Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
En trevlig finess på 40D att man kan ändra alla C.Fn. inställningar för extern blixt direkt från kameran. Trodde att det fungerade bara med EOS-1D.
 

Bilagor

  • 580exii.jpg
    580exii.jpg
    80 KB · Visningar: 2,823
Jag tror nog blir nöjd

Försökte mig på lite flygplansfoto idag. Blev väl inget som man lägger upp på Airliners.net men kul med nya kameran var det.
AI Servo verkar funka rätt bra. Hastigheten 6,5 bilder/s + större buffert känns mycket bra
Körde med ISO 640 för att få lite korta tider och jag tycker att det blev helt OK
 
Visst är det suddigare

Vid betraktelse i 100% är bilderna från 40D klart mindre skarpa än med 20D. Tror att orsaken är fler pixlar (högre förstoringsgrad vid 100%) samt ett annat AA-filter. Det är nog bara att man får skärpa bilden lite mera - inget konstigt med det. Får testa mera nästa helg.
 
Alex Freeman skrev:
En trevlig finess på 40D att man kan ändra alla C.Fn. inställningar för extern blixt direkt från kameran. Trodde att det fungerade bara med EOS-1D.
Jag är nyfiken på vilken blixtmodell du använder.
Själv har jag 580EX och får bara ett felmeddelande när jag försöker få upp Custom functions på blixten via kameran. "Den här menyn kan inte visas. Inkompatibel blixt eller avstängd blixt", står det.
 
Jimsan skrev:
Jag är nyfiken på vilken blixtmodell du använder.
Själv har jag 580EX och får bara ett felmeddelande när jag försöker få upp Custom functions på blixten via kameran. "Den här menyn kan inte visas. Inkompatibel blixt eller avstängd blixt", står det.

Hej,
det är 580EX II som jag använder.
MVH
Alex
 
Okej.
Synd att det inte funkar på min "gamla" modell.
Men å andra sidan så ändrar man inte inställningarna speciellt ofta ändå.
 
Re: Visst är det suddigare

Tonyeagle skrev:
Vid betraktelse i 100% är bilderna från 40D klart mindre skarpa än med 20D. Tror att orsaken är fler pixlar (högre förstoringsgrad vid 100%) samt ett annat AA-filter. Det är nog bara att man får skärpa bilden lite mera - inget konstigt med det. Får testa mera nästa helg.

Utöver att bilder från 40D ser inte alls lika skarpa som från 20D vid 100% förstoring undrar jag om någon upplever att det är färre detaljer som framträder på bilder från 40D trots 2Mpix till?

MVH
Alex
 
Fick min igår och visst sjutton är det en stor skillnad jämfört m 350D som har varit mitt läroverktyg!

Har inte hunnit testa så himla mycket ännu men handhavandet och känslan är väldigt bra!
 
Ja, jag är nöjd!
Upp från 20/30D tycker jag ha fått en exactare ljusmätning och bättre AF. Brus vis ISO 800 är betydlig mindre störande enn på 30D. Sökaren är mkt. bra, men jag kör endå KPS 1.35X....som att kika i en EOS 3.

AF-servo med 200/2.8 och 300/4, even med TC 1.4X är en annan och bättre värld.

Jag har dog en liten backfocus (ca. 3mm)på alla mina gluggar som har varit spot on på de andra husen. Jag har frågat Canon, via säljaren, vad göra/vem betala, men blir inte förvånat om svaret dröjer.......

I dag är jag glad :)

/Erik J
 

Bilagor

  • 99.gif
    99.gif
    636 bytes · Visningar: 2,193
Det brukar gå skicka husen direkt till Infocare och få fokus justerad på garantin. Prata med dem (eller annan verkstad) om återförsäljaren dröjer.
 
Anders74 skrev:
Det brukar gå skicka husen direkt till Infocare och få fokus justerad på garantin. Prata med dem (eller annan verkstad) om återförsäljaren dröjer.

Ja jag håppas det. Några av objektiven är tidigare justerad till RCC's referenshus och är bra på EOS 3, 30, 20D, 30D. Gamla 3'an kommer jag fortsätta använda.
3mm back är ju inte mycket, men nog vid macro-foto.
/Erik J
 
Fick med 40D igår och bildmässigt är jag nöjd.

Att blixten inte tänder är dock inte riktigt lika roligt.

15.000:- och det första som händer är att man får dra iväg den till verkstad för rep eller doa när man väntat på den i en månad...

Suger :(
 
SKÄRPAN & RÖDA I RAW

Jag har haft problem med att RAW bilderna återger inte RÖDA färgen korrekt utan vattnar ur den... Någon annan som upplevt det?

Sen skärpan blit jag lite sur på att den blir för "mjuk" den vill sig inte riktigt...
Är det fel på mig? Eller kameran...
 
Re: SKÄRPAN & RÖDA I RAW

Hellberg skrev:
Jag har haft problem med att RAW bilderna återger inte RÖDA färgen korrekt utan vattnar ur den... Någon annan som upplevt det?

Sen skärpan blit jag lite sur på att den blir för "mjuk" den vill sig inte riktigt...
Är det fel på mig? Eller kameran...

Det röda kan jag också uppleva ibland. Det är dock lite märkligt. Jag fotade t ex röda paprikor hemma i köket och tycker att färgerna blir perfekta med default inställningarna. Sedan gick jag ut och fotade familjens röda Skoda och då tycker jag att den röda färgen blir mot det oranga. Det är dock lätt att fixa genom att dra lite i kontrollerna.

Jag har rätt så nyligen börjat med att fota i RAW och först kändes det som "fusk" eller "onödigt" att behöva hålla på och justera hit och dit men nu tycker jag det bara är kul och helt acceptabelt att behöva fixa liet med bilderna.

Skärpan har jag inte upplevt som något problem. Jag kör med Lightroom och där låter jag oftast skärpan stå på default. Däremot gillar jag att addera lite "Clarity", runt 40-50% brukar bli bra.

Jag tycker min 40D beter sig rätt lika min 400D när det gäller exponering, färger och skärpa.


Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.