Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Titta på nyanserna i den vänstra som är raw.
Bilden kan framkallas ljusare om så önskas, på min skärm ser det bra ut.
Mikael
 
macrobild skrev:
Titta på nyanserna i den vänstra som är raw.
Bilden kan framkallas ljusare om så önskas, på min skärm ser det bra ut.
Mikael

Jo det ser bra ut...Så ser INTE min ut... Ska se om jag kan hitta en RAW så får ni se... Man bli mörkrädd... finns typ inga röda pigment i bilden :(
 
Jag får inte till skärpan riktigt,
Hur ska man ställa in skräpan (i parametrarna)?

Jag använder 50/1.8 som mest.

Någon som har något program som gör att man kan se RAW filerna från 40Dn? Jag kan se mina RAWfiler från min 350.
 
LinaRonnquist skrev:
Jag får inte till skärpan riktigt,
Hur ska man ställa in skräpan (i parametrarna)?

Jag använder 50/1.8 som mest.

Någon som har något program som gör att man kan se RAW filerna från 40Dn? Jag kan se mina RAWfiler från min 350.

Du fick väl med DPP från Canon när du köpte kameran?

Själv använder jag Lightroom 1.2 som också klarar RAW filerna från 40D.

Om du fotar i RAW så spelar inte kamerainställningarn någon roll för skärpan i RAW filen.



mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Du fick väl med DPP från Canon när du köpte kameran?

Själv använder jag Lightroom 1.2 som också klarar RAW filerna från 40D.

Om du fotar i RAW så spelar inte kamerainställningarn någon roll för skärpan i RAW filen.



mvh
Anders

Ja det fick jag, men jag använder helst inte det.
Jag har Photoshop CS3 och Camera RAW 4.2.

Okej. För fotar i både Jpg och RAW, och jpg filerna är ju hemska.

och med AWB så blir de jätte gulaktiga.
 
LinaRonnquist skrev:
Ja det fick jag, men jag använder helst inte det.
Jag har Photoshop CS3 och Camera RAW 4.2.

Okej. För fotar i både Jpg och RAW, och jpg filerna är ju hemska.

och med AWB så blir de jätte gulaktiga.

Med Camera Raw 4.2 skall det väl gå att läsa RAW-filerna från 40D?

Jag tycker inte JPG-bilderna blir hemska från en 40D. Vitbalansen funkar ganska OK för mig men fotar jag i glödlampsljus så blir det som du säger ofta gulaktigt om man kör i auto-läget.

Jag tycker att 40D beter sig ganska lika med 350D/400D både vad gäller vitbalans och skärpa.

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Med Camera Raw 4.2 skall det väl gå att läsa RAW-filerna från 40D?

Jag tycker inte JPG-bilderna blir hemska från en 40D. Vitbalansen funkar ganska OK för mig men fotar jag i glödlampsljus så blir det som du säger ofta gulaktigt om man kör i auto-läget.

Jag tycker att 40D beter sig ganska lika med 350D/400D både vad gäller vitbalans och skärpa.

Mvh
Anders

Ja det är inga problem med det.
Det hjälper inte särskilt mkt om man ställer in vitbalansen på glödlampa heller.

Mina Jpg bilder blev hur oskarpa som helst.

// Lina
 
AFJ skrev:
OK, jag tyckte du skrev att du inte kunde se dina RAW-filer? Så vari ligger problemet? Om du fotar RAW så kan du ju själv välja skärpa och vitbalans.

Mvh
Anders

Microsoft har ett program som heter RAW images thumbnail wiver eller något sådant.
Alltså förhandsgranskning. Det fungerar på mina RAWfiler från 350n men inte 40n men båda är .CR2 filer, det kanske inte fungerar till 40Dn?
 
LinaRonnquist skrev:
Det fungerar på mina RAWfiler från 350n men inte 40n men båda är .CR2 filer, det kanske inte fungerar till 40Dn?
Den senaste versionen jag kan hitta av RAW Image Thumbnailer and Viewer är daterad 2005-12-16. Där nämns 5D (lanserad augusti 2005) som den senaste Canon man lagt till stöd för.

Gissningsvis fungerar det också med 30D (lanserad februari 2006) p.g.a. dess likhet med 20D men det är osannolikt att det funkar med kameror som lanserats efter det.
 
P.R. skrev:
Den senaste versionen jag kan hitta av RAW Image Thumbnailer and Viewer är daterad 2005-12-16. Där nämns 5D (lanserad augusti 2005) som den senaste Canon man lagt till stöd för.

Gissningsvis fungerar det också med 30D (lanserad februari 2006) p.g.a. dess likhet med 20D men det är osannolikt att det funkar med kameror som lanserats efter det.

Okej. Vet någon något annat program?

// Lina
 
Hejsan!
Jag har inte provat min 40D allt för mycket än men jag är positivt överraskad.
Kameran ligger fint i handen och den känns proffsig. Jag har bara en 300D att jämföra med och jag är amatörfotograf men för mig är den ett rejält kliv upp.

Jag fotar i RAW+M JPEG. Jag använder en egen picture style: Sharpness 7, Contrast 0, Saturation -1 och Color tone 0.
Tycker jag får bra jpeg bilder då.
Använder i 95% av fallen RAW bilden men vill snabbt kunna skriva ut en schysst jpeg utan att behandla den i datorn om jag får lust.

Har lagt upp en bild på min fotoblogg som jag tog på skoj när jag testade kameran. De andra bilderna är tagna med min förra kamera (300D)
http://www.hedinmedia.com

// Erik
 
Hej,

Jag skrev precis i en tråd om Canon 40D vs Nikon D80. Har precis bytt från just Nikon D80 till Canon 40D och eftersom denna tråd skall handla om Canon 40D så väljer jag här att skriva om mina intryck av just 40D'n.

+ Snabb
+ Ruskigt snabb (6,5 bps)
+ Snabb autofokus
+ Korrekt autofokus
+ 14-bitars RAW
+ Gedigen
+ Korssensorer på alla 9 autofokuspunkter borgar för mer exakt autofokus
+ Bra menyer, t ex "MyMenu"
+ LiveView, begränsat användningsområde men roligt ibland
+ Fingret på avtryckaren ligger skönt
+ Trevlig skärm
+ ISO-talet i sökaren
+ Mycket bra bilder upp till ISO 1600 (ISO H/3200 är OK)
+ Bra topdisplay
+ Väldigt prisvärd (10 800 SEK)
+ Bra begagnatmarknad, både för hus och för optik
- Ingen exakt batteriangivelse. Hur mycket är kvar av batteriet?
- Mindre smidigt att byta autofokuspunkt (joysticken ligger lite snävt placerad baktill)
- Sämre Auto-ISO än Nikon
- Går inte att köra RAW i basiclägena (uselt av Canon)
- Mindre sökare än t ex Nikon D80
- Mindre autofokuspunkter än D80n, bara 9, men alla är korssensorer (mer exakta)
- Lite väl små och tätt intilliggande knappar under skärmen, tur att man inte använder dem så ofta
- Mindre skönt batterigrepp, sitter dock ordentligt
- Vid kraftigt underexponderade bilder i ISO 1600/3200 kan vertikala streck uppstå

Är jag nöjd? Ja. Inget utropstecken efter Ja, men med tiden så blir jag nog mer bekant med kameran och uppskattar resultatet mer än att jämföra funktioner, ergonomi och annat - men det är ju viktigt också. Hur som haver, för priset (10 800 ungefär) tvivlar jag på att det finns en kamera som kan prestera som 40D'n gör.

Se gärna jämförelserna jag i hockeysammanhang gjort mellan Nikon D80 och Canon 40D på SIO 1600.

http://www.henrikj.se/temp/d80_vs_40d_iso_1600_1.jpg

http://www.henrikj.se/temp/d80_vs_40d_iso_1600_2.jpg

För en min kompletta redogörelse mellan Canon 40D och Nikon D80, vänligen besök:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=84921#post1036578

MVH
// Henrik J
 
Funderingar

Hittills har jag funnit dessa saker jag skulle vilja ändra på:

En AF-ON på batterigreppet också. Jag förstår inte varför det nödvändigtvis skulle vara bakåtkompatiblet med de kameror som inte har AF-ON.
Högre upplösning på displayen, så man kunde använt den stora ytan till bättre bildbedömning, utan att zoom in så mycket.
En strömbrytare som går att manövrera utan pincett.

De tre punkterna är ju hårdvara, så det lär inte hjälpa hur mycket jag än gnäller.

En möjlighet att välja om C1-C3 ska återgå till de lagrade inställningarna när kameran går till viloläge eller ej. Jag vill ha en CF, där man kan ställa att de ska fungera som nu, eller där de ska behålla de ändringar jag gör, så längre ratten står kvar på samma Cx-läge. Om jag har en viss inställning, men just idag vill köra allt utom ISO likadant, kanske för att de är ovanligt mörkt ute, då vill jag kunna ändra detta ISO, utan att behöva göra det varje gång kameran går i dvala. Dock vill jag inte lagra ändringen, för jag tror att den bara är intressant idag. Som det är nu får man ställa sovtiden på 15 minuter, eller så, för att vara säker på att man pillat på kameran innan den ställer tillbaka sig igen. Det fungerar ju, men äter batterier i onödan.

När man kör runt i menyerna kan man använda båda hjulen, SET och MENU. Eller så kan man ersätta både hjulen och SET med joysticken. Dock måste man fortfarande använda MENU för att backa ur en meny. Jag skulle vilja ha diagonalt upp till vänster som EXIT, när jag hoppar runt i menyerna. Då hade det gått att manövrera allting med ett reglage, utan att förstöra funktionen med hjulen, för den person/de tillfällen där det känns bäst.
 
Jag ska försöka att inte få ett utbrott.. men här kommer några frågeställningar:

Varför lägger ni så mycket pengar på en systemkamera och fotar i jpeg?

Varför lägga en massa pengar på en digital systemkamera och sedan inte kunna nåt om digital efterbehandling?

Folk får självklart köpa precis vad de vill för sina pengar, men jag undrar hur de tänker:

"Hm, jag skulle få mycket bättre bilder med en kompaktkamera eftersom jag tänker fota i jpeg och tror på myten om "bra bilder direkt ur kameran".
"Dessutom kan jag ingenting om digital efterbehandling"

"Ah, självklart ska jag ha dslr!"

Det går liksom inte riktigt ihop..?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.