Om vi nu går över till 3 bilder per vecka kanske man orkar bedömma alla bilder.
När det är så många som 180 bilder per dygn som är nya, så tar man de bilder som är extrema åt båda håll, eller bara de bilder som får en att reagera.
Jag försöker alltid vara ärlig och det betyder att det förekommer betyg av alla grader, men en bra bild man blir tagen av, är ju värd att kommentera. Jag försöker sätta betyg efter vad jag kommer ihåg från skolan.
1. Icke godkänt, många fel, eller jag personligen tycker den är dålig (smaken). Något jag skulle lagt långt bak i lådan, eller inte tagit.
2. Bättre än föregående, färre fel, men ev. bra motiv, kunde göras en del jobb på. Smaken spelar roll här också. För klassiskt motiv kan vara en anledning. Ganska ofta förekommande i mitt album, men ligger bland "utsorterade" bilder.
3. Godkänd, inga stora fel, något kunde förbättras. Kanske motivet är tråkigt, men en bra bild i övrigt.
4. Klart godkänd, över medel, bra motiv på rätt sätt (smaken), fattas eventuellt någon liten detalj som kunnat förbättra hela bilden. Kanske inte väcker riktigt mycket "Paahh"känsla. En bild jag skulle vilja tagit själv.
5. Toppklass, om det fattas något så är det en så liten detalj att den är lätt att ha övereende med. Antingen kan bilden vara en bild som man vet är svår att ta, eller väcker starka känslor. Dessa bilder är få i mitt egna album, om det ens finns några alls. Många av dessa bilder är som ett slag i magen, de tar luften ur en.
Det är klart att det kan vara svårt att säga dessa saker, och jag tycker de ska följas av en förklaring om varför jag gett betyget så inte personen ifråga missuppfattar betyget, det kanske bara är smaken och inget annat, det kan ju vara bra att veta när man får en etta. Det är ev. det som gör att man inte orkar genom alla bilder.