Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Varför lägger ni så mycket pengar på en systemkamera och fotar i jpeg?

Varför lägga en massa pengar på en digital systemkamera och sedan inte kunna nåt om digital efterbehandling?
Jag tillhör nog den kategorin som du anser är korkad. Fotar de flesta bilder i JPG och endast i RAW då det är motiv med himmel eller både viktiga låg och högdagrar som vid tex bröllop.
Menar du att du alltid kan se skillnad på bilderna om de är tagna med RAW eller jpg vid samma fototillfälle? I så fall vad blir bättre (skärpa, vitbalansen, dynamiken)?

Hej,

Detta är kanske en diskussion ni vill fortsätta i ett annat forum?

Låt i denna tråd i stället åsikterna och omdömena kring Canon 40D flöda.

MVH
// Henrik J

Danlo skrev:
Det går liksom inte riktigt ihop..?

Det tycker jag absolut det gör!

Visst kan RAW och efterbehandling tillföra en hel del till bilderna, det är det väl inget snack om.

Lika klart är det att du med en DSLR oftast får bättre bilder direkt ur kameran än vad du får med en kompakt.

För det första går det ju att enkelt ställa upp skärpning, kontrast, färger så att resultatet från en DSLR så att det mer liknar den behandling som kompakterna lägger.

För det andra så ger ju en DSLR överlägset resultat vad gäller t ex brus.

Sedan finns det ju en mängd andra fördelar med en DSLR som tex:

Möjligheter att byta objektiv.
Möjlihet till kortare skärpedjup.
Större sökare.
Bättre grepp
Extern blixt.
Snabbare seriebildstagning.
Bättre och snabbare autofokus.

Listan kan säkert fyllas på men flera punkter och slutsaten blir att det finns massor med motiv för att köpa en DSLR som inte har med digital efterbehandling att göra.

Mvh
Anders

Min främsta anledning till att använda en systemkamera är snabbheten i hanteringen, inte bildkvalitén. Till åtskilligt av det jag fotograferar behöver jag inte mer än jpeg med 2,5 megapixel, vilket motsvarar "small" på en 40D. Men jag behöver bilden nu, inte några tiondelar/sekunder senare.

matnyttige skrev:
Menar du att du alltid kan se skillnad på bilderna om de är tagna med RAW eller jpg vid samma fototillfälle? I så fall vad blir bättre (skärpa, vitbalansen, dynamiken)?
När jag köpte en EOS 40D så provade jag att ta några bilder i både JPEG (standardinställningar) och RAW (kameran kan ju spara båda samtidigt).

RAW-bilderna blev så mycket bättre (med defaultinställningar i Canons RAW-konverterare) än JPEG-bilderna (på de flesta, eller alla, av dina ovanstående punkter), så jag brydde mig inte om att försöka ställa in kamerans JPEG-inställningar för att få bättre JPEG-resultat direkt ur kameran. Jag bestämde mig för att bara använda RAW med den här kameran.

Det behövs mer minneskortkapacitet då, men CF-kort är inte speciellt dyra längre, så det kändes inte som ett stort problem.

Alla som tycker att de får dassiga JPEG-bilder ur sin 40D med standardinställningarna har antagligen rätt, och bör prova att fotografera i RAW istället. Det blir mycket bättre och kräver inte att man testar sig fram till en eventuellt bra parameterkombination för JPEG direkt ur kameran.

Utan att ha testat just 40D så håller jag med om att RAW är den referens man bör utgå ifrån då man skall mäta bildresultat. Min Mark III är betydligt sämre i JPEG än i RAW. Speciellt påtagligt blir det när ljuset är dåligt och man kör på högre iso-tal. kameran blir brusigare med JPEG och tolkar färger betydligt sämre. Utomhus kan det vara svårare att se någon skillnad, men möjligheterna till efterbehandling gör det värt att använda sig av RAW, tycker jag. Min gissning är ändå att kamerorna i framtiden kommer ha så pass bra JPEG-lägen att RAW blir överflödigt för många. man är dock inte där idag.

Efter att fått ut en ny efter DOA har jag nu haft den snart en månad och jag är mycket nöjd.

Kommer ta ett tag att bli kompis med alla menyer, men på det stora hela mycket mycket nöjd.

Apropå diskutionerna ovan:

1: jpeg medium direkt ur kameran.

IMG_01582.jpg

2: raw bild via camera raw (som fotograferat)

IMG_01581.jpg

Fotar alltid raw+medium (alt large) men aldrig bara jpg....

Jag vet inte riktigt vad det innebär, men det låter inte upphetsande. Medföljande programvara till 40D ska fungera bra enligt vissa tidningar, men det blir en omväg det med.

growingart.se skrev:
Jag vet inte riktigt vad det innebär, men det låter inte upphetsande. Medföljande programvara till 40D ska fungera bra enligt vissa tidningar, men det blir en omväg det med.

Man laddar ner Adobe DNG converter som är gratis.
Sedan kör man den på sina rawfiler och får dom i DNG format som ACR kan läsa. Det är varken speciellt tidsödande eller jobbigt. Du kör det på ett helt bibliotek med bilder på en gång. Sedan kan du jobba som förut.

Jag har PS elements 5, Kan jag fota i RAW format och öppna dem elememts 5 ?
Har inte testat själv då jag håller på att lära mig kameran.
Och hur ställer jag in skärpan på kameran, har svenska menyer ? Jag har letat efter det men ej funnit var jag ska göra det.

Du ska kunna öppna raw filer från 40D med elements 5, den har samma konverterare som CS3.

Skärpa ligger bland bildstilar i menyerna, du modifierar helt enkelt den bildstil du använder eller skapar en egen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar