ANNONS
Annons

Är detta ett rimligt pris för an amatörfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har aldrig träffat en Brud som varit nöjd med bröllopsbilderna.. Därför rekommenderar jag att man INTE snålar när det gäller fotograf. 8000 för en amatör helt utan erfarenhet låter konstigt. Du får väl be honom visa lite av sina andra bilder han har tagit. Kolla efter utfrätta högdagarar (utfrätta himlar, utfrätta partier i hud osv) - det är det enklaste sättet att bedömma hur duktig fotografen är -Har han väldigt få bilder med utfrätta högdagrar då är han en engagerad fotograf som älskar bilder - men såna människor kan ju iofs vara lite rabiata när det gäller sitt hantverk, haha :)

Den här definitionen på engagerad fotograf som älskar bilder var nog den roligaste jag stött på. Det krävs nog lite mer än koll på högdagrar för att kunna betraktas som fotograf. Kör man dessutom svartvitt så händer det lite nu och då att man vill bränna ut högdagrarna.

Så länge man vill fräta ut högdagrar så har man inte direkt någon smak eller förstår sig på digital fotografi.

Saklig diskussion

Så länge man vill fräta ut högdagrar så har man inte direkt någon smak eller förstår sig på digital fotografi.

Innan det blir en diskussion om rätt och fel, kan vi väl enas om att ingenting är fel eller rätt i konstnärliga sammanhang. Konsten är fri, och den enda begränsningen är individens egna konventioner. Kreativa människor med öppet sinne ska väl om några... trivas, hjälpa och lyfta varandra och inte ödsla tid på sänkande petitesser:)

Ute strålar solen, åtminstone jag är enormt lycklig efter en fin kyrkfotosession med rockband och raggarbilar.

Jag ska fota en väns bröllop i aug och gör allt for free som jag tycker det ska vra när man aldrig gjort det förut.
Är nervös att jag misslyckas, men de vet spelreglerna och i och med att man gör allt utan pengar inblandat så minskar det pressen.
Hade gärna ställt upp och fotat ert bröllop med bara respengar som ersättning.
Du kan nog hitta en del sådana här, ta in 2 st så ökar chansen till bra bilder.
Mvh Micke

Jag tänkte just säga det: Om man är glad hobbyfotograf och skall fota bröllop gratis, varför inte ta med sig en till glad hobbyfotograf? Då täcker man upp från flera håll, och det vore tusan om båda misslyckas så totalt. Ärligt talat, brukar det bli så himla misslyckat egentligen förutom att man missar tillfällen, typ kameran inte vill lösa ut när man trycker, precis när paret passerar i mittgången? Själva porträtt tagningen är väl inte så himla mycket svårare än annars när man porträtterar (förutsatt man brukar lyckas bra vanliga fall)?

Vilket du självfallet har?

Om man nu vill ha utfrätta högdagar, så lär det inte vara på en bild där Bruden är med.
Knappast någon Brud som vill att hennes klänning skall se ut som en stor vit fläck helt utan detaljer.

Vad det gäller porträttfoto så är det ju en sak under mer kontrollerade förhållanden.
En helt annan sak under ex. själva vigseln, där t.ex. ljuset genom kyrkans fönster kan variera en hel del.

Tja... I det här fallet så tycker jag att paret borde skämmas lite om de inte ens kunde meddela och diskutera problemet. Gillar dom det inte? Fine! Men säg det då... Inte hålla luren stängd.
Tycker mer synd om dig än om paret. Dessutom: Vad gjorde du fel om inte brudgummen inte hade "tid" att posera? Har han beställt dig, borde han ställa upp. Vad menar du att ett proffs gör annorlunda i den situationen?

En proffsfotograf skulle lugnat ner brudgummen som for omkring
som en iller. På olika sätt tex med en myndig stämma,
kanske rent av handgripligt?
Proffset har mer ansvar för ett bra jobb och vill behålla sitt fina? rykte.
Jag blev lite ställd av brudgummens nervösa agerande, pga 0 erfarenhet.
Dessutom såg jag det nog så att om inte brudgummen ville få
bra bilder så var det upp till honom.
En proffsfotograf som sysslar med porträtt/bröllop kan säkert
en hel del om hur man agerar för att det ska funka.
Förutom att det "ingår i jobbet" så har proffset ett ansvar att leverera
ett bra jobb, både för sig själv(tillfredsställelse) och för sin firma(rykte).

Inser att jag varit en blondin i detta!! :) Med alla era inlägg inser jag också att det är HELT orimligt med 8000:-.

Nu är bara frågan vart jag får tag på en duktig fotograf tills på lördag? Tips någon? Bröllopet är strax utanför Örebro.

Tänkte bara fråga hur det löste sig, om jag förstod rätt så var bröllopet igår?
Hoppas det ordnade sig!

En proffsfotograf skulle lugnat ner brudgummen som for omkring
som en iller. På olika sätt tex med en myndig stämma,
kanske rent av handgripligt?
Proffset har mer ansvar för ett bra jobb och vill behålla sitt fina? rykte.
Jag blev lite ställd av brudgummens nervösa agerande, pga 0 erfarenhet.
Dessutom såg jag det nog så att om inte brudgummen ville få
bra bilder så var det upp till honom.
En proffsfotograf som sysslar med porträtt/bröllop kan säkert
en hel del om hur man agerar för att det ska funka.
Förutom att det "ingår i jobbet" så har proffset ett ansvar att leverera
ett bra jobb, både för sig själv(tillfredsställelse) och för sin firma(rykte).

Njae... Enda skillnaden i detta tror jag ligger i lönen. Eftersom du inte fick betalt, så såg han inte någon förlust i att springa runt som en iller. Höjd stämma skulle troligen bara ha förstört stämningen. Precis som du skulle jag också ha ansett att om inte han vill ha några foton, så är det hans problem. MEN: skulle du ha fått rejält betalt, tror jag nog att du skulle hojtat till och påminnt honom om att "hey! Tid är pengar!"

Det sista du säger om ansvar att leverera så håller jag med om till den grad att när det är stop så är det stop och det är endast så mycket som en person kan göra. Jag tror att du skulle ha fixat det om det ens skulle ha funnits en symbolisk summa med i spelet. =) Folk är så mycket mer engagerade då de vet att de sätter ner pengar på något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar