Nils-Erik Larson
Aktiv medlem
Intressant det du skriver. Har varit i kontakt med Fuji idag.Jag har råkat ut för samma sak med min x100f, och tidigare med x100s. Sällan med s men oftare med f. X100f köpte jag i våras ny och efter en månad låste den sig helt och visade "fokusfel". Jag tog ut batteriet, minneskortet, och startade om den utan att det hjälpte. Det löste sig till slut genom att jag startade om den med linslocket på. Sedan dess har den inte låst sig helt, men fokusfelet har uppträtt några gånger till vilket har avhjälpts genom att starta om. Irriterande är det i alla fall.
Efter att min kamera varit blockerad ett par dagar. Så funkade den i morse. Tog en timmes fotopromenad på stan och tog ung 100 bilder. Fick "fokusfel" ungefär fem gånger och fick starta om varje gång.
Fuji ville att ev UV-filter skulle skruvas av. Obegripligt. Kameran är vädertät under förutsättning att man har filter enligt Fujiis anvisningar. Filtret måste va fäst vid en mellanring som ger linsen utrymme att jobba. Så har jag på min kamera. Skruvade i varje fall av filter och mellanring och satt dit grejernt igen.
Jag har också tagit ut batteri och filter och satt in dem igen som Fuji rekommenderade.
Har även också gjort en återställning - som Fuji rekommenderade. Till helgen blir det mer praktiska kameratester