Annons

Är detta komplett kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Jag har nästan bestämt mig för vad jag ska köpa efter sommarjobbet behöver jag något mer eller är allt fel jag valt.
Finns det någon bra väska som passar till 30D met Batterigrep, då menar jag typ en väska bara för kamera med objektiv på.

Canon Eos 30D
Sigma 17-70 2,8-4,5
Batterigrepp
 
Jag läste i någon tidning att 30D gav oskarpa bilder, hur farligt oskarpa är dom?
 
Ehh. Vilken tidning då?

Skärpa ligger mestadels i optiken och sedan efterbehandling.

Kitet du valt verkar för övrigt helt OK
 
Hittade tidningen det stod i Digitalfotos häfte/bilaga allt om systemkameror.
citat "30D:s jpeg blir väldigt fina men, men de har inte skärpan som du kan förvänta dig.”
 
Har lite svårt att bedöma.
Är 30D oskarp eller är det digitalfotos redaktion som kollar in bilderna i 5000 crop?
 
Hur kamerans mjukvara skärper bilderna beror på inställningar i själva kameran. Du kan jazza upp skärpan genom att öka inställningen i kameran eller fota i RAW. Oavsett så kan jag GARANTERA dig att med rätt optik få mycket bra skärpa med den kameran.

Glöm inte heller att systemkameror ofta kräver efterbehandling för att nå optimal kvalité.
 
Är Sigma 17-70 ett bra val istället för kitgluggen som verkar vara skräp?
 
Huruvida kitgluggen är "skräp" eller inte vågar jag inte svara på men 17-70 är hursomhelst ett mycket bra alternativ - troligen bättre. Kolla bara så gluggen fungerar bra med just den kamera du skall köpa. En del Sigmagluggar kan vara lite griniga med kompatibilteten (jobbigt ord!) och bak/frontfokusera på vissa hus. Det är väl snarare undantag visserligen, men det skadar inte att kolla med återförsäljaren då det trots allt förekommer då och då.
 
Robin Gyllander skrev:
Har lite svårt att bedöma.
Är 30D oskarp eller är det digitalfotos redaktion som kollar in bilderna i 5000 crop?

Den är skarp så det räcker. Vad Digitalfoto menar är att om man plåtar i jpg är resultatet inte vad man väntar sig om man kommer från kompaktvärlden, eftersom det inte är programmerat på det sättet i 30D, man måste fixa den biten själv. Och det stämmer ju så klart, i början körde jag jpg/raw parallellt och jpg-bilderna såg alltid "suddigare" ut än raw-filerna. Båda går ju att skärpa till, men det är naturligtvis mycket bättre att köra bara raw och jobba med dem.

Jag visste inte mycket om raw när jag köpte kameran, hade fått intrycket att man i bästa fall kunde se vad det föreställde innan man redigerat -det sägs ju att rawfilen "bara innehåller helt obehandlad rådata som man måste fixa vitbalans, kontrast, skärpa, mättnad osv innan det blir någonting". Och det är ju sant, men som novis får man lätt intrycket att det är mycket svårt. Det är det inte, med Canon DPP som följer med är det rent av enkelt. Men det vet du säkert, tar bara upp det för att jag själv blev litet skrämd av beskrivningen innan jag provat ;-)
 
Är batterigrepp pilliga att få på plats, man måste ju ta bart batteriluckan?
 
Robin Gyllander skrev:
Är batterigrepp pilliga att få på plats, man måste ju ta bart batteriluckan?
Dessutom är det så fiffigt att luckan tas bort med ett enkelt handgrepp och placeras på en speciell plats i batterigreppet som är avsedd för luckan. Tycker man BG't är klumpigt, tar man bort det, flyttar ett batteri till kameran och plåtar utan BG den dan.
 
Robin Gyllander skrev:
Finns det någon sida som visar ur man gör?
Du behöver inte vara orolig, det är så lätt att det bara tar ett par sekunder att ta bort luckan och kanske 10 att sätta dit BG't. Då inkluderar det tiden det tar att sätta i 2 batterier och stänga luckan.
(instruktioner hur man går till väga följer med i kartongen när du köper batterigrepp)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.