Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
bEPH skrev:
Jag vet om (och jag tror att du gör det med) att hon inte är en tom kropp, hon är en människa som andas lever och antagligen har en fungerande hjärna.
Men du uppfattar bilden så.

Det är väl självklart att modellen lever, det är väl ändå inte lik som avbildas?

En underbar fråga, den visar väl på att den är äkta konst.
"konst ska skapa konflikt, konst ska provocera, konst ska skaka makten"

Vilket dravel! I så fall är ju Fibban, Lektyr, FHM, Moore, Slitz, Café och allt vad de heter att betraktas som kulturtidskrifter. Ge dem statligt stöd, för sjutton. Kultur behöver vi mera av!
Nä, det är illa om man förväxlar konst med skräp.

Det är det här jag menar med att man associerar in olika beroende på vilken individ man är, tanken har aldrig ens föreslagit mig.
Har man sådana associationer så kan jag tänka mig att den kan bli värderad annorlunda, jag får absolut inga sådana tankarr när jag ser den. Rättare sagt nu får jag ju det efter att du väglett mig in på dem.

Oj vad oskyldig man kan framställa sig som. Trots att det enligt vetenskapliga undersökningar är klart att människan tänker 50 000 tankar om dagen, och att 70 procent av dem handlar om sex. Och nu snackar jag om normalmänniskan. Men när det gäller dig så är det helt kemiskt fritt från sexuella tankar när du ser denna bild. Du säger nästan att associationen inte går att göra.
Det är inte rimligt eller trovärdigt.

Olsin skrev:
Om du anser att bilden inte platsar på Fotosidan, så är det bara att anmäla den, Om den raderas får fotografen bita i det sura äpplet och leva med det på samma sätt som du måste acceptera om den inte raderas. Har du anmält bilden?
Nej, jag är inte för censur. Det får fotografen själv stå för. Jag vill bara kunna diskutera och kritisera relativt fritt.

Med tanke på att fotografen angett att bilden ska vara en omslagsbild för FHM, så ska väl kritiken anpassas därefter. Bedöm bilden utifrån dess syfte och inte utifrån din åsikt om bildens syfte.
Det är precis det jag gör. Är plastighet ett kriterium för att bilden ska platsa på FHM:s omslag?

Freddie skrev:
Är inte Fotosidan en plats för bilder som är sålda eller fotografer som vill visa upp sin talang?
Jodå, men jag trodde att kritikpoolerna hade ett annat syfte.

Maverick skrev:
Fotografen får ut lika mycket som alla andra som laddar upp bilden här. Bortsett från att den mesta kritiken verkar handla om annat än bilden.
Jag tar också avstånd från långa moralutläggningar under bilderna. Men att skriva att man tycker att modellen är framställd på ett uselt vis har i allra högsta grad med bilden att göra.

Freddie skrev:
Det där var en imponerande iakttagelse - du sitter väl inte med FHM numret hemma och jämför nu va? ;)
Jag antog helt sonika att man inte laddar upp exakt samma bild som man sålt. Det stämmer tydligen?

MattiasL skrev:
Kan någon förklara varför bildens öppna eller dolda budskap inte skulle ha med bilden att göra?
En klart relevant fråga som jag vill lyfta då den ställts ett flertal gånger nu utan vidare svar. Vore bra om trådstartaren (Mattsen) också ville besvara den.

Kijana skrev:

Vilket dravel! I så fall är ju Fibban, Lektyr, FHM, Moore, Slitz, Café och allt vad de heter att betraktas som kulturtidskrifter. Ge dem statligt stöd, för sjutton. Kultur behöver vi mera av!
Nä, det är illa om man förväxlar konst med skräp.
Självklart är de kulturtidsskrifter?
Statligt stöd kan de väl få om de uppyller de kriterierna som behövs, vilka det är har jag ingen aning.

Oj vad oskyldig man kan framställa sig som. Trots att det enligt vetenskapliga undersökningar är klart att människan tänker 50 000 tankar om dagen, och att 70 procent av dem handlar om sex.
Vilka är de vetenskapliga undersökningarna?
Vad är en tanke enligt dem?
Vad är sex enligt dem?
Presentera gärna dem om du ska raljera med min framställning av mif själv.

Och nu snackar jag om normalmänniskan. Men när det gäller dig så är det helt kemiskt fritt från sexuella tankar när du ser denna bild. Du säger nästan att associationen inte går att göra.
Det är inte rimligt eller trovärdigt.
Varför påstår du något sådant?
Vars hittar du belägg för det?

Det jag påstått är, nu klipper jag ihop Maktens påstående med mitt eftersom det var ett svar på hans inlägg, hoppas Makten inte anser att jag missbrukar hans inlägg alltför mycket:

Det är det här jag menar med att man associerar in olika beroende på vilken individ man är, tanken att den är ganska identisk med de bilder som brukar inleda en porrbildsserie, innan kvinnan plockat av sig kläderna.
,har aldrig ens föreslagit mig.
Har man sådana associationer så kan jag tänka mig att den kan bli värderad annorlunda, jag får absolut inga sådana tankar när jag ser den. Rättare sagt nu får jag ju det efter att du väglett mig in på dem.

För mig var det inte naturligt att det var en bildserie där hon klädde av sig, jag såg bilden som en bild, början och slut.

bEPH skrev:
Självklart är de kulturtidsskrifter?
Statligt stöd kan de väl få om de uppyller de kriterierna som behövs, vilka det är har jag ingen aning.

Kulturtidskrifter brukar ha svårt att överleva på marknaden. Det kan därför vara bra med ett statligt stöd eftersom de är viktiga att de finns, till gagn för samhällsdebatt och kulturspridning. Herr- och porrtidningar däremot brukar i alla fall inte konka med jämna mellanrum, för att den lilla läsekretsen inte vill betala det höga priset.
Inom herr- och porrtidningsbranschen verkar det inte vara svårt att få lönsamhet.

Varför påstår du något sådant?

Mot bakgrund av att människan tänker på sex vare sig man vill eller inte är det ännu mindre trovärdigt att betraktaren av exempelbilderna inte tänker på sex när samma bilder publiceras i tidningar med sex som huvudtema och affärsidé.

För mig var det inte naturligt att det var en bildserie där hon klädde av sig, jag såg bilden som en bild, början och slut.

Okej.

bEPH skrev:
Att du vill runka till henne är väl din ensak som du får dela med dig om du vill, men anser du att ett runkobjekt som nåt fint eller fult och isåfall varför?

Problemet tycker jag är när man antar en massa saker att en massa andra tycker och att en massa modeller är det synd om.
Diffusa saker som är ej motbevisbara utan de slås bara fast i sten, motbevisas de så drar man glatt vidare och hävdar att det är ett undantag.
Det är så förtryck/utanförskap/rasism skapas, inga bevis utan "alla vet ju att det är så".

Nämen Björn...nu var det ju inte jag personligen som skrev runkobjekt på bilden, även om jag instämmer till fullo med det....

Och om det har gått dig förbi, så är det ju allmänt känt att smågrabbar å andra som vill flumma in i en annan värld, köper dessa tidningar med avklädda brudar som fläker ut sig!

Särskilda tidningar pratar jag om då, inte Expressen, National Geographic eller någon annan vanlig tidning....om nu bilden är så oskyldig, varför ser man då aldrig bilder som dessa som omslag på t.ex Kamera & Bild? M.fl?

Så, jag antar inget, ha det klart för dig! Att det bidrar till en taskig kvinnosyn, det ska du ha förbaskat klart för dig! Jag förstår såååå väl att detta har gått dig förbi, men personligen har jag jobbat med människor som mår skit pga av sånt här!
Och vadå förtryck skapas?? Ja, det kan du ge dig fasiken på - jag är emot all form av förtryck, men du verkar tydligen inte förstå vad kvinnoförtryck härstammar ifrån och du kan glömma att jag ids tala om det för en som redan tror sig veta allt.

Sök dig till de som jobbar med förstörda människor som sålt sig billigt, så kanske du kan förstå en dag!

hmmmm tja om det är vackert att vara ett runkobjekt...hmm det beror väl på. så att säga. jag vet iaf att om jag hade en dotter skulle jag inte vilja att tusentals personer satt med henne framför sig när dom gjorde "ni vet vad" Men det är väl vackert och sensuellt i dagens samhälle vad vet jag

evalisen skrev:
Som jag ser det är ju fs en plats för alla fotografer, nybörjare till proffs.
Och jag skulle tycka det var riktigt tråkigt om proffsen försvinner.
Och speciellt om det beror så sådana här diskussioner.

Eva, jag tycker också att fs är en sida för alla fotografer....

Men som det är idag, har otroligt många bra fotografer redan börjat försvinna och försvunnit. Många tycker att bilder som denna är för porrigt....och känner sig därför inte hemma här längre.

Och när det gäller porr, så har alla skilda åsikter om vad som är porr visst. Vilket man kanske får förstå och acceptera.

Själv anser jag att alla bilder har sin plats, men om jag kommenterar en bild för att jag sett samma bild femtontusen ggr och kanske vill förmedla det till fotografen att så här upplever jag din bild - så vill jag heller inte bli placerad i ett fack av andra, det är inte okay för mig, och inte för många andra jag känner heller..:eek:(

Förbaskat trist!

Henrik_L skrev:
hmmmm tja om det är vackert att vara ett runkobjekt...hmm det beror väl på. så att säga. jag vet iaf att om jag hade en dotter skulle jag inte vilja att tusentals personer satt med henne framför sig när dom gjorde "ni vet vad" Men det är väl vackert och sensuellt i dagens samhälle vad vet jag

Ja, jag antar att det är något fint i det....snevridet å helt stukat :eek:(

bEPH skrev:
Desto större orsak att diskutera vidare.

Jag tror problemet ligger i vilken miljö man har haft, om man har haft en strikt "vetenskaplig" miljö kring sig är det naturligt att falsifiera en utsaga genom att man motbevisar faktan utsagan är baserad på.
Men har man inte en sånt synsätt så förvillar motbeviset eftersom den "har ju inget med problemet" att göra utan attackerar grunden som problemet står på.

Användningen av ord som alla, inget, aldrig och alltid används ytterst sällan inom vetenskapen eftersom det går i princip alltid:)-) ) att motbevisa. Medans i det vardagliga språket hos de "icke insnöade" förekommer orden ganska frekvent och ofta inte alls med deras egentliga innebörd.

Frågar du en "vetenskapsman" om han är säker på att hans mamma inte är en elefant och hans pappa en rymdvarelse svarar han (kanske) "Nej, jag är inte säker men tror att det är ytterst osannolikt".
Frågar du däremot en "normal" person så svarar personen ett rungande "Ja, jag är säker" som kan åtföljas av eventuellt en käftsmäll pga. ifrågasättandet av personens härkomst.

Du tror problemet ligger i vilken miljö man växt upp i???

Tja, du kanske har en poäng där Björn!

Jag blev uppväxt i en underbar miljö, där jag fick lära mig att aldrig nedvärdera andra, mobba, eller på andra vis förtrycka någon annan...

Suck så tröttsamt att läsa!

MattiasL skrev:
Det är klart att fotografen avgör om hon/han vill lägga upp en bild eller inte.

Men: fortfarande måste man vara beredd på en diskussion om bildens kommunikation och fotografens ansvar. Det vore väl befängt annars?

Kan någon förklara varför bildens öppna eller dolda budskap inte skulle ha med bilden att göra?

Nej, jag kan tyvärr inte förklara det för dig..för jag känner precis likadant som du!

Okay, om det vore en tändsticksask som var plåtad, eller en lampa eller va tusan som helst...då hade man förstått att det handlade om reklam, produktfoto.

Men en tjej som står och viker ut sig, i blöt skjorta eller vad hon nu hade på sig, kan inte ses som något annat en än produkt då! En vara har hon blivit....så bra då!!! verkligen något som varje kvinna vill framstå som :eek:(

jag känner oxå precis likadant. alla vill väl bli omtyckta för den man är. varför sminkar man då bort sin personlighet? obegripligt.....

MattiasL skrev:
Öhm, vilket?
Alltså frågan gällde varför bildens budskap inte får diskuteras i denna typ av bilder.

Det kan kanske kännas kränkande för en som inte har några bröst alls (och har komplex för det) att sitta och diskutera en annans bröst.

Annars svarade jag nog mer generellt att det beror på avundsjuka många gånger när det kommer till lättklädda tjejer. Det är sällan att det är MÄN som klagar även om det är en och annan... man vet aldrig vem som hänger över axeln på dem medans dom skriver :)

Hmm..jag tror inte alls att du förstod frågan.

Ja, självklart MÅSTE det vara allas högsta önskan att hamna på omslaget på Slitz. Någon annan anledning till att man finner den typen av bilder tveksamma kan ju inte finnas.

Nu var jag sådär ironisk som man inte ska vara på forum igen...

Men allvarligt. Du avfärdar alltså negativa synpunkter på bilders kommunikation som avundsjuka. Så bekvämt, då slipper man ju lyssna på argumenten.

Och att det är främst kvinnor som "klagar", betyder det att "klagomålen" är mindre värda?

För övrigt är vi ganska många män här som "klagat". Och jag har då ingen över någon axel. Jag kan tänka själv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar