Är jag nöjd med min 40D? NEJ!
Har haft min 40D nu i några dagar och knäppt ett par hundra bilder och inte lyckats få vettig skärpa i en enda
JPG med olika styles i kameran, manuell skärpeökning, RAW som efterbehandlats i LightRoom, inte en suck av skärpa. Jag har testat olika uppställningar och olika optik och det ter sig inte som ett fram/bakfokusproblem utan något annat som spökar. Min gamla 20D presterade BETYDLIGT skarpare bilder rätt ur kameran med samma gluggar. Dessutom drar auto-VB (ja, jag är så lat) klart mer åt det gula hållet. Nä, skit helt enkelt. Imorgon blir det DOA på huset och sedan stå utan kamerahus tills de kommer i lager hos min leverantör, vilket tyvärr kan dröja.
Jag tycks inte vara ensam om problemet, t ex här
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=385800&page=4 talas det om personer som fått både två och tre exemplar med oskärpa innan de fått något som presterar skarpa bilder.
Min gamla 20D var också skit vid leverans, hade grotesk bakfokus. Tog 1,5 månader att få det justerat
Hoppas ett utbyte inte tar lika långt tid.
Jag börjar undra vad Canon har för kvalitetskontroll på sina prylar, jag har köpt Canon systemkamera två gånger och båda var kass. Jag kanske skulle stannat kvar hos Minolta eller valt Nikon istället...
/Andreas