Mode 2
Om vi betraktar Panasonics objektivbaserade bildstabilisering MEGA O.I.S., så har den följande tre lägen enl. bild, varav MODE 2 är den effektivaste. Tyvärr är denna bästa mode 2 enbart tillgänglig vid anslutning till Panasonics egna kamerahus, då bildstabiliseringen är kamerastyrd och kompenserigen går igång först då avtrycket aktiveras. Orsaken är att vid mode 1, så slår du i ändlägena fortare, än om du alltid startar kompenseringen utifrån origo.
De Minolta-inspirerade teknikerna med stabilisering av sensorn i stället för att ha rörliga linselement liknar Panasonics mode 2 då de alltid startar upp från ett parkerat utgångsläge. Att tekniken med stabiliserad sensor är tillräckligt startsnabb har nu senast Sony visat med sin A900, som ju har en rörlig 135FF sensor. En till ytan ¼ så stor sensor i Olympus-husen rel. 135FF torde ha enklare att starta upp snabbare, samt att effektivare kompensera för handskakningar över ett större frekvensområde, vilket också Olympus hävdar med antal kompenseringssteg uttryckt i EV.
Att hänga på ett batterigrepp, samt ett tungt objektiv gör att resonansfrekvensen för det handhållna systemet sjunker och att bildstabiliseringen därmed blir effektivare genom att vibrationerna hamnar inom det frekvensområde där handskakningarna effektivast kompenseras för. Olympus anger kompenseringen i frekvensområdet 1-7 Hz för E-510, medan Sonys beprövade i Alpha100 kan kompensera över ett större frekvensområde 1-12 Hz.
Till kärnfrågan beträffande IS-användning vid stativmontering, så tror jag inte det finns ett entydigt svar. Framför allt om man har i åtanke vart de sensorstabiliserade implementationerna jobbar effektivast, så kommer det att bero på vid vilka exponeringstider det handlar om.
Själv slår jag av IS vid snabba exponeringstider rel. brännvidden på stativ, men behåller IS på vid de långsammare där IS jobbar effektivast. Bäst är ju att själv göra ett uttömmande experiment vid olika brännvidder, med olika exponeringstider och alternera IS på/av.
* MODE2 cannot be used when mounted on a camera of another brand.