Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är en Powerbook G¤ tillräckligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

TOK

Ny medlem
Jag har möjlighet att köpa en Powerbook G4 till ett bra pris.
Är den tillräckligt bra för en amatör/proffs fotograf i hänseende skärm, kraft osv...
Alla jag pratat med påstår det, men ingen av de är fotografer.
 
Generellt: Absolut!
Berätta gärna vilken G4 det är så kan vi råda dig bättre. Min 867:a har tuffat på i alla väder, har haft den till alla slags bild o formjobb. På kontoret kopplad till stor skärm och ute på jobb för att kolla bilderna direkt vid tagning.
Har visserligen skaffat stationär dubbelpropp, men PB:n hänger med länge än. Max OSX är rätt hanterad ett mirakel av stabilitet och ett nätverksvänligare
och humanare gränssnitt får man leta efter!
Mac underlättar även mot tryckerier och press då så många sitter i den miljön.
Snygg är den ju åxå ;-)

kokko
 
såklart! t o m min Pismo (PowerBook G3) funkar bra... ingen racer, men jag kör PS CS2, senaste OS X o alla andra program jag behöver, tämligen obehindrat...
 
Tack så hjärtligt för ditt svar.
Jag ska försöka berätta mer...
Det blir nog en 15", 1,5GHz med 512 MB minne.
80G Hårddisk och den kan tydligen skriva DVD.
Men jag är lite osäker på skärmen. Är den tillräckligt ljusstark, och kan man kalibrera den så den visar hyfsat lik verkligheten?
Och räcker det till med 512MB minne för "normal" bildbehandling eller ska man bygga ut med lika mycket till?

Tobbe
 
TOK skrev:
Tack så hjärtligt för ditt svar.
Jag ska försöka berätta mer...
Det blir nog en 15", 1,5GHz med 512 MB minne.
80G Hårddisk och den kan tydligen skriva DVD.
Men jag är lite osäker på skärmen. Är den tillräckligt ljusstark, och kan man kalibrera den så den visar hyfsat lik verkligheten?
Och räcker det till med 512MB minne för "normal" bildbehandling eller ska man bygga ut med lika mycket till?

Tobbe
Skärmen är OK, den går att kalibrera genom mjukvaran, men jag rekommenderar att du köper till en extern TFT.
512MB RAM funkar men om PS CS2 ska flyta ordentligt så rekommenderar jag 1GB :)

//Jeroen, som kör PB G4 12", 1.5GHz, 1280MB RAM, med en ViewSonic VP191s 19" TFT.
 
Som nämt tidigare, 512MB minne är för lite. Bara OSX behöver ungefär den mängden för att snurra bra :)
Minst 1GB skulle även jag rekommendera för smidigt arbete.
 
Ljusstyrka i all ära, din upplevelse av skärmen och dess egenskaper styrs i hög grad av miljön du sitter i, ordna ett mörklagt rum utan störande stick från oönskat ljus så är det en god början. Få bärbara skärmar duger till mer avancerad redigering, därtill är en extern skärm ett måste. Inte bara en fråga om teknik utan ergonomi. Den stora håller bilderna och du kan lägga paletter o verktyg på den bärbara, kvickt, bekvämt och vanebildande. Den stora skärmen är även lättare att kalibrera mer exakt än din bärbara.
Som nämnts är det den i särklass bästa prestandahöjaren att maxa minnet - köp det kassan tillåter! Sälj fina bilder och investera sedan i en bra extern skärm - du kommer inte att bli besviken.

kokko
 
stefano skrev:
Som nämt tidigare, 512MB minne är för lite.

För lite för vaddå? Jag hade 384 MB RAM till alldeles nyss, med det körde jag OS X Tiger, PS CS2, Adobe GoLive, FileMakerPro, Word och givetvis mail, msn o surf samtidigt ihop med andra program som jag då o då använder.

Den kraschar ju aldrig så det är sällan nåt program blir avslutat numera. Det mesta är igång, jämt.

Och det på 0,4 GHz

Graderade upp till 768 MB (hittade ett passande minne på en fyndhylla *s*) och det kändes som om det mesta gick fortare, men man vänjer sej fort...
 
HDFS) (KGS skrev:
Graderade upp till 768 MB (hittade ett passande minne på en fyndhylla *s*) och det kändes som om det mesta gick fortare, men man vänjer sej fort...
Sorry OT, ska gå in på rätta ämnet sen..
Men KG, du sade "Pismo" och sedan 768MB i minne. Klarar dem över 680MB? Alltså uttnyttjar du allt du stoppat i?
Är lagom nostalgisk för att faktiskt ha en i gömmorna med 680MB i och kanske skulle fylla på den men vill försäkra mig först.. (har minne över, men dåligt med ork att öppna datorer)

Jag kör en Powerbook G4 1,5GHz med Panther (har inte orkat uppgradera) och ett antal tunga program som hela Adobe CS suite PS i CS2, Quark mm på 768 i minne. Fram till för en månad sedan körde jag allt obeindrat på 512. Anledningen till ökningen var endast att jag "gick på" alla som skrev att man "måste" ha mer;) Kanske i längden, men inte än tror jag..

Kör även en gammal imac G4 Globe (till salu förresten;)) med Tiger, 768MB minne och ännu fler programi den än i Powerbooken utan trubbel.. Den går väl bara på 1GHz också om jag minns rätt..

Summasummarum. Jag tror 512 minne räcker en bra bit trots allt..
 
Senast ändrad:
lottae skrev:
Sorry OT, ska gå in på rätta ämnet sen..
Men KG, du sade "Pismo" och sedan 768MB i minne. Klarar dem över 680MB? Alltså uttnyttjar du allt du stoppat i?

Jorå 2x512 är taket, 512:eek:r är dyra, men det går lika bra med den billigare 133 MHz varianten som den rekommenderade 100 MHz (som e bra mycket dyrare!) Hade 256+128 innan, rev ur 128:an o pillade i 512:an...
 

Bilagor

  • pismomemory.jpg
    pismomemory.jpg
    9.4 KB · Visningar: 288
Tack tack, då plockar jag fram mejseln direkt. Kanske en PB G4 blir till salu sen också;)
133MHz 144pin passar då antar jag?
 
HDFS) (KGS skrev:
För lite för vaddå? Jag hade 384 MB RAM till alldeles nyss, med det körde jag OS X Tiger, PS CS2, Adobe GoLive, FileMakerPro, Word och givetvis mail, msn o surf samtidigt ihop med andra program som jag då o då använder.

Det är här helt uppenbarligen fråga om en vanesak :)
Om man nu skall köpa NY dator, ser jag ingen anledning till varför man skulle vilja spara på minnet (givet den prestandaökning applikationer såsom PhotoShop uppvisar mellan exempelvis 512MB och 1024MB). Om man inte köper Apples överprissatta minnen då d.v.s.
 
Det håller jag med om, köp så mycket minne det går att få in i apparaten/budgeten. Det som stör är de som påsår att det inte går, när det bevisligen går med mycket mindre än vad som anses vara minsta möjliga... men mycket minne är en bra investering, det är vi överens om!
 
Jag har en Powerbook G4 med 512 RAM, och
när CS och Itunes är uppe kan det kännas lite segt, så 1 GB är, som andra har nämnt, att rekommendera. Min datalärare hävdade att 2 GB var minimum dock ;)
 
HDFS) (KGS skrev:
Det håller jag med om, köp så mycket minne det går att få in i apparaten/budgeten. Det som stör är de som påsår att det inte går, när det bevisligen går med mycket mindre än vad som anses vara minsta möjliga... men mycket minne är en bra investering, det är vi överens om!

Klart att det GÅR men datorn pagear in och ut minne till disken (virtuellt minne) och prestandan sänks rejält mao "för lite" minne. Jag uppgraderade från 512 till 1024 (PBG4 667Mhz)och det märks en rejäl skillnad redan på surf och mail. Minneshanteringen i OSX är ju rätt smart och använder allt tillgängligt minne så det är helt rätt att trycka i så mycket minne det går/man har råd med.

/M
 
Detta med minne handlar också om vad man skall använda maskinen till. Om man jobbar med stora högupplösta bilder och många lager så krävs av naturliga skäl mer minne än om man tex mest jobbar med bilder som skall visas på web. Kör med 768 M på min burk och upplever det inte som något som helst problem. Men rent generellt är det givetvis bättre med mer minne.
 
mmm... tror jag låter Pismon köra 2006 också, piggade upp den med lite mer RAM, hela 768 nu! Musplattan e så sliten att man kan se genom plasten! Undrar om det kommer att gå hål på den till slut!?
 

Bilagor

  • themouse.jpg
    themouse.jpg
    31.3 KB · Visningar: 57
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.