Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
aik_putte skrev:
Jag har alltid bildläget Serietagning H inställd på min så att jag kan ta många bilder snabbt men den här veckan så har det hänt ca 2-3 gånger att när jag hållt in avtryckaren så har den slutat vid 1 bild som om inställningen har ändrats till endast en bild, det har som sagt hänt väldigt sällan men det hjälpte inte att stänga av och sätta på den igen och det var inte jag som hade råkat ändra det.

Kan säga att det hände när jag var i Östersund och Söderhamn då det var ca -10 grader och jag vill inte tänka på vad som kan hända i Jokkmokk nästa vecka...

Har någon annan fått det problemet?

Om du råkar slå över till gröna rutan (full automatik) så ändras det till enbildstagning.
 
Jag har haft min 40D i Eilat i öknen där det är 35 grader varmt och i Arjeplog där det är lika kallt nästan. Min 40D har inte missat en ruta, men det har jag.
Utan att rikta mig åt något annat håll än inpt så upplever jag till och från saker med mina kameror som inte är så bra. Sedan kan det hända att jag upptäcker att om jag gör på ett annat sätt så fungerar det. Då drar jag slutsatsen att det är jag som bör bytas ut; inte kameran! Det är lätt att skylla på andra(annat).
 
hornavan skrev:
Jag har haft min 40D i Eilat i öknen där det är 35 grader varmt och i Arjeplog där det är lika kallt nästan. Min 40D har inte missat en ruta, men det har jag.
Utan att rikta mig åt något annat håll än inpt så upplever jag till och från saker med mina kameror som inte är så bra. Sedan kan det hända att jag upptäcker att om jag gör på ett annat sätt så fungerar det. Då drar jag slutsatsen att det är jag som bör bytas ut; inte kameran! Det är lätt att skylla på andra(annat).

Fattar inte riktigt vad du menar?
Jag är yrkesfotograf sedan 1984 och min Canon utrustning har falerat mer än min Nikonutrustning på senare tid.Canon har jag använt brevid Nikon sedan 5d kom ut.
Visserligen har jag kört dyra kameror som d1x , d2x samt billiga d70 och dessa kameror har aldrig falerat/slutat att fungera när jag har rest jorden runt för arbete.
Vad menar du??? När en kamera inte pallar med fuktigheten i regnskogen som 40d?? Lägger av.
Jag är idel i öra vad du kan komma med för slutsatser, samt vilka referenser har du? Nikon , Canon??? Jag har båda, vilka har du?
Mikael
 
Senast ändrad:
Mikael Risedal. Trådens fråga är:
Är du nöjd med din 40D?

Ja, jag är mycket nöjd med min 40D. Den har fungerat både i ökenklimat och arktiskt vinterklimat utan några som helst problem.

Jag har varit fotograf (yrkes) i 40 års tid och jag äger för närvarande en 1d mk 3, en 5D och en 40D.

Vad exakt är det som du inte förstår?
Under åren har jag jobbat med, Pentax, Nikon, Minolta, Olympus, Hasselblad, Mamiya, Rollei samt Canon. Räcker det som referens för att jag skall få tycka något?

Jag har bott i Sverige, Sydafrika och Israel. Jag har rest i stort sett hela världen, utom Syd- Amerika. Är det några fler referenser jag behöver för att få vara nöjd med en kamera som du tydligen haft problem med.

Min kamera pajade i somras när jag lämnade den i regnet på gården några dagar. Men det skyller jag inte på kameran.
 
Re: 300 + 1,4

Tony, betyder det att du inte skulle rekommendera denna kombination för flygande fåglar? Av det jag läst tycker folk så olika, en del verkar jättenöjda, andra tycker att konvertern slöar ner autofokusen för mycket osv.
Jag har sån beslutsvånda!
Lars

Tonyeagle skrev:
Svar till Lars: Jag använder 300/4,0 + 1,4 extender.
 
Jag har en kommentar vilken är redovisad tidigare, 40d la av i över en dag pga fuktigt klimat, körd och hanterad på samma sätt som 5d.

Jag missförstod dig,jag trodde du menade att 40d strejk berodde på annorlunda förfarande av mig.
Sorry

Mikael
 
40d strejkade pga hög luftfuktighet (vilket 5d ej gjorde)
Fukt kröp bla in under täckglaset, ett dygn senare fungerade kameran åter efter att ha torkat upp.
Mikael
 

Bilagor

  • fukt.jpg
    fukt.jpg
    23.9 KB · Visningar: 1,072
Jo då

300 + 1,4 extender är en mycket bra kombo för flygande fåglar så visst rekomenderar jag gärna den. Mitt problem är väl att jag blivit bortskämd med den grymma AF:en hos 1D MKII. AF hos 40D är bra, mycket bättre än hos min 20D men jämfört med Af hos proffskamerorna så är det mycket att önska.
 
Vad jag förstått så är inte 5D vädertätad överhuvudtaget och 40D ska delvis vara det.

Det jag är intresserad av är om du Mikael kommer klaga hos Canon? Det är själva svaret från dem som jag är intresserad av med tanke på att 40D har vädertätning som försäljningsargument men inte 5D.

/Benny
 
Allt som är hermetiskt tillslutet behöver ett dräneringshål där kondensvattnet kan rinna ut. Det är inte alltid tätningar är enbart av godo. Dessutom är det ju inte displayskyddet de satt packningar på, utan batteri- och kortlock.
Kanske limningen av skyddsglaset var felaktig?
 
BempaS skrev:
Vad jag förstått så är inte 5D vädertätad överhuvudtaget och 40D ska delvis vara det.

Det jag är intresserad av är om du Mikael kommer klaga hos Canon? Det är själva svaret från dem som jag är intresserad av med tanke på att 40D har vädertätning som försäljningsargument men inte 5D.

/Benny

Jag kommer att ta upp det med Canonfolket när jag träffar dom, men nu är kameran byggd som den är.
Jag har förutom i djungeln haft mycket glädje av 40d speciellt med 17-55 som jag tycker har ett fantastiskt bett. Skärper man dessutom upp 40d bilderna rätt så är skilnaden liten mellan den och exv 5d tillsammans med 24-70 som jag inte upplever har lika bra kontrast.
40d är dessutom rappare/roligare.
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag kommer att ta upp det med Canonfolket när jag träffar dom, men nu är kameran byggd som den är.
Jag har förutom i djungeln haft mycket glädje av 40d speciellt med 17-55 som jag tycker har ett fantastiskt bett. Skärper man dessutom upp 40d bilderna rätt så är skilnaden liten mellan den och exv 5d tillsammans med 24-70 som jag inte upplever har lika bra kontrast.
40d är dessutom rappare/roligare.
Mikael

Hur skärper man upp den "Rätt"? eller ja, bilderna.

MVH
Lina Rönnquist

edit: stavfel
 
40d har ett annat aa-filter än exv 30d och ger något mjukare resultat/ bilder. Uppskärpningen får du prova dig fram till beroende på bildstorlek,vad motivet innehåller etc och vad du skall ha bilden till , tryck, utskrift eller web.

Mikael
 
macrobild skrev:
40d har ett annat aa-filter än exv 30d och ger något mjukare resultat/ bilder. Uppskärpningen får du prova dig fram till beroende på bildstorlek,vad motivet innehåller etc och vad du skall ha bilden till , tryck, utskrift eller web.

Mikael

Okej. Då förstod jag hur du menade :)

MVH
Lina Rönnquist
 
20D vs 40D

Är det någon som har lite tips om hur man får sin 40D att leverera jpeg i klass med 20D.
Jag tycker att jpeg från 20 D, med dess 2 parameterinställningar, för det mesta inte behövde mycket efterarbete.
Så är det någon som vill dela med sig av inställningstips för 40D är jag tacksam.
 
Re: 20D vs 40D

Enicar skrev:
Är det någon som har lite tips om hur man får sin 40D att leverera jpeg i klass med 20D.
Jag tycker att jpeg från 20 D, med dess 2 parameterinställningar, för det mesta inte behövde mycket efterarbete.
Så är det någon som vill dela med sig av inställningstips för 40D är jag tacksam.

Hej!
Vet inte vad du har för problem och jag kör bara rå-format men 40D behöver nog lite mer uppskärpning än 20D. Se Mikael Risedals inlägg ovan.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.