Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
lottawe skrev:
Men... Åtminstone två av de tre är väl väldigt ytliga? Ser inte även du ytlighet i dem?

Är ytlighet sexigt? eller något att se upp till?

helt ärligt alltså. jag ser 3 ursnygga tjejer som jag hyser all respekt inför.. kan inte se ytlighet eller billighet.bara att de ser attraktiva ut.försöker verkligen förstå...

tbmac skrev:
ok,, fast jag håller inte med.. jag ser inte ner snarare upp (motsats till billig) på en sådan modell.
Vari ligger det positiva att kluta ut sig i minimala kläder och försöka se så porrig ut som möjligt på bild? Jag ser heller inte ner på dem, men knappast upp för den delen. De får väl se ut hur de vill, men jag får också tycka vad jag vill om det. Var gränsen går är individuellt. En del har ju inget emot att visa muffen för pengar heller, och det är väl inget fel med det. Men att försöka hymla med syftet är ju rätt löjligt.

Kijana skrev:
Anledningarna till att kvinnor ställer upp på bimbobilder är nog flera, kanske är de alla olika hos varje person som ställer upp.
Det har du säkert rätt i, man kan garanterat hitta personer som gör det av alla orsaker, bra som dåliga.

Men, tänk om det är så här att kvinnorna vill ha något som vi män har, och priset för att få del av den varan är att de ställer upp på bimbobilder?
Jag ser väl inget superfel i det egentligen,parallellen med den klassiska bilden (myten?) att män är mer pang på röbetan medans kvinnor vill ha förspel är nära.
Män kör med förspel, romantik och hela balunsen bara för att kvinnan ska släppa till på slutet.
Det är ju det som är tjusningen med män och kvinnor, de är olika men vill ändå mötas på mitten, det är där som det uppstår dynamik.
Det är ju ständigt ett tummande på sig själv, man föreställer sig och håller på, vill kvinnorna ha de män som har bimbo som idealpartner så måste de väl bimba till sig.
Det är det jag menar, man måste bygga upp individen så att hon/hon kan sätta gränser för när han/hon tummar för mycket på sig själv.
Problemet uppstår ju när man har tutat i individerna en massa saker som de tror man måste göra som är långt farligare än pinup-bilder.
Saker som:
  • Att man måste ha en partner.
  • Att man måste skaffa barn.
Jag har personligen sett många, många fler bli olyckliga pga. det istället för av de "sjuka" utseendeidealen.
Utseendeidealen är ju bara vägen för att nå partner/barn-målet och få acceptans.

(Mitt mål är inte att såra nån, tycker någon illa om det jag skriver så ignorera det bara, men var snäll att fundera om nåt av det jag skriver kan vara sant)

tbmac skrev:
Ser upp till individer som är starka och gör som de vill själva.
Och du är säker på att de verkligen vill se ut sådär? Och om de vill det, beror det nödvändigtvis på styrka? Jag skulle snarare säga att det nog är svaga individer som måste visa upp sin kropp för att känna att de duger. Men det kan förstås variera.

Makten skrev:
Och du är säker på att de verkligen vill se ut sådär? Och om de vill det, beror det nödvändigtvis på styrka? Jag skulle snarare säga att det nog är svaga individer som måste visa upp sin kropp för att känna att de duger. Men det kan förstås variera.
Det är som du säger, de svaga visar upp sin kropp för att känna att de duger, de starka visar upp den för att de vill och är stolta över den.
Jag är inte kropp att bedömma det av bilden(annat än i vissa fall), det jag tycker blir fel är ju ifall man antar att kvinnan alltid är illa ute på bimbobilder(eller vad man ska kalla dem).
Problemet är ju att de svaga vill ju visa upp sig till varje pris, säger fotografen att de måste ligga med honom så gör en del det. Därför är det kanske extra viktigt att seriösa fotografer inte nekar till att ta sådana bilder, för nekar de så går de till en oseriös fotograf.
Helst skulle man skicka dem till en psykolog, men det kan man ju bara drömma om.

bEPH skrev:
Det är som du säger, de svaga visar upp sin kropp för att känna att de duger, de starka visar upp den för att de vill och är stolta över den.
Jag är inte kropp att bedömma det av bilden(annat än i vissa fall), det jag tycker blir fel är ju ifall man antar att kvinnan alltid är illa ute på bimbobilder(eller vad man ska kalla dem).
Problemet är ju att de svaga vill ju visa upp sig till varje pris, säger fotografen att de måste ligga med honom så gör en del det. Därför är det kanske extra viktigt att seriösa fotografer inte nekar till att ta sådana bilder, för nekar de så går de till en oseriös fotograf.
Helst skulle man skicka dem till en psykolog, men det kan man ju bara drömma om.
Det är ju en rad helt olika "problem" vi talar om här. Dels om hur/varför modellen vill visa upp sig, eller inte. Dels hur/varför andra tar del av bilderna, och hur det sen påverkar deras självbild. Ju fler "såna" bilder vi ser i vår vardag, desto fler människor får mindervärdeskomplex och skruvad uppfattning om hur man bör se ut.

Behöver man en porrig bild för att sälja läppglans? Tycker män att kvinnor måste ha läppglans? Är de ens intresserade av detta? Vad tror kvinnor om det, och varför?

För mig är hela kvinnoidealet helt sinnesrubbat. Vad fan håller ni egentligen på med, rent ut sagt? Det har gått så långt att det ger omvänd effekt. Jag blir äcklad av "småflickor" som klutar ut sig i snortajta kläder och urringningar ner till naveln. Varför? Det är inte snyggt, bara porrigt. Och vem vill se ut som en porris? En sån tjej vill då inte jag ha i alla fall. Definitivt inte. Däremot vill jag gärna idka sexuellt umgänge med såna individer, som en snabbt övergående tanke. Är det det som är meningen? Vill man som kvinna att män ska dregla över ens kropp, endast? Det är det man uppnår nämligen, om man inte fattat det. Det har man antagligen inte. Är det önskvärt att se ut som "hej, ska vi knulla?". Jag tror inte det. Ändå är det så folk vill se ut, verkar det som. Kvinnor alltså. Vad tror ni att det beror på? Bilder på Gudrun Schyman? Nja.

Makten skrev:
Vill man som kvinna att män ska dregla över ens kropp, endast? Det är det man uppnår nämligen, om man inte fattat det. Det har man antagligen inte.
Vet du, jag misstänker att även de som viker ut sig upplever dreglande" (irl) väldigt jobbigt. Men slänger man i massa silikon och viker ut sig får man nog skylla sig själv mer än somliga andra. Dessutom kanske dessa objekt/bilder bidrar till viss del till att en och annan lättpåverkad osmart man tror de kan klämma hur som helst på vem som helst och när som helst också...

Makten skrev:
Det är ju en rad helt olika "problem" vi talar om här. Dels om hur/varför modellen vill visa upp sig, eller inte. Dels hur/varför andra tar del av bilderna, och hur det sen påverkar deras självbild.
Håller med.
Ju fler "såna" bilder vi ser i vår vardag, desto fler människor får mindervärdeskomplex och skruvad uppfattning om hur man bör se ut.
Nej, här håller jag inte med.
Jag anser att man inte bör generalisera med "vi" eftersom mycket är på individnivå. Identifiera hellre gruppen som får mindrevärdeskomplex och prata om den gruppen istället för "vi".

Behöver man en porrig bild för att sälja läppglans? Tycker män att kvinnor måste ha läppglans? Är de ens intresserade av detta? Vad tror kvinnor om det, och varför?

För mig är hela kvinnoidealet helt sinnesrubbat. Vad fan håller ni egentligen på med, rent ut sagt?
Vilket ideal är bra anser du, har männen bättre ideal?

Det har gått så långt att det ger omvänd effekt. Jag blir äcklad av "småflickor" som klutar ut sig i snortajta kläder och urringningar ner till naveln.
...
Däremot vill jag gärna idka sexuellt umgänge med såna individer
Freud skulle säkert ha gillat undersöka din lust att ha sex med äckliga saker:)

Är det det som är meningen? Vill man som kvinna att män ska dregla över ens kropp, endast? Det är det man uppnår nämligen, om man inte fattat det. Det har man antagligen inte.
Nu blandar du ihop individer med grupper, jag har träffat flera olyckliga individer som mer eller mindre känner att de existerar bara för att män har sex med dem/dreglar.
De andra tjejerna blänger avundsjukt på dem för att de går hem med snygga killar och verkar coola.
Illa, illa.

Makten skrev:

klipp klipp
Och vem vill se ut som en porris? En sån tjej vill då inte jag ha i alla fall. Definitivt inte. Däremot vill jag gärna idka sexuellt umgänge med såna individer, som en snabbt övergående tanke. Är det det som är meningen? Vill man som kvinna att män ska dregla över ens kropp, endast? Det är det man uppnår nämligen, om man inte fattat det. Det har man antagligen inte. Är det önskvärt att se ut som "hej, ska vi knulla?". Jag tror inte det. Ändå är det så folk vill se ut, verkar det som. Kvinnor alltså. Vad tror ni att det beror på? Bilder på Gudrun Schyman? Nja.

ja fast nu lägger du fram din personliga åsikt som du promt vill att alla andra ska ha också. Den kvinnosynen du har delar jag inte. träffar jag en av dessa modeller irl så inte fan tänker jag så om henne.. ett snabbt knull och inget mer.. jag respekterar henne lika mkt som om det vore vem som helst.. Gudrun Schyman tom... om en tjej vill se ut som "hej ska vi knulla" på några foton så for hon väl göra det... det innebär väl inte att hon går o handlar mat klädd i minibikini bara för hon haft de kläderna på fotosessionen?

lottawe skrev:
Vet du, jag misstänker att även de som viker ut sig upplever dreglande" (irl) väldigt jobbigt. Men slänger man i massa silikon och viker ut sig får man nog skylla sig själv mer än somliga andra. Dessutom kanske dessa objekt/bilder bidrar till viss del till att en och annan lättpåverkad osmart man tror de kan klämma hur som helst på vem som helst och när som helst också...
Det är ju det jag menar. Varför utge sig för att vara något man inte vill vara? Antagligen för att idealen är sådana. Inte särskilt trevligt.

bEPH skrev:
Nej, här håller jag inte med.
Jag anser att man inte bör generalisera med "vi" eftersom mycket är på individnivå. Identifiera hellre gruppen som får mindrevärdeskomplex och prata om den gruppen istället för "vi".
Ok; en stor del av alla ungdomar, främst kvinnor.

Vilket ideal är bra anser du, har männen bättre ideal?
Inte nödvändigtvis, men det skadar inte dem själva på samma sätt tror jag.

Freud skulle säkert ha gillat undersöka din lust att ha sex med äckliga saker:)
Sådant man finner sexuellt tilltalande behöver väl inte vara trevligt i alla sammanhang? Och då syftar jag inte på alla märkliga fetischer som finns, utan helt vanliga saker. Äcklad kanske är fel ord däremot.

Nu blandar du ihop individer med grupper, jag har träffat flera olyckliga individer som mer eller mindre känner att de existerar bara för att män har sex med dem/dreglar.
De andra tjejerna blänger avundsjukt på dem för att de går hem med snygga killar och verkar coola.
Illa, illa.
Ja, det är verkligen illa, och det är delvis det jag menar. Men dessa kvinnor behöver ju inte begripa att de på annat plan sänker sin status, nämligen den sociala.

tbmac skrev:
ja fast nu lägger du fram din personliga åsikt som du promt vill att alla andra ska ha också. Den kvinnosynen du har delar jag inte. träffar jag en av dessa modeller irl så inte fan tänker jag så om henne.. ett snabbt knull och inget mer.. jag respekterar henne lika mkt som om det vore vem som helst.. Gudrun Schyman tom... om en tjej vill se ut som "hej ska vi knulla" på några foton så for hon väl göra det... det innebär väl inte att hon går o handlar mat klädd i minibikini bara för hon haft de kläderna på fotosessionen?
Nu var det inte modeller jag syftade på, utan hur människor i allmänhet påverkas av ideal, och därefter klär sig, bland annat. Och jag tänker inte alls som du tror. Jag menar att man (jag i alla fall) kan bli sexuellt attraherad av någon som man i övrigt finner ganska motbjudande. Är det konstigt?

lottawe skrev:
Varför mår de så tro?
Vad skapar sånt bekräftelsebehov?
Jag anser att mycket bottnar i föräldrarna, det är nästan alltid samma behov hos föräldrar.
Föräldrarnas behov har dock ofta ett annat uttryck, men barnen känner sig i alla fall inte sedda. Om jag ska svamla fritt så känner sig många barn inte alls sedda i dagens samhälle, könet spelar ingen roll, tjejerna som saknar fysik till att vara våldsamma gör sig sedda på det sätt som de kan.
Killarna får uppmärksamhet genom destruktion, det är absolut inga täta skott mellan könen här, utan en grov generalisering.
Det är ju därför idol och andra såpor är så stort, folk gör vad som helst för att få bekräftelse på att de duger/finns.

Mer kramar åt folket, och man ska krama i minst 1 sekund och använda båda armarna så att det känns.

Försökte plantera en tanke hos dig om att kvinnor kanske känner att de inte har samma inflytande och påverkan i samhället i lika hög grad som män har. Visst, enligt vår demokratiska ordning har vi en person = en röst. Men hur könsfördelningen ser ut i maktens korridorer och styrelserummen vet vi.
Om det är makt som är målet för kvinnor som ställer upp på bimbobilder ska jag låta vara osagt. Kanske är det inte ett beslut som är helt medvetet utan styrs av stora delar förväntan och press för att passa in i manssamhället?
Jag vill ju självklart inte framställa kvinnor som viljelösa zombies, men jag är ändå rätt övertygad om att de indviduella besluten också tas omedvetet. Inte omöjligt att någon ställer upp för att "det känns bra". Men varför känns det bra?

Den som på något sätt har ett jobb inom mediesvängen har en vara att sälja som alla vill ha. Uppmärksamhet. Och den som får uppmärksamhet av maktens män kan få större fördelar. Några skaffar sig uppmärksamhet genom att ställa upp på bimbobilder. Andra skaffar sig uppmärksamhet genom att ta bimbobilder.

bEPH skrev:

Jag ser väl inget superfel i det egentligen,parallellen med den klassiska bilden (myten?) att män är mer pang på röbetan medans kvinnor vill ha förspel är nära.
Män kör med förspel, romantik och hela balunsen bara för att kvinnan ska släppa till på slutet.

Ja, att mannen själv skulle ha något utbyte av "förspel, romantik och hela balunsen" är ju otänkbart.

Det är ju ständigt ett tummande på sig själv, man föreställer sig och håller på, vill kvinnorna ha de män som har bimbo som idealpartner så måste de väl bimba till sig.

Intressant. Det är kvinnorna som ska anpassa sig efter mannen istället för tvärtom. Vad jag vet är inte bimbon någon vanligt förekommande typ, annat än på bild.

Det är det jag menar, man måste bygga upp individen så att hon/hon kan sätta gränser för när han/hon tummar för mycket på sig själv.

När han/hon tummar för mycket på sig själv tyder väl det på att det inte funkat helt och hållet att bygga upp individen?
Självklart är det bra med individer som är på det klara med sin identitet, men har personen börjat tumma på sig själv så har väl personen redan passerat sina gränser. Ibland måste vi alla hjälpas åt, en för alla - alla för en.

Problemet uppstår ju när man har tutat i individerna en massa saker som de tror man måste göra som är långt farligare än pinup-bilder.
Saker som:
  • Att man måste ha en partner.
  • Att man måste skaffa barn.
Jag har personligen sett många, många fler bli olyckliga pga. det istället för av de "sjuka" utseendeidealen.
Utseendeidealen är ju bara vägen för att nå partner/barn-målet och få acceptans.

Så utseendeidealen är enligt dig inte sjuka?
De skeva utseendeidealen drabbar i alla fall 7-8-åriga flickor (och deras föräldrar), medan kravet på barn och familj kommer långt senare.

Kijana skrev:
Jag vill ju självklart inte framställa kvinnor som viljelösa zombies, men jag är ändå rätt övertygad om att de indviduella besluten också tas omedvetet. Inte omöjligt att någon ställer upp för att "det känns bra". Men varför känns det bra?

Jag håller inte med om att de "individuella besluten tas omedvetet", dock tror jag att du kanske menar som jag tycker att de individuella besluten är i väldigt hög grad styrda av vad miljön tycker. Men det anser jag gälla alla människor och jag kan inte särskilja de här individerna annat än att de har sämre miljö vilket lett till att de fattar sämre beslut.

Den som på något sätt har ett jobb inom mediesvängen har en vara att sälja som alla vill ha. Uppmärksamhet. Och den som får uppmärksamhet av maktens män kan få större fördelar. Några skaffar sig uppmärksamhet genom att ställa upp på bimbobilder. Andra skaffar sig uppmärksamhet genom att ta bimbobilder.
Håller med.

Ja, att mannen själv skulle ha något utbyte av "förspel, romantik och hela balunsen" är ju otänkbart.
Nej, jag skrev myten inom parantes för jag själv får ut nåt av förspel, men jag kan inte anta att alla är som mig. Enligt alla undersökningar slitz och aftonbladet gjort så minimerar männen gärna förspelet.

Intressant. Det är kvinnorna som ska anpassa sig efter mannen istället för tvärtom. Vad jag vet är inte bimbon någon vanligt förekommande typ, annat än på bild.
Men det gäller ju inte bara kvinnor, det har jag aldrig påstått ,det är ju den som vill ha nåt som får betala.
Jag skrev "vill kvinnorna ha de män som har bimbo som idealpartner så måste de väl bimba till sig."
Detsamma gäller ju om männen vill en speciell tjej, då förändrar sig männen så att de passar in i kvinnas mall.

När han/hon tummar för mycket på sig själv tyder väl det på att det inte funkat helt och hållet att bygga upp individen?
Självklart är det bra med individer som är på det klara med sin identitet, men har personen börjat tumma på sig själv så har väl personen redan passerat sina gränser. Ibland måste vi alla hjälpas åt, en för alla - alla för en.

Men tumma på sig själv måste man göra hela tiden, i allafall i en demokrati så kan man inte få sin vilja genom.
Det är nåt man måste lära sig att det är ett ständigt givande och tagande.

Så utseendeidealen är enligt dig inte sjuka?
De skeva utseendeidealen drabbar i alla fall 7-8-åriga flickor (och deras föräldrar), medan kravet på barn och familj kommer långt senare.
Jag tror du (ständigt) missförstår mig, att 7-8 åringar mår dåligt är en sak, det har inget med idealen i sig att göra anser jag. Att 7-8 åringar drabbas beror på att de förväntas vara idealen, inte att det finns ideal.
Jag anser att barn i 7-8 års åldern ska inte ha blivit inforerade om att ha idealen.
Att de förväntas vara idealen beror på att de ser på sin omgiving förväntas ha idealen, de suger ju upp sin omgivning/miljö.
Som jag skrev så är det ofta (inte alltid) föräldrarna som mår dåligt och därför mår barnen dåligt, föräldrarna kan var snälla, empatiska och allt annat fint, men har de dålig självkänsla så sprider de det till barnen.

Sedan att idealen är svåra att uppnå gör ju att det blir ångestfyllt, men ideal per definition har väl alltid varit nåt exklusivt, nåt exklusivt är nåt som exkluderar den största delen av befolkningen.
När det är svårt att vara tjock så är idealet tjocka, är det svårt att vara smal så är idealet smala osv.

bEPH skrev:
Detsamma gäller ju om männen vill en speciell tjej, då förändrar sig männen så att de passar in i kvinnas mall.
Eller så fortsätter man att vara sig själv, och får inget. Fråga mig;-)

bEPH skrev:
Jag anser att barn i 7-8 års åldern ska inte ha blivit inforerade om att ha idealen.
Att de förväntas vara idealen beror på att de ser på sin omgiving förväntas ha idealen, de suger ju upp sin omgivning/miljö.

[...]

Sedan att idealen är svåra att uppnå gör ju att det blir ångestfyllt, men ideal per definition har väl alltid varit nåt exklusivt, nåt exklusivt är nåt som exkluderar den största delen av befolkningen.
När det är svårt att vara tjock så är idealet tjocka, är det svårt att vara smal så är idealet smala osv.
Jag förstår inte riktigt det här resonemanget. Det är självklart att barn försöker uppnå idealen, och det kan föräldrarna inte göra så mycket åt, sålänge barnen också har en tillvaro utanför familjen, vilket de förstås har.
Att vara vacker är ett ganska självklart ideal, och om man hela tiden påtvingas bilder av vackra människor så går det inte att som barn komma undan. Om bilderna dessutom är "falska", det vill säga manipulerade och förskönade, hur ska ett barn förstå det? Barn förstår inte sådant. Inte ens vuxna gör det alltid.

Edit: Dessutom har dessa förbannade ideal inte alltid koppling till verkligheten. Det är bland annat skönhetsindustrins grepp för att få folk att känna sig fula, så att de ska köpa massa eländiga produkter.

Senast ändrad:
bEPH skrev:
Jag anser att mycket bottnar i föräldrarna, det är nästan alltid samma behov hos föräldrar.
Föräldrarnas behov har dock ofta ett annat uttryck, men barnen känner sig i alla fall inte sedda.
Ja, inte sjutton kan det vara lätt att vara förälder och hinna låta barnen bli sedda med pressen av idealen vi matas med. Måste ju hinna till manikyristen, frisören, skoaffären, sminkbutiken, klädbutiken, plastkirurgen, dietisten etc) samt samtidigt hinna dra in pengar till att föda både sig själva och barn också.. Eller?

Om du ser lite djupare kanske det finns ett ansvar på flera håll i samhället också?

(Jag håller fö med dig ang mer kramar. Och då inte minst till barnen.)

bEPH skrev:
..att 7-8 åringar mår dåligt är en sak, det har inget med idealen i sig att göra anser jag. Att 7-8 åringar drabbas beror på att de förväntas vara idealen, inte att det finns ideal.

Om småbarn förväntas vara idealen så är det mycket förvånande att de i så hög grad härmar och tar efter bland annat artister. Eller beror härmandet och efterapandet på att för all del även sexåringarna har tröttnat på att stå i centrum som ideal och istället vill vara en alldaglig artist?
Nej, jag tror nog att barnen känner att de måste nå upp till egna och andras förväntningar.

Öh.. tror inte jag håller med där.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar