Annons

Är detta ett rimligt pris för an amatörfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Prisvärt?

4-5000:- för en heldag låter mer vettigt. Det är ungefär vad jag hade tagit iaf.
Men vad vet jag, han kanske är snorduktig?
Be honom sänka priset och säg att du kollat vad andra tar.

Lycka till!
Mvh Niclas
 
Ute att i förväg få se exempel på hur fotografens bildstil blir det rena lotteriet oavsett oavsett om det är amatör eller proffs.
Har sett exempel på portfolios med bröllopsbilder som jag absolut inte skulle bli nöjd med, tekniskt ok iofs men inte den stil jag skulle vilja ha.
Jag skulle absolut använda mig av någon som kan visa upp exempel från tidigare bröllopsfotografering.
 
Baxnar

Har han aldrig fotat bröllop eller liknande tidigare, så han har något att visa upp, tycker jag det är för dyrt. Speciellt om det är en bekant. Är det en nära bekant eller nån kompis kompis? Skulle han vara bjuden om han inte skulle fotografera?

Fotade själv mitt första bröllop åt en kompis tidigare i våras. Porträtt, vigsel, fest och ett skapligt antal timmar efterarbete. Det bjöd jag på. För han är min vän och jag ville bygga på min portfolio och erfarenhet för att kanske kunna ta betalt på framtida jobb. Både dem och jag blev mycket nöjda med bilderna för övrigt.[/QUOTE

Instämmer till fullo! Jag baxnar när jag läser tråden. Ta 8 lakan av en gammal bekant för att göra nåt man inte ens vet att man klarar av! Vad ?!?
Man ska inte skämmas för att ta betalt. Rejält betalt. Av en komersiell kund. Om man har kompetens.

Men:
När det gäller släkt, vänner, kompisar, bekanta, bekantas bekanta har vi en avtagande skala för hur mycket lojalitet vi kan förväntas visa.
Om en kompis frågar mig om jag vill hjälpa honom flytta, tar jag då betalt? Trots att det är måttligt kul och rätt slitsamt så ställer man upp. Fattas bara annat!
Men om det gäller att utföra sin #1hobby, då tar man betalt? OK om du är meriterad och måste tacka nej till ett annat jobb för att få tid med kompisens bröllop. Antagligen ger ett kompispris, en rejäl rabatt.
Men här gäller det en människa som a l d r i g förr fotat ett bröllop (!) Han borde vara j*vligt glad att få en chans att praktisera. Tänk att få det förtroendet! Tänk att få den chansen att lära sig och att bygga portfolio! Han har tänkt sig att detta förtroende och denna möjlighet, det ska han ta betalt för. 8000SEK! Av en bekant!
Det är inte hans levebröd och han är novis.. sitta med och smörja kråset skulle han visst också ta sig tid till.

Dra dig ur detta och betala en som kan sitt jobb. Alternativt betala en femhundring för bensin till någon ambitiös amatör som är glad för möjligheten och förtroendet!
 
Inser att jag varit en blondin i detta!! :) Med alla era inlägg inser jag också att det är HELT orimligt med 8000:-.

Nu är bara frågan vart jag får tag på en duktig fotograf tills på lördag? Tips någon? Bröllopet är strax utanför Örebro.
 
Det jag tycker är intressant att påpeka i denna situation och efter att ha läst de olika åsikterna är:

Vad är ett bra bröllopsfoto och vad är en bra bröllopsfotoserie?

Kan ni svara på det?

I mitt blogginlägg som hittas här på forumet, så berättar jag om mina egna erfarenheter från i lördags. Jag är amatör helt utan någon slags erfarenhet av bröllop. Jag är mycket medveten om att mina bilder inte är i världsklass och att de inte alltid är tekniskt superba. Men alla bör komma ihåg att även om bilderna bör vara fina på alla sätt, så är det fortfarande minnet av bröllopet som är det viktiga. Tycker jag iaf. Det som någon påpekar om att fotografen aldrig får sitta still och ens ta en kaffekopp håller jag både med om och säger emot. När inget händer är det ingen vits att springa runt, men lugn och ro kan jag inte lova, för det gäller att ha gam-gluggarna öppna även vid kaffebordet.

Som sagt: Jag sprang inte runt hela tiden, men jag kan gott och väl säga att utgående från de bilder jag tagit kan alla, utom en (tyvärr...), av huvudpunkter från hela bröllopet nog återskapas. Och är det inte det som är det viktigaste med fotografierna? Klart att de inte skall vara dåliga, suddiga, eller obeskådliga, men tekniskt 100% måste de inte heller vara.


Min poäng är att jag skulle låta min kompis plåta. För även om han inte klarar av att får alla bilder 100% rätt, så kommer han säkerligen att fånga de tillfällen och viktiga punkterna under dagen!


Priset tänker jag dock inte lägga mig in i...

/Num
 
Jag hade nog inte lagt ner dom pengarna, På någon som man inte är helt 100 på kan klara av jobbet. Sen om det är en bekant, så känns det ännu dummare att ta betalt/betala.

t.ex. så åkte jag 10 mil (tur+retur) i söndags, för att fota en person på en bal. Kände inte ens personen i fråga, det var polarens kompis, Drog med han dit och fota. Fick x antal fina bilder.

Så mitt svar är. Har personen ifråga inte fotat bröllop tidigare, så skulle jag vara hyffsat osäker på att anställa han som en "proffs" fotograf för att fota mitt bröllop.
 
Är du proffessionell fotograf så tar du betalt oavsett det är vänskapskrets eller ej, däremot är priset olika. Är jag bjuden på bröllop som gäst ligger kameran kvar hemma, går inte att kombinera jobb med mat o dryck.
Det är konstigt att du som fotograf förväntas göra massa gratisjobb till höger o vänster.
Jag kan jobba gratis, men ytterst sällan och då på mitt initativ.

Hyr in ett proffs och släpp kompisens svartjobb.
För 8000:- får du ett hyfsat proffs om än inte hela dagen.

Lycka till med Er stora dag som absolut skall förevigas av någon som vet vad det handlar om!
 
Om du nu ändå överväger att anlita honom, be att få se andra bilder han tagit, tex mingelbilder, porträtt på folk mm. För även om han inte tagit bröllop förut, måste han ju ha en massa andra bilder han kan visa upp.

Då får ni dels en bra bild av kvalitén på bilderna (känsla och tekniskt) och även om hans bildstil passar er.

En bildstil på Bröllop kan ju vara allt från lite stelare klassisk stil till ren reportagefotografering eller suggestiv stil.

En till fråga är vilken utrustning han har. På ett Bröllop kan man tex inte endast ha en systemkamera med ett ljussvagt kitobjektiv (för blixt tycker jag är bannlyst i kyrkan). Själv använder jag helst zoomobjektiv i kyrkan, men tryter ljuset åker dom fasta fram (alltså dubbel uppsättning objektiv). Har han reservkamera? Flera minneskort om något skulle gå sönder? Har han/ni någon backupplan ifall det ösregnar?

Sen skulle jag nog personligen akta mig för att ha en och samma person både för foto och film. Svårt att hinna med att få både bra filmat och fotograferat.

Arvodet kan man alltid diskutera om det är för högt eller lågt, men huvudsaken är väl att det blir bra bilder, så koncentrera er på att ta reda på om han duger eller ej. Är nog väldigt svårt med så här kort varsel att hitta en proffesionell bröllopsfotograf.
 
Tycker att du ska prata med din vän och ta upp dina tankar, funderingar och farhågor! Det är alltid bäst med en öppen relation till sin fotograf, dels för att ni ska känna er säkra på att få det ni vill ha och dels för att fotografen ska veta vad det är han förväntas leverera. Just bröllop är ju en så pass speciell dag att bilderna i efterhand kan kännas ganska viktiga.

Känner ni att ni inte riktigt litar på att han fixar det så boka in en professionell fotograf för bara porträtt & vigsel, eller kanske bara porträtten om de är de fotona som är viktigast för er. Säg att ni skulle betala en professionell fotograf 4000kr för porträtt - det blir 4000kr "över" (om nu 8000kr är er fotobudget) att betala vännen för att fotografera och dokumentera från efter vigseln och resten av kvällen...
Stora frågan ni måste ställa er - vad är viktigt för er att ha bra fotografier på om 15år? Och hur mycket av budgeten är ni villiga att lägga för att få det?

Lycka till!
/Anna
 
Man blir ju oerhört skeptisk till tanken att någon ska både filma och fotografera samtidigt.
Det verkar övernaturligt.


Ett sätt att fixa bilder på gäster, festligheter och lite oregisserat brudpar är ju att uppmana gästerna att använda sina egna kameror (som de garanterat har med sig ändå). Ordna så att det finns dator på festen och se till att alla delar med sig av sina bilder. Då finns det hur mycket bilder oms helst att välja bland sedan.


Anlita också någon (vän eller proffs) som tar några regisserade "officiella" kort på brudparet.


Petter ...
 
Om jag hadde fått frågan, vilket har skett tidigare, så skulle jag säga att - låt en "riktig" fotograf ta porträttbilder på er så kan jag fota under fest och runt i kring. Ville nog ha en liten summa för detta om det inte blev presenten och att man sedan tar betalt för de bilder man vill ha. Personligen skulle jag se det som ett lärorikt uppdrag om jag inte vore van fest/bröllopsfotograf.
Själv har jag jobbat med detta för länge sedan men skulle inte känna mig bekväm med det ansvaret i dag.

Många är duktiga fotografer men många har en bra kamera och tror de är bäst.
 
Det där med en öppen och ärlig dialog med fotografen tycker jag låter vettigt. Har han fått förutsättningar att ta bilder som ni förväntar er? Har du visat exempel på bilder och stilar som du gillar och förväntar dig att få? Eller åker han bara dit med kameran och sina egna mål, medan du har helt andra utan att ni vet om varandra?
 
Jag har anlitat en bekant till att fota o filma mitt bröllop. Han är en duktig amatör med skaplig utrustning. Han kommer att vara med från kl 11:00 till festen slutar. Han kommer att filma vigseln (kameran på ett stativ mestadels av tiden) fota vigseln, ta porträttbilder efter vigseln o sen fota o filma hela kvällen. Han kommer sedan att redigera en del bilder samt klippa ihop en film.

För detta vill han ha 8000:- svart. Jag tycker personligen att det låter mycket men jag vet inte vad som är rimligt. Han har aldrig fotat ett bröllop förut.

Själv är jag en hobbyfotograf som älskar att fota men kan INGENTING om redigering osv så jag vet inte hur mycket tid sånt tar.

Vad tycker ni andra hobbyfotografer? Hur mycket brukar ni ta?

Vad är rimligt, egentligen?

Märklig fråga, du får väl själv avgöra vad just du anser vara ett rimligt pris för bröllopsfoto, ingen annan person kan väl rätt avgöra detta!

En välkänd "proffs fotograf", med lång erfarenhet, tar flera tusen för ett flera timmars uppdrag, en "amatör fotograf", med mindre erfarenhet, men ändå tillräcklig erfarenhet för att leverera utmärkta bilder tar naturligtvis ett lägre i pris, oftast om "amatör fotografen" är bjuden på bröllopsfesten blir det gratis eller ett "kompispris", förvånad?

Jag har fotograferat flera bröllop, under många år, är jag då med på bröllopsfesten, alltså känner väl paret, samt resultatet blir perfekt, ja, flera hundra bilder tagna vid varje bröllop, det gäller att kunna missa några tagningar, - då överlämnar jag sedan bilderna på en DVD-skiva, som bröllopsgåva.
Förstoringar därefter, på papper/canvas, blir bröllopsparets enda utgift!

Jag skulle aldrig anlita en fotograf, som inte har erfarenhet av bröllopsfotografering, det gäller att veta var man skall stå, för bästa täckning/vinkel, ett bröllop gör man bara en gång, tillfällena till rätta tagningar kommer inte igen, iaf, inte med samma brud, ha-ha!

Slutligen, bli inte imponerad av en "häftig" kamerautrustning hos den tilltänkta "amatör fotografen", bilder blir inte perfekta, av ren tur eller en imponerande kamerautrustning, - endast på grund av en erfaren fotograf, med bildkänsla, ingenting annat, faktiskt!
 
Nu är bara frågan vart jag får tag på en duktig fotograf tills på lördag? Tips någon? Bröllopet är strax utanför Örebro.

Hej, jag vet ju inte vad du har för krav/önskemål men jag tänkte i alla fall tipsa om ett alternativ som jag själv använde för några år sedan: Till ett bröllop kommer folk (alltså gästerna) beväpnade till tänderna med sina kameror. De kommer att knäppa hej vilt när det ska vigas, valsas, skäras tårta och allt annat som hör till. Ta vara på de bilderna! Vi ordnade ett adresserat och frankerat CD-emballage per hushåll som låg på respektive plats vid bordssittningen. I det hade vi lagt ett brev med vår önskan om att få en kopia av de bilder som respektive kamera knäppte under dagen. Merparten av alla kuvert kom sedan hem med posten och det blev drösvis med bilder. Naturligtvis blir det inte teknisk toppkvalitet på alla men som dokumentation/minnesbilder funkar det kanon. Utöver det här anlitade vi en "riktig fotograf" som körde en traditionell porträttserie under någon timme före bröllopet, men han var inte med i kyrkan eller på efterföljande festligheter.
 
Hej, jag vet ju inte vad du har för krav/önskemål men jag tänkte i alla fall tipsa om ett alternativ som jag själv använde för några år sedan: Till ett bröllop kommer folk (alltså gästerna) beväpnade till tänderna med sina kameror. De kommer att knäppa hej vilt när det ska vigas, valsas, skäras tårta och allt annat som hör till. Ta vara på de bilderna! Vi ordnade ett adresserat och frankerat CD-emballage per hushåll som låg på respektive plats vid bordssittningen. I det hade vi lagt ett brev med vår önskan om att få en kopia av de bilder som respektive kamera knäppte under dagen. Merparten av alla kuvert kom sedan hem med posten och det blev drösvis med bilder. Naturligtvis blir det inte teknisk toppkvalitet på alla men som dokumentation/minnesbilder funkar det kanon. Utöver det här anlitade vi en "riktig fotograf" som körde en traditionell porträttserie under någon timme före bröllopet, men han var inte med i kyrkan eller på efterföljande festligheter.


Och för att tillägga: Går du med på en sådan dokumentation, tycker jag att du väldigt mer än gärna kan anställa din kompis som huvudfotograf för en liten peng, för han kan säkert fixa till tekniskt bättre bilder där "in between" än de övriga gästerna. Mycket mer väldokumenterat bröllop går inte att få.
 
Du verkar oroa dig över dom 8000,
istället bör du oroa dig för om det blir bra bilder.
Problemen finns nog mest i kyrkan, med tex:
svagt ljus, ofta kraftig kontrast och "now how" på
hur akten går till, hur lång tid, var man kan stå och så vidare.

För ca 15 år sen blev jag tillfrågad/övertalad om att
plåta ett bröllop, som amatör och som endast ha bevittnat
några få bröllop blev det delvis fiasko.
Skulle ta några bilder på paret före och
brudgummen "hade inte tid" att stå och posera...
Körde lite s/v i kyrkan(som blev bra) och plåtade även lite på kalaset.
Efteråt mejlade jag några skannade bilder och ville veta
vad dom var intresserade av för storlekar, antal bilder osv
(dom bodde utomlands). Det jag fick var goddag yxskaft i retur.
Jag ringde och fick inga riktiga svar...
Då rann det hela ut i sanden...
Jag gjorde inte något proffsjobb, utan plåtade på entusiasm
och skulle få 1000-1500:- om jag minns rätt.
Dom tog visst en eller flera diarullar och lämnade in själva,
eftersom jag inte hade tid direkt, och betalningen struntade jag i.....
Som sagt, ett proffs hade nog skickat lite bilder efter eget tycke.
Men jag tappade intresset när dom var så aviga.

Jag skulle nog föredra ett proffs jobb, alltså ett proffs på
bla bröllop. För att bli riktigt nöjd så kan du titta på bilder
som är tagna av den aktuella fotografen, så ni gillar stilen.
 
Senast ändrad:
Efteråt mejlade jag några skannade bilder och ville veta
vad dom var intresserade av för storlekar, antal bilder osv
(dom bodde utomlands). Det jag fick var goddag yxskaft i retur.
Jag ringde och fick inga riktiga svar...
Då rann det hela ut i sanden...

Dom tog visst en eller flera diarullar och lämnade in själva,
eftersom jag inte hade tid direkt, och betalningen struntade jag i.....
Som sagt, ett proffs hade nog skickat lite bilder efter eget tycke.
Men jag tappade intresset när dom var så aviga.

Tja... I det här fallet så tycker jag att paret borde skämmas lite om de inte ens kunde meddela och diskutera problemet. Gillar dom det inte? Fine! Men säg det då... Inte hålla luren stängd.
Tycker mer synd om dig än om paret. Dessutom: Vad gjorde du fel om inte brudgummen inte hade "tid" att posera? Har han beställt dig, borde han ställa upp. Vad menar du att ett proffs gör annorlunda i den situationen?
 
En professionell fotograf debiterar tid oavsett om brudgummen dyker upp eller inte. Detta står förstås med i avtalet. Det gör eventuellt att brudgummen blir mer motiverad att vara med vid fotograferingen.
 
Jag har aldrig träffat en Brud som varit nöjd med bröllopsbilderna.. Därför rekommenderar jag att man INTE snålar när det gäller fotograf. 8000 för en amatör helt utan erfarenhet låter konstigt. Du får väl be honom visa lite av sina andra bilder han har tagit. Kolla efter utfrätta högdagarar (utfrätta himlar, utfrätta partier i hud osv) - det är det enklaste sättet att bedömma hur duktig fotografen är -Har han väldigt få bilder med utfrätta högdagrar då är han en engagerad fotograf som älskar bilder - men såna människor kan ju iofs vara lite rabiata när det gäller sitt hantverk, haha :)
 
ANNONS