, den delen invände jag inte emot.Om du läser igen vad jag skrev . vilket du även citerade . Så ser du att jag skrev "vanligt folk" och inte bara profotografer..
Kanske. Kanske inte. Jag har inte sett någon undersökning som visar på det, så tills vidare betraktar jag det som obekräftat.Och tittar man på ett större antal bilder på olika siter så kan nog vem som helst efter en tid´s tittande "se" en skillnad i bildtyp vilket kan skapa en bas för vilken kameras bildtyp man personligen uppskattar mest...
Ja, jag har t.ex. föreslagit att man ska undersöka vilket objektivutbud ett märke har, och använda det som ett (del)kriterium för val.Och märk noga att jag inte pushar för något märke alls här.. Utan jag förhåller mig neutral och berättar om hur jag anser man kanske kan börja sin selektering i stället för utgå ifrån märke som bas enbart...
...
Min poäng i inlägg #28 är att fotografens skicklighet är mycket mer avgörande än kameramärket för en bilds kvalitet.
Hmm Jag säger ju man själv kan göra en sådan undersökning.. Inte läsa andras "undersökningar" då givetvis..För då får man ju inte klart för sig vad som passar en själv bäst heller..
Är faktiskt den enda anledningen till att jag ibland funderar på Canon. Har ingen lust att släpa på 1,5 kg objektiv, 70-200/2,8 !!!
"Tro" var nog ett dåligt val av ord. Jag är givetvis skeptisk till att den av dig föreslagna metoden är meningsfull.Du får givetvis "tro" vad du vill.
Det är det här jag är djupt skeptisk till. Att ett visst märke skulle medföra en viss bildtyp verkar vara mycket osannolikt.Om alla märken vore så exakt lika i bildtyp hade ju detta inte "behövts" eller ens påtänkts..
En sak till. Om du anser "metoden" ha stora brister så kan du ju helt kort påtala vilka dessa brister skulle vara?
AF-S70-300 f4-5,6 är nog alternativet som Nikon anser vara väl så bra som Canon EF 70-200 f4. Vad jag har förstått så är den också i princip lika bra inom samma omfång. Dvs 70-200. Skillnaden i största bländare är inte heller så där direkt stor inom dessa brännvidder. 70-300 är en av de allra bästa "konsumentzoomarna" inom klassen men den beter sig lite som alla andra inom 200-300. Dvs att den tappar lita av skärpan även om det är mindre märkbart än konkurrenterna....Men som sagt mellan 70-200 är den riktigt bra och fortfarande avsevärt bättre än konkurrenterna mellan 200-300...
Testa den trots att den är en "konsumentglugg". Vem vet du kanske blir nöjd trots fel klasstillhörighet