ANNONS
Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är jag nöjd med min 40d?
NJA
Kameran packade ihop totalt i Igauzo där det råder djungelvärme, och fuktighet mitt i Sydamerika.
Min 5d fungerar utan anmärkning.
Så så j..... bra är inte den sk vädertätningen vad det gäller 40d.
Hälsningar Mikael

Bilagor

• igusazo01.jpg
    igusazo01.jpg
    32.5 KB · Visningar: 666
macrobild skrev:
Är jag nöjd med min 40d?
NJA
Kameran packade ihop totalt i Igauzo där det råder djungelvärme, och fuktighet mitt i Sydamerika.
Min 5d fungerar utan anmärkning.
Så så j..... bra är inte den sk vädertätningen vad det gäller 40d.
Hälsningar Mikael
Tror nog bara du har fått ett dåligt exemplar som lagt av av annan anledning. Knappast pga. "vädertätningen".
Edit: Jag vet inte om du hårdtestar kameran eller ej men mer än lite omkring-flygande väta skall den tåla. Min 20D var med i filippinska jungler 18månader totalt och fungerar än idag problemfitt. Vore konstigt om 40D konstruktion med "vädertätning" skulle vara en sämre konstruktion.
Mvh Thomas

Senast ändrad:
Vet inte riktigt om jag är riktigt nöjd med min 40D än, har haft problem med Error 99 ett tag i början, har dock inte fått det på ett tag nu så det har nog ordnat sig.

Sen ibland när jag använder min Soligor DG-420 Z -blixt så stänger sökaren av sig, autofokus slutar fungera och det går inte ta några bilder. Det konstiga är att den fungerar i Liveview-läget samt att menyer mm. fungerar.

Allt blir bra igen när jag plockat ut batterierna och minneskortet.

Någon som känner igen detta problem?

Kameran klarade inte samma strapatser som 5d i mitt fall.
Kameran la av, fungerade inte ,LCD kunde inte ses för fukt innanför täckglaset osv, efter ett dygn och torka fungerar den igen.

Det är nog inte mitt ex som avviker, utan kameran pallar inte för den luftfuktighet som råder här i djungeln.
Mikael

Min 40D har hakat upp sig några gånger. Verkar ske särskilt när jag monterar den på stativ. Kanske stativmontaget bänder i batterigreppet, så att den blir konfys av det. Tar jag av greppet, sätter batteriet i kameran, startar så (allt OK) och sen sätter på greppet igen, är det inga problem.

Glappande vertikalgrepp var ett frekvent fenomen på EOS 20D, och vertikalgreppet till EOS 40D är ju samma konstruktion (förutom lite tätningar vid batteriluckan).

Jag är inte ett dugg förvånad om även det nya greppet glappar.

Jag har alltid bildläget Serietagning H inställd på min så att jag kan ta många bilder snabbt men den här veckan så har det hänt ca 2-3 gånger att när jag hållt in avtryckaren så har den slutat vid 1 bild som om inställningen har ändrats till endast en bild, det har som sagt hänt väldigt sällan men det hjälpte inte att stänga av och sätta på den igen och det var inte jag som hade råkat ändra det.

Kan säga att det hände när jag var i Östersund och Söderhamn då det var ca -10 grader och jag vill inte tänka på vad som kan hända i Jokkmokk nästa vecka...

Har någon annan fått det problemet?

Af ej OK

Efter att ha kört min 40 D i chile under en månads tid kan jag bara säga att jag är något missnöjd med AF (trots kraftiga förbättringar gentemot 20,30D) Nästa gång det är dags för långresa åker mkII:an med trots extra avgifter för handbagagets vikt (i värsta fall). Allt för många action/fågelbilder blir oskarpa för att jag ska vara nöjd. Trodde i min enfald att det som såg bra ut på hemmaplan (under kända premisser) skulle gälla också i okända miljöer. (Är man dum ska man lida). I fortsättningen hänger alltid den grymme med.

PS som tur var fick jag i alla fall tre skarpa exponeringar på Royal albatros!

Förhandstitt

Här kommer den. Blir väl lite mera så småningom i något album.

P.S nästan 3,5m mellan vingspetsarna!!!

Bilagor

• royal1_fs.jpg
    royal1_fs.jpg
    57.3 KB · Visningar: 744
Re: Af ej OK

Vad använde du för tele? Jag funderar själv på 40D + 300/4 & 1.4x-konverter för fågelfoto.

/Lars

Tonyeagle skrev:
Efter att ha kört min 40 D i chile under en månads tid kan jag bara säga att jag är något missnöjd med AF (trots kraftiga förbättringar gentemot 20,30D) Nästa gång det är dags för långresa åker mkII:an med trots extra avgifter för handbagagets vikt (i värsta fall). Allt för många action/fågelbilder blir oskarpa för att jag ska vara nöjd. Trodde i min enfald att det som såg bra ut på hemmaplan (under kända premisser) skulle gälla också i okända miljöer. (Är man dum ska man lida). I fortsättningen hänger alltid den grymme med.

PS som tur var fick jag i alla fall tre skarpa exponeringar på Royal albatros!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar