Makten
Aktiv medlem
Det är inte tillåtet att skuldbelägga andra då? Till exempel fotografen, eller den som vill ha bilden?Mattsen skrev:
Antingen skuldbelägger man henne för det hon har gjort eller så har man en neutral inställning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte tillåtet att skuldbelägga andra då? Till exempel fotografen, eller den som vill ha bilden?Mattsen skrev:
Antingen skuldbelägger man henne för det hon har gjort eller så har man en neutral inställning.
Makten skrev:
Det är inte tillåtet att skuldbelägga andra då? Till exempel fotografen, eller den som vill ha bilden?
Mattsen skrev:
(...)
Men för att "hålla tråden" så är det inte relevant med smutskastning av varken modell eller fotograf bara för hennes plastboobies skull...
Arleklint skrev:
Misstolkar? Hur menar du då Mattsen?
Vilket ansvar tar du för publicering av nakna bilder på 18-åriga tjejer?
Det är klart att man inte gör det, om man inte är överdrivet gammalmodig. För mig handlar det om att inte påtvinga människor fiktiva ideal, som sedemera blir verkliga när fler och fler börjar följa dem.Mattsen skrev:
Ser man nakenhet och fraförallt sexighet som något som bara ska exponeras i sovrummet för en person i taget, ja då är det väl per automatik så att man ska kasta skit på fotograf, redaktör, producent osv.
MattiasL skrev:
.
.
Jag har fortfarande inte fått svar i hela den här långa tråden på varför det är så känsligt med kritik på vad dessa bilder kommunicerar. Det är för mig helt obegripligt.
Vissa företrädare för genren verkar bli skogstokiga när de inte får sitta i sin lilla värld, där man ser människor som vilken produkt som helst, och diskutera den bästa blixttekniken och hudutslätningsverktygen, och slippa bry sig om vad bilden har för samhälleliga effekter.
Mattsen skrev:
Misstolkar?? Vad jag kan se i mina inlägg har jag inte skrivit att jag har misstolkat dig??
Man kan som fotograf publicera nakenbilder på människor i alla åldrar eftersom nakenbilder kan va "naturliga" och inte (för vissa) "stötande".
Efetrsom en 18-åring är myndig och om hon ger samtycke till publicering så är vi åter inne på moral. Och givetvis styr bildens utförande, pose, smink, look osv osv. Så du kan inte generellt säga "nakenbild" eftersom en påklädd bild kan vara mer "porrig" än en avklädd dito. Allt beroende på som sagt utstrålning, pose mm.
Arleklint skrev:
Tar du ansvar om hon ångrar sig?
De tidningarna finns kvar, men det sitter en fin list framför så att man slipper se rätt upp i mumindalen på nån tant när man letar efter annat.Mattsen skrev:
För inte allt för många år sedan kunde man i Konsum se omslagsbilder i tidningställen intressanta för blivande gynekologer. Och vad jag kan se har inte detta lett till att vi nu har dekadenta 40, 50, 60 och 70-talister som är helt porrskadade...
Mattsen skrev:
Vart vill du komma egentligen Janne med dina enradsfrågor???
Makten skrev:
.
.
.
.
Kolla gärna vad unga köper för tidningar. Killar köper Slitz (troligen gör mer än hälften det bara för de halvnakna brudarna, även om de aldrig skulle erkänna det) och tjejerna köper Veckorevyn. Båda är riktig jävla dynga.
Edit: Jag har också i yngre dar köpt Slitz nån gång ibland. Gissa av vilken anledning? Inte var det på grund av den utvecklingsstörde redaktörn i alla fall.
Arleklint skrev:
Jag tycker det är skrämmande att du som fotograf frånsäger dig ansvar för bilder som publiceras på 18-åriga tjejer, och skyller på samhället om de skulle ångra sig.
Speciellt som du anser att tjejer inte skall få operera sina bröst innan de är 23 och så gamla att de är säkra på sina beslut..
lottawe skrev:
Mats. Jag har ingen dotter att oroa mig för så..
men instämmer med Anders i övrigt.
Tony. Rättvist är svaret.
MattiasL skrev:
Vore det inte underligt om det inte hade några samhälleliga effekter att vi hela tiden matas med samma bilder på välansade, släthyade, välbantade kvinnor? Ja, på män också, men det förekommer ju inte alls i samma omfattning. Jämför veckorevyn med slitz som Martin nämnde.
Den ena görs av män för män, och har bilder på halvnakna kvinnor som tar sig på brösten eller liknande på omslaget.
Den andra görs av kvinnor för kvinnor, och har också "idealkvinnor" på omslaget för det mesta.
Denna makt kan omöjligen besittas av en person, så det är rätt meningslöst att spekulera i. Men jag kan säga hur jag skulle vilja att det såg ut.Mattsen skrev:
Vad hade du gjort om du hade haft makt att förändra detta?
Förbjudit Slitz & company och även VeckoRevyn?
Kastat ut fotografer här på FS som tar dylika bilder?
Satt totalstopp för bröstförstoring?
Eller vad?? Nyfiken!
Nej, det är inte fel, så länge man håller sig till att drömma. Fru Schymans eventuella osexighet beror väl snarast på hennes attityd och till viss del ålder. Hon var säkert vacker i unga dagar.Dessa bilder säljer ju uppenbart eftersom det finns många köpare. Köpare som kanske fröjdas av vad dom ser och drömmer lite. Är det fel? Ska vi försöka få folk att se det sexiga i Gudrun S istället?
Vem är det som hjärntvättar egentligen? Det är aldrig fult att vara sexig, men det är oftast heller inte nödvändigt. Sexig kan man vara när man känner för det själv, inte när man känner att man borde vara det.Ska vi hjärntvätta tjejer att det är fult att lägga sig till med en sexig look? Framförallt på bild, kanske på krogen oxå?
Makten skrev:
Jag vill att dessa tidningar ska få finnas, men jag vill också att folk ska ha vett att inte ta innehållet på allvar. Så funkar tyvärr inte folk, så då måste vi skylla på någon, eller några. Jag skyller på alla led i kedjan.
MattiasL skrev:
Som jag ser det, och om jag får generalisera lite grovt, får män lättare plats i media på grund av sina kvalifikationer och kan samtidigt se ut lite hur som helst och vara gamla, medan kraven som ställs på kvinnor har mycket mer med utseende att göra. Vilket inte betyder att någon skulle vara korkad eller så. Men kanske att vissa inte släpps fram för att de inte är "snygga" nog.
Nu är kanske media inte den riktiga världen, men symptomen är samma.