I dagens moderna samhälle är det väldigt enkelt att erbjuda massa saker och sedan inte ta något eget ansvar för konsekvenserna. Allt grundar sig naturligtvis i några grundläggande saker... som alltid. Tröskeln för toleransen höjs ständigt men någonstans måste man dra i bromsen.
På 50talet var det ramaskri från folk som såg Elvis vicka på sina höfter och åmande på golvet, tjejerna var galna, vissa killar också. Föräldrarna fasade och ville mer eller mindre satansförklara niggerälskaren som spelade djävulsmusik och rörde sig så syndigt. Äntiligen kunde man till bra musik få se lite "dirty moves" och dom så undanstuffade tjejerna älskade detta. ser man tillbaka på dennatiden så var det ju naturligtvis väldigt oskyldigt allt sammans. Men någonstans efter det så hände någonting.
TV serier, Film, Internet, Tidnngar, Afficher, Reklam, böcker, alla typer av media man kan tänka sig pumpar enkelt och billigt ut samma budskap. Om och om igen.
Tjejerna blir smalare och smalare, brösten bara växer, räcker inte det till så fylls även läpparna. Varför?
Jag tror inte att en tjej som föddes 1986, direkt låstes in i en mörk garderob och sedan intervjuades 20 årsenare skulle säga att hon ville ha större bröst och läppar. Hon vet inte vad ett ideal är. Hon är nöjd med det hon har... troligtvis vet hon inte ens vad brösten är tillför...
Var föds då detta begär av större bröst och läppar?
Jo alla människor som på något sätt kontrollerar media startar allt detta för att kunna krama ut varje droppe ur någonting. Sex är som havet. En oändlig resurs som man fortfarande inte har junnat utforska tillräcklig. Men denna enorma resurs börjar sina... Haven blöder. Indianerna som fiskade lax för sitt levebröd tämde knappast ut havet elelr floderna. Dagens trålare som dra upp miljontals ton fullståändigt dammsuger haven föratt vi ska kunna äta fiskpinanr på tisdagar och slänga det som blir över.
Sex är en idiotsäker källa till uppmärksamhet. Sex är människans mest grundläggande funktion och ligger naturligtiv stark i medvetandet, säkerligen starkare hos män eftersom vår "uppgift" är ju att föröka oss så mycket det bara går, till vilket pris som helst. Kvinnans uppgift måste ju därför vara att värna om avkomman och se till att den bästa genen är den som får komma till och därför väljer hon mannen med omsorg.
Kanske därför man anser att killar är sexgalningar och kvinnan kan få sex med vem hon vill och när som helst medans mannen måste kämpa?
Att spela på sex i reklam är därför en given hit, att visa en brud med bröst i en tidning är en hit.
men dt kan gå för långt. Priset för allt detta kan bli dyrt och vi ser j uredan effekterna av det.
Människan vill ju i regel aldig sticka ut, man vill vara som alla andra.
Om man nu antar att världen är mindre och bara en gubbe styr TV världen så kan man ju enkelt tänka sig detta:
En TV gubbe kommer på att bröst är någonting killar älskar. Om vi gör bröten lite lite större än normalen så komemr jag tjäna miljoner på mina tv program!!! När detta inte längre är "big news" måste han trumfa sig själv och trycker in ytterligare saker i tuttarna, Folk drägglar återigen...
Alla tjejer på jorden är ju inte blinda och inser att större bröst är grejen. Helt plötsligt får alla tjejer med större bröst jobb och killar i klasar efter sig som hon kan välja och vraka bland, hon blir en kändis... Nu vill ju alla andra tjejer också ha större bröst!
Nu har vi startat ett ideal! Vems fel är det? Killarnas? Det är ju dom som älskar brösten och nakenheten, dom är ju en efterfrågan!
Är det tjejerna? dom förser ju alla killar med ett utbud och gör ju att alla andra tjejer tvingas til lett ideal som tjejerna sjäva skapar?
Jag anser att mediagubben är den skyldige.
Detta är väldigt förenklat men min poäng är att sex har alltid varit en guldgruva att överdriva med. Idealen styrs över våra huvuden och är så bra att jobba med eftersom folket rättar sig efter ett ideal.
Men alla som styr detta borde ta sitt ansvar att dra ner på framtoningen innan vi snart har könsorgan uppfläkta på annonserna.
En fotogram kan lätt avstå från att göra vissa bilder. Men varför skall han göra det? säger han nej så springer ju bara tjejen till nästa...
Många tjejer som "har det" vill ju desperat bli plåtade föratt bli lite kända, om dom så ska behöva visa tuttar, eller käka inälvor på tv, man görallt för att få var känd!
Långt inlägg som saknar fast förankring i vetenskapen, enbart mina tankar så a det för vad et är värt...