Makten skrev:
Om vi nu tar den här bilden som exempel: http://www.fotosidan.se/pools/view/94/853897.htm
I princip så är jag mot att "hänga ut nån", men jag antar att bilden kan få tjäna som exempel eftersom fotografen verkar kunna ta att folk tycker (bra och dåligt) om hans bilder.
I denna bild ser jag en tjej som antingen av egen vilja, eller genom fotografens vilja, är framställd som en tom kropp.
Jag vet om(och jag tror att du gör det med) att hon inte är en tom kropp, hon är en människa som andas lever och antagligen har en fungerande hjärna.
Men du uppfattar bilden så.
Posen ska försöka se sexig ut, men det är gjort på ett väldigt onaturligt och plastigt vis. Det känns inte äkta för fem öre. Ansiktsuttrycket är totalt nollställt, och säger bara "kom och hjälp mig, för jag vet ingenting om nånting". Ingen som helst egen vilja.
Det är ju därför att de har utvecklats vidare från de egenskaper du beskriver, de har aktivt valt att inte ha de egenskaper som du efterfrågar. De har kort och gott en annan smak än dig.
Vad är det för klädsel hon har på sig? Nån slags blött linne, för att avslöja så mycket som möjligt av brösten utan att nån egentligen kan säga att det är en nakenbild.
Precis, de har aktivt valt att ha det så, de vill verkligen ha de kläderna på det sättet.
Vad i själva helsike är syftet med den här bilden?
En underbar fråga, den visar väl på att den är äkta konst.
"konst ska skapa konflikt, konst ska provocera, konst ska skaka makten"
Att Makten är skakad är ju klart
Jag kan bara se ett, och det är att egga betraktaren sexuellt.
Det är ju kul för dig om du går igång på bilden på det sättet, jag tycker hon liknar en känd modell rätt mycket, kommer dock inte på vem.
Det är en mjukporrbild i mina ögon, och den är ganska identisk med de bilder som brukar inleda en porrbildsserie, innan kvinnan plockat av sig kläderna.
Det är det här jag menar med att man associerar in olika beroende på vilken individ man är, tanken har aldrig ens föreslagit mig.
Har man sådana associationer så kan jag tänka mig att den kan bli värderad annorlunda, jag får absolut inga sådana tankarr när jag ser den. Rättare sagt nu får jag ju det efter att du väglett mig in på dem.
Vad ska man annars titta på den för?
För att det är en stilistisk vacker bild? Jag associerar bilden till Marilyn Monroe en hel del, en vidareutveckling på bilderna på henne.
Om man nu tycker hon är osexig för att ögonen "saknar liv" så är det väl ok, tycker man att hon är sexig för att ögonen "saknar liv" så är det ok.
Vill man ha livliga ögon finns det gott om bilder som är det, jag ser ingen orsak att försöka flytta om bilder till det facket för att försöka skapa ett tomrum.