Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Maverick skrev:
Men det tycks ju vara många som inte begriper nånting just nu...
Desto större orsak att diskutera vidare.

Jag tror problemet ligger i vilken miljö man har haft, om man har haft en strikt "vetenskaplig" miljö kring sig är det naturligt att falsifiera en utsaga genom att man motbevisar faktan utsagan är baserad på.
Men har man inte en sånt synsätt så förvillar motbeviset eftersom den "har ju inget med problemet" att göra utan attackerar grunden som problemet står på.

Användningen av ord som alla, inget, aldrig och alltid används ytterst sällan inom vetenskapen eftersom det går i princip alltid:)-) ) att motbevisa. Medans i det vardagliga språket hos de "icke insnöade" förekommer orden ganska frekvent och ofta inte alls med deras egentliga innebörd.

Frågar du en "vetenskapsman" om han är säker på att hans mamma inte är en elefant och hans pappa en rymdvarelse svarar han (kanske) "Nej, jag är inte säker men tror att det är ytterst osannolikt".
Frågar du däremot en "normal" person så svarar personen ett rungande "Ja, jag är säker" som kan åtföljas av eventuellt en käftsmäll pga. ifrågasättandet av personens härkomst.

Maverick skrev:
Det var ingen som påstod att en bild på en tjej per automatik är objektifierande. Utan att folk kanske inte begriper varför du tycker det för en specifik bild.
Nej, det är därför jag försöker förklara det.

Det är liksom ingen större skillnad i min värld på när du inte begriper nånting eller när nån annan inte gör det.

Men det tycks ju vara många som inte begriper nånting just nu...
Ja, du begriper ju inte varför jag tycker att bilder kan vara objektifierande till exempel.

Jo, det gör jag faktiskt. Det jag inte begriper är varför du inte begriper att andra inte ser bilden på samma sätt, eller varför din tolkning av bilder skulle var den rätta. För det är så jag uppfattar dig.

Våra infallsvinklar leder till olika resultat. Ditt kommer leda till en minskning av bilder och bilduttryck och mitt till att fler typer av bilder accepteras för vad de är. För mig handlar det om bildmässig mångfald. Bristerna inom bildbruset beror inte på att det finns för många av en viss typ av bilder utan för få av andra enligt min uppfattning.

/Maverick

Maverick skrev:
Jo, det gör jag faktiskt. Det jag inte begriper är varför du inte begriper att andra inte ser bilden på samma sätt, eller varför din tolkning av bilder skulle var den rätta. För det är så jag uppfattar dig.
Då begriper du ingenting, för jag begriper att andra inte begriper varför jag inte ser bilden på samma sätt;-) Min tolkning är min tolkning, inte "den rätta". Det finns ingen tolkning som är rätt. Men min tolkning är lika mycket värd som nån annans, och om väldigt många tolkar bilden som jag gör så borde det väl vara något man kan fundera över? Varför tolkar vissa bilden som nedvärderande? Ska man bara strunta i det, så längre inte alla tolkar den så?

Jag ogillar starkt att vissa kvinnor bär slöja i Sverige, eftersom det för mig känns som en kränkning. Å andra sidan vet jag att många tycker precis motsatsen, och alltså tvingas jag inse att min åsikt kanske är mer skadlig. Därför skyltar jag inte med den, och accepterar att vissa märkligt nog vill ha det där förnedrande skynket på sig. Det är ungefär samma sak.

Våra infallsvinklar leder till olika resultat. Ditt kommer leda till en minskning av bilder och bilduttryck och mitt till att fler typer av bilder accepteras för vad de är. För mig handlar det om bildmässig mångfald. Bristerna inom bildbruset beror inte på att det finns för många av en viss typ av bilder utan för få av andra enligt min uppfattning.
Jösses, vilken inställning. Så man kan inte ersätta opassande bilder med andra, utan det måste lämna nån slags tomrum då eller? Det tyder väl mest på dålig fantasi.

Makten skrev:
Ja, du begriper ju inte varför jag tycker att bilder kan vara objektifierande till exempel.
Kan du inte försöka förklara varför du ser kvinnorna som objekt i bilderna då?

Om inte andra delar min uppfattning om en bild så som jag ser det kan det bero på:
  1. De uppfattar inte sina känslor som jag gör
  2. De uppfattar saker hos bilden som jag inte uppfattar
  3. De uppfattar/associerar fram saker som inte finns i bilden på ett annat sätt än mig
  4. Jag uppfattar inte mina känslor som de gör
  5. Jag uppfattar saker hos bilden som de inte uppfattar
  6. Jag uppfattar/associerar fram saker som inte finns i bilden på ett annat sätt än dem.
    [/list=1]
    Nästan alltid är det en kombination av all 6 sakerna, det gäller då att bena ut faktorerna en efter en tills man hittar vars det skiljer sig mest och diskutera kring det.

bEPH skrev:
Kan du inte försöka förklara varför du ser kvinnorna som objekt i bilderna då?
Om vi nu tar den här bilden som exempel: http://www.fotosidan.se/pools/view/94/853897.htm

I denna bild ser jag en tjej som antingen av egen vilja, eller genom fotografens vilja, är framställd som en tom kropp. Posen ska försöka se sexig ut, men det är gjort på ett väldigt onaturligt och plastigt vis. Det känns inte äkta för fem öre. Ansiktsuttrycket är totalt nollställt, och säger bara "kom och hjälp mig, för jag vet ingenting om nånting". Ingen som helst egen vilja.
Vad är det för klädsel hon har på sig? Nån slags blött linne, för att avslöja så mycket som möjligt av brösten utan att nån egentligen kan säga att det är en nakenbild.

Vad i själva helsike är syftet med den här bilden?

Jag kan bara se ett, och det är att egga betraktaren sexuellt. Det är en mjukporrbild i mina ögon, och den är ganska identisk med de bilder som brukar inleda en porrbildsserie, innan kvinnan plockat av sig kläderna.

Visst, det är en jättebra bild. Om man vill titta på en kropp för sin upphetsnings skull. Vad ska man annars titta på den för?
Hör en sådan bild hemma på fotosidan? Det tycker inte jag. Det är ju bara att kolla på kritiken. Den gillas uppenbarligen inte här, tack och lov.

Edit: Vidare är bilden lagd i en kritikpool. I en sådan får man kritik på bilden, i syfte att man ska ta till sig denna och kanske kunna ta en bättre bild nästa gång. Här får fotografen nu alltså massiv kritik för en och samma sak från en hop av betraktare. Vad är vitsen med publicerandet av bilden i poolen om kritiken inte var värd nåt? Varför lades den upp, om fotografen ändå skiter i vad folk tycker? Är det inte bättre att låta bli då, om man ändå inte tänker ändra på sitt sätt att fotografera?

Senast ändrad:
Makten skrev:
Då begriper du ingenting, för jag begriper att andra inte begriper varför jag inte ser bilden på samma sätt;-) Min tolkning är min tolkning, inte "den rätta". Det finns ingen tolkning som är rätt. Men min tolkning är lika mycket värd som nån annans, och om väldigt många tolkar bilden som jag gör så borde det väl vara något man kan fundera över? Varför tolkar vissa bilden som nedvärderande? Ska man bara strunta i det, så längre inte alla tolkar den så?

Jag ogillar starkt att vissa kvinnor bär slöja i Sverige, eftersom det för mig känns som en kränkning. Å andra sidan vet jag att många tycker precis motsatsen, och alltså tvingas jag inse att min åsikt kanske är mer skadlig. Därför skyltar jag inte med den, och accepterar att vissa märkligt nog vill ha det där förnedrande skynket på sig. Det är ungefär samma sak.

Jösses, vilken inställning. Så man kan inte ersätta opassande bilder med andra, utan det måste lämna nån slags tomrum då eller? Det tyder väl mest på dålig fantasi.

Det är inte den aproch du har enligt min uppfattning.

Fortfarande råder det ju delade meningar om av som är opassande. Där du fortfarande står för det begränsande och vad jag skulle vilja kalla censur.

När det kommer till frågor där man nog kan vara ense om att det finns olika uppfattningar. Så kan man som jag ser det antingen begrännsa saker enligt den ena sidans uppfattning eller låta folk göra det dom vill. Ingen tvingar någon att titta eller ta åt sig av en bild.

Jag gissar att väldigt få av de fotografer som är aktuella är intressade eller vill få era värderingar predikade under sina bilder.

Men man borde kanske börja predika om det amatörmässiga i att använda macro som stilistiskt grepp oxå...

/Maverick

Maverick skrev:
Det är inte den aproch du har enligt min uppfattning.

Fortfarande råder det ju delade meningar om av som är opassande. Där du fortfarande står för det begränsande och vad jag skulle vilja kalla censur.
Självcensur kan man väl kalla det. Man borde begripa själv att bilden inte passar i alla sammanhang. Gör man inte det från början så bör man göra det när man får massiv kritik.

När det kommer till frågor där man nog kan vara ense om att det finns olika uppfattningar. Så kan man som jag ser det antingen begrännsa saker enligt den ena sidans uppfattning eller låta folk göra det dom vill. Ingen tvingar någon att titta eller ta åt sig av en bild.
Folk bör få göra som de vill, men man bör också kunna kritisera dem för det.

Jag gissar att väldigt få av de fotografer som är aktuella är intressade eller vill få era värderingar predikade under sina bilder.
Precis vad jag tror, och därför förstår jag inte varför de lägger upp bilderna för kritik.

Men man borde kanske börja predika om det amatörmässiga i att använda macro som stilistiskt grepp oxå...
Javisst, varför inte. En bild blir inte bra för att den är tagen på nära håll.
Jag har dock svårt att se kopplingen, eftersom makrobilder inte är särskilt intressanta för den samhälleliga utvecklingen och folks väl och leverne.

Jag tror att folk skulle behöva bli bättre på att se det denotativa innehållet. Oftast blir det en blandning mellan det konnotativa innehållet och åsikter vilket för det mesta bara rör till det eftersom det skiljer från person till person.

Sedan så bör man koppla det konnotativa innehållet till det denotativa och först då kan en fotograf värdera en kritik. När man bara kräker ut sig en massa åsikter och personliga värderingar finns det ingen möjlighet att koppla det till bildens form och innehåll, eller väldigt små och svåra möjligheter iaf.

Mvh
Maverick

Jag trodde att fotosidan är till för alla utom möjligen porrfotografer dåra.

I stora drag så ser jag inte slitzbilder som ett samhällsproblem även om andra grupperingar gör det.

Därav tycker jag att det i stort är samma sak som makrofotografering på en fotosida av allmän karaktär.

/Maverick

Maverick skrev:
Jag trodde att fotosidan är till för alla utom möjligen porrfotografer dåra.

I stora drag så ser jag inte slitzbilder som ett samhällsproblem även om andra grupperingar gör det.

Därav tycker jag att det i stort är samma sak som makrofotografering på en fotosida av allmän karaktär.
Nu tycker ju uppenbarligen inte alla som du, eller hur?
Om vi struntar i om bilderna har nån som helst effekt; vad får fotografen ut av att publicera bilderna på fs? Inte är det för kritikens skull i alla fall. Det måste vara något annat. Antagligen handlar det om att man vill visa upp sig och sin talang, precis som alla andra vill. Behövs det verkligen när man redan fått bilden såld (även om det inte är EXAKT samma bild som är såld)?

Makten skrev:
Om vi nu tar den här bilden som exempel: http://www.fotosidan.se/pools/view/94/853897.htm
I princip så är jag mot att "hänga ut nån", men jag antar att bilden kan få tjäna som exempel eftersom fotografen verkar kunna ta att folk tycker (bra och dåligt) om hans bilder.

I denna bild ser jag en tjej som antingen av egen vilja, eller genom fotografens vilja, är framställd som en tom kropp.
Jag vet om(och jag tror att du gör det med) att hon inte är en tom kropp, hon är en människa som andas lever och antagligen har en fungerande hjärna.
Men du uppfattar bilden så.

Posen ska försöka se sexig ut, men det är gjort på ett väldigt onaturligt och plastigt vis. Det känns inte äkta för fem öre. Ansiktsuttrycket är totalt nollställt, och säger bara "kom och hjälp mig, för jag vet ingenting om nånting". Ingen som helst egen vilja.
Det är ju därför att de har utvecklats vidare från de egenskaper du beskriver, de har aktivt valt att inte ha de egenskaper som du efterfrågar. De har kort och gott en annan smak än dig.

Vad är det för klädsel hon har på sig? Nån slags blött linne, för att avslöja så mycket som möjligt av brösten utan att nån egentligen kan säga att det är en nakenbild.

Precis, de har aktivt valt att ha det så, de vill verkligen ha de kläderna på det sättet.

Vad i själva helsike är syftet med den här bilden?

En underbar fråga, den visar väl på att den är äkta konst.
"konst ska skapa konflikt, konst ska provocera, konst ska skaka makten"
Att Makten är skakad är ju klart:)

Jag kan bara se ett, och det är att egga betraktaren sexuellt.
Det är ju kul för dig om du går igång på bilden på det sättet, jag tycker hon liknar en känd modell rätt mycket, kommer dock inte på vem.

Det är en mjukporrbild i mina ögon, och den är ganska identisk med de bilder som brukar inleda en porrbildsserie, innan kvinnan plockat av sig kläderna.
Det är det här jag menar med att man associerar in olika beroende på vilken individ man är, tanken har aldrig ens föreslagit mig.
Har man sådana associationer så kan jag tänka mig att den kan bli värderad annorlunda, jag får absolut inga sådana tankarr när jag ser den. Rättare sagt nu får jag ju det efter att du väglett mig in på dem.

Vad ska man annars titta på den för?
För att det är en stilistisk vacker bild? Jag associerar bilden till Marilyn Monroe en hel del, en vidareutveckling på bilderna på henne.
Om man nu tycker hon är osexig för att ögonen "saknar liv" så är det väl ok, tycker man att hon är sexig för att ögonen "saknar liv" så är det ok.
Vill man ha livliga ögon finns det gott om bilder som är det, jag ser ingen orsak att försöka flytta om bilder till det facket för att försöka skapa ett tomrum.

bEPH skrev:
I princip så är jag mot att "hänga ut nån", men jag antar att bilden kan få tjäna som exempel eftersom fotografen verkar kunna ta att folk tycker (bra och dåligt) om hans bilder.
Nu är ju bilden en av de som avsågs redan i början av tråden, så det är väl lika gott att hålla sig dit. Jag har dessutom som tidigare nämnt inte något emot de övriga två, då de är på ett helt annat plan enligt mig.

En underbar fråga, den visar väl på att den är äkta konst.
"konst ska skapa konflikt, konst ska provocera, konst ska skaka makten"
Att Makten är skakad är ju klart:)
Hehe, det passade ju fint där. Nä, skakad är jag knappast.

Det är ju kul för dig om du går igång på bilden på det sättet, jag tycker hon liknar en känd modell rätt mycket, kommer dock inte på vem.
Det gör jag faktiskt inte, men jag anar att andra gör det. Slitzläsare t ex.

Det är det här jag menar med att man associerar in olika beroende på vilken individ man är, tanken har aldrig ens föreslagit mig.
Har man sådana associationer så kan jag tänka mig att den kan bli värderad annorlunda, jag får absolut inga sådana tankarr när jag ser den. Rättare sagt nu får jag ju det efter att du väglett mig in på dem.
Vad hade du för tankar förut då?

För att det är en stilistisk vacker bild? Jag associerar bilden till Marilyn Monroe en hel del, en vidareutveckling på bilderna på henne.
Om man nu tycker hon är osexig för att ögonen "saknar liv" så är det väl ok, tycker man att hon är sexig för att ögonen "saknar liv" så är det ok.
Vill man ha livliga ögon finns det gott om bilder som är det, jag ser ingen orsak att försöka flytta om bilder till det facket för att försöka skapa ett tomrum.
Tja, så kan man ju se det. Jag begriper dock inte riktigt vad det är för vits med att visa tuttarna om bilden bara ska vara stilistiskt vacker.

Makten skrev:

Hör en sådan bild hemma på fotosidan? Det tycker inte jag. Det är ju bara att kolla på kritiken. Den gillas uppenbarligen inte här, tack och lov.

Om du anser att bilden inte platsar på Fotosidan, så är det bara att anmäla den, Om den raderas får fotografen bita i det sura äpplet och leva med det på samma sätt som du måste acceptera om den inte raderas. Har du anmält bilden?

Med tanke på att fotografen angett att bilden ska vara en omslagsbild för FHM, så ska väl kritiken anpassas därefter. Bedöm bilden utifrån dess syfte och inte utifrån din åsikt om bildens syfte. Återigen om du anser att bilder med sådant syfte inte hör hemma på Fotosidan anmäl bilden!

Det känns som om sagan om Alla, Ingen och Någon är aktuell bland kritikerna till bildstilen:
Alla kunde anmäla bilden, Någon borde ha gjort det, men Ingen gjorde det.

Makten skrev:
Om vi struntar i om bilderna har nån som helst effekt; vad får fotografen ut av att publicera bilderna på fs? Inte är det för kritikens skull i alla fall. Det måste vara något annat. Antagligen handlar det om att man vill visa upp sig och sin talang, precis som alla andra vill. Behövs det verkligen när man redan fått bilden såld (även om det inte är EXAKT samma bild som är såld)?

Är inte Fotosidan en plats för bilder som är sålda eller fotografer som vill visa upp sin talang?

Förslagsvis kan man ju alla skicka inte sina bilder till dig Martin och så sorterar du bort alla bilder från fotografer med talang, sålda bilder, klädesplagg du inte gillar, poser du tycker ser "billiga" ut, bilder som kan ha en negativ effekt på vår eftervärld, tjejer med silikontuttar, bilder som inte är tillräckligt "konstnärliga" osv.

Makten skrev:

Nä uppenbarligen så tycker väl inte alla som nån av oss.

Fotografen får ut lika mycket som alla andra som laddar upp bilden här. Bortsett från att den mesta kritiken verkar handla om annat än bilden.

Det är väl fotografen som ska avgöra huruvida han får ut något av att ladda upp bilden och inte någon annan. Oavsett om bilden är såld eller inte. Att man får bilder sålda innebär inte att man får nån kritik tillbaka eller att bilden är bra. Ofta är det detaljer som man själv stör sig på. Men det är klart olämpligt att diskutera den saken med en köpare. Då kanske man laddar upp här för att se om det finns fler som hänger upp sig på samma sak. Men i den här kategorin så verkar motivet skymma bilden för de flesta och det kommer inte ut nått positivt av det.

/Maverick

Som jag ser det är ju fs en plats för alla fotografer, nybörjare till proffs.
Och jag skulle tycka det var riktigt tråkigt om proffsen försvinner.
Och speciellt om det beror så sådana här diskussioner.

Det är klart att fotografen avgör om hon/han vill lägga upp en bild eller inte.

Men: fortfarande måste man vara beredd på en diskussion om bildens kommunikation och fotografens ansvar. Det vore väl befängt annars?

Kan någon förklara varför bildens öppna eller dolda budskap inte skulle ha med bilden att göra?

Makten skrev:
Vad får fotografen ut av att publicera bilderna på fs? Inte är det för kritikens skull i alla fall. Det måste vara något annat. Antagligen handlar det om att man vill visa upp sig och sin talang, precis som alla andra vill. Behövs det verkligen när man redan fått bilden såld (även om det inte är EXAKT samma bild som är såld)?
Nja, det beror på vad man menar med kritik, många anser för att man ska få nåt så måste man ibland ge nåt. Världen är inte bara till för min skull utan jag är även till för världens skull.
Har man den filosofin och laddar upp bilder så bildas naturligt intressegrupper som man kan ha utbyte av. Om nån då verkar ha en hyffsad attityd så kanske man vågar fråga fotografen hur bilden har gjorts, hur ljussättningen av modellen var, var fotografen har fått tag på modellen osv.

En annan aspekt är när man får en fråga så måste man reflektera över vad man gjort vilket leder till utveckling.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar