Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det tror jag att alla håller med om. Däremot är det kanske inte så många som tycker att ett par extra steg i DR är det enda som har någon betydelse.
Även om Canon har lite mindre DR än Sony kan man tycka att kameran är så mycket bättre att arbeta med och har tillgång till så många fler objektiv att det mer än väl uppväger nackdelarna.
Tråden handlar om att en del tycker " DXO är ett skärmt..." och det för att man tycker att DXO systematiskt verkar missgynna Canon. Den handlar inte om ergonomiska frågor och hur bra Canon-hus är att arbeta med. Jag verkar tydligen inte nå fram till en del med det. Men uppenbarligen är det så att "många som tycker att ett par extra steg i DR är det enda som har någon betydelse.", just när de kritiserar DxO som på toppen väl är de enda "testarna" av bildkvalitetsegenskaper som jag vet kan anses uppfylla kriterier på ett genomtänkt, normaliserat och konsekvent testande.
Jag har bara försökt förklara ursprungligen varför Canon inte missgynnas för att DXO skulle hysa någon speciell agg mot Canon. Canons misslyckande att "konkurrera" på DxO kommer sig till stor del av att man inte lyckats sluta det DR-gap som uppstod för ca fem år sedan då Sony helt plötsligt lyckades designa sensorer som i ett slag gav ett par stegs bättre DR. DxO viktar och jämför i princip tre bildkvalitetsparametrar. Om Canon konsekvent ligger kvar på samma DR-nivåer som Sony och en del andra lämnat för fem år sedan och en del av de andra under tiden lyckats lyfta sig hela två steg i vissa fall på bas-ISO, så förklarar DR just detta förhållande.
Det är bara en analys och ett konstaterande som nog de flesta kan ställa uppå på idag. Har du också fortfarande svårt med det?