Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men Mats, ska jag vara ärlig så är jag väldigt nyfiken på hur "flickfotografers" och "bimbomodellers" uppväxt varit. Vilka värderingar de växt upp med.. Har funderat på att ringa Bingos mamma, men inser att det kanske är lättare att fråga dig nu. :)

lottawe skrev:
Men Mats, ska jag vara ärlig så är jag väldigt nyfiken på hur "flickfotografers" och "bimbomodellers" uppväxt varit. Vilka värderingar de växt upp med.. Har funderat på att ringa Bingos mamma, men inser att det kanske är lättare att fråga dig nu. :)

Haha, misstänker att jag och Bimbo, eller jag menar Bingo inte har mkt gemensamt...

Din fråga är lite luddig och och ett uttömmande svar är nog varken passande eller rlevant här.

Sen undrar jag oxå varför det skulle vara intressant. Jag är vuxen och anser inte att de värderingar jag nu har, har murats under min uppväxt i föräldrahemmet. På något sätt känns det som om du är ute efter att jag har haft en dominant far som har satt min mor på plats och uppfostrat mig i banor som att flickor är till för att stå vid spisen och att värma sängen tills vi kommer hem från jobbet....Eller nåt i den stilen...

Ärligt talat så har jag omvärderat det mesta jag har lärt mig som barn/tonår. Mkt av mina "värderingar" och bakgrunden till mitt förhållningssätt till tex de bilder vi pratar om här, kommer av ca 8 års ganska frekvent umgänge med det motsatta könet. Inte i sängen utan som kompisar... Det är ca 20 års ålderskillnad mellan den yngsta "tjejkompisen" och den äldsta. Och vi är tämligen överens vad beträffar det vi pratar om här.

Som sagt, detta forum är nog inte rätt plats att skriva sida upp och sida ner om "mej". Passar nog bättre med enklare frågor som kan besvaras med någorlunda korta svar.

lottawe skrev:
Ursäkta, det var en av de mest öppenhjärtliga, gulliga frågorna som jag läst på ett bra tag.

Jag skulle tro att svaret nog inte är som du föreställer dig, de flesta svarar nog rätt lika men har haft vitt skilda uppväxter.

bEPH skrev:
Ursäkta, det var en av de mest öppenhjärtliga, gulliga frågorna som jag läst på ett bra tag.

Jag skulle tro att svaret nog inte är som du föreställer dig, de flesta svarar nog rätt lika men har haft vitt skilda uppväxter.

Jo det var den verkligen! Personligen blev jag lite "tagen på sängen där"... Men som du skriver så tror jag inte att det är så enkelt att vi som gillar att plåta "tjejer" kan placeras i fack vad beträffar uppväxt/uppfostran osv utan är nog ganska egna individer. Och med Mr Bingo känner i varje fall jag att jag inte har något gemensamt med. Tycker han är en lite sliskig typ...

lottawe skrev:

Hej igen. Här kommer lite observationer angående din andra delfråga - "bimbomodellerna".

Av de tjejer jag har plåtat och lärt känna lite närmare och som skulle kunna placeras in i "bimbofacket" så har även de högst varierande bakgrund. En sak har de gemensamt dock, nämligen att de alla har en "look över medel" som man kan "bygga vidare" på. Och detta gör dem ofta till "monster" tjejerna emellan. De drar sig inte för att smutskasta andra kompetenter på de mest avskyvärda och utstuderade sätt. Som "tjejfotograf" känner jag mig snarast blott som ett verktyg att utnyttja i deras illvilliga och skrupellösa kamp att överträffa sina "medflickor"...

Därför blir jag så ytterst irriterad över att få höra att jag har en "sjuk kvinnosyn" och att det i första hand är jag som drivande för att plåta tjejer sexigt när det väldigt ofta är tjejerna själva som inte blir nöjda förrän bilderna blir så där omoraliskt djuriska...

Senast ändrad:
Det finns ju så mycket undersökningar om hur uppväxt påverkar så.. Mycket intressant och kanske går det att finna en "profil" för flickfotografen också? Men i ärlighetens namn vill inte jag heller ta dessa som fullkomliga fakta även om jag ser dem smått intressanta. Hoppas ni har rätt i att det är individuellt iaf. (För skulle det vara fullkomliga fakta är jag väl gangstermamma om 10 år ifall jag inte går på grejen om att man "måste ha en partner" ;))

Är vi överens nu om att mycket formar oss och att allt nog inte är enkomt föräldrarnas förtjänst eller fel iaf, utan att vi är fler i samhället som har ansvar?

Senast ändrad:
Mattsen skrev:
LYFT INTE ÖVER PROBLEMEN OCH ANSVARET TILL ANDRA.

Det är ju det en del fotografer vill göra när de inte kan hantera kritik på bildens budskap utan hänvisar till den allsmäktiga marknaden. "Skulle folk inte köpa det..." osv.

Det är väl solklart att idealen som hela tiden hamras in i oss genom tv-reklam, tv-såpor, reklambroschyrsbunten i brevlådan, gigantiska skyltar på stan osv har effekt, annars skulle de inte finnas där. Folks osäkerhet och upplevda otillräcklighet är en fantastisk mjölkko för vissa brancher. Självklart förmedlas den här bilden också till viss del av föräldrar, de är ju också bara människor och själva impregnerade av den här synen.

lottawe skrev:
Det finns ju så mycket undersökningar om hur uppväxt påverkar så.. Mycket intressant och kanske går det att finna en "profil" för flickfotografen också? Men i ärlighetens namn vill inte jag heller ta dessa som fullkomliga fakta även om jag ser dem smått intressanta. Hoppas ni har rätt i att det är individuellt iaf. (För skulle det vara fullkomliga fakta är jag väl gangstermamma om 10 år ifall jag inte går på grejen om att man "måste ha en partner" ;))

Är vi överens nu om att mycket formar oss och att allt nog inte är bara föräldrarnas förtjänst eller fel iaf, utan att vi är fler i samhället som har ansvar?

Ärligt talat vet jag inte om det går att profilera en flickfotograf (hmm, kanske Leif GW kan göra ett försök). Och som sagt, jag har vidare svårt att se nyttan med det. Kanske är vi vuxna människor sådana att vi känner en trygghet i att kunna placera människor i fack...

Och ja, visst är jag singel, det hade nog varit svårt för min partner att acceptera både mitt plåtande och mitt stora umgänge med yngre tjejer... Jag inser att det är något jag direkt får sätta punkt för om jag skulle försöka mig på ett förhållande. Den dan kanske kommer men inte riktigt än. Trivs rätt bra med mitt liv som det är trots allt ;-)

Och visst sjutton är det mycket som formar oss, våra idividuella förutsättningar vad gäller både det mellan öronen och mallan hals och fötter..
Vilka föräldrar vi har och vilket umgänge vi "hannar i", både som barn och vuxna,. vilken politisk/religiös åskådning och influenser vi får, och inte media att förglömma spelar inverkar givetvis kraftigt..
Så visst är vi överens där Lotta.

En sak som många av mina "objekt" (obs det ironiska uyttrycket) har gemensamt är dock dålig eller nära noll kontakt med förldrar (båda eller den ene). Så de spelar definitivt en viktig roll, framförallt i tonåren/ungdomen.

MattiasL skrev:
Det är ju det en del fotografer vill göra när de inte kan hantera kritik på bildens budskap utan hänvisar till den allsmäktiga marknaden. "Skulle folk inte köpa det..." osv.

Det är väl solklart att idealen som hela tiden hamras in i oss genom tv-reklam, tv-såpor, reklambroschyrsbunten i brevlådan, gigantiska skyltar på stan osv har effekt, annars skulle de inte finnas där. Folks osäkerhet och upplevda otillräcklighet är en fantastisk mjölkko för vissa brancher. Självklart förmedlas den här bilden också till viss del av föräldrar, de är ju också bara människor och själva impregnerade av den här synen.

Jag är inte riktigt säker på vad du syftar på med ideal. Skönhet rent generellt sett har väl och kommer väl alltid att vara ett ideal på ett eller annat sätt. Om du menar bröstförstoring så är det väl ingen som tycker att detta är något alla tjejer borde göra. Men det finns där nu som ett "attribut" för den som vill konkurrera med sin "hylla" - på gott och ont. Och jag hävdar fortfarande att man som förälder har huvudansvaret att samtala och diskutera detta med sin dotter i varja fall tills dess hon har laglig rätt att själv bestämma. Och när hon har det kommer hon säkert att inte springa till plastikkirurgen på 18-årsdan OM hon har haft sansade och vettiga diskussioner med föräldrar.
Eller kanske annan vuxen, det behöver inte nödvändigtvis vara en förälder, men trots allt är det ju de som har huvudansvaret.

Mattsen skrev:
Och jag hävdar fortfarande att man som förälder har huvudansvaret att samtala och diskutera detta med sin dotter i varja fall tills dess hon har laglig rätt att själv bestämma. Och när hon har det kommer hon säkert att inte springa till plastikkirurgen på 18-årsdan OM hon har haft sansade och vettiga diskussioner med föräldrar.

Jo, men föräldrar är ju inte de enda som tonåringar umgås med, utan i miljön finns ju också kompisar till största delen. För visst är det roligare att umgås med kompisar än föräldrar i den åldern?
Och dessa kompisgäng hämtar mycket troligt det mesta av sina referenser och världsbild från musik-, film-, och reklamvärlden. Föräldrars eventuella försök att diskutera med sina döttrar om det icke nödvändiga med silikoninlägg lär väga lätt mot den övervikt som samhällets ideal basuneras ut i medierna.

Kijana skrev:
Jo, men föräldrar är ju inte de enda som tonåringar umgås med, utan i miljön finns ju också kompisar till största delen. För visst är det roligare att umgås med kompisar än föräldrar i den åldern?
Och dessa kompisgäng hämtar mycket troligt det mesta av sina referenser och världsbild från musik-, film-, och reklamvärlden. Föräldrars eventuella försök att diskutera med sina döttrar om det icke nödvändiga med silikoninlägg lär väga lätt mot den övervikt som samhällets ideal basuneras ut i medierna.

Visst är det sant det du skriver. Och jag är absolut inte den som tycker att bröstförstoring är sunt i alla lägen. Det finns egentligen bara ett "läge" då det är högst förståerligt och fösvarbart, och det är för det tjejer som i praktiken är mer eller mindre helt "platta" OCH som lider av det.

I övrigt kan jag, som för övrigt är väldigt anti mot förbud för vuxna, kunna tänka mig en åldersgräns för detta, kanske 23 år vore lagom. Det är när alltför unga tjejer gör det som det kan bli ett ogenomtänkt och ett ångerfullt ingrepp.

Men för att "hålla tråden" så är det inte relevant med smutskastning av varken modell eller fotograf bara för hennes plastboobies skull...

Mattsen skrev:
Skönhet, det vackra är inte uppnåligt för merparten av oss...

Förlåt, men om du menar allvar med denna mening så anser jag att du är helt rubbad. Inte konstigt att människor mår dåligt när det finns folk som tycker så. Skäms, för fan.

Mattsen skrev:
I övrigt kan jag, som för övrigt är väldigt anti mot förbud för vuxna, kunna tänka mig en åldersgräns för detta, kanske 23 år vore lagom. Det är när alltför unga tjejer gör det som det kan bli ett ogenomtänkt och ett ångerfullt ingrepp.

Vill bara fråga när du anser att man kan tillåta sig att fotografer dem.

Makten skrev:
Förlåt, men om du menar allvar med denna mening så anser jag att du är helt rubbad. Inte konstigt att människor mår dåligt när det finns folk som tycker så. Skäms, för fan.

Härligt hur du uttrycker dig Martin...
Nej jag anser mig inte helt rubbad, bara lite...
Det blir lätt att man feltolkar det som skrivs ibland. Och som du har sxat det så låter det ju inte alls bra och är givetvis inte så jag menar!
Och jag tänker inte skämmas för att du feltolkar...

Vad jag menar är givetvis den där "looken" som gör att man hamanr på framsidan av tidningen X och den där looken som gör att man platsar i Miss eller MR Universum. Eller den där looken som gör en till magnet för fotograferna.

Ytlig skönhet säljer och är vacker att se på. Men när det gäller tex en relation som väger den ytliga skönheten lätt. Den spelar ingen roll och kan tom ligga förhållandet i fatet.

OK?

Arleklint skrev:
Vill bara fråga när du anser att man kan tillåta sig att fotografer dem.

Va? Skum fråga. Menar du åldern på en tjej som gjort en bröstförstoring??

Om nu en tjej har en bröstförstoring och vill bli plåtad spelar det väl ingen roll. Här funkar de lagar vi har idag.

Mattsen skrev:
Härligt hur du uttrycker dig Martin...
Ja, jag gillar inte att skräda orden. Men jag ber om ursäkt, det kanske var onödigt skrivet.

Nej jag anser mig inte helt rubbad, bara lite...
Det blir lätt att man feltolkar det som skrivs ibland. Och som du har sxat det så låter det ju inte alls bra och är givetvis inte så jag menar!
Och jag tänker inte skämmas för att du feltolkar...
Även i sitt sammanhang tolkar jag det likadant. Det är säkert inte illa, men att alls ha en inställning åt det hållet tycker jag är helt galet. Merparten av alla människor kan vara vackra, utan att följa några ideal.

Vad jag menar är givetvis den där "looken" som gör att man hamanr på framsidan av tidningen X och den där looken som gör att man platsar i Miss eller MR Universum. Eller den där looken som gör en till magnet för fotograferna.

Ytlig skönhet säljer och är vacker att se på. Men när det gäller tex en relation som väger den ytliga skönheten lätt. Den spelar ingen roll och kan tom ligga förhållandet i fatet.

OK?
Jag tycker faktiskt (antagligen motsatt vad du tror om mig?) att skönhet oftast sitter just på utsidan. Men jag är väldigt skeptisk till att skönhet skulle vara något man kan sätta en norm för, och det är just vad dessa tidningar gör. Såhär ska du se ut, punkt slut. Som om alla tyckte så. Fan heller. Många tror att alla tycker så, och alltså följer man villigt idealen, utan att det kanske behövs.
Miss universum är ofta inte särskilt vacker i mina ögon. Möjligen "snygg", vilket är ett mer ytligt begrepp. "Perfekt" kanske. Det är inte samma sak som skönhet. Åtminstone inte för mig.

Mattsen skrev:
Va? Skum fråga. Menar du åldern på en tjej som gjort en bröstförstoring??

Om nu en tjej har en bröstförstoring och vill bli plåtad spelar det väl ingen roll. Här funkar de lagar vi har idag.

Jag menar tjejer överhuvudtaget.

Som jag förstår dig, anser du att tjejer är mogna att avgöra om de skall förstora sina bröst vid 23, och att de är mogna att avgöra om de skall fotograferas och publiceras vid 18.
Förstår jag dig rätt?

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag menar tjejer över huvudtaget.
Som jag förstår dig anser du att tjejer är mogna att avgöra om de vill förstora sina bröst vid 23 och att de är mogna att avgöra om de vill fotograferas vid 18. Förstår jag dig rätt?

23 år var bara ett förslag, helt baserat på mina intryck från tjejer i olika åldrar som vill och tjejer som har gjort det.

Vad det gäller ålder för fotografering beror det ju helt på vilken typ av bilder det handlar om. Jag antar att du syftar på bilder med lite "sexigt stuk"?

Den frågan är inte alldeles enkel att besvara. Snarare ganska svår. Jag förutsätter att vi inte snackar porr här? Men då kommer nästa problem, du och jag kanske har olika uppfattning om vad porr är. Rent generellt så tycker jag väl att som sagt lagstiftningen funkar i det här sammanhanget.
En fotografering är ju inget kirurgiskt ingrepp...

Det som sedan styr om nu en 18-årig tjej låter sig plåtas (eller vill) "sexigt" (eller porrigt) är som jag ser det helt den sammantagna moralen i samhället. Antingen skuldbelägger man henne för det hon har gjort eller så har man en neutral inställning.

Utveckla gärna lite sin egen inställning och varför du undrar.

Du säger när det gäller bröstförstoring..
"...när alltför unga tjejer gör det som det kan bli ett ogenomtänkt och ett ångerfullt ingrepp."

Jag håller med dig där och tror att samma resonemang kan föras på publicering av nakna bilder, och där anser jag att även fotografen har ett ansvar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar