Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Knappar under skärmen för lätta att komma åt

Jag har precis tagit kameran ur kartongen och gett mig ut på en första exkursion med kameran runt halsen. Det första jag märker är att den nya positionen på knapparna under skärmen innebär att med kameran hängande i remmen slår knapparna mot jackan och hela tiden tänder skärmen. Ibland ser jag den senast tagna bilden och frågan om jag vill radera bilden eller avbryta.
Lite oroväckande att dessa knappar så lätt aktiveras med kameran hängande. Nån som hittat om det går att låsa just dessa knappar eller finns andra tips på hur man kommer undan detta utan att behöva stänga av kameran varje gång man släpper greppet om den.

/jer.
 
Eventuellt skulle en beredskapsväska kunna hjälpa. Man behöver ju inte använda ovandelen. Så gjorde jag med min EOS 350D. Det finns en beredskapsväska till EOS 20D, EH-17L, som kanske passar på en 40D. Det kan också hända att Canon har gjort en ny för 40D.
 
Jag var jätte nöjd med min 40D enda tills jag upptäckte att det var en död pixel i sensorn, på måndag är det två veckor sen jag skickade tillbaka den, undrar hur lång tid det kan ta... Ska dock få besked imorgon. Tror ni jag får en ny innan jul? Saknar en kamera

Mvh
Johannes
 
Jungleland skrev:
Jag var jätte nöjd med min 40D enda tills jag upptäckte att det var en död pixel i sensorn, på måndag är det två veckor sen jag skickade tillbaka den, undrar hur lång tid det kan ta... Ska dock få besked imorgon. Tror ni jag får en ny innan jul? Saknar en kamera

Någon enstaka död eller het pixel tror jag att man får räkna med. Det är inget problem, man mappar helt enkelt bort den och låter mjukvaran i kameran interpolera fram ett värde.

På 30d så mappar kameran automatiskt bort heta pixlar när man aktiverar sensorrengöring i menyn (vet av egen erfarenhet) och jag skulle tro att det även gäller döda pixlar och att 40d funkar lika dant.

Även om det inte kan göras automatiskt med döda pixlar så kan de säkert fixas snabbt på verkstaden, frågan är bara hur lång kö det är innan de kommer till din kamera.

Prövade du att aktivera sensorrengöring innan du skickade iväg kameran?
 
Re: Knappar under skärmen för lätta att komma åt

Jewster skrev:
Jag har precis tagit kameran ur kartongen och gett mig ut på en första exkursion med kameran runt halsen. Det första jag märker är att den nya positionen på knapparna under skärmen innebär att med kameran hängande i remmen slår knapparna mot jackan och hela tiden tänder skärmen. Ibland ser jag den senast tagna bilden och frågan om jag vill radera bilden eller avbryta.
Lite oroväckande att dessa knappar så lätt aktiveras med kameran hängande. Nån som hittat om det går att låsa just dessa knappar eller finns andra tips på hur man kommer undan detta utan att behöva stänga av kameran varje gång man släpper greppet om den.

/jer.

Jag brukar hänga kameran på axeln, med övre delen vänd mot kroppen så man kommer åt greppet enkelt genom att bara dra bak handen. Om du vänder remmen åt andra hållet så blir det helt fel. Funkar ganska bra, man känner sig som lucky luke när man ser ett motiv och drar upp kameran. Enda aber är att inställningarna kan ändras om man inte stängt av kameran, slutartiden kan ändras när den kameran slår mot kroppen.
 
Med batterigreppet på är detta inget problem alls, då det sticker ut lite utanför kameran, så det skyddar knapparna från oavsiktlig manövrering.
Jag använder alltid BG-E2N på kameran.
 
Jungleland skrev:
Jag var jätte nöjd med min 40D enda tills jag upptäckte att det var en död pixel i sensorn, på måndag är det två veckor sen jag skickade tillbaka den, undrar hur lång tid det kan ta... Ska dock få besked imorgon. Tror ni jag får en ny innan jul? Saknar en kamera

Mvh
Johannes

Jag har en död pixel mitt i skärmen, men de går inte på garantin, de måste typ vara minst 4-6 st, eller 2 som sitter ihop.
Hade de varit på sensorn så skulle det vara en annan sak. För där ska det inte finnas en enda dödpixel! så antingen så lagas väl kameran eller så ska du få en ny!

MVH
Lina
 
Tack för tipset Tomas! Nu blev det så att jag får tillbaka kameran i veckan fast dom har inte hunnit kolla på den än, tydligen upp till 5 veckors kö så här i juletid. Jag ska nämligen resa bort om två veckor och vill gärna ha kameran då. Men jag ska skicka in den efter resan.
 
Jao...

Jodå jag har precis fått hit min 40D ifrån Japan, var som en tidig julafton.

Den verkar stabil, stor, mkt tyngre än min 400d och snabb som attan.
Däremot tycker jag att bilderna är lite mjukare i denna än 400d. Man måste skärpa upp hårdare i Lightroom/PS.

Men så kanske det skall vara...
Är det någon som vet om picture styles påverkar raw bilder, eller är det endast jpg + tumnagel som påverkas?
 
Re: Jao...

athid skrev:
Är det någon som vet om picture styles påverkar raw bilder, eller är det endast jpg + tumnagel som påverkas?

Bara jpg + tumnagel. Inga kontrast- skärpe- eller färginställningar i kameran påverkar rawdatat. Möjligtvis defaultvisningen av bilden i vissa rawvisarprogram. Men datan i sig är orörd.

/jer.
 
Re: Jao...

athid skrev:
Däremot tycker jag att bilderna är lite mjukare i denna än 400d. Man måste skärpa upp hårdare i Lightroom/PS.
Det finns en hel del parametrar att skruva på i kameran om du plåtar JPEG. Det går nog att få till den där stunsiga kompaktkamera-looken om man pillar ett tag. :)

Annars föreslår jag att du provar RAW. EOS 40D är ganska mycket sämre på att konvertera till JPEG än vad Canon Digtal Photo Professional är. Inte bara skärpan utan även upplösningen tycker jag ser ut att bli lite bättre.

Jag har inte jämfört med någon annan RAW-konverterare, men jag skulle inte tro att t.ex. Adobe Camera Raw eller Capture One är sämre (det senare har jag skaffat och ska snart prova lite).
 
Jag fotar i raw, men upplever att jag får dra på lite mer skärpa på 40d bilderna än vad jag behöve med 400d, men det kanske bara är inbillning... Nöjd är jag iaf :)
 
Kombinationen JPEG/RAW är förträfflig

Det som är himla bra med 40D är att man kan välja vilken storlek på JPG-bilden när man kombinerar med RAW.

För mig räcker "Small" med bättre kvalitet så blir JPeg-bilderna lagom för skärmvisning och lagom stora utskrifter och man har samtidigt RAW-filerna till bilder som man vill efterbehandla och för arkivering. 10% jämfört med RAW-filens bildstorlek tar en "Small" med hög kvalitet" så det gör ju inte så mycket och dess 1936x1288 räcker fint för 10x15cm utskrift med dryga 300 ppi. Sen ställer man in lagom skärpa och jag tycker faktiskt att näst högsta inte är så dumt (6) i standardprofilen.

Riktigt fint är det att RAW blir orörd när man justerar JPEG-intällningarna men det ska ju vara så.

Nu slipper jag mycket arbete eftersom jag annars brukade köra ner till just detta format från RAW eftersom jag inte hade samma valmöjligheter på JPeg i 400D.

Detta gäller ju för all around-bilder som blivit "perfekta" från början men det är inte så sällan man vill skärpa med specialverktygen i Lightroom eller Camera Raw för bättre resultat på brusigare bilder. Eller att man vill justera exponering, skuggorna eller högdagern. Så vi måste nog alltid ha med RAW-filerna parallellt så vi inte står där efteråt och behöver ångra oss.

Vem vill vara utan sina "negativ"?

Mvh.
 
Jag tror dammborttagningen fungerar

Jag har tvivlat på att det där sensorskakandet egentligen gör någon nytta. Men nu efter fem månader utan damm på sensorn trots flitig användning har jag ändrat mig.

Inspekterade med en sån där sensorlupp idag och det fanns inte en enda partikel på sensorn trots att jag aldrig gjort något åt den. Min 5D har jag blåst ur och putsat med statisk pensel flera gånger under samma tid för att det varit damm i den.
 
Efter två dagars användning hade jag en tydlig tuss på sensorn, såg jag på en bild där jag fotograferat ett flygplan som flög förbi. Skräpet syntes tydligt mot den jämnblå himlen (nä, det var inte i Sverige). Det var ju ganska ljust också, så bländaren var väl klart ganska liten.

Efter två körningar av dammskaket med manuell start, alltså inte startat av att kameran sattes på eller stängdes av, var tussen försvunnen. Manuellt startat dammskak går längre tid än det automatiska.

Så visst fungerar det. Sen finns det säkert klibbigt skräp som inte går att skaka bort, men det är ju en annan sak. Någon nytta gör det i alla fall.
 
LinaRonnquist skrev:
Microsoft har ett program som heter RAW images thumbnail wiver eller något sådant.
Alltså förhandsgranskning. Det fungerar på mina RAWfiler från 350n men inte 40n men båda är .CR2 filer, det kanske inte fungerar till 40Dn?

har inte läst längre fram, så din fråga är säkert redan besvarad. men jag gör ett inlägg iaf!

gå in på www.canon.se och titta på support filerna för 40D, ska finnas en RAW codec där, då får du upp dom som thumbnails i windows

(jag använder vista, och det funkar perfekt)
 
Jag provade 40d och hur många rawbilder jag kan ta i högfartsläge dvs ca 6 bilder i sekunden utan att kameran viker sig, 8-9 bilder sedan måste kameran buffra. Vad jag förstår så säger Canon 17 raw bilder .
Provade jpg large. även där viker sig kameran=måste buffrra till minneskortet efter fåtal bilder.
Testade en annan 40d , denna uppträde exakt likadant.
Är det något jag har missat?
Tänkte ha kameran med som backup i Sydamerika
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.