Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Fuji x-1oov en skitkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har råkat ut för samma sak med min x100f, och tidigare med x100s. Sällan med s men oftare med f. X100f köpte jag i våras ny och efter en månad låste den sig helt och visade "fokusfel". Jag tog ut batteriet, minneskortet, och startade om den utan att det hjälpte. Det löste sig till slut genom att jag startade om den med linslocket på. Sedan dess har den inte låst sig helt, men fokusfelet har uppträtt några gånger till vilket har avhjälpts genom att starta om. Irriterande är det i alla fall.
Intressant det du skriver. Har varit i kontakt med Fuji idag.

Efter att min kamera varit blockerad ett par dagar. Så funkade den i morse. Tog en timmes fotopromenad på stan och tog ung 100 bilder. Fick "fokusfel" ungefär fem gånger och fick starta om varje gång.

Fuji ville att ev UV-filter skulle skruvas av. Obegripligt. Kameran är vädertät under förutsättning att man har filter enligt Fujiis anvisningar. Filtret måste va fäst vid en mellanring som ger linsen utrymme att jobba. Så har jag på min kamera. Skruvade i varje fall av filter och mellanring och satt dit grejernt igen.

Jag har också tagit ut batteri och filter och satt in dem igen som Fuji rekommenderade.

Har även också gjort en återställning - som Fuji rekommenderade. Till helgen blir det mer praktiska kameratester

Ska bli intressant att höra hur det går. Jag är själv väldigt sugen på just den kameran ...

Jag känner inte igen något av problemen men däremot har jag några andra saker att anmärka på. Ibland har jag problem att radera bilderna från kortet efter att ha haft ur kortet och fört över bilderna till datorn, då vill inte kameran visa upp bilderna och det går inte att radera kortet, det brukar lösa sig efter några försök men det känns inte stabilt.
En annan sak som inte fungerar. Om man trycker in knappen AEL AFL så ska kameran låsa både exponering och skärpa, det funkar inte. Den låser exponeringen men inte skärpan och det går inte att ställa skärpan alls efter att man tryckt på knappen. Någon som använder den funktionen och kan svara på om det fungerar.
Som svar på din fråga i rubriken, nej X100V är ingen skitkamera. Den levererar riktigt bra bilder och den är fantastiskt rolig att fotografera med.

Har stött på fokusproblemet när det suttit filter på så skruva av uvfiltret så kommer problemet försvinna.

Har stött på fokusproblemet när det suttit filter på så skruva av uvfiltret så kommer problemet försvinna.
Kan det rådet verkligen gälla för x-100v? Kanske äldre modeller.

Den nya modellen har stort lanserats som vädertätad. En stor nyhet. Under förutsättning att man har ett filter monterat på adapterring AR x-100 på kameran.

Jag har köpt UV-filter, adapterring och motljusskydd för ett par tusenlappar för att få en vädertätad kamera. Så har nog också många andra gjort. Då förväntar man väl sig att det inte sabbar kamerans fokusering?

Tråkig läsning, tur att min X100F fungerar så bra fortfarande så jag kan vänta på att lite fler uppdateringar ska komma till X100V innan jag köper.

Kanske redan nämnts här, men det låter konstigt att skruva av filtret (+adapterringen) för att kameran ska kunna fokusera? Vilket konstigt råd från Fujifilm.. "Fokusfel" har jag bara fått en enda gång på min F när jag satte på ett filter utan adapterringen som man måste ha för att uv-filtret ska hamna tillräckligt långt ifrån frontlinsen.

Tråkig läsning, tur att min X100F fungerar så bra fortfarande så jag kan vänta på att lite fler uppdateringar ska komma till X100V innan jag köper.

Kanske redan nämnts här, men det låter konstigt att skruva av filtret (+adapterringen) för att kameran ska kunna fokusera? Vilket konstigt råd från Fujifilm.. "Fokusfel" har jag bara fått en enda gång på min F när jag satte på ett filter utan adapterringen som man måste ha för att uv-filtret ska hamna tillräckligt långt ifrån frontlinsen.
Kul att höra att x100F funkar bra när det gäller fokus. Jag reagerade själv på rådet från Fujii och replikerade omgående med samma invändning som du.

Låter ju lite som Canons problem med sina kompakter i S 90-100 serien. Tror det stod ”objektivfell” eller nåt sånt på displayen titt som tätt. Det märkliga var att problemet höll i sig i tre modeller... Låter som att det bara är att lämna in på service om felet kvarstår. Du har ju garanti kvar? Ha det gött!

Jag hade lite trubbel med min X-H1, som plötsligt låste sig. Laddade ned den senaste programvaran från fujifilms sida, som jag la på ett minneskort och satte i kameran så att den blev uppdaterad. Då försvann alla bekymmer. Testa det, vettja!

--------johan

(Kanske nån annan som tipsat om det redan? Orkade inta läsa alla inlägg.)

Jag hade lite trubbel med min X-H1, som plötsligt låste sig. Laddade ned den senaste programvaran från fujifilms sida, som jag la på ett minneskort och satte i kameran så att den blev uppdaterad. Då försvann alla bekymmer. Testa det, vettja!

--------johan

(Kanske nån annan som tipsat om det redan? Orkade inta läsa alla inlägg.)
Tack för tipset - det vore inte dumt att uppdatera programvaran. Kanske hjälper.

Någon med en X100V som kan hjälpa mig att testa en funktion som jag har problem med?
När man trycker in knappen AEL AFL så ska både exponering och skärpa låsa sig. Detta fungerar inte på min kamera, exponeringen låser sig men inte skärpan. Någon som har lust att testa och skriva en rad?

Någon med en X100V som kan hjälpa mig att testa en funktion som jag har problem med?
När man trycker in knappen AEL AFL så ska både exponering och skärpa låsa sig. Detta fungerar inte på min kamera, exponeringen låser sig men inte skärpan. Någon som har lust att testa och skriva en rad?
Håll in Disp/Back-knappen några sekunder. Nu kommer menyn för att ändra knappfunktionerna upp. Se till att AELAFL-knappen är inställd till AE/AF LOCK.

Kollade och så var det redan inställt.
Fungerar det på din kamera?
Ja, för mig fungerar det. Både på AF-S och AF-C.

Testade såhär:
- Jag halvtrycker avtryckaren för att fokusera (single point AF).
- Släpper upp avtryckaren (Pre-AF är avstängt så inte kameran fokuserar om).
- Trycker ner och håller in AEL/AFL för att låsa fokus och exponering.
- Komponerar om med något ur fokus på AF-punkten.
- Trycker av.
- Släpper upp AEL/AFL.

Däremot tror jag inte att kameran autofokuserar vid AFL-tryck, utan bara låser befintlig fokus.

Ja, för mig fungerar det. Både på AF-S och AF-C.

Testade såhär:
- Jag halvtrycker avtryckaren för att fokusera (single point AF).
- Släpper upp avtryckaren (Pre-AF är avstängt så inte kameran fokuserar om).
- Trycker ner och håller in AEL/AFL för att låsa fokus och exponering.
- Komponerar om med något ur fokus på AF-punkten.
- Trycker av.
- Släpper upp AEL/AFL.

Däremot tror jag inte att kameran autofokuserar vid AFL-tryck, utan bara låser befintlig fokus.
Tack för svaret.
Så har jag inte fattat det i manualen men jag kan ha fel.

Fokusfelet har helt upphört!!! Fujii x-100v är ingen skitkamera längre.

Har följt alla goda råd jag fått från Fujii och från deltagare i denna diskussion. Vilket specifikt råd som löst problemet vet jag inte. Har fotat en massa utan felmeddelanden. av något slag.
Tack för alla goda råd!!

Om det är fel på en sprillans ny kamera så är det något sorts fabrikationsfel på den och du kan reklamera den.
Japp!
En konsument har alltid tre år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan konsumenten fick den. Konsumentverket

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar